Warcraft III: Reforged

Blizzard laat te veel steken vallen

Blizzard claimt eigendom

Op zich is het niet ongebruikelijk dat bepaalde functionaliteit achteraf wordt toegevoegd, maar liefst geen functionaliteit die essentieel is. Het roept de vraag op waarom Blizzard heeft besloten om de game in zijn huidige staat uit te brengen. Blizzard was altijd de studio die games uit durfde stellen als het nog niet tevreden was, en het was verstandig geweest als Blizzard dat ook met Warcraft III: Reforged had gedaan. De studio heeft inmiddels laten weten dat er een grote patch komt waarmee dergelijke functionaliteit wordt toegevoegd. Dat is mooi, maar dat hadden de makers beter vooraf kunnen doen. De woede om nog wat meer uitstel was veel minder groot geweest dan de shitstorm die nu is losgebarsten.

Toch is dat nog steeds niet alles dat voor frustratie zorgt bij fans van de game. Blizzard heeft tegelijk met de introductie van Reforged ook de gebruiksovereenkomst van de game aangepast. De opvallendste verandering: Blizzard claimt nu het eigendom van alles dat spelers verzinnen in een Custom Game. Zowel het idee als het materiaal dat spelers voor een Custom Game maken, behoort voortaan aan Blizzard toe, stelt de studio. Wie de modscene rond Warcraft III een beetje kent, weet dat de reden hiervoor gezocht moet worden bij Defense of the Ancients, een mod die door fans is gemaakt met de editor van Warcraft III. De mod werd de basis voor de vele, soms ongekend populaire moba-games.

Strijd om Dota

De maker van de mod kreeg bij Valve een baan aangeboden en ging daar werken aan een volwaardige game met de naam Dota. Dat was tegen het zere been van Blizzard, dat vond dat de merknaam Dota aan hen toebehoorde. Na een slepende juridische strijd sloten de twee grootmachten vrede, al was de uitkomst van de onderhandelingen in het voordeel van Valve. Die studio kreeg het recht om de merknaam Dota te voeren. Blizzard zou een eigen moba-game uiteindelijk onder de naam Heroes of the Storm op de markt brengen. De game zou veel minder populair blijken dan Valve's Dota 2. Blizzard wil met de nieuwe gebruiksovereenkomst voorkomen dat het nog een keer te maken krijgt met problemen als gevolg van een briljant idee als Defense of the Ancients. Logisch, maar uiteraard zijn de vele fans van de game die gebruikmaken van de meegeleverde editor daar niet blij mee. Overigens moet worden gezegd dat Blizzard de editor voor Reforged flink heeft verbeterd. Het is nu dus makkelijker dan ooit om mods te maken.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True