The Outer Worlds Review

Ouderwets, in de best mogelijke zin van het woord

Niet modern, wel sfeervol

Met de manier waarop de aanvallen van je companions in beeld wordt gebracht is waarschijnlijk het meest spectaculaire deel van The Outer Worlds genoemd. We stelden al dat deze game een wat ouderwets karakter heeft. Dat vinden we met name positief, maar in bepaalde opzichten laat The Outer Worlds ook zien een tikje uit de tijd te zijn. Zo ogen de spelwereld en de personages daarin allemaal behoorlijk statisch. Anno 2019 zijn we gewend aan werelden waarin de personages hun eigen leven leiden en waarin de speler simpelweg zijn rol speelt. Dat laatste is hier ook wel zo, maar alle personages staan gewoon stil, als waren ze figuranten in de film die jij maakt. Precies zoals dat bij de wat oudere rpg's ook ging. Dat gebrek aan leven in de spelwereld is geen onoverkomelijke hindernis, maar wel iets dat in modernere games veel minder voorkomt.

Prima sfeer

Dat neemt niet weg dat de sfeer in de game nog steeds sterk is. Die sfeer wordt uitgedragen door wat de personages in het spel zoal tegen jou en elkaar zeggen, maar ook de vele reclames van de grote bedrijven doen hun werk, net als de visuele uitingen die daarbij horen. Ook dit aspect van de game ademt behoorlijk 'Fallout: New Vegas'. De sfeer in het spel wordt ook geholpen door de variatie in de omgevingen. Het ene moment loop je rond in een groot ruimtestation, daarna ben je op een grotendeels verlaten planeet, en even later loop je in een grote, haast megalomane stad waar uiterlijk vertoon de onderliggende problemen van de locatie moet verbloemen.

Ook in uiterlijk opzicht kent The Outer Worlds een minder sterk punt. De game heeft de cartooneske grafische stijl die we vaker in games hebben gezien. Het is wat makkelijk gezegd, maar het is een stuk eenvoudiger om een game op deze manier goed te laten ogen dan met een focus op zo realistisch mogelijke graphics. In die zin is het een veilige keuze. Voor The Outer Worlds werkt het echter prima, met name ook omdat de game zich natuurlijk diep in de ruimte afspeelt, met alle fantasievolle en kleurrijke omgevingen die daarbij horen. De beperkingen op technisch gebied worden trouwens ook verklapt door een immer aanwezig gebrek aan elementen in de spelwereld die kapot kunnen. Vrijwel alles dat je ziet is onverwoestbaar. Ook hierbij geldt dat het niet conform de maatstaven van moderne games is, maar al spelend heb je er eigenlijk niet echt last van, anders dan dat merkbaar is dat The Outer Worlds geen visuele hoogvlieger is. Dat wordt nog wat verder onder druk gezet doordat de game niet helemaal vlekkeloos loopt. Af en toe worden textures traag ingeladen en de framerate hapert van tijd tot tijd een beetje.

Kleurrijke personages maken de game

De sterke audio maakt dat voor een heel aardig deel goed. Dat begint al met wat we al eerder noemden: op jouzelf na hebben alle personages in de game een stem. Met zoveel personages en ingesproken teksten kan niet elke zin met even veel flair voorbijkomen, maar het algemene niveau is goed. Obsidian scoort daarbij vooral punten met de wat kleurrijkere personages, die zowel in wát ze zeggen als in hoe ze dat zeggen een hoog niveau hebben. Tijdens de gesprekken weet The Outer Worlds spelers goed vast te pakken en mee te slepen in de wonderlijke, kleurrijke wereld die Halcyon heet.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018