Outriders Preview

People Can Fly onthult zijn grootste game ooit

Verschillende Outriders en krachten

De ontwaakte Outriders blijken dus over speciale krachten te bezitten, met dank aan de mysterieuze 'Anomaly' die ook de rest van Enoch duidelijk heeft beïnvloed. De haast idyllische wereld heeft plaatsgemaakt voor een wereld die getekend is door oorlogen en vernietigende stormen, en hij is er een stuk gevaarlijker op geworden. De speciale gaven van de Outriders komen dus zeker van pas. Daarbij delen de vier te kiezen classes een aantal basiselementen, zoals de mogelijkheid om met een sprong een soort 'shockwave'-aanval uit te voeren, maar de uitvoering - en de vele krachten die ze verder nog vergaren - verschillen ze uiteraard van elkaar.

Drie van de vier klassen onthuld

In Warschau werden alvast drie van de vier klassen voorgesteld, te weten de Pyromancer, de Trickster en de Devastator. Outriders is een shooter die bedoeld is om in co-op te worden gespeeld, dus je voelt al aan dat de klassen op een bepaalde manier complementair zijn aan elkaar. Dat klopt deels. Zo is er tot op zekere hoogte sprake van een verdeling in archetypes. De Devastator heeft bijvoorbeeld skills en powers die gericht zijn op het goed weerstand kunnen bieden tegen schade. Daarnaast heeft hij de gave om de grond te veranderen en als wapen te gebruiken, waardoor hij zijn vijanden met aardschokken en rotsblokken kan bestoken. De Pyromancer laat zich in zekere zin vergelijken met een battle-mage. Je vuurwapens zijn en blijven het belangrijkst, maar de verschillende vuuraanvallen die de Pyromancer in huis heeft zorgen ervoor dat vijanden sneller en meer schade oplopen. De Trickster, ten slotte, is gespecialiseerd in crowd control. Binnen een paar uur speel je al diverse Area-of-Effect-aanvallen vrij. De handigste feature van de Trickster is de blauwe koepel die hij kan casten. Binnen deze koepel bewegen vijanden trager én lopen ze meer schade op.

Ook interessant is de manier waarop de verschillende klassen hun levensbalk kunnen vullen. De game kent geen health packs en dergelijke, maar beloont spelers voor het goed omgaan met hun Outrider. Zo verdient de Devastator leven door close combat-kills uit te voeren. De Pyromancer moet vijanden 'markeren' en vervolgens uitschakelen voor levensboosts, en de Trickster krijgt leven als hij vijanden doodt die op de een of andere manier beïnvloed worden door een van zijn powers. Maar met welke klasse je ook speelt, duidelijk is dat je leven verdient door kills te maken. Dat levert een interessante dynamiek op. Als je in een game veel schade oploopt, is je eerste reactie om weg te rennen. Die tactiek is in Outriders dus op voorhand niet de beste. Als je levensbalk bijna leeg is, is het juist zaak om kills te maken. Het duurde tijdens onze circa drie uur durende speelsessie best even voordat dat automatisme erin was geslepen. Het mist echter zijn uitwerking niet. Deze dynamiek zorgt ervoor dat de actie in gevechten continu heel intens blijft.

Vrijheid in vormgeving van je Outrider

Het mag duidelijk zijn dat de keuze voor een klasse deels bepaalt hoe je Outriders speelt. Toch is het, zo benadrukten de ontwikkelaars meermaals, niet de bedoeling dat je klasse voorschrijft hoe je speelt. Daarom kunnen alle klassen overweg met alle wapens en spullen die je vindt en kun je in theorie elke speelstijl toepassen op elke klasse. Mede daardoor krijgen spelers veel vrijheid om hun klasse verder in te vullen. Dat gaat via een uitgebreid menu waar je met 'class points' speciale perks kunt vrijspelen die bepaalde eigenschappen accentueren. Zo kun je bijvoorbeeld meer health krijgen of juist kiezen voor meer damage. Dat zijn nog vrij simpele keuzes, maar hoe verder je komt, hoe belangrijker die keuzes worden voor de vorming van jouw Outrider.

Die vormgeving vindt niet alleen plaats door keuzes voor welke powers je actief houdt en welke class points je kiest, maar ook in de spullen die je vindt. Hier gebruikt Outriders een zeer herkenbaar systeem. Vijanden droppen af en toe kleurrijke 'orbs', die staan voor items waarbij de kleur correspondeert met de zeldzaamheid. Wit is normaal, vanaf groen en blauw praat je bijvoorbeeld over Rare en Epic, en ga zo maar door: het standaardsysteem voor vrijwel elke loot-shooter. Het werkt prima en houdt het wel zo overzichtelijk. Daarbij is trouwens de visuele stijl van je gear nog wel een dingetje. De ooit gewoon menselijke spullen zijn namelijk óók veranderd door de Anomaly. Daardoor kun je prachtige, haast kunstzinnige creaties vinden, zowel in de vorm van wapens als in de gear die je Outrider kan dragen.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True