Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

The Outer Worlds Review

Ouderwets, in de best mogelijke zin van het woord

Klassieke rpg in de ruimte

The Outer Worlds

The Outer Worlds is een role-playing game zoals ze bijna niet meer worden gemaakt. Het is niet eens kort door de bocht om te stellen dat Obsidian een soort 'Fallout: New Vegas in space' heeft gemaakt. Dat betekent dat je een game krijgt te spelen waarin je veel vrijheid geniet, vooral in hoe je quests afrondt en je je doelen bereikt. The Outer Worlds oordeelt of straft niet, maar laat gamers vrij hun avontuur op hun eigen manier in te vullen, en dat is erg gaaf. Tel daar de humor en de goed werkende combat bij op en je hebt een prima rpg in handen. Dat sommige aspecten wat uit de tijd zijn en de game technisch niet perfect is, doet daar eigenlijk weinig aan af. Dat de game er geen online aspecten, microtransacties of andere moderne verschijnselen bij de haren bijtrekt, maakt de ervaring extra fijn en laat zien hoe 'simpel' een goede game eigenlijk kan zijn.

Getest

The Outer Worlds, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 46,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Weet je nog, vroeger? Die tijd waarin de titel 'Fallout' synoniem stond voor een uitgebreide, onderhoudende, vermakelijke role-playing game? Het vertrouwen dat veel rpg-fans hadden in Fallout zal vorig jaar een aardige tik hebben gekregen, na de release van Fallout 76. De game hinkte op twee gedachten, door gamers in een online spelwereld neer te zetten en daar vervolgens eigenlijk niet veel mee te doen. Het leverde een suboptimaal product op dat veel liefhebbers deed terugverlangen naar de dagen van Fallout 3 en New Vegas. Voor hen is er goed nieuws, want de studio achter Fallout: New Vegas bracht onlangs een rpg uit die daar veel van weg heeft. The Outer Worlds biedt op meerdere manieren een uitstapje naar het verleden.

Ironisch genoeg speelt The Outer Worlds zich af in een futuristische setting. De basis van de game ligt in een alternatieve geschiedenis. De Amerikaanse president William McKinley is nooit vermoord, waardoor Theodore Roosevelt hem ook nooit heeft opgevolgd als president. Als gevolg daarvan zijn bedrijven machtiger geworden dan ze in onze wereld al zijn, en inmiddels hebben die bedrijven de weg naar de ruimte gevonden. Ze eigenen zichzelf planeten toe en waar nodig of gewenst terraformen ze deze werelden.

De speler arriveert in een sterrenstelsel genaamd Halcyon Colony, dat dus volledig in handen is van grote bedrijven. Machthebber hier is 'The Board', onder leiding van Chairman Rockwell, maar daar heb je als speler aanvankelijk weinig mee te maken. Je ontwaakt namelijk aan boord van een groot schip gevuld met bovengemiddeld slimme mensen die de ruimtekolonie kunnen helpen. Er is echter een probleem: jij bent als enige wakker. De geheimzinnige Phineas helpt je via je radio op weg en gidst je naar de plaats waar een zekere kapitein Hawthorne je zal opwachten. Jouw Escape Pod landt echter boven op zijn hoofd. Vanaf dan ben je de trotse eigenaar van een ruimteschip met de onheilspellende naam 'The Unreliable' en kun je aan je avontuur beginnen.

Keuzes in vorming van je personage

Op dat moment heb je al bepaalde keuzes gemaakt. De naam, het uiterlijk en enkele basiseigenschappen van jouw personage legt je al vroeg in de game vast. Vanaf dat startpunt heb je gaandeweg het spel nog veel ruimte om je personage naar eigen inzicht vorm te geven, maar bepaalde basiseigenschappen staan al vast. Zo kun je indelen hoe sterk je lichaam, geest en persoonlijkheid zijn. Een all-round personage is een optie, maar in het kader van 'role-playing' is het ook wel leuk om juist veel te investeren in één tak, ten koste van een andere tak. Dat levert specifieke voor- en nadelen op, wat natuurlijk een bekend concept is voor rpg's.

Tijdens het spelen stijgt je personage in level, wat telkens tien Skill-punten met zich meebrengt, en af en toe een Perk-punt. Ook die vaardigheidspunten investeer je in categorieën, en later in afzonderlijke skills. Zo kun je in eerste instantie investeren in Dialog Skills, waarmee je in een klap Persuade, Lie en Intimidate verhoogt. Bereiken je vaardigheden level 50, dan moet je ze daarna individueel verhogen. Boven de 50 wordt het verbeteren van je skills dus effectief twee of drie keer zo duur. Het is een handig systeem dat ervoor zorgt dat je veel skills relatief snel op een aanvaardbaar niveau kunt brengen, waarna je iets beter moet nadenken over welke vaardigheden je verder wilt verbeteren. Ook van belang om te weten, is dat je Companions en kledingstukken van invloed kunnen zijn op je vaardigheden. De juiste metgezel en de juiste kleding kunnen bepaalde skills zomaar twintig punten verder omhoog helpen. Wat voor jou het best werkt en wat de meeste mogelijkheden oplevert, vraagt soms dus om wat puzzelwerk.

Veel keuzes, veel vrijheid

Met het verzamelen van Companions en verschillende kledingstukken en wapens zijn opnieuw basiselementen genoemd die prima passen bij de Fallout-serie. Je vrienden zijn namelijk bepaald niet te beroerd om zich te mengen in discussies en daar hun eigen normen en waarden op toe te passen, voor zover ze die hebben natuurlijk. Dat maakt de keuze voor een Companion wat gelaagder dan 'wie is het sterkst als het op vechten aankomt'. Ze babbelen mee, maken praatjes met andere personages in het spel en vragen je ook nog om aandacht te besteden aan een probleem waar ze zelf mee kampen, in de vorm van een Companion Quest.

Totale vrijheid in aanpak

Die zaken geven meer leven aan The Outer Worlds, en ze voorzien de game van meer inhoud. Dat is een interessant aspect, want The Outer Worlds is voor een heel groot deel optioneel. Je zult de volledige inhoud nooit ervaren als je de game één keer speelt. Maak je echter een ander personage voor een tweede poging, dan zul je merken dat questlijnen heel anders kunnen aflopen en de route naar het eindpunt anders verloopt. Er is zelfs een 'speedrun' waarbij de keuzes leiden tot een route die in net iets meer dan 21 minuten naar het einde leidt. Je skipt dan natuurlijk alle cutscenes, maar het zegt veel over hoe open The Outer Worlds is. De game laat spelers helemaal vrij om te bepalen hoe ze de wereld benaderen. Zin om een complete nederzetting, inclusief questgevers, zonder aanleiding uit te moorden? Prima, dat kan gewoon. In dat geval verlegt de game je route en zorgt hij ervoor dat alle quests en avonturen die vanuit die nederzetting zouden beginnen, verder geen rol meer spelen. Dat is niet de manier waarop je het meest uit de game zult halen, maar het is mogelijk.

Natuurlijk zullen de meeste spelers de normale lijnen van het verhaal en de sidequests volgen, en in dat geval kan The Outer Worlds je behoorlijk lang bezighouden. Je verzamelt namelijk al snel flink wat extra quests en taakjes, en het Halcyon-stelsel ligt klaar om te worden ontdekt. Die ontdekkingsreis gaat gepaard met ontmoetingen met flink wat welwillende en minder welwillende non-playable characters waarmee je dus op jouw manier mag converseren. Goede praters zullen zich vaak uit penibele situaties kunnen babbelen en relaties naar hun hand zetten, terwijl meer brute personages hun slag- of vuurwapens kunnen laten spreken.

Conversaties als sterkste punt

We raden aan om dat laatste niet te vaak te doen, want juist de conversaties vormen een van de sterkste punten van de game. Alle personages zijn voorzien van stemgeluid. Jij praat zelf terug via een herkenbaar dialoogmenuutje dat het zonder gesproken tekst moet stellen, maar dat is geen belemmering. De gesprekken die voorbijkomen zijn namelijk doorspekt met humor, en je krijgt veelvuldig de mogelijkheid je specifieke kwaliteiten toe te passen. Af en toe zagen we daarbij een niet-beschikbare dialoogoptie omdat we niet voldeden aan de eisen, maar vaak genoeg konden we zelfs kiezen uit meerdere opties. Iemand intimideren, iemand corrigeren met je medische of wetenschappelijke kennis, of iemand simpelweg overtuigen, leidt dan steeds tot hetzelfde - meestal gewenste - resultaat. Als je de game op dit vlak iets wilt verwijten, is het dat het wellicht iets te makkelijk is om de conversaties naar je hand te zetten. Tegelijkertijd is dat ook weer de charme van een rpg. Wie zich toelegt op gespreks-vaardigheid merkt het effect daarvan heel goed.

Knallen en looten

In hoeverre je dat wel of niet spreekvaardige personage gebruikt om goed of juist slecht te zijn, is geheel aan jou. Het besef dat het neerschieten van een belangrijk personage het spel niet kapot maakt, opent natuurlijk mogelijkheden. Al teveel misstanden tussen jou en anderen leidt wel tot verslechterde relaties met de diverse facties in het spel, maar de impact daarvan valt ook wel weer mee. Het levert een game op met een zeldzame mate van vrijheid bij de keuze van het pad om je doelen te bereiken.

Verschillende soorten schade

Bovenstaande verraadt natuurlijk al dat vechten een wezenlijk onderdeel is van The Outer Worlds. Aangezien we al meermaals Fallout hebben aangehaald, is dat geen verrassing. Het vechten in The Outer Worlds kan met zowel slagwapens als vuurwapens, en beide soorten kunnen verschillende typen schade toebrengen, zoals brandschade of elektrische schade. Dat soort speciale schades is handig tegen specifieke tegenstanders. Zo schakel je de diverse robots die je tegenkomt het snelst uit door ze met elektrisch geladen wapens te lijf te gaan, terwijl plasmawapens extra snel afrekenen met menselijke tegenstanders.

De game laat spelers steeds vier wapens actief bij zich dragen, waartussen je snel kunt wisselen. In de praktijk legden we de slagwapens al vrij snel naast ons neer, omdat het weinig voordelen opleverde om vijanden van dichtbij te bevechten. Dat had natuurlijk met de gemaakte keuzes in vaardigheden te maken. Het schieten ging ons prima af, geholpen door onder meer een sniper rifle, een light machinegun, een plasmarevolver en een assault rifle. Op die manier gebruikten we ook alle drie de beschikbare soorten munitie: light rounds, heavy rounds, en energie, de voeding voor je plasmawapens. Daarin afwisselen is handig, want je schiet met sommige wapens vrij snel door je voorraad kogels heen. Overigens zorgt een dergelijke goede balans in je schietgerei ervoor dat je vrij vlot wat 'overpowered' raakt ten opzichte van je vijanden. We schoten ons al snel moeiteloos langs vrijwel elke tegenstander, terwijl we ons personage primair op conversaties en andere vaardigheden hadden toegelegd en niet in het bijzonder op kwaliteiten voor gevechten.

Kogels kun je aanvullen door ze te kopen bij menselijke winkeliers en bij verkoopautomaten, maar je vindt ze ook gewoon in de spelwereld. Loot verzamelen is ook een belangrijk onderdeel van de game. Elke locatie waar je komt verbergt waardevolle spullen die jou op meerdere manieren kunnen helpen. Denk daarbij natuurlijk aan credits en ammo, maar ook aan speciale voorwerpen die je kunnen helpen bij het hacken van computers of het openen van sloten waar je de sleutel niet van hebt. Verder vind je wapens en armor die je kunt bewaren, verkopen of uit elkaar halen. Dat laatste is handig, want dat levert onderdelen op die je kunt gebruiken om je huidige wapens en armor te repareren.

Dat is al best veel om mee bezig te zijn, maar er is meer. Zo kun je ook eten en drinken, waarbij je allerlei bonussen kunt krijgen door specifieke drankjes te drinken of dingen te eten. Onze ervaring is dat dat niet per se nodig is in The Outer Worlds, maar wellicht is het handig voor personages die sterk onderontwikkeld zijn als het gaat om hun 'survival skills'. Dan vind je in de wereld ook nog items waarmee je je wapens kunt modden. Neem ze mee naar een werkbank en je kunt de eigenschappen van je wapens veranderen en ze nog sterker of handiger maken dan ze al waren.

Speciale aanvallen van Companions

De spullen die je vindt kun je eventueel ook aan je companions overdragen, al redden ze het ook wel zonder jouw hulp. Je metgezellen dragen in de gevechten best hun steentje bij, maar ze zijn eigenlijk pas echt handig als je hun speciale aanvallen inzet. Dit zijn sterke aanvallen die je met een druk op de knop kunt activeren en die daarna een korte 'cooldown' hebben voor je ze weer kunt gebruiken. Er zijn perks die deze cooldown-periode verkorten of die je zelfs kans geven om de cooldown helemaal over te slaan. Handig, want die aanvallen zijn niet alleen sterk, ze zien er ook nog eens gaaf uit. Vaak gooit het personage dat de aanval uitvoert er ook nog eens een corny oneliner tegenaan, wat het plaatje helemaal afmaakt.

Niet modern, wel sfeervol

Met de manier waarop de aanvallen van je companions in beeld wordt gebracht is waarschijnlijk het meest spectaculaire deel van The Outer Worlds genoemd. We stelden al dat deze game een wat ouderwets karakter heeft. Dat vinden we met name positief, maar in bepaalde opzichten laat The Outer Worlds ook zien een tikje uit de tijd te zijn. Zo ogen de spelwereld en de personages daarin allemaal behoorlijk statisch. Anno 2019 zijn we gewend aan werelden waarin de personages hun eigen leven leiden en waarin de speler simpelweg zijn rol speelt. Dat laatste is hier ook wel zo, maar alle personages staan gewoon stil, als waren ze figuranten in de film die jij maakt. Precies zoals dat bij de wat oudere rpg's ook ging. Dat gebrek aan leven in de spelwereld is geen onoverkomelijke hindernis, maar wel iets dat in modernere games veel minder voorkomt.

Prima sfeer

Dat neemt niet weg dat de sfeer in de game nog steeds sterk is. Die sfeer wordt uitgedragen door wat de personages in het spel zoal tegen jou en elkaar zeggen, maar ook de vele reclames van de grote bedrijven doen hun werk, net als de visuele uitingen die daarbij horen. Ook dit aspect van de game ademt behoorlijk 'Fallout: New Vegas'. De sfeer in het spel wordt ook geholpen door de variatie in de omgevingen. Het ene moment loop je rond in een groot ruimtestation, daarna ben je op een grotendeels verlaten planeet, en even later loop je in een grote, haast megalomane stad waar uiterlijk vertoon de onderliggende problemen van de locatie moet verbloemen.

Ook in uiterlijk opzicht kent The Outer Worlds een minder sterk punt. De game heeft de cartooneske grafische stijl die we vaker in games hebben gezien. Het is wat makkelijk gezegd, maar het is een stuk eenvoudiger om een game op deze manier goed te laten ogen dan met een focus op zo realistisch mogelijke graphics. In die zin is het een veilige keuze. Voor The Outer Worlds werkt het echter prima, met name ook omdat de game zich natuurlijk diep in de ruimte afspeelt, met alle fantasievolle en kleurrijke omgevingen die daarbij horen. De beperkingen op technisch gebied worden trouwens ook verklapt door een immer aanwezig gebrek aan elementen in de spelwereld die kapot kunnen. Vrijwel alles dat je ziet is onverwoestbaar. Ook hierbij geldt dat het niet conform de maatstaven van moderne games is, maar al spelend heb je er eigenlijk niet echt last van, anders dan dat merkbaar is dat The Outer Worlds geen visuele hoogvlieger is. Dat wordt nog wat verder onder druk gezet doordat de game niet helemaal vlekkeloos loopt. Af en toe worden textures traag ingeladen en de framerate hapert van tijd tot tijd een beetje.

Kleurrijke personages maken de game

De sterke audio maakt dat voor een heel aardig deel goed. Dat begint al met wat we al eerder noemden: op jouzelf na hebben alle personages in de game een stem. Met zoveel personages en ingesproken teksten kan niet elke zin met even veel flair voorbijkomen, maar het algemene niveau is goed. Obsidian scoort daarbij vooral punten met de wat kleurrijkere personages, die zowel in wát ze zeggen als in hoe ze dat zeggen een hoog niveau hebben. Tijdens de gesprekken weet The Outer Worlds spelers goed vast te pakken en mee te slepen in de wonderlijke, kleurrijke wereld die Halcyon heet.

Conclusie

The Outer Worlds gaat diep en kent veel mogelijkheden, maar laat zich tegelijkertijd ook gemakkelijk beschrijven als 'Fallout: New Vegas, maar dan in de ruimte'. Die omschrijving dekt grotendeels de lading. The Outer Worlds deelt veel eigenschappen met Obsidian Entertainments enige Fallout-game, al heeft het natuurlijk een wat moderner jasje. Dat jasje is minder mooi dan wat veel andere games anno nu laten zien, maar dat deert het spelplezier geen moment. Het is simpelweg zo leuk om te spelen in deze spelwereld en er op je eigen manier een weg in te vinden, dat je geen zin hebt om je druk te maken over de vraag of het geheel wel mooi of modern genoeg is. In meerdere opzichten is The Outer Worlds een rpg uit een ander tijdperk, en dat ervaar je vooral als een heel prettig uitstapje naar het verleden, waarin randzaken als 'online' en 'in-game aankopen' nog geen rol speelden. Een uitnodigende spelwereld gevuld met kleurrijke personages, waarin je op jouw manier een verhaal mag invullen: het kan blijkbaar voldoende basis zijn voor een prima game.

Getest

The Outer Worlds, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 46,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Reacties (128)

Wijzig sortering
Ik ben kennelijk toch iets kritischer dan anderen. (gespeeld op PC)
Ik heb hem op standaard gespeeld, ook al ben ik wel een meer seasond player maar het is toch echt veelte makkelijk. Ik ben ook iemand die alle side quest en extra's opzoekt en alle enemies dood maakt voordat ik op ga naar de volgende verhaal of wereld, dat betekent dat je zo snel progressie maakt dat eigenlijk geen enkel gebied een uitdaging vormt. De 'puzzels' en quests zijn veelte makkelijk (al speel je op ultra) en omdat je feitelijk niet meteen overal kan komen, is de wereld in mijn optiek helemaal niet zo keuze vrij (tenzij je meteen de main quest line open speelt maar dan kom je er snel achter dat de lol ophoudt na een bepaalde missie :) en sommige missies zijn helemaal niet meer te doen door de keuzes die je maakt in de main quest. Met bepaalde personen in je team (Parvati & de vicar) kan je feitelijk elk systeem hacken (ik had intell. op max gezet) hoe je missies doet geeft je wel veel keuzen opties (je keuze is eigenlijk meer bepaald door je stat keuzes, ben je goed in liegen of hacken etc). En als je bepaalde missies nog niet gedaan hebt of de keuze niet gehad hebt kan je niet altijd alles open opties gebruiken. Dan is je keuze eigenlijk voor je gemaakt (Canid’s Cradle b.v. waarbij je alleen tussen twee kwaad kan kiezen en de derde optie -vreedzaam- niet kan doen).

Missies zijn: ga naar marker, zelf denken is optioneel en er is altijd veelte eenvoudig een keycard neergelegd of verstopt, verborgen gang om iedereen of beveiliging te omzeilen. Quest voor je crewmates zijn belachelijk eenvoudig of belachelijk langdradig (en kinderachtig) = Parvati quest, veel diepgang heb je niet met je mensen (er zijn geen romantiek opties) maar ik denk dat als je de missies niet doet, de personages niet bijdragen aan de eindmissie maar dat heb ik niet kunnen testen want ik ga de game niet herspelen :)

Dan heb je de wapens, die zijn teleurstellend en het crafting systeem ook. Ik heb zo goed als nooit melee wapens gebruikt want die boeide (mij) gewoon te weinig (mijn melee wapens stats nooit verhoogd). Maar guns heb je een aantal van met verschillende ammo soorten, (ammo is vrij goedkoop te halen als je de missies doet voor facties, maar je vind zo verschrikkelijk veel ammo dat je nooit zonder komt te zitten of ooit hoeft te kopen), de wapen mods zijn er in verschillende cat. maar heeft het zelfde effect op andere wapens. Je hebt pistols (geen idee waarom iemand voor pistols zou gaan, want ze bieden geen verbetering of voordeel over een dual hand wapen als rifle/machinegun). Het komt er op neer als je een machine gun vind je eigenlijk het best wapen hebt gevonden, want zonder moeite level je die op naar min 1000dps door te tinkeren (2200 dps lvl 28, is alles boter) dan kan je gemakkelijk alle monsters aan, zeker als je dan ook een headpiece vind die 25% extra damage doet tegen criters.
Wapens verkopen heeft geen nut, als je kijkt wat wapen onderdelen kosten, wapens verkopen oplevert en hoeveel wapens opleveren aan onderdelen als je ze vernietigd, was ik constant bezig alles op te pakken en te vernietigen. In het begint krijg je 3x weapons parts (= 90credits in kiosken, meeste wapens leveren niet eens 30 op bij verkoop) bij hogere engineering skills ga je naar 4+ kans op (random) mods en 10% kans op legendary mods, die niet zo heel legendary zijn)
Dan heb je de typen wapens, alleen gekeken naar de type guns heb je vrij weinig typen, opzicht wel leuk maar als je een light machinegun tegenkomt ben je eigenlijk klaar. Daarnaast zijn de zwaardere wapens in de game (als in betere wapens) simpelweg de zelfde wapens alleen dan staat er v2.0 of ultra achter, dito voor Melee wapens. Die 2.0 wapens hebben dan een extra mod (maar andere cat.) slot.
De Science wapens zijn geinig maar niet effectief, het leuke effect is na 2x gebruik wel uitgespeeld enige effectieve wapens zijn de gloopgun & mindray. Legendary wapens zijn er ook maar helaas val ik in herhaling door te zeggen dat een 1000+dps machinegun alles aankan en andere wapens gewoon geen meerwaarde bieden.

Armour kan ik kort over zijn, zelfde verhaal als bij wapens, je hebt een paar legandary pieces maar al loop je naakt over het slagveld, ik voel niet echt het gewicht van de keuzes in armour. Thinkering en crafting heb ik een enkele keer gedaan omdat het niet echt nuttig aanvoelt.-> 1000+dps gun= offense is best defense principe.

Zo kan ik nog wel meer zaken opnoemen maar vind dat deze game te veel lof krijgt voor wat het is, het is een aardige game met leuke setting en verhaal, maar het einde is onbevredigend en voelt veelte rushed aan, ik zie het niet als een game die ik ga opnieuw ga spelen.
Kijken wij naar fallout 4, dan is deze game meer gemaakt voor consoles en de type gamers die even een rpg-game willen spelen, fallout heeft een veel volwassener plot line en emotie, mods (ingame) zijn beter gemaakt en visuel en gameplay wise interessanter om uit te voeren.
Qua game lijkt het eigenlijk veel meer op een kruising fallout & mass effect -voor kinderen, waarschijnlijk is deze opzet gekozen omdat het voor de switch komt (en toch echt meer kid friendly is, ook al vliegen de lichaamsdelen over je scherm).

Na de reviews gelezen te hebben en het zelf te spelen is het simpelweg teleurstellend. Als je een fan bent van een rpg als fallout is dit een leuk snackje maar verwacht er niet te veel van dan kan het ook niet teleurstellen. Wel is de game heerlijk bug vrij, er zijn maar een paar super minor bugs en irritaties in de interface (transfer van items |:( ) maar niks vergeleken met fallout 4 :)

Ik heb hem in een week (bijna) uitgespeeld (was een weekje ziek, dat helpt) maar meer dan 20 uur zal het niet geweest zijn, de laatste missie ben ik gestopt omdat het gewoon nutteloos aanvoelt, -ik vind eindelijk een heavy machinegun 2.0- ik ben op internet gaan opzoeken of het de laatste missie was aangezien ze zo aandrongen op saven (eerste en enige keer) en dat was het ook, ik had meteen geen zin meer, zeker nadat ik zag wat de 'beloning' van je keuzes was.

Postscriptum, ik heb de game uitgespeeld zonder Tactical Time Dilation (fallout= VATS) maar speelde fallout ook altijd zonder VATS. Ben meer een shooter type met dit soort games.
Ik ben letterlijk één keer dood gegaan waarbij het niet gepland was, één keer ging ik dood om te kijken of je wel dood kon want holycrap -ik dacht dat het een bug was- zo simpel.
Misschien stonden de sterren in lijn of heb ik de beste keuzes bij de game gemaakt maar ik hoor graag anderen erover (want dit lees ik in geen enkele review).
Op de PC is de game best wel mooi, niet een super engine, je speelt nog echt een game van 10 jaar terug, maar het ziet er allemaal mooi uit zeker op 4k en zeer hoge framerate zelfs op 4k.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 3 november 2019 18:50]

Ik volg even niet hoe de quest line van parvati kinderachtig is. Hij gaat misschien een beetje snel juist, als je hem in één keer doet, maar verder vond ik zeker die quedtline best wel volwassen.
Ik wil niet gaan uitleggen waarom ik het kinderachtig vind, want dat is echt een dikke spoiler maar om een voorbeeld van een andere game te geven. Mass effect 2 heb je iemand als Jack, een vrouw (je moet de game gespeeld hebben :+ ), die als side quest revenge vraagt tegen een organisatie die haar misbruikt heeft, de organisatie die een belangrijke rol speelt en gaat spelen (-> mass effect 3) en die misbruik, ook al is het verwerpelijk wel degelijk een doel had (het voegt wat toe aan het verhaal). Ben je in de outer worlds bezig mensen te redden, komen er quest met compleet triviale zaken waarvoor een website als parship & google ook voldoende is....en je kan hem niet in een keer doen want je moet namelijk werelden bezoeken die alleen open zijn als je verder bent met de main quest. Dus het moment dat de side quest actief is kan je hem simpelweg niet afmaken want het duurt even voordat je bij die stad komt (ik deed ook eerst alle open side quests die gedaan konden worden voordat ik de main quest deed. En liep ook over de helemap voordat ik doorging (Monarch, onder de watervallen b.v. en de rapti-don't, hammer of olympus :) ) Exploration is fun, maar ben geen sterkere wezens tegen gekomen dan een Mega Mantiqueen.
Dus je vind het kinderachtig omdat het side quests zijn die niets met het main storyline te maken hebben? Da's toch het punt van side quests? Ik vond juist het verhaal van parvati erg leuk en vrij diep gaan qua psychologische struggles die zij meemaakte
Ik denk dat je wat empatischer moet zijn om van een dergelijke quest te kunnen genieten. De quest gaat inderdaad vooral om iets psychologisch. Sommige mensen hebben daar natuurlijk minder mee. Ik vond het ook een leuke quest. Heb erg hard gelachen toen met dat drankje.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 5 november 2019 10:59]

Ik ben niet zo'n seasoned speler, maar ik vind hem toch wat lastiger dan bijvoorbeeld bij Fallout, mee eens dat hij erg kort aanvoelt, geen gigantische open werelden. Spel doet mij meer denken aan knights of the old republic. In ieder geval heb ik mij wel erg vermaakt. (ik ga hem nu op supernova spelen, en andere keuzes doen).
Daar kan ik gewoon niet mee eens zijn, fallout 3 kom je vrij snel in het begin de deathclaw tegen, daar ben je simpelweg niet tegen opgewassen en je moet maken dat je wegkomt, en dan ben je niet eens zo heel veer weg van de fault, fall-out 4 (deathclaws zijn dan pussies helaas) als je even in de verkeerde plas loopt staat er opeens (swans pond, never forgetti) een monster voor je = dood. Want mini-nukes heb echt nog niet in het begin. De missies zeker in fallout zijn veel moeilijker, zeker als je een gesloten gebied (tunnel ofzo) komt met gouls en je bent nog niet hoog genoeg in level, (goede) wapens zijn schaars en je vind niet op elke hoek een kiosk. De grote vijanden kan je, als je wilt gewoon negeren (door het gras bukken) fallout echt niet hoor, je kon alleen maar maken dat je weg kwam. Fall-out probeerde ik gewoon meteen zoveel mogelijk te ontdekken maar er zijn gebieden waar je simpelweg niet de level voor hebt en doodgaat, vind je meteen wel de leuke loot maar het is veel leuker om nog echt ergens van te schrikken dat weten dat je alles aankan.
Mwah, hier juist andersom. Fallout is prima te doen, terwijl ik bij deze game op Hard (of hoe de een-na-laagste difficulty ook heet) best een paar keer dood ben gegaan in Edgewater doordat er opeens 5+ Marauders tegelijk op je afrennen, of omdat er een wild beest zich bemoeit met de strijd.
Gelukkig ben ik niet de enige zie ik. Na de geweldige ervaringen met Fallout New Vegas en na de toch wat teleurstellende nieuwere Fallout titels keek ik onwijs uit naar The Outer Worlds maar ik verveelde mij onwijs.. :/
maar je vind zo verschrikkelijk veel ammo dat je nooit zonder komt te zitten
Groot probleem in Fallout 4 ook, de economie in zo'n game is zo belangrijk. Geen wapens repareren, genoeg ammo etc zorgt voor geen enkele uitdaging meer op dat vlak. New Vegas was je altijd wel bezig daar mee. Zeker in DLC waar je niet terug kon naar de main world en er geen shops e.d. waren was je echt creatief bezig met wat je hebt en kon vinden.
Inderdaad, je hebt zoveel loot boxes dode vijanden en ammo, het doden van beesten levert huiden op of andere dierlijke producten maar wat kan je er uiteindelijk mee: niks, verkopen als junk en het levert niks op dus ik pak afgezien van raptor meat (om te eten want ik had een eet verslaving =+1 skill point naar keuze) niks op. Je vind heel veel drankjes en voedsel maar de bonussen waren matig van het voedsel (en zeer kort) en ik had nooit de extra's nodig, dus alles werd verkocht (niet dat het iets oplevert). En XP schaalt niet echt mee, je begint met lage xp bonussen ~ rond de 1000xp, eerste volgende stad waar je komt eindigen missies met +10k tot latere missies +27k xp voor een simpele ga hierheen en doe dat missie. Zodra je uit de eerste stad komt vanwege de main quest line, heb je helemaal geen incentive om nog de eerste stad te bezoeken en die missies af te maken als dat je ding is. Wapens repareren is een fluitje van een cent, dat je gewoon overal en altijd kan doen, je hebt toch genoeg parts en ik had een perk waarbij de wapens minder snel kapot gingen.
+1 want, dit is zeker relevant. Ik ben het niet eens met je samenvatting. NV had heel veel repetitieve quests. Dit is zo'n opluchting! EINDELIJK een game waarbij de quests echt iets vermelden! Iets toevoegen aan je ervaring. Het is niet: "ga daarheen sloop dat en kom terug" nee, er wordt een redelijke verklaring neergelegd waarom je iets moet doen. Niet: "Ik wil huiden, want huiden. Ga huiden halen." de personages zijn gedreven door op zijn minst 'iets'. Of het nou totale gekte is, of een redelijk en onderbouwd iets. Er is bij ELKE quest een reden dat je iets doet.

Dit is een experiment waarbij ze het gewoonlijke model ontwijken. En ja, dan krijg je dat het wat kort aanvoelt. Maar elke minuut zat ik gekluisterd aan mijn scherm. Geconcentreerd te lezen, luisteren en denken wat ik zou kunnen zeggen, doen of uitvoeren. "Ja ik kan hacken, maar ik vind het veel leuker om deze gozer zijn brein op de muur te schilderen." Misschien moet je het RPG model deleten en eerder denken richting D&D. Eindeloze mogelijkheden. Ik doe wat ik wil, niet wat ik kan.

De trailer heeft naar mijn mening heel mooi weergeven wat "de feel" is van het spel: "you know you didn't have to shoot that guy right? But that's fine, you do you!" er zijn vrijwel geen spellen op de markt die ZULKE EXTREME vrijheid toelaten en het daarnaast naar jou toe koesteren. Zo verschrikkelijk veel mogelijkheden om met je poppetje een probleem aan te pakken. Ik zie zeker superveel potentie voor replayability van deze game. Ik laat hem nu liggen. (Heb hem net uitgespeeld met 35h op de teller.) Ik speel niet veel shooters en vond hem moeilijk zat op standard. Mijn neef heb ik hem aangeraden op de moeilijkste stand (ervaren shooter) hij zei dat hij maar terug geschaald heeft want het was VEEL te moeilijk.

Je hebt met dit soort spellen vaak 1 kans om een goede eerste ervaring te hebben (denk maar eens terug aan de eerste keer dat je ME uitgespeeld hebt. Voor mij was hij kut. Maar het spel is objectief oprecht goed en dat zie ik wel. Ik heb het voor mezelf verknalt. Shit happens). Ik denk dat je met teveel kaders in je hoofd het spel bent gaan spelen (ME, Fallout NV). Dit heeft het spel msischien verkloot voor jou. Probeer hem over een paar maandjes opnieuw, maar denk dan aan text based games. Misschien met een vers kader veranderd je mening ook wel.
"Ik denk dat je met teveel kaders in je hoofd het spel bent gaan spelen (ME, Fallout NV)."
Nee ik heb fallout voor het laatst 2 jaar geleden gespeeld, het verhaal is in geen enkel opzicht open, het zijn steeds de zelfde keuzes die je kan maken, ga ik schieten, kan ik er langs of moet ik hacken en lullen.
Ik las alleen de reviews en die waren allemaal lovend, ik heb mij verder nooit verdiept in deze game.
(het is alleen maar snackje voor reddead), de game doet genoeg goed maar het is echt geen 8.5 waard
(Fallout NV SIDE QUEST, hadden repetieve elementen, side quest waren vaak het zelfde) Fallout 4 heeft gewoon leuke sidequests, van hoger niveau, die vaak ook gewoon heel veel informatie of verhaal lijn hadden. (fallout 4: Here There Be Monsters) of een kleinere Kid_in_a_Fridge.
Waarbij je ook nog is ethische dilemma's kreeg (kid in a frigde, een optie: het kind kon doorverkocht worden aan slavendrijvers).

"Eindeloze mogelijkheden" ... "Dit is een experiment"... "objectief oprecht goed" ik ben blij dat het voor jouw een magisch moment is geweest, maar red dead 2 heeft een 9.5 bij t.net, omdat ik hem gespeeld had op een console weet ik wat ik kan verwachten en is het ook daadwerkelijk een 9.5, de outerworlds is een 7+ niet meer, grafisch en game engine is het net aan een 6 (absoluut niet speciaal), setting & verhaal is een 7.5 (leuke setting, matige hoeveelheid lore, maar te weinig weinig wapens, mods en effecten, maar de wapens zelf waren ruim voldoende in kwaliteit, het niveau van de missies was gewoon te makkelijk, je hoeft nergens een keer echt te denken) maar game mechanics: als tinkering, modding, sneaken en pickpocket acties zijn gewoon meh, niveau van fallout NV (een game uit 2010!). Als ik de difficulty omhoog had heb je waarschijnlijk langer levende monsters en gasten, waardoor je misschien vaker dood gaat. Maar de missies zijn gewoon geest dodend simpel (ga naar de marker, je vind het antwoord daar), je hebt nooit echt ethische dilemma's en keuzes hebben geen echte impact. De leukste missies bij fallout 4 staan niet op de kaart met markers, daar moet je zelf naar zoeken.
Bijna alle missies uit outer worlds vind je in de steden of mensen die een naam hebben ipv: worker/citizen.

Zo verschrikkelijk veel mogelijkheden om met je poppetje een probleem aan te pakken. Zoals wat? schieten, hacken, omlopen of omlullen, wat kan je daarnaast nog meer doen?
Je kan letterlijk de missies opzoeken je hebt altijd max 2 of 3 keuzes, maar ik ben blij dat de illusie voort leeft dat je compleet vrijheid hebt.
Ik ben wel altijd benieuwd welk platform mensen spelen (console gamer?) want metacritic xbox versie heeft hogere score dan pc versie, waarschijnlijk zijn pc spelers iets meer verwend met betere rpg's.
Als je daadwerkelijk zoveel keuze vrijheid had was de lijst met uitkomsten spectaculair groot dat is ie niet je hebt elke keer de zelfde uitkomsten.
PC. Je reactie is wat... bijzonder...
Grotendeels mee eens, zo'n beetje elke NPC aangesproken/quest gedaan, dood gaan kwam door lompe spring actie voor die science wapens. (Welke ook mwah zijn).

Grafisch vond ik het gewoon in orde, geen gekke dingen gezien.
Leuke/mooie opgezette werelden, gesprekken/voice acting is goed.
Je team is redelijk ok, doe alleen geen spring acties want ze donderen gewoon naar benee.
'Craften' is een groot woord, modje her en der, wat tinkeren en upgraden.. Met de juiste mods is het een fluitje. Kun je wel zeggen 'moet je dat niet doen' maar ja.. lijkt me meer een ding voor de devs dat ze de moeilijkheidsgraad wat beter moeten laten schalen.

Ik ging eigenlijk een beetje uit van een Mass Effect ervaring (1-2) zeker met die lange shit lift.
Toen het eigenlijk op gang kwam en ik juist meer verwachtte was het afgelopen.. Eigenlijk een beetje Mass Effect Andromeda idee.

De ervaring was leuk maar had verwacht er zo'n 60+ uur in te steken (Nee geen previews/reviews gelezen). Alleen wat screenshots/gameplay beelden gezien.
Ik had eigenlijk meer een Bioshock gevoel dan een Fallout gevoel (nooit echt gespeeld, ja een poging gedaan maar kon er niet in komen). Q knop niet aangeraakt 1 keer in het begin en daarna vergeten want je hebt het niet nodig.

Het verhaal was helaas wat 'karig' aan de ene kant krijg je het gevoel dat ze al meerdere generaties 'gestrand' zijn en aan de andere kant krijg je soms het idee dat ze er net 3 maanden zitten. Ik kon nergens vinden hoe lang de kolonisten nou eigenlijk daar zaten.
Ook de keuzes.
1 - red partij 1
2 - red partij 2
3 - maak vrede tussen partij 1 en 2

En ja er wordt gesproken over lijken van mensen gebruiken als compost/kannibalisme her en der een onthoofd/missende ledematen etc. Maar geen enkele vlieg? (Het is een ander zonnestelsel/planeten maar toch).
Bugs? Pit missie check Youtube als je er tegenaan loopt (Als je een kamer in gaat en spel CTD doet)
Irritatie puntjes? Inventory management.. Niet andere quests kunnen zien op de kaart, quest log onthield mijn preference niet dat ik 'locaties' wilde ipv 'standaard' dus meerdere malen tussen dezelfde planeten gereisd omdat niet helemaal duidelijk was waar de quest marker nou voor diende.

Het probleem is dat het 'verhaal' nu afgerond is, dus DLC/uitbreiding?
Dikke spoiler alert!
Wat is de spoiler? Canid’s Cradle? een side quest die verder niet toe doet wat je keuze ook is?
Nou.. ik mag toch hopen dat de review niet al te veel spoilers bevat, en dan dus de comments daar onder ook niet.
"de reden van een review is toch mensen te informeren"

Ja toch juist zodat lezers kunnen bepalen of ze de game willen gaan spelen
Sure het wapen/armor upgrade systeem en minigames zoals hacken en lockpicken zijn iets minder in Outer Worlds dan in Fallout. Ik mis ook die lockpick en hack minigames en het verzamelen en trainen van skills om de beste spullen te verkrijgen. Maar de personage's en hun verhalen zijn veel dieper in mijn ogen. Ze bieden veel meer dialoog. Waardoor ik me meer betrokken voel bij de spelwereld.

Eerlijk gezegd heb ik me verbaasd over hoe mooi deze open wereld game is. Daarnaast heb je zelf de keus hoe je iets oplost. Een van die keuzes is weggaan, ergens anders verder levelen en de skill trainen die je nodig hebt om iets vreedzaam op te lossen! Probeer de game eens op een hogere moeilijkheidsgraad zou ik zeggen. Sure je word steeds gewezen naar je objectives. Beter dan dat je dat moet gaan googlen op je telefoon toch? Of urenlang zoeken terwijl je maar een uur de tijd hebt om te spelen. Daarnaast was dit in New Vegas voor zover ik het me herinner niet veel anders. Misschien zou een explorer mode zoals in Assassins Creed Oddysey zat leuk zijn.

In reacties hieronder claim je dat er geen ethische dilemma's in de game zitten. In het begin van game moet je een behoorlijk ethische keuze maken tussen twee groepen voor een power reactor. Dit is dus simpelweg niet waar. Ik denk dat je de game tekort doet met deze uitspraken.

Het enige wat ik echt af te kraken heb op Outer Worlds is dat het technisch nog niet helemaal super is. Maar goed dat was BL3 en noem maar op ook niet met de release. Dat is tegenwoordig nou eenmaal zo omdat het blijkbaar meer geld opleverd om later te patchen en met gebreken te releasen.

Je kan de game dus vierkant afkraken, maar dat doet hem echt tekort. De Fallout reeks is een van mijn persoonlijke favorieten. Ik heb hem ook hoog in het vaandel staan. Maar de spelwereld van Outer Worlds en met name de personages en het dialoog zijn van veel hogere kwaliteit. Ik had veel meer een gevoel van betrokken zijn bij de quest dan bij Fallout. Ik vond de wereld en de facties die ik erin kon vinden ook gaaf uitgewerkt. Ik vind dat als je met alle personages gaat praten dat er meer achtergrondverhaal is dan bij Fallout. De graphics zijn uiteraard vele malen beter dus dat maakt het ook nog leuk.

Ik heb ook een vrij kritische blik op games. Echter kijk ik zowel kritisch naar wat er aan een spel ontbreekt als naar wat het te bieden heeft. Er ontbreekt een uitgebreid crafting systeem als in Fallout. Het biedt betere graphics, snelle dynamische combat, een goed verzonnen spelwereld en personages waar duidelijk veel creativiteit in is gestoken. Ik heb me in geen tijden zo rot gelachen als om de humor van Outer Worlds. In Fallout 4 had ik ook wel zulke momenten maar lang niet zo vaak.

Mijn conclusie: Fallout NV in space met meer nadruk op story en personages, minder nadruk op crafting systeem. Ik vind het erg leuk om te spelen zou het spel zelfs een 9 geven ipv een 8,5 als het technisch in orde was geweest bij release. Daar hadden de Fallout games overigens ook last van. (Bugs, crashes you name it...)

[Reactie gewijzigd door Relatief op 5 november 2019 10:55]

Een game vierkant afkraken is geen 7 waard. Nogmaals de game is geen 8.5 waard maar een 7+, dat ethische dilemma waar jij op duid. Wat is het dilemma tussen kiezen voor stad A of B waarbij stad A een pro corporatie leider heeft en B een 'vrijheids strijder' maar als je B kies de onschuldige mensen bij A de dupe zijn (Parvatie monloog) en als je B kies de mensen terug mogen naar stad A weer moeten werken voor de corporatie maar uiteindelijk blijkt dat je het beste van beide werelden kan kiezen en dus Stad A kiest en daarbij de leider van stad B als burgemeester maakt. Waar is precies de keuze of dilemma, want het is overduidelijk welke optimaal is en efficiënt.

Probeer de game eens op een hogere moeilijkheidsgraad zou ik zeggen. Sure je word steeds gewezen naar je objectives. Beter dan dat je dat moet gaan googlen op je telefoon toch? Of urenlang zoeken terwijl je maar een uur de tijd hebt om te spelen.

Spijker op de kop, deze game is dus voor casual gamers, prima maar dat is geen full blown RPG, en als jij niet zelf wilt uitzoeken ook prima, maar ik heb liever (echte) rpg's waarbij je (niet je telefoon) maar zelf moet bedenken wat er moet gebeuren. Dat is bij deze game niet het geval, al set je de difficulty op max, de puzzles blijven het zelfde niveau en de monsters en mensen (AI) blijft het zelfde.
Een goede RPG bied keuzes maar bied ook beloning voor de mensen die meer moeite doen, deze beloning is er simpelweg niet in the outer worlds. (Meer hogere hp monsters + meer = niet hogere difficulty)

Supernova =
Enemies have more health and deal more damange.
You must eat, drink and sleep to survive.
Companions can die permanently.
Crippled body and limb conditions can only be healed with bed rest.
Weapons and armor work very poorly at zero durability
You can only fast travel to your ship.
You can only sleep inside.
Accepting flaws is mandatory.
You can only manually save inside your ship and autosaves are limited, compared to the other difficulty options.

Ultra maakt het voornamelijk ongemakkelijker, want ik savede voornamelijk voor keuzes zodat ik niet nogmaals een helewereld moest schoonmaken om erachter te komen dat ik nog een extra missie had moeten doen en nu de keuze niet heb.
Je kan de hele game prima alleen spelen, companions dood, ook goed.
Ik heb een enkele keer een crippled limb gehad, ook een non issue, bedden zijn er overal.
Flaws heb ik een enkele niet voor gekozen de rest wel, wat o.a. inhield dat ik constant moest eten om stats hoog te houden en bij critters een damage afname had, boeiend mijn wapens waren toch sterk genoeg + 25% critter damage van een armour piece= flaw teniet.
Ik had (vrij snel) een perk die je wapens langer goed houdt maar sowieso is het moeilijk om je wapen op 75% te krijgen (voordat je bij een workbench komt) als je A 4 wapens slots hebt (en oneindig kan mee slepen en desnoods swappen met teammates) en B ruim voldoende middelen hebt om te repareren)

Daarbij is een game als metro exodus (als rpg) beter en was visueel beter (zeker met rtx) en met vergelijkbare personages (diepgang) waarbij t.net dit een 7 gaf omdat:
"De teksten die de diverse personages in de mond worden gelegd zijn oubollig en ronduit slecht, en de manier waarop ze zijn ingesproken zijn zo mogelijk nog dramatischer. Er gaat veel fout op dat vlak. De meeste figuranten spreken Engels met een tenenkrommend Russisch accent."
Verhaal was overigens goed (wat t.net ook gewoon opschrijft), net zo goed of slecht als de outer worlds maar de dialogen waren niet goed gemaakt, slecht engels en cringy, resultaat: 7.
Outerworld peer review
SPOILER ALERT:
Je vraagt me waar precies het dilemma ligt. Eerder vind je het volgende:
"Waarbij je ook nog is ethische dilemma's kreeg (kid in a frigde, een optie: het kind kon doorverkocht worden aan slavendrijvers)." Een kind doorverkopen aan een slavendrijver is ook niet echt een dilemma. Verder is er natuurlijk wat voor te zeggen om de onafhankelijke mensen te steunen ipv de al vergane stad. Ik heb er zeker goed over nagedacht en gekeken wat beide partijen zeiden, alles afgewogen voor ik mijn beslissing maakte. Daarnaast zit de hele game vol ethische dilemma's. Help je de coorporaties of de mensen? Help je partij A ten koste van partij B of kies je ervoor partij B te helpen. Je bent eigenlijk door de gehele game heen informatie aan het verzamelen op basis van welke je beslissingen maakt in je quests. Je kan bad guys laten gaan, je kan ze tegenhouden etc. Je kan tegen mensen liegen, je kan eerlijk tegen ze zijn. Je kan gemeen tegen ze zijn. Of juist zo aardig mogelijk. Er zijn veel ethische dilemma's ook in het dialoog te vinden zo. Bijvoorbeeld je kan tegen een oud vrouwtje liegen, is niet ethisch. Maar is het is misschien wel ethisch om te liegen tegen iemand die allerlei slechte plannen heeft. Ik denk dus niet dat we het hier over eens gaan worden..

Kijk sure voor de hardcore rpg spelers als wij had er wat meer diepgang in het armor en weapon crafting systeem mogen zitten. Maar ik vond dat er nog steeds veel diversiteit was en als je wilt afwisseling in waarmee je alles afmaakt. Die science wapens zijn leuk en met de juiste perks enzo doen ze best wat damage. Nog even over die machine gun. Natuurlijk kun je altijd het beste wapen gebruiken maar het is ook leuk om het spel met een gekke futuristische zeis uit te spelen. Zelf speel ik het hele spel melee, en ik heb me ontzettend vermaakt. De AI ben ik met je eens die kan beter, met name op hogere moeilijkheidgraad verwacht je iets meer. Maar dat heb ik wel bij meer games. Ik hoop dat ze een exploration mode uitbrengen zonder fast travel. Dat mist deze game echt. Als je echt een supercasual player bent kun je het ongetwijfeld supersnel uitspelen, dan hoef je amper te lopen denk ik met al die fast travel punten op de map....

Metro Exodus heb ik helaas nog geen tijd voor gehad. Hier kan ik niet over oordelen. Wellicht had het met wat betere schrijvers voor het dialoog en betere voice actors inderdaad een hoger cijfer gehad.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 5 november 2019 15:38]

Ik heb de chromatic aberration uit moeten zetten... Want kreeg echt hoofdpijn van de graphics. Meer mensen hier last van?
Yup! De game ziet er zonder CA ook veel mooier uit. Jammer dat deze optie niet gewoon in de settings zit en je de engine.ini moet tweaken.
Heb het ook uitgezet. Raar dat dit niet in de menu's kon. Ik zet verder altijd dingen uit zoals motion blur en film grain.
Thx voor de tip, ff opgezocht en gedaan (moet via edit van engine.ini) en dat scheelt behoorlijk.
Ah, dus dat is het.

Logisch dat zulke dingen niet te vinden zijn ingame als je graphics settings bestaan uit enkel de hoofdzaken. Een iets uitgebreider menu onder kopje "advanced" zou al heel fijn zijn.
yeap , als je een "oldskool" fallout3 / new vegas wilt spelen is dit de perfecte game, het is een homage aan de vroege 2000's shooters/rpg :Y)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 3 november 2019 06:11]

Hoezo? Leg dat eens uit? Omdat iedereen dat roeptoetert heb ik de game ook gekocht. Mijn conclusie:
- Binnen een week uitgespeeld op Hard difficulty;
- Veel te gemakkelijk;
- Niet spannend;
- Geen random events of geheimen op de map te ontdekken;
- Weinig side-quests;
- Weinig echte character building;
- Vijanden zien je pas als je recht voor hun neus staat;
- Eenmaal uitgespeeld heb je het allemaal wel gezien, weinig replay value.

Deze game is echt té overhyped. Ik baal dat ik 'm heb gedownload via Playstation Store, want ik zou 'm nu alweer willen verkopen. Wat mij betreft kan deze game bij lange na niet tippen aan Fallout 3, Fallout New Vegas of Red Dead Redemption 2.
Tja smaken verschillen denk ik. Vermaak mij er best mee en vind het alleen al een verademing om een complete game zonder microtransactions te spelen.

Nu moet ik zeggen dat ik ook helemaal niet zit te wachten op fetch quests of een game die mij 100+ bezig kan houden. Als ik het 8-20 uur naar mijn zin heb gehad in een game dan ben ik er klaar mee en begin ik aan een andere. Ik heb echt nog nooit in de 25 jaar (ong.) die ik game een spel 2x gespeeld. Zelfs niet mijn alltime favs zoals FF7 en Mass Effect om maar wat te noemen. Daar voor zijn er gewoon teveel goede games die ik nog wil spelen (Backlog 1000+)
Herkenbaar. Liever 20 uur GOEDE content met een steengoed verhaal. Dan 1000+ uur fetch quests. Ik hoef echt niet 600 online potjes te spelen om mijn single player missie te winnen.

Bij ME zijn heel veel mensen wel wat blind voor de Sunk Cost fallacy. Ja, het is een tof spel, story is ook wel sterk. Maar bij deze game had ik veel meer het gevoel dat ik MIJN story aan het spelen was. Ik grinnikte vaak over de opties en zag veel mogelijkheden in quests om het op MIJN manier te doen. MIJN keuzes worden gemaakt in het spel. Niet het spel geeft mij 2 paden. Wat ik kies geeft mij slecht of goed punten. Nee, de keuzes vormen de omgeving.
Dus als er al geen microtransactions in zitten dan is het kennelijk al goed genoeg om veel andere flaws weg te wuiven, ik wist niet dat het zo erg gesteld was met de game markt.
Je vermaakt je best met outer worlds, dat doe ik wel met meer games van rond de 7, maar ik denk niet dat deze game na verloop van tijd nog veel gespeeld gaat worden of er een cult following (op basis van de eerste game) komt. (Je vermaakt je best is geen 8.5 dat is gewoon een top game, niet ten nadele van tweakers alleen want ik heb meer reviews gezien met zo'n hoge score).
Dat jij niet langer dan 20 uur met de game doet is natuurlijk prima, ik ken genoeg mensen met een backlog maar als reviews deze rpg zo aanprijzen zijn er genoeg mensen die denken dat het dus een rpg is waar je in kan verdwalen, dat is het niet het is een snack-rpg. Leuk om even te spelen, maar als je een backlog hebt zou ik deze pas halen als ie in de budget back ligt.
Hopelijk brengen ze meer games uit en met meer diepgang en verhaal, meer originele wapens, betere loot, betere in-game economie want het heeft gewoon geen zin om je spullen te verkopen die je vind en consumables zijn gewoon onnodig maar als een soort OCD/kleptomaan neem ik toch al die shit mee. Ik beroofde ook letterlijk elk huis dat ik tegenkwam, mits er niet in elke hoek iemand stond te kijken.

Ik speel games ook niet erg lang, tenzij het echt replay value bied (civilization en multiplayer games).
Maar fallout 4 heeft objectief echt wel meer (quality) content en weet ook veel langer te boeien, de grap is kijk je op meta critic zie je voornamelijk negatieve reviews van teleur gestelde fans, ik denk dat bij outerworlds het tegenovergestelde gebeurd, mensen willen een statement maken naar bethesda.
Ja de game is bug vrij en transactie vrij niks dan lof daarvoor maar het is niet de second cumming in rpg land.

Maar metacritic geeft ook een 82, user score 7.8 (PC) 86 + user score 8.4 voor ps4 (dit laat alleen zien dat het echt een game is voor de console en niet voor de rpg fans (die je toch echt meer op pc vind en ook meer keuzes hebben)

Genoeg gezeikt, gta op paard (red dead) komt morgen uit in 4k en 120fps ultra (plus Raytracing van martymcfly), daar ga ik wel wat meer tijd aan besteden dan 20 uur ben ik bang. Gelukkig heeft een dag 24 uur.
Wat ik al zei. Smaken verschillen. RDR2 is schitterend, maar ik heb het max 10 uur gespeeld op de PS4 tot ik merkte dat ik mij gewoon puur verveelde (heb wel weer 1000+ uur in GTA V zitten) en Fallout 4 vond ik ook een zware teleurstelling tegenover 3/Vegas.

En ja helaas valt het tegenwoordig op als een game zonder veel bugs en microtransactions uit komt, maar ik had verwacht dat je dat als gamer al ervaren had.

Maar wat je er ook van maakt. Voor mij blijft Outer World een dikke voldoende en ik heb wel secrets gevonden en ook het idee dat ik opties heb in het uitbouwen van mijn char. Zoals hem heel dom of heel slim maken wat andere opties geeft. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
Gta V veel gespeeld, red dead niet natuurlijk alleen even gespeeld op console maar ik vind consoles/controlers niks. Ik verwacht weer een gta ervaring van RDR2 op PC dus we zullen zien.
De laatste jaren ben ik geen echte gamer meer te noemen, buiten civ6 en starcitizen speel ik zo goed als nooit meer, nu reddead komt ga ik weer wat meer spelen, en wacht op cyberpunk. Ik heb dus niet zo last van day-one-bugs-microtransactions. Want starcitizen is one giant bug, maar dat is fun.

Smaken verschillen inderdaad, er zijn mensen die gta en RD niks aan vinden dat is gewoon... smaak. Maar ik wil alleen naar voren halen dat deze game inderdaad een dikke voldoende is, dat is een 7+ ook, het is gewoon geen 8.5, ik was teleurgesteld en meer dan eens mensen gehoord die teleurgesteld waren.
Wat je ook leest bij mijn comment.
Ik denk persoonlijk dat het om het totaal pakket gaat. Dit is versie 1 en gemaakt met beperkte middelen en nu heeft Microsoft het overgenomen en hoopt men op meer. Dat is wat ik zo hier en daar lees.
Het is en blijft Obsidian, een aardig concept, maar het mist de atttentie to detail en een aardige lading oppoets werk. Ik verwacht niet dat de acquisitie door MS daar veel (positieve) verandering in zal aanbrengen. Het is niet voor niets dat Obsidian altijd als secundaire developer werd gebruikt, wanneer Bioware geen zin meer had in een vervolg te maken op een Star Wars of D&D game...

De spellen hebben potentie, maar missen wat in de uitvoering.
Ik ben het met je eens. Het is een prima RPG a la Fallout maar het leent ook meteen een aantal mancos. Is dit een echte RPG of is het een walk&talk simulator?

De combat is saai. En wel degelijk onderdeel van de game, een flinke zelfs. Character progressie... tja. Matig. Perks zijn compleet niet interessant, een deel had er nooit in hoeven zitten en bij companions is t helemaal erg. Stealth... het werkt, maar vraag niet hoe of waarom, enig realisme is niet te vinden. Gunplay, niet zo kut als Fallout, maar goed? Neuh. Melee is helemaal tragisch. Science wapens zijn dan weer geinig.

Graphics... meerdere malen dacht ik daadwerkelijk in Fallout te zitten, met overal dezelfde assets en lage kwaliteit textures. Kleurpalet is afgrijselijk, oversaturated en soms immersie brekend. Het klopt soms gewoon niet, zeker qua belichting.

Maar wat er overblijft is wel vermakelijk. Ik speel dit gevoelsmatig een beetje meer als Mass Effect dan als een Fallout. Er is geen open wereld en de focus ligt op interactie met personages boven al het andere.

Goed om te weten als je nog gaat beginnen denk ik. Anders kan het weleens tegenvallen als je op de reviews af gaat. Idd overhyped.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 november 2019 11:40]

Dat is ook niet verwonderlijk, aangezien de budgetten voor die games en dan met name RDR2 vele male hoger waren dan voor dit project.

Persoonlijk kom ik er niet echt goed in, maar voor wat het is speelt het lekker weg.
Hard modus valt inderdaad een beetje tegen, daar had ik meer van verwacht. Eigenlijk was dit de eerste game waarbij ik dacht, ik speel 'm op hard zodat ik wat uitdaging heb :+

Ook de vijanden.... ;(
Zo had ik vanmorgen een momentje waarin ik werkelijk stomverbaasd was hoe idioot de situatie was.

Ik sta binnen honderd meter een aantal groepen neer te schieten. Eerst 1 groepje neergeschoten, letterlijk 20 meter verder staat het andere groepje niets te doen.
1e groepje geloot, volgende groepje neergeschoten enz.

Na een paar groepjes te hebben gehad kijk ik zo naar een gebouwtje waar iemand voor staat.. En dit blijkt gewoon een vriendelijke vrouw te zijn. (De vrouw waar je sigaretten voor kunt opsporen).

Ik zat alleen in de woonkamer te gamen en ik schaterde het uit, hoe kun je überhaupt rustig blijven staan terwijl 20 meter verder een slachting plaats vind?
Hoe kan het dat de vijanden 20 meter verder op staan, jou compleet hebben omsingeld, en je niet aanvallen 8)7

Wel lachen hoor, maar wat dat betreft zit er wel wat werk aan.

De rest van de game is hartstikke vermakelijk. :+
Met Outer Worlds laat Obsidian zien hoeveel vraag er nog is naar goede games die er niet op uit zijn om de speler volledig uit te kleden.

Zelf heb ik erg veel lol gehad in de ongeveer 45 uur die ik in de game heb gespendeerd.
Wel wat kort voor een RPG vooral in vergelijking met Fallout, maar de content die er is is erg goed.

Waar ik ook erg enthousiast over was bij deze game was de voice acting,
de ingesproken stemmen bevatten veel emotie, iets dat je niet veel tegen komt bij RPG's met zoveel gesproken tekst.

Natuurlijk zijn er ook wel wat mindere kanten aan de game.
De Combat was mij een beetje te eenvoudig, zelfs op de hoogste moeilijkheid was de game eigenlijk te makkelijk.

Daarnaast vond ik het jammer dat de game geen 3rd person ondersteuning had, vooral aangezien er zoveel moeite is gestoken in de ontwerpen van alle outfits.

Persoonlijk deed de game mij eerder denken aan Mass effect dan aan Fallout, maar dat zou ook kunnen komen door de sci fi setting.

Obsidian heeft met dit spel zeker een plekje veroverd op mijn lijstje van favoriete Developers,
en ik ben zeer benieuwd wat hun volgende project gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 3 november 2019 07:24]

Hallo,

Vraagje:
Ik heb fallout4 en fallout76 (even) gespeeld maar erger me bijzonder aan alle onhandige menutjes, met name bij craften.

Kun je mij vertellen of dit spel daar een andere aanpak voor heeft? (Aangezien ze new vegas hebben gemaakt kan ik me voorstellen dat dit net zo (slecht) werkt).

Bij voorbaat dank :)
De menu's zitten redelijk degelijk in elkaar.
Hoewel er aanpassingen gemaakt kunnen worden aan de wapens, is dat beperkt en daardoor overzichtelijk.
Er zit ook geen crafting systeem in het spel. Alles dat je verzamelt dat geen gebruik heeft is rommel die je meteen verkoopt.
Het enige dat ik echt onhandig vind is de manier waarop de inventory scrollt. Maar omdat je kan filteren op categorie en sorteren op bijna elke eigenschap, zit dat niet zo in de weg.
New Vegas was natuurlijk gebouwd op de engine van Bethesda,
dit is dus echt wel heel anders geregeld in Outer Worlds.

Ik zou de UI eerder beschrijven als een mix van mass effect en borderlands (2, 3 heb ik nog niet gespeeld).
Het is duidelijk ook gericht op de console, er zijn wel hotkeys voor specifieke functies maar in de menus zelf werkt het meeste alleen met de muis.
Het viel me wel op, maar ik vond het zelf bij deze game niet heel storend.

Het reageerde allemaal heel snel, ik ben een keer een bug tegen gekomen waardoor ik een savegame van 15 minuten eerder moest laden maar verder werkte alles perfect.
(hoe het spel met een controller speelt weet ik niet, ik heb alleen keyboard en muis gebruikt.)
45 uur in 1 playthrough?
Ik had hem uitgespeeld na 14,5 uur.
Eigenlijk toen ik er net lekker in zat voor mijn gevoel was het al over.

[Reactie gewijzigd door Fred6er op 3 november 2019 11:28]

heb je dan veel dialog geskipped en alleen op de main quest gefocust?
Het heeft inderdaad buiten de sci fi setting nog wel meer overeenkomsten met mass effect. Zo lijkt de setup van een hub van waar je naar verschillende werelden waar je redelijk vrij kunt rond lopen meer op die game dan op fallout. Ook is de game wat korter. Het is niet een game als fallout waar je honderden uren in rond kunt dolen.

De vergelijking met fallout New Vegas zit hem denk ik dan ook vooral in de morele vrijheid die je hebt om echt je eigen keuzes te maken. Dat is waar Obsidian zo goed in is en wat ze nu voor het eerst weer in een first person rpg doen. De technische uitwerking is inderdaad meer mass effect dan fallout.
Voeld zeker meer als Mass Effect of als je het wilt vergelijken met een recentere game GreedFall
Hubzones, 2 companions mee, small talk tussen companions enz.

Het enigste dat mij een beetje aan NV doet denken is dat de reputatie per factie is, maar zelfs dat is niet uniek voor NV.
De grootste reden dat het zo met NV vergeleken wordt is Obsidian zelf, en de pre-launch hype over wat gezien werdt als de spirituele opvolger van NV.
En de deels terechte ,deels onterechte shitstorm die Fallout76 over zich heen kreeg natuurlijk.
Met Outer Worlds laat Obsidian zien hoeveel vraag er nog is naar goede games die er niet op uit zijn om de speler volledig uit te kleden.
Dat is echt niet alleen Obsidian, er zijn zat goede games die dit doen. Het issue is dat ze niet lang op het netvlies blijven omdat het vaak om een beperkte ervaring gaat. Doorgaans 20 uurtjes aan besteden en het gaat ergens de (virtuele) kast in.

Doom (2016) heeft gemiddeld zo een 1000 spelers volgens Steam Charts, voor zo een spel, wereldwijd is dat enorm weinig imho. Maar een League of Legends, welke 10 jaar oud is, heeft duizenden keer zoveel spelers...

Daarnaast, wat is 'spelers volledig uit te kleden'? Is dat geheel geen uitbreidingen op een spel? Geen DLC en/of geen microtransacties? Geen uitbreidingen? Wat zou StarCraft zijn zonder StarCraft: Brood War? Geen vervolg?

Persoonlijk vind ik bv. Overwatch prima speelbaar, ook al kan je lootboxes kopen voor skins, vind het wel leuk om die gewoon via leveling en events te krijgen. Geen enkele druk voor mij om ze te gaan kopen. Aan de andere kant heb je bv, Dead Space 3 waarbij de gameplay is aangepast (meer grinding) zodat je eerder geneigd bent zaken aan te schaffen.
Leuke review, populair spel lijkt het. Ik heb er een dubbel gevoel bij, omdat het succes van OW wordt versterkt door het grote falen van Bethesda de afgelopen dagen. In elke review, ook deze, wordt het genoemd. Veel spelerreviews geven aan dat het spel eigenlijk matig is, maar bij gebrek aan beter wordt het toch hoog gewaardeerd.

Technisch punt is dat een 21:9 beeldverhouding niet wordt ondersteund. Er is ondertussen een mod voor en er is handmatig iets bij te stellen, maar voor mij is het een dealbreaker.

Het spel is op de PC via exclusiviteit te krijgen via de Epic store of de Microsoft game pass. Pas over een jaar op Steam. Ook wel een dingetje op dit moment. Extra marktwerking op de pc door Epic vind ik mooi, maar niet op de huidige agressieve manier.

Alles bijelkaar besloten het spel nu niet te kopen. Even wachten tot de prijs daalt, er wat patches zijn geweest (edit: die niet nodig zijn ofzo, maar de puntjes op de i, plus 21:9 support) en er meer content is via DLC.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 3 november 2019 07:25]

Bij mij werkte ultrawide standaard gewoon... Ok ik ben vervolgens alsnog de ini in gedoken om de boel nog wat meer naar mijn hand te stellen maar de eerste keer dat ik de game opstartte werkte hij gewoon meteen in 3440x1440. Alleen als je met mensen praat heb je ineens zwarte balken, volgens een van de ontwikkelaars omdat ze bij de ontwikkeling geen rekening gehouden hebben met bredere monitoren omdat die maar weinig voorkomen en het dus onverwachte effecten kan hebben. Persoonlijk soort het mij niet moet ik zeggen. Je kunt toch niet rond kijken terwijl je praat.
Dat komt doordat de game windowed gewoon 3440 toestaat. Zodra je echter de game op full screen gooit wordt 21:9 niet herkend en zul je niet verder komen dan 2560x1440. Daar zijn dan weer de aloude .ini tweaks voor nodig ;)
Fullscreen windowed dan wel he... Even voor de duidelijkheid, niet dat mensen denken dat je werkelijk een window ziet :)

Maar ja, ik heb hem ook op werkelijk fullscreen gezet (fullscreen windowed heeft een beetje last van microstuttering), handmatig in de ini de resolutie terug op 3440x1440 en de resolution scaling op 75% omdat ik wel al mijn monitor geupgrade heb maar nog niet mijn videokaart en de 1060 die resolutie niet leuk vindt :+

Maar dan draait het ook prima. Zoals gezegd, enige moment dat je er dan nog iets van merkt is in conversaties. Het had uiteraard beter geweest als je dit netjes in het menu had kunnen doen en die zwarte balken er niet waren, maar ik vind het nogal overtrokken om het een dealbreaker te noemen. Dat is uiteraard aan iedereen persoonlijk, moet ie zelf weten, maar ik geef het maar aan zodat andere mensen met een 21:9 monitor zich er niet door laten afschrikken. De game draait standaard al ok er op en als je niet bang bent voor wat simpele ini tweaks kun je hem helemaal goed laten draaien.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 3 november 2019 10:13]

Je eerste maand gamepass is letterlijk een euro. Waarom zou je niet voor 1 maand gamepass nemen om 'm nu te spelen? Kan je OW altijd nog kopen via steam als ie daarop uit komt.
Klopt inderdaad. Het neemt het probleem van de 21:9 niet weg, maar voor een euro kan dat geen kwaad. Ik zal het proberen.
(Ik koop de spellen graag trouwens, maar 60 euro en dan zelf moeten klooien met de resolutie gaat mij wat te ver. Oudere spellen vergeef ik het. Net als kleine bugs. Maar dit is bewust weggelaten. Zoals Bethesda ook altijd zei: de modders lossen het gratis op...)
Ach, de Epic store en publisher-exclusive stores schelen me lekker veel geld dit jaar.

RDR2, Modern Warfare en deze game. Ik haal ze volgend jaar wel voor 1/3e van de prijs op Steam. Zijn alle bugs er mooi uit, en is er misschien al een GOTY edition met alle content.
Je kan deze game voor een euro spelen via Xbox Game Pass...
En dat werkt precies zo goed als ik van Microsoft gewend ben: niet.

M'n Store is met geen mogelijkheid naar Nederland te krijgen op de PC, dus daar kan ik geen juist adres invullen, en als ik dan via de website m'n iDeal heb verzorgd, krijg ik een nietszeggende foutmelding met daarin "We kunnen uw betaling niet doorzetten".

Bravo Microsoft. :X
Firefox browser zeker? Werkte hier anders prima.. (met chrome)
Ik bespeur hier enige hypocrisie want waarom heb je je account niet voor Nederland opgezet?

Klinkt als iemand die raar heeft gedaan met zijn account.
Lag blijkbaar aan de locatie-instellingen in Windows. Die staan op US, want ik heb geen behoefte aan content die populair is in Nederland. Blijkbaar neemt de Store dat dan weer over, en dat is weer niet te veranderen binnen de Store app, maar dat moet dan weer via de system settings... |:(
Ik snap je motivatie (want dat had ik namelijk ook gedaan) maar dan is het niet helemaal eerijk om Microsoft de schuld te geven natuurlijk ;)
Dat laatste minpunt is dan toch wel een hele grote.....
Ben nu Divinity II: OS aan het spelen op nightmare, en als je daar als lvl10 op reaper's coast aankomt (lvl 9-16) is het nog wel uitdagend, maar op lvl13 (huidig) struin ik evengoed al op bloodmoon island (lvl15+) rond....

Dat gezegd hebbende, ga ik deze zeker kopen, want singleplayer RPG met goed verhaal en vrije keuze = instant buy* voor ome zion.

*zodra hij in de aanbieding is, en de "ultimate" variant er is, want ik heb nog een redelijke backlog aan games die ik nog op nightmare moet uitspelen :P

Editje: What the nell? In wat voor een wereld zijn we terecht gekomen dat de PC variant nu opeens duurder is dan de console versie? Dat hoort andersom te zijn van oudsher. Wij (PC-Gamers) kopen onze apparatuur voor de volle prijs, en dus waren de games altijd goedkoper, omdat ze geen premium hoefde te vragen voor de console's die ze tegen of onder kostprijs verkochten..... Nu is de PC versie gewoon € 5,- duurder...., strange times indeed.

@Madcow22: Ik heb heel vaak geen i-net (zeeman), dus ik wil al mijn spellen gewoon offline kunnen spelen, en bezitten. Speel nog steeds regelmatig potje Witcher (1/2/3) en Dragon Age (1/2/3), en als ik die had moeten gamepassen zouden ze óf offline gehaald worden, of heb ik geen i-net access, óf had ik ondertussen allang veel meer betaald als nu voor complete aanschaf ;)

[Reactie gewijzigd door zion op 3 november 2019 11:40]

Neem gewoon game pass dan is het voor 1 euro en daarna 3 euro per maand.
Kijk ff op v&a 30/35 euro met 3 maanden xbox gamepas erbij kan je gears 5 ook nog spelen.

Let wel op dat dat alleen activeerbaar is met recente CPU/GPU van AMD (daar krijg je de couponcode bij, dus verkoper zou het voor je om kunnen zetten).
Tja wat is duur. Heb nu xbox live gestacked voor drie jaar en daarop ultimate game pass voor 1 euro afgenomen. Heb dus komende drie jaar alle gamepass games voor 1 euro op zowel xbox als pc. Kom maar door halo infinite en alle next gen games. Ben er klaar voor!
Het lijkt wel dat de game veel te gehyped is. Het ziet er mooi uit, en ik heb me er 22uur mee vermaakt.
Maar de ai was echt verschrikkelijk slecht. Je staat soms nog net niet voor een tegenstander zonder dat ie dat door had.
Het was een vermakelijke game, maar zeker geen 8,5 waard...
Het is ook geen tactical shooter natuurlijk. Mensen denken dat een RPG ook meteen een volwaardige shooter moet zijn maar dat is niet de essentie van dergelijke games.

Als je dat niks vind moet je een fps spelen en geen RPG. Heb mensen ook horen klagen over de hoeveelheid tekst die ze "moeten" lezen. :D

Ik heb me er een uur of 40/50 prima mee vermaakt, zoals de review ook al aantikt, lekker ouderwetse game uit de tijd dat er nog tijd werd gestoken in verhaal en personages ipv 4k resolutie en graphics en online/coop meuk.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 3 november 2019 10:11]

Ik vond de dialogen idd ook iets teveel van het goede. Maar dat is smaak. :)
Het ging mij erom dat de gebrekkige ai nergens in de review genoemd wordt. Ik vind dat best wel een belangrijk deel van de game, aangezien je toch best wel een groot deel aan het vechten bent ;)
Nogmaals het is geen tactische shooter. Er zijn weinig rpg's die een briljant combat systeem hebben.

Het hoort gewoon niet bij het genre. Gevechten zijn bijzaak en niet de core mechanics. Het is de bedoeling bij rpg's dat naarmate je je personage verbetert je sterker wordt.

Is een beetje nutteloos als de ai zo goed is dat je level 300 bent en nog steeds niet het gevoel hebt sterker te worden omdat de ai zo goed is.

Al moet ik zeggen dat OW veel te makkelijk is qua gevechten, je moet hem op hard zetten anders heb je hetzelfde probleem maar dan andersom vanaf leven 3 win je alles al en heeft hoger levellen niet veel nut qua combat, wel qua dialogen gelukkig.

Als je een uitdagende FPS wil moet je OW iig heel ver links laten liggen. Wil je een RPG, dan meteen gaan beginnen. :)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 3 november 2019 10:31]

22 uur ben ik al wel doorheen en nog niet klaar...maar ik doe de sidequest de eerste keer allemaal. Maar had beter gelijk op hard kunnen beginnen. Op normal wandel je er op een gegeven moment gewoon doorheen
Heb er erg veel plezier mee gehad, maar 22 uur spelen vindt ik toch wel erg kort. Ik kan spelletjes slecht opnieuw spelen, zelfs als het einde daardoor iets veranderd.
ik zit op 20+ en heb pas 2 planeten bezocht.
22 uur heb je wel veel haast hoor, ik heb er zeker 40 uur in zitten en ws dichter bij de 50 zelfs. 22 uur red je alleen als je alleen de hoofdmissie volgt.

Maar mensen die dat doen zijn absoluut ongeschikt voor welke RPG dan ook.

Als je begint zet hem wel hard ik ben helaas op normal begonnen en was snel overpowered.
Haast? Hmm nee, heb ik niet gehad. Heb toch alle companion quests gedaan en sidequests als ik die vond. Zeker niet alleen de storyline.

Maar geef je wel gelijk, normal was echt veel te makkelijk.
Ik vind het raar dat er weinig over de AI gezegd wordt, zit nog niet zo ver in het spel maar de Marauders in het begin zijn echt oerdom. Momenten genoeg dat ze er zomaar staan en niet eens schieten mid combat.

Hoort wel wat bij het spel (Fallout had dit ook wel) maar ze zijn zo dom dat het (voor mij) een beetje storend werkt zelfs.
De AI is wel echt waardeloos, speel het spel nog wel door maar denk niet dat er een tweede playtrough in zit. Vindt het ook jammer niet op een hogere moeilijkheidsgraad te zijn gestart want ben vanaf level 20 gestopt vuurwapens te gebruiken omdat er 0 uitdaging is
Meer dan waardeloos zelfs, 15 jaar terug kon men al beter.

Nochtans heb ik geen enkel review gevonden waar dit zelfs maar een opmerking was, dus ja ik vraag me echt af in hoeverre de reviews voor dit spel niet gewoon gekocht zijn.

Het spel is goed op zich buiten dat, maar het valt heel erg op dat niemand erover spreekt.
De vorige keer gaf een mede tweakers mij de tip om voor 1 euro een Microsoft game pass te halen. En ja hoor , je kan meteen spelen! Voor 1 euro kun je dus de hele game een maand (uit?) Spelen. Goede goedkope manier dus om game te spelen !
Daarna 4 euro per maand (incl al die andere games) dus nog steeds een goeie deal.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True