sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Outriders Preview

People Can Fly onthult zijn grootste game ooit

Op zoek naar een nieuwe aarde

Titel Outriders
Platform Windows, PS4, Xbox One, PS5, Xbox Series X
Ontwikkelaar People Can Fly
Uitgever Square Enix
Releasedatum Eind 2020

Hoewel de studio al lang meeloopt, kan het best zo zijn dat de naam People Can Fly je niet erg veel zegt. Toch zul je enkele van de games die deze Poolse ontwikkelstudio heeft gemaakt of waar hij aan heeft gewerkt zeker wel kennen. Ruim anderhalf decennium geleden debuteerde hij met de shooter Painkiller, om daarna aan diverse Gears of War-games mee te werken. Dat ging zo lekker dat Epic Games in 2012 besloot de studio over te nemen. People Can Fly veranderde daarmee in Epic Games Poland. In die periode werkte de studio aan Gears of War: Judgment en Fortnite: Save the World, de minder populaire PvE-tak van het bekende battleroyale-spel. Het leverde de studio echter weinig tevredenheid op en uiteindelijk kwam het tot een breuk, waarna People Can Fly weer verder ging onder de eigen naam.

In de zomer van 2019 werd duidelijk waar People Can Fly sindsdien aan heeft gewerkt. Tijdens de persconferentie van Square Enix o de E3 werd de game Outriders onthuld. De game werd toen aangekondigd voor de zomer van 2020, maar meer details dan dat waren er nog niet. Dat veranderde twee weken geleden, toen Tweakers samen met enkele andere bladen en websites afreisde naar Warschau. Daar kregen we niet alleen meer te horen over de game, maar konden we zelf ook alvast een paar uur spelen met deze co-op third-person shooter, die inmiddels is doorgeschoven naar het einde van het jaar. Daarbij bevestigden de ontwikkelaars trouwens ook meteen dat Outriders niet alleen naar de pc, Xbox One en PlayStation 4 komt, maar ook naar de Xbox Series X en de PlayStation 5.

Enoch: de nieuwe Aarde?

Outriders is een game die zich afspeelt in de toekomst. De mensheid heeft de aarde opgebruikt zodat hij onbewoonbaar is geworden. De planeet Enoch moet een oplossing bieden. Er worden twee 'arcs' naartoe gestuurd om de mensheid een vervolg te geven op Enoch, en een van die arcs bereikt inderdaad zijn bestemming. Als de eerste pioniers op de planeet staan, lijkt er weinig aan de hand. De eerste tests worden uitgevoerd, en her en der worden wat neergestorte shuttles met spullen opgespoord. Dan blijkt er echter meer aan de hand te zijn. De soldaten, met voorop de Outriders die de eerste generatie ontdekkingsreizigers moeten zijn, gaan op zoek naar de bron van een mysterieus signaal. Dan gaat alles mis. Er ontstaat een vreemde storm, waarbij de bliksemflitsen de Outriders om de oren vliegen. Tot overmaat van ramp ontstaat er een conflict tussen de Outriders en de legerleider die het commando voert over de eerste gelande troepen. Het leidt tot een eerste schietend conflict, dat eindigt met een rampzalige gebeurtenis waarbij alle Outriders lijken om te komen.

Dat laatste gebeurt echter niet. Wanneer jouw Outrider weer bijkomt, blijken er decennia voorbij te zijn gegaan. De mensheid heeft inmiddels voet aan de grond gekregen, getuige de eerste nederzetting genaamd First City. Het gaat allemaal echter zeker niet van harte. De Outriders komen al snel wat oude strijdmakkers tegen, maar van een prettig weerzien is geen sprake. De First City blijkt al die tijd al een oorlog uit te vechten met allerlei ongure tegenstanders, variërend van monsters tot gemuteerde menselijke tegenstanders en allerlei vijandige, menselijke facties. De overblijvende soldaten en Outriders moeten hun uiterste best doen om Enoch weer bewoonbaar te maken. In dat kader moet uiteindelijk natuurlijk worden uitgevonden waar de vreemde krachten op de planeet vandaan komen en wat er moet gebeuren om die bron onschadelijk te maken.

Zover is het echter nog lang niet. In Warschau konden we aan de slag met de eerste uren van de game, en centraal in die uren staat het proces van ontwaken en het ontdekken dat de Outriders inmiddels over vreemde krachten beschikken. De Outriders blijken tijdens hun jarenlange slaap veranderd te zijn door wat 'The Anomaly' wordt genoemd. Allemaal heel mysterieus, maar het belangrijkste is dat de Outriders ineens bij uitstek geschikt zijn om de gevaren van Enoch te lijf te gaan en daardoor bij de weinigen behoren die missies buiten de muren van de First City kunnen uitvoeren.

Verschillende Outriders en krachten

De ontwaakte Outriders blijken dus over speciale krachten te bezitten, met dank aan de mysterieuze 'Anomaly' die ook de rest van Enoch duidelijk heeft beïnvloed. De haast idyllische wereld heeft plaatsgemaakt voor een wereld die getekend is door oorlogen en vernietigende stormen, en hij is er een stuk gevaarlijker op geworden. De speciale gaven van de Outriders komen dus zeker van pas. Daarbij delen de vier te kiezen classes een aantal basiselementen, zoals de mogelijkheid om met een sprong een soort 'shockwave'-aanval uit te voeren, maar de uitvoering - en de vele krachten die ze verder nog vergaren - verschillen ze uiteraard van elkaar.

Drie van de vier klassen onthuld

In Warschau werden alvast drie van de vier klassen voorgesteld, te weten de Pyromancer, de Trickster en de Devastator. Outriders is een shooter die bedoeld is om in co-op te worden gespeeld, dus je voelt al aan dat de klassen op een bepaalde manier complementair zijn aan elkaar. Dat klopt deels. Zo is er tot op zekere hoogte sprake van een verdeling in archetypes. De Devastator heeft bijvoorbeeld skills en powers die gericht zijn op het goed weerstand kunnen bieden tegen schade. Daarnaast heeft hij de gave om de grond te veranderen en als wapen te gebruiken, waardoor hij zijn vijanden met aardschokken en rotsblokken kan bestoken. De Pyromancer laat zich in zekere zin vergelijken met een battle-mage. Je vuurwapens zijn en blijven het belangrijkst, maar de verschillende vuuraanvallen die de Pyromancer in huis heeft zorgen ervoor dat vijanden sneller en meer schade oplopen. De Trickster, ten slotte, is gespecialiseerd in crowd control. Binnen een paar uur speel je al diverse Area-of-Effect-aanvallen vrij. De handigste feature van de Trickster is de blauwe koepel die hij kan casten. Binnen deze koepel bewegen vijanden trager én lopen ze meer schade op.

Ook interessant is de manier waarop de verschillende klassen hun levensbalk kunnen vullen. De game kent geen health packs en dergelijke, maar beloont spelers voor het goed omgaan met hun Outrider. Zo verdient de Devastator leven door close combat-kills uit te voeren. De Pyromancer moet vijanden 'markeren' en vervolgens uitschakelen voor levensboosts, en de Trickster krijgt leven als hij vijanden doodt die op de een of andere manier beïnvloed worden door een van zijn powers. Maar met welke klasse je ook speelt, duidelijk is dat je leven verdient door kills te maken. Dat levert een interessante dynamiek op. Als je in een game veel schade oploopt, is je eerste reactie om weg te rennen. Die tactiek is in Outriders dus op voorhand niet de beste. Als je levensbalk bijna leeg is, is het juist zaak om kills te maken. Het duurde tijdens onze circa drie uur durende speelsessie best even voordat dat automatisme erin was geslepen. Het mist echter zijn uitwerking niet. Deze dynamiek zorgt ervoor dat de actie in gevechten continu heel intens blijft.

Vrijheid in vormgeving van je Outrider

Het mag duidelijk zijn dat de keuze voor een klasse deels bepaalt hoe je Outriders speelt. Toch is het, zo benadrukten de ontwikkelaars meermaals, niet de bedoeling dat je klasse voorschrijft hoe je speelt. Daarom kunnen alle klassen overweg met alle wapens en spullen die je vindt en kun je in theorie elke speelstijl toepassen op elke klasse. Mede daardoor krijgen spelers veel vrijheid om hun klasse verder in te vullen. Dat gaat via een uitgebreid menu waar je met 'class points' speciale perks kunt vrijspelen die bepaalde eigenschappen accentueren. Zo kun je bijvoorbeeld meer health krijgen of juist kiezen voor meer damage. Dat zijn nog vrij simpele keuzes, maar hoe verder je komt, hoe belangrijker die keuzes worden voor de vorming van jouw Outrider.

Die vormgeving vindt niet alleen plaats door keuzes voor welke powers je actief houdt en welke class points je kiest, maar ook in de spullen die je vindt. Hier gebruikt Outriders een zeer herkenbaar systeem. Vijanden droppen af en toe kleurrijke 'orbs', die staan voor items waarbij de kleur correspondeert met de zeldzaamheid. Wit is normaal, vanaf groen en blauw praat je bijvoorbeeld over Rare en Epic, en ga zo maar door: het standaardsysteem voor vrijwel elke loot-shooter. Het werkt prima en houdt het wel zo overzichtelijk. Daarbij is trouwens de visuele stijl van je gear nog wel een dingetje. De ooit gewoon menselijke spullen zijn namelijk óók veranderd door de Anomaly. Daardoor kun je prachtige, haast kunstzinnige creaties vinden, zowel in de vorm van wapens als in de gear die je Outrider kan dragen.

Herkenbare basis

Zo heb je dus de controle over een Outrider die beschikt over twee hoofdwapens en een side-arm, de nodige spullen en allerlei powers. People Can Fly hamerde tijdens het evenement steeds op de combinatie van schieten en speciale krachten. Beide zijn belangrijk en zeker de powers zijn gezichtsbepalend voor de game, maar Outriders blijft primair een schietspel.

Doet denken aan Gears of War

Dat is in de gameplay zeker te merken. Zou je de speciale krachten wegdenken, dan blijft er een op het oog nog steeds robuuste shooter over die doet denken aan een game als Gears of War. Dat zit hem met name in het herkenbare dekkingssysteem. De third-person look en de manier waarop de Outriders dekking zoeken en ook van dekking naar dekking kunnen rennen, doet denken aan de bekende Xbox-serie van Epic Games. Heel gek is dat natuurlijk niet. Zoals gezegd heeft People Can Fly jarenlang meegewerkt aan games van Epic en aan de Unreal Engine, dus dat de vruchten daarvan zichtbaar zijn in Outriders is eigenlijk wel logisch. Bovendien levert het een zeer stabiele basis op waar alle mysterieuze en magische elementen overheen zijn gelegd.

Die powers zorgen er uiteindelijk wel voor dat Outriders een eigen smoel heeft. Elke Outrider begint met een speciale kracht, maar dat worden er snel meer. Je kunt er steeds drie actief hebben. Je activeert ze, als je met een controller speelt, met L1, R1 of beide knoppen tegelijk. Ook hierbij zul je merken dat er verschillen ontstaan tussen spelers, zelfs als ze dezelfde klasse spelen. Spelend in een duo met een Belgische journalist kozen we beide voor de Trickster. Interessant genoeg bleek al snel dat we onze powers op elkaar af konden stemmen om elkaar zo sterker te maken. Het leverde sterk samenspel en spectaculaire plaatjes op. Die manier van elkaar versterken kun je op allerlei manieren toepassen. Zo merkten we ook dat aanvallen van de Devastator harder aankwamen bij vijanden die op dat moment al in vuur en vlam waren gezet door de Pyromancer. People Can Fly beloofde desgevraagd dat Outriders ongelooflijk veel van dat soort 'combo-aanvallen' zal kennen.

Het is lastig om uit leggen hoe lekker of gaaf het spelen met de powers is zonder een letterlijke beschrijving te geven van alles dat we tijdens onze speelsessie hebben gezien en gedaan, en dat zou vrij saai zijn. Bekijk daarom vooral ook de gameplaybeelden die je op de eerste pagina ziet, om een idee te krijgen van wat de Devastator en de Trickster in huis hebben. De verschillen tussen beide klassen, waarbij de Devastator dus meer schade kan absorberen en de Trickster veel Area-of-Effect-moves heeft, is daarin duidelijk te zien.

Nog weinig bekend over next-gens

Een ander opvallend onderdeel aan de gameplay van Outriders is dat het, in elk geval tijdens deze speelsessie, allemaal niet overdreven moeilijk aanvoelde. Nu is dat niet heel ongebruikelijk bij vroege versies, dus het is te vroeg om hier al een oordeel over te geven, maar de game mag nog wel een tandje pittiger worden dan hoe we hem nu hebben ervaren. Goed om te weten is trouwens dat de moeilijkheidsgraad van de game meeschaalt met het aantal spelers. Zit je er dus niet op te wachten op steeds op zoek te gaan naar een of twee maatjes, dan is Outriders ook te spelen als singleplayergame. Voor wat betreft deze eerste paar uur is duidelijk dat dat inderdaad geen probleem is, al is spelen met een maatje natuurlijk leuker. Er is geen sprake van AI-metgezellen, dus als je alleen speelt profiteer je ook niet van de combo's van de verschillende powers.

People Can Fly had tijdens het evenement in Warschau ook nog wat andere nieuwtjes te melden. Zo maakte de ontwikkelaar duidelijk dat gamers geen lootboxes in Outriders zullen aantreffen en dat er ook geen sprake zal zijn van betaalde shortcuts, een variant die de laatste jaren populairder is geworden. Wat dat betreft wordt Outriders dus een 'ouderwetse' game. Op een ander vlak wordt de game juist verre van ouderwets, want People Can Fly bevestigde immers dat Outriders ook voor de PlayStation 5 en Xbox Series X zal verschijnen. Helaas wilden de ontwikkelaars nog niet in detail treden over de voordelen van die platformen of over eventuele extra's die de game op die platformen zal hebben.

Geen PvP

Wel duidelijk werd alvast dat Outriders geen PvP zal kennen. In een vraaggesprek gaven de makers aan al voldoende uitdagingen te hebben zonder zich ook nog druk te moeten maken over een PvP-systeem. De studio is momenteel druk bezig het PvE-systeem goed in balans te krijgen, terwijl men ondertussen ook nog worstelt met de snelle groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. "In alle eerlijkheid: het feit dat we nu met vier studio's en veel meer mensen werken, is het meest uitdagende onderdeel van het Outriders-project", legden de makers desgevraagd uit. "Een groei van die orde zorgt ervoor dat je bedrijfscultuur verandert en dat je manier van werken op de schop moet. Daarin ligt voor ons met dit project - ons grootste ooit - zeker de belangrijkste uitdaging."

Voorlopige conclusie

We moeten eerlijk bekennen dat we zonder al te hoge verwachtingen naar Warschau waren gereisd. People Can Fly is dan wel een bekende naam, maar echt grote successen heeft de Poolse studio nog niet geboekt. Duidelijk is echter dat People Can Fly nu in staat is om zich te meten met de beste studio's ter wereld. Niet voor niets is People Can Fly inmiddels gegroeid naar een totaal van vier studio's, met meer werknemers dan ooit. Het geeft aan hoe ambitieus dit project is, en het eerste resultaat mag er alvast zijn. Natuurlijk zagen we nog wel wat oneffenheden en hebben we nog vragen bij de verdere gameplay, maar deze onthulling van de gameplay en de eerste speelsessie kunnen rekenen op een positieve waardering. People Can Fly heeft nog zo'n driekwart jaar voor de game af moet zijn. Waarschijnlijk zullen we de game dus nog wel terugzien op de E3 en/of de Gamescom, voordat we met de uiteindelijke versie aan de slag gaan.