Diablo IV Preview

Groter en minder lineair

Grotere spelwereld

Blizzard wilde het op Blizzcon vooral hebben over de opzet van de game. Die is anders dan je van Diablo gewend bent. Diablo IV krijgt een grotere en ook meer open spelwereld. Waar Diablo III bestaat uit een lange aaneenschakeling van vrij kleine zones, zal Diablo IV een handvol grote zones krijgen waarin je vrij rond kunt lopen. De game krijgt dan ook een veel minder lineair karakter. Er is wel degelijk een campagne in de game en die voert je door de verschillende zones, maar je hebt erg veel vrijheid om onderweg zijwegen te nemen. Sterker nog, volgens de makers heeft zelfs de campagne geen geheel lineair verloop, maar heb je onderweg keuzemomenten waarbij je verschillende wegen in kunt slaan. Concreter dan dat wilde de studio er echter niet op ingaan.

De wereld is zelfs zo groot dat er verschillende steden zijn. Deze steden dienen als hub, dus als verzamelplaats van spelers. Het zijn plekken waar je wapens kunt smeden, spullen kunt kopen en verkopen, en andere spelers tegen het lijf kunt lopen. Mocht je dat willen, kun je er met andere spelers afspreken, maar dat hoeft niet. Je kunt de campagne van Diablo IV volledig solo spelen, maar op elk gewenst moment kun je ook medespelers uitnodigen om een stuk samen op te trekken. Dat laatste is ook mogelijk buiten de steden, al kan het daar alleen met spelers die op je Friend List staan. Mocht je een speler uitnodigen, dan wordt de moeilijkheidsgraad van de game aangepast aan het niveau van de gastheer. Als de gast minder sterk is dan de gastheer, krijgt de gast het dus lastig.

Doelen markeren

Omdat de wereld zo groot is, probeert Blizzard hulpmiddelen te bieden. Er is een duidelijke kaart waarop de doelen zijn gemarkeerd die je moet halen. Er is dus een heuse quest tracker, die aangeeft waar je naartoe moet. Je kunt bovendien pins op de kaart plaatsen, om zo zelf bepaalde punten te markeren. Verder zijn in de meeste zones duidelijke wegen te vinden die je helpen bij het navigeren. De wegen zijn ook duidelijk op de kaart herkenbaar.

Diablo IV is een online game, maar Blizzard wil de indruk wekken dat je alleen speelt. Het wil je zelfs het gevoel geven dat je alleen op de wereld bent. Die eenzaamheid hoort bij Diablo, vindt men. Elke zone die je betreedt, is een instance waar je in principe alleen in rondloopt. Je komt dus geen andere spelers tegen. Hetzelfde geldt voor de honderden dungeons die de game telt. Ook dungeons zijn steeds private instances waar je alleen andere spelers treft als je ze uitnodigt.

World Boss

Toch kun je wel degelijk andere spelers treffen, ook buiten de hubs. In de bovenwereld vinden namelijk tal van spontane events plaats. Er duiken groepen zwakkere vijanden op, of een enkele sterkere. Zo af en toe duikt er een gigantisch monster op, een zogenaamde World Boss. Als het zover is, word je ervoor gewaarschuwd, waarna je op de kaart van de spelwereld kunt zien waar de World Boss zich bevindt. Het is aan jou om te besluiten of je hem wilt bevechten of niet. Mocht je voor een gevecht kiezen, dan is er opeens geen sprake meer van een private instance. Zodra je in de buurt komt van de Boss, zullen opeens tientallen spelers opduiken die allemaal proberen de baas te verslaan. Je kunt een groep vormen met andere spelers, maar dat hoeft niet. Je kunt ook tegen het monster vechten zonder je veel van de andere spelers aan te trekken. Of je een dergelijke World Boss ook solo kunt verslaan, is nog niet duidelijk. Dat laatste lijkt niet de bedoeling, maar de krachten van spelers en monsters moeten nog worden gefinetuned.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018