Football Manager 2020 Review

Toch weer beter dan de vorige

Letten op de toekomst

Met Clubvisie en de visuele verbeteringen aan de wedstrijd-engine zijn twee belangrijke vernieuwingen genoemd, maar er is natuurlijk meer. Zo valt op dat de toekomst in bredere zin een belangrijkere rol speelt in de game. Dat merk je al in de Clubvisie, waar vaak doelstellingen over meerdere jaren worden aangegeven, maar het is ook van toepassing op spelers. Ga je een contractbespreking aan, dan begint dat met beloftes die betrekking hebben op het perspectief van die speler. Dat bevat de rol van die speler die je nu voor ogen hebt, maar kan betrekking hebben op nog veel meer.

Carrièrepad plannen

Jonge talenten zullen bijvoorbeeld beloftes van je willen over hun carrièrepad. Voor nu schikken ze zich in een rol als jong talent, voornamelijk spelend in je o19-team of het tweede elftal, maar daarna willen ze toch echt een stap maken naar de eerste selectie. Zie je dat zitten? Of denk je dat de betreffende speler misschien een langere aanloop nodig heeft? In een andere situatie kun je misschien wel een speler, die bij zijn huidige club geldt als talent, weglokken met de belofte hem in het eerste elftal op te nemen. Zeker voor financieel minder slagvaardige clubs kunnen dergelijke perspectieven goud waard zijn, maar het schept uiteraard verwachtingen, en jij wordt geacht je aan die beloftes te houden.

Nog interessanter wordt het trouwens als je een al te ver omhooggevallen speler probeert binnen te hengelen met een wat kleinere club. Het kan namelijk zomaar zijn dat hij op zich best voor je wil komen spelen, maar dan wel met een eisenpakketje dat zijn weerga niet kent. Hij wil dan van je horen dat je binnen twee jaar kampioen denkt te kunnen worden, of hij eist dat je belooft een van je linies te voorzien van een kwaliteitsimpuls. Zo iemand binnenhalen kan de moeite waard zijn, maar of je je club wel naar zijn getalenteerde pijpen moet laten dansen, is op zijn minst een stevige overweging waard.

Development Center

De blik op de toekomst is in de meest letterlijke zin zichtbaar in een heel nieuwe afdeling van het spel. In het Development Center kun je namelijk in een oogopslag zien welke spelers er goed voor staan in je tweede elftal en in je o19-team. Ook kun je hier de ontwikkeling bijhouden van spelers die je hebt uitgeleend aan andere clubs. Belangrijk is ook dat je trainers het hier duidelijk maken wanneer een jonge speler niet meer leert op de lagere niveaus en toe is aan een betere uitdaging, in de vorm van een uitleenbeurt of promotie naar het eerste elftal. Op die manier kan het Development Center een uitstekende toevoeging zijn, zeker voor clubs die minder financiële kracht hebben en dus zijn aangewezen op het ontwikkelen van talenten.

Je staf is uiteraard betrokken bij de feedback die je aantreft in dat Ontwikkelingscentrum, maar helpt je op veel meer plekken. Je staf is in Football Manager 2020 ook weer beter en hulpvaardiger in het identificeren van zwakke plekken in je ploeg. Men zal je bijvoorbeeld wijzen op welke fases van het spel moeizaam gaan en wat je mogelijk in de tactiek zou kunnen aanpassen om dat te corrigeren. Die adviezen zijn niet altijd een schot in de roos, maar het helpt managers allicht hun tactieken bij te schaven, zeker als die managers nog niet al te ervaren zijn.

De grote en minder grote features ten spijt zijn het verder toch vooral bekende onderdelen die Football Manager 2020 de moeite waard maken. Het speuren naar en scouten van potentiële aankopen, het onderhandelen over de verkoopprijs van je beste spelers: het is bekend materiaal. Het pleit voor de game dat we hier weinig rariteiten hebben kunnen ontdekken. Onderhandelingen lopen soms uit de hand en leiden dan tot situaties waarbij je denkt 'in het echt zou deze speler helemaal niet zó duur zijn', maar dat gebeurt. Het omgekeerde gebeurt namelijk ook weleens, wat leuke buitenkansjes kan opleveren.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018