The Outer Worlds Review

Ouderwets, in de best mogelijke zin van het woord

Veel keuzes, veel vrijheid

Met het verzamelen van Companions en verschillende kledingstukken en wapens zijn opnieuw basiselementen genoemd die prima passen bij de Fallout-serie. Je vrienden zijn namelijk bepaald niet te beroerd om zich te mengen in discussies en daar hun eigen normen en waarden op toe te passen, voor zover ze die hebben natuurlijk. Dat maakt de keuze voor een Companion wat gelaagder dan 'wie is het sterkst als het op vechten aankomt'. Ze babbelen mee, maken praatjes met andere personages in het spel en vragen je ook nog om aandacht te besteden aan een probleem waar ze zelf mee kampen, in de vorm van een Companion Quest.

Totale vrijheid in aanpak

Die zaken geven meer leven aan The Outer Worlds, en ze voorzien de game van meer inhoud. Dat is een interessant aspect, want The Outer Worlds is voor een heel groot deel optioneel. Je zult de volledige inhoud nooit ervaren als je de game één keer speelt. Maak je echter een ander personage voor een tweede poging, dan zul je merken dat questlijnen heel anders kunnen aflopen en de route naar het eindpunt anders verloopt. Er is zelfs een 'speedrun' waarbij de keuzes leiden tot een route die in net iets meer dan 21 minuten naar het einde leidt. Je skipt dan natuurlijk alle cutscenes, maar het zegt veel over hoe open The Outer Worlds is. De game laat spelers helemaal vrij om te bepalen hoe ze de wereld benaderen. Zin om een complete nederzetting, inclusief questgevers, zonder aanleiding uit te moorden? Prima, dat kan gewoon. In dat geval verlegt de game je route en zorgt hij ervoor dat alle quests en avonturen die vanuit die nederzetting zouden beginnen, verder geen rol meer spelen. Dat is niet de manier waarop je het meest uit de game zult halen, maar het is mogelijk.

Natuurlijk zullen de meeste spelers de normale lijnen van het verhaal en de sidequests volgen, en in dat geval kan The Outer Worlds je behoorlijk lang bezighouden. Je verzamelt namelijk al snel flink wat extra quests en taakjes, en het Halcyon-stelsel ligt klaar om te worden ontdekt. Die ontdekkingsreis gaat gepaard met ontmoetingen met flink wat welwillende en minder welwillende non-playable characters waarmee je dus op jouw manier mag converseren. Goede praters zullen zich vaak uit penibele situaties kunnen babbelen en relaties naar hun hand zetten, terwijl meer brute personages hun slag- of vuurwapens kunnen laten spreken.

Conversaties als sterkste punt

We raden aan om dat laatste niet te vaak te doen, want juist de conversaties vormen een van de sterkste punten van de game. Alle personages zijn voorzien van stemgeluid. Jij praat zelf terug via een herkenbaar dialoogmenuutje dat het zonder gesproken tekst moet stellen, maar dat is geen belemmering. De gesprekken die voorbijkomen zijn namelijk doorspekt met humor, en je krijgt veelvuldig de mogelijkheid je specifieke kwaliteiten toe te passen. Af en toe zagen we daarbij een niet-beschikbare dialoogoptie omdat we niet voldeden aan de eisen, maar vaak genoeg konden we zelfs kiezen uit meerdere opties. Iemand intimideren, iemand corrigeren met je medische of wetenschappelijke kennis, of iemand simpelweg overtuigen, leidt dan steeds tot hetzelfde - meestal gewenste - resultaat. Als je de game op dit vlak iets wilt verwijten, is het dat het wellicht iets te makkelijk is om de conversaties naar je hand te zetten. Tegelijkertijd is dat ook weer de charme van een rpg. Wie zich toelegt op gespreks-vaardigheid merkt het effect daarvan heel goed.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018