Call of Duty: Modern Warfare Review

Keihard, maar ouderwets goed

Complimenten en verbeterpunten

'Het grootste deel van de tijd werkt het prima' is ook van toepassing op de maps en de wapens. Het schieten klinkt goed en voelt lekker, maar de onderlinge balans is niet altijd even geweldig. Op het moment van schrijven hebben vooral spelers met shotguns een onevenredig groot voordeel. Elke Call of Duty-game - of zelfs elk schietspel - heeft wel te maken met dit soort balansproblemen, en Modern Warfare is geen uitzondering. Gelukkig is dit vrij eenvoudig te verhelpen met patches, waarvan Infinity Ward er sinds de release van de game zelfs al een paar heeft uitgerold. Daarbij valt op dat sommige maps ook al kleine veranderingen hebben ondergaan. Dat kan nog steeds niet voorkomen dat sommige maps te snel vervallen in chaotische potjes (Piccadilly) of een waar 'camperfest' (Euphrates Bridge), maar op de meeste maps vermaakten we ons prima.

Oude bekende en leuke nieuwe spelmodus

Daarbij helpt het zeker dat met Headquarters een oude bekende spelmodus is teruggekeerd, terwijl Cyber Attack een leuke nieuwkomer is. Heel baanbrekend is Cyber Attack overigens niet. De opzet met een bom in het midden die beide teams moeten zien te pakken om een doel aan de overkant op te blazen, vormt een beproefd concept. Sleutel bij deze spelmodus is het oplappen van gevallen teamgenoten, want veel potjes draaien toch vooral om de 'numbers game'. Dat maakt het frustrerend dat veel gamers niet omkijken naar hun teamgenoten en zo dus zorgen dat je bij voorbaat kansloos bent tegen teams waarvan de spelers elkaar wel steunen en overeind helpen. Het is geen nieuws dat objective based spelmodi beter werken met goed communicerende teams, maar het valt bij Cyber Attack weer eens duidelijk op.

Headquarters is een spelmodus waarin de twee teams een centraal 'hoofdkwartier' op de map moeten zien te veroveren en zo lang mogelijk moeten behouden. Doordat beide teams naar dezelfde plek worden getrokken, is er continu actie. Daarbij komt dat goed op elkaar ingespeelde teams duidelijk voordeel hebben bij het verdedigen van de Headquarters, wat de populariteit van de spelmodus verklaart. Headquarters ontbrak sinds Black Ops II in de multiplayer van Call of Duty-games, maar beleeft in Modern Warfare een geslaagde terugkeer.

Attachments uitproberen

Ook geslaagd is de nieuwe manier van het opbouwen van een loadout. Daarin ben je niet langer gebonden aan het inmiddels bijna traditionele 'Pick 10'-systeem, maar draait alles vooral om het vrijspelen van onderdelen. Je kiest een wapen dat je vervolgens kunt aanpassen in Gunsmith. Je wapen is op diverse manieren aan te passen, en elke aanpassing verandert het wapen lichtjes. Je ziet per onderdeel precies wat de plus- en minpunten zijn, en kunt zo dus afwegingen maken in wat jij handig vindt. Een scope op je wapen maakt dat je accurater wordt, maar zorgt ook dat het net wat langer duurt om in 'aim down sight' te komen. Een underbarrel met een grenade launcher heeft duidelijke voordelen, maar het maakt je soldaat ook langzamer. Elke attachment komt met een dergelijke afweging en het is verdraaid leuk om daarmee te spelen. Zo hadden wij op een goed moment vier loadouts met hetzelfde wapen, maar steeds met net andere attachments, gewoon om uit te proberen wat nou het lekkerst werkte. Daarbij gaan de aanpassingen ook zo ver dat je wapens verregaand kunt veranderen. Met de juiste attachments verandert een assault rifle in een net wat lichtere sniper rifle, of juist in een light machine gun. Op zich is variatie in attachments niets nieuws, maar Modern Warfare slaagt erin om elke aanpassing direct voelbaar te maken en het proces van het uitproberen tot een leuke bezigheid te maken.

Dat laatste verdient een compliment. En om meteen maar door te pakken: ook voor Gunfight krijgt Infinity Ward veren in het achterwerk. Gunfight is een 2v2-modus waarbij alle spelers een door de game gekozen, zelfde wapenpakket krijgen. De regels zijn simpel. Het team dat als eerste is uitgeschakeld verliest een ronde, en het team dat als eerste zes rondes wint, wint het potje. Gunfight gaat snel - dertig seconde per ronde is hier al lang - maar is in die enkele tientallen seconden toch erg tactisch en spannend. Een prima aanvulling op een over het algemeen toch al sterke multiplayer.

Spec-Ops stelt teleur

Dan is er ten slotte nog de derde spelmodus, Spec-Ops. Dit is een in co-op speelbare spelmodus die aansluit op het hoofdverhaal. Tenminste, zo wordt een en ander voorgesteld als je het verhaal hebt uitgespeeld. In werkelijkheid gaat het om nogal generieke missies waarin je team van A naar B brengen eigenlijk het hele verhaal is. De gevechten met de ladingen AI-soldaten die je tegenkomt zijn best leuk, maar voegen onderaan de streep weinig toe aan het spel. De missies in Operations geven je nog wel wat doelen en houden dus verband met de campagne, maar Classic Special Ops en Survival, dat een jaar lang alleen speelbaar is op de PS4, draaien alleen om het zo lang mogelijk overleven met je team. Op zich een fijne extra uitdaging voor gamers die het leuk vinden om golven steeds sterker wordende AI-soldaten te weerstaan, maar het bood ons te weinig meerwaarde om er echt lang mee bezig te zijn.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018