Warcraft III: Reforged

Blizzard laat te veel steken vallen

Cutscenes minder dan beloofd

En nu we toch hebben over verwachtingen: de campagne van de game bevat de nodige cutscenes. Die cutscenes zijn doorgaans een sterk punt bij Blizzard-games. Veel fans van de game waren daarom blij dat Blizzard in 2018, bij de aankondiging van Reforged, bekendmaakte dat het ook de cutscenes van de game flink onder handen zou nemen. Het liet zelfs zien hoe de opgepoetste cutscenes eruit zouden kunnen zien. Die belofte wordt echter niet waargemaakt. De cutscenes in Reforged zijn wel degelijk aangepast, maar ze zien er lang niet zo goed uit als de voorbeelden die in 2018 werden getoond. Ze halen ook lang niet het niveau van de cutscenes in andere Blizzard-games.

Vertrouwde gameplay

Dat neemt niet weg dat Warcraft III ook in de Reforged-editie nog steeds een heerlijke rts is. Aan de gameplay is dan ook weinig veranderd, maar dat was ook niet de bedoeling. Je kunt de campagne van Reign of Chaos en The Frozen Throne achter elkaar doorspelen. De campagne is nog steeds erg goed. Wie Warcraft III nooit heeft gespeeld maar World of Warcraft wel, zal merken hoezeer de verhalen in WoW gebaseerd zijn op de gebeurtenissen in Warcraft III. Er zijn zelfs wat minimale aanpassingen doorgevoerd om de twee games nog meer op elkaar aan te laten sluiten. De opvallendste is dat de plattegrond van Stratholme is aangepast in de missie The Culling, die je al vroeg in de campagne krijgt voorgeschoteld. Stratholme ziet er nu ongeveer zo uit zoals in WoW, waar dat in de oorspronkelijke versie van WC3 anders was. De campagne is ook in 2020 nog steeds erg leuk om te spelen. Hij is goed opgebouwd, bevat een prima verhaal en biedt bovendien een goede introductie van units en mechanismen. Kennis die uitstekend van pas komt in multiplayer.

Geen lan-ondersteuning meer

Waar de campagne dus prima speelbaar en ook nog steeds zeer onderhoudend is, laat Blizzard bij het multiplayer-gedeelte van de game wat meer steken vallen. Uiteraard kun je het online opnemen tegen andere spelers. Offline kan dat helaas niet meer. De optie om via een lan te spelen, is verdwenen. En ook andere functionaliteit mist. Matchmaking en leaderboards zijn afwezig of rudimentair, wat op zijn minst opvallend is bij een game die lang als e-sportsgame heeft gediend. Ook de optie om clans te vormen, is afwezig. Wie wat potjes Versus speelt zal bovendien merken dat online spelen niet bepaald stabiel verloopt. Het online gedeelte heeft last van bugs, crashes en een slecht werkende chatfunctie. Dat de campagne een prima inleiding is op multiplayer is leuk, maar WC3 is ook een game die veel spelers al door en door kennen. Het is een game die veel spelers eigenlijk vooral online tegen anderen willen spelen, het liefst met zaken als matchmaking en leaderboards. Het is functionaliteit die veel spelers als essentieel ervaren en dus verwachten van een hedendaagse game. Al helemaal bij een game die de functionaliteit tot voor kort wel had. Het wordt node gemist door de vele diehard-fans van de game, de groep die het meest naar Reforged uitkeek.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True