The Outer Worlds Review

Ouderwets, in de best mogelijke zin van het woord

Knallen en looten

In hoeverre je dat wel of niet spreekvaardige personage gebruikt om goed of juist slecht te zijn, is geheel aan jou. Het besef dat het neerschieten van een belangrijk personage het spel niet kapot maakt, opent natuurlijk mogelijkheden. Al teveel misstanden tussen jou en anderen leidt wel tot verslechterde relaties met de diverse facties in het spel, maar de impact daarvan valt ook wel weer mee. Het levert een game op met een zeldzame mate van vrijheid bij de keuze van het pad om je doelen te bereiken.

Verschillende soorten schade

Bovenstaande verraadt natuurlijk al dat vechten een wezenlijk onderdeel is van The Outer Worlds. Aangezien we al meermaals Fallout hebben aangehaald, is dat geen verrassing. Het vechten in The Outer Worlds kan met zowel slagwapens als vuurwapens, en beide soorten kunnen verschillende typen schade toebrengen, zoals brandschade of elektrische schade. Dat soort speciale schades is handig tegen specifieke tegenstanders. Zo schakel je de diverse robots die je tegenkomt het snelst uit door ze met elektrisch geladen wapens te lijf te gaan, terwijl plasmawapens extra snel afrekenen met menselijke tegenstanders.

De game laat spelers steeds vier wapens actief bij zich dragen, waartussen je snel kunt wisselen. In de praktijk legden we de slagwapens al vrij snel naast ons neer, omdat het weinig voordelen opleverde om vijanden van dichtbij te bevechten. Dat had natuurlijk met de gemaakte keuzes in vaardigheden te maken. Het schieten ging ons prima af, geholpen door onder meer een sniper rifle, een light machinegun, een plasmarevolver en een assault rifle. Op die manier gebruikten we ook alle drie de beschikbare soorten munitie: light rounds, heavy rounds, en energie, de voeding voor je plasmawapens. Daarin afwisselen is handig, want je schiet met sommige wapens vrij snel door je voorraad kogels heen. Overigens zorgt een dergelijke goede balans in je schietgerei ervoor dat je vrij vlot wat 'overpowered' raakt ten opzichte van je vijanden. We schoten ons al snel moeiteloos langs vrijwel elke tegenstander, terwijl we ons personage primair op conversaties en andere vaardigheden hadden toegelegd en niet in het bijzonder op kwaliteiten voor gevechten.

Kogels kun je aanvullen door ze te kopen bij menselijke winkeliers en bij verkoopautomaten, maar je vindt ze ook gewoon in de spelwereld. Loot verzamelen is ook een belangrijk onderdeel van de game. Elke locatie waar je komt verbergt waardevolle spullen die jou op meerdere manieren kunnen helpen. Denk daarbij natuurlijk aan credits en ammo, maar ook aan speciale voorwerpen die je kunnen helpen bij het hacken van computers of het openen van sloten waar je de sleutel niet van hebt. Verder vind je wapens en armor die je kunt bewaren, verkopen of uit elkaar halen. Dat laatste is handig, want dat levert onderdelen op die je kunt gebruiken om je huidige wapens en armor te repareren.

Dat is al best veel om mee bezig te zijn, maar er is meer. Zo kun je ook eten en drinken, waarbij je allerlei bonussen kunt krijgen door specifieke drankjes te drinken of dingen te eten. Onze ervaring is dat dat niet per se nodig is in The Outer Worlds, maar wellicht is het handig voor personages die sterk onderontwikkeld zijn als het gaat om hun 'survival skills'. Dan vind je in de wereld ook nog items waarmee je je wapens kunt modden. Neem ze mee naar een werkbank en je kunt de eigenschappen van je wapens veranderen en ze nog sterker of handiger maken dan ze al waren.

Speciale aanvallen van Companions

De spullen die je vindt kun je eventueel ook aan je companions overdragen, al redden ze het ook wel zonder jouw hulp. Je metgezellen dragen in de gevechten best hun steentje bij, maar ze zijn eigenlijk pas echt handig als je hun speciale aanvallen inzet. Dit zijn sterke aanvallen die je met een druk op de knop kunt activeren en die daarna een korte 'cooldown' hebben voor je ze weer kunt gebruiken. Er zijn perks die deze cooldown-periode verkorten of die je zelfs kans geven om de cooldown helemaal over te slaan. Handig, want die aanvallen zijn niet alleen sterk, ze zien er ook nog eens gaaf uit. Vaak gooit het personage dat de aanval uitvoert er ook nog eens een corny oneliner tegenaan, wat het plaatje helemaal afmaakt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018