Star Wars: Jedi Fallen Order Review

Lightsaber steelt de show in heerlijke game

Sfeervol in beeld en geluid

Op de vorige pagina's hebben we her en der al opmerkingen gemaakt over de sfeer in de beelden in het spel, en niet zonder reden. Star Wars: Jedi Fallen Order is over de hele linie een behoorlijk mooie game. Wel loop je her en der tegen onzichtbare muren aan, waar de spelwereld dan ophoudt, maar het is er allemaal niet minder mooi om. Hetzelfde geldt voor de animaties van Cal en de vele soldaten in de game. Her en der gaat het soms even mis en lijkt Cal mis te slaan terwijl het spel een rake klap registreert, maar daarop konden we de game maar een paar keer betrappen.

Oude PS4 te oud?

Irritanter is dat al deze grafische pracht en praal behoorlijk zwaar is voor oudere consoles. Spelend op een oude PlayStation 4 zul je merken dat je regelmatig met framedrops krijgt te maken. Zeker op de planeet Bogano zakte de framerate soms echt flink in, zodanig dat het vervelend werd om te spelen. Dat de console het er moeilijk mee had bleek ook wel uit de crashes die enkele keren plaatsvonden. Van dit alles heb je op een PlayStation 4 Pro geen last. Dat is toch wel een aparte situatie. Sony garandeert dat games altijd op alle versies van de PS4 werken, maar in de praktijk kun je je afvragen of je een game als Jedi Fallen Order nog wel op de in 2013 geproduceerde spelcomputers moet willen spelen ... Ten overvloede, maar toch: we hebben de Xbox One-versie niet kunnen testen. We kunnen dus niets zeggen over de vraag of de Xbox One en One X eenzelfde prestatieverschil laten zien.

Op welk platform je ook speelt, je profiteert hoe dan ook van het prima geluid, te beginnen met de stemacteurs. De cast bestaat uit een aantal enigszins bekende acteurs, zoals Cameron Monaghan uit Shameless die de rol van Cal speelt, en uit relatief onbekende acteurs, maar over het algemeen staan ze allemaal hun mannetje of vrouwtje. Dat is belangrijk, want hun bijdragen zijn essentieel voor het verhaal, en belangrijk voor de geloofwaardigheid van de personages.

BD-1 als komische noot

Toch is de muziek in het spel nog belangrijker. De muziek uit de Star Wars-films is net zo iconisch als de films en verhalen, met name omdat ze erg bepalend zijn voor de sfeer. Ook op dit vlak doet Jedi Fallen Order het uitstekend. Herkenbare achtergronddeuntjes worden afgewisseld met meer originele stukjes, waarbij de muziek natuurlijk aanzwelt als Cal aan het vechten is. Hoogtepuntje: als je BD-1 vijandelijke droids laat overnemen, mompelt je droid altijd een kort deuntje, en heel soms is dat een van de meer herkenbare Star Wars-deuntjes. Simpel, grappig en uitermate belangrijk voor het neerzetten van de typische Star Wars-sfeer waar het spel gelukkig van overloopt.

Het enige puntje dat we dan nog hebben, is dat we graag nog langer hadden genoten van die sfeer. Dat is ergens een beetje dubbel. We hadden na de preview namelijk ingeschat dat Star Wars: Jedi Fallen Order een typische 'ongeveer vijftien uur durende game' zou worden. In de praktijk is de game langer dan dat, maar ook weer niet heel veel langer dan een uur of twintig. Is dat dan lang of kort? Langer dan we vooraf dachten, korter dan een actie-rpg als deze in een ideaal geval zou duren. Het helpt dat de actie leuk blijft en dat het uitkammen van de spelwerelden ook na het voltooien van het verhaal aantrekkelijk blijft. Bovendien blijven er Bounty Hunters op je af komen. Die leiden tot willekeurig gegenereerde minibaasgevechten tussen Cal en twee premiejagers tegelijk, en dat zorgt ervoor dat er ook na afloop van het verhaal nog wat uitdaging blijft zitten in de gevechten. Op deze manier kun je dus makkelijk nog wat extra uren toevoegen. Uren die niet alleen maar draaien om het vinden van de laatste paar kistjes en geheime gebieden in de spelwerelden, maar die ook echt nog wat spektakel kunnen bieden.