Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Death Stranding Review

Geboorte van een nieuw genre

Baby's

Alsof dat allemaal nog niet vreemd genoeg is, introduceert Kojima al heel vroeg in de game nog een fenomeen: BB's. Dat zijn pasgeboren baby's, afkomstig van een draagmoeder. Het idee is dat deze nauwelijks volgroeide baby's gevoelig zijn voor BT's. De baby's worden in een doorzichtige cocon geplaatst, een soort draagbare baarmoeder. De navelstreng van de baby die je bij je draagt is verbonden met een antenne die Sam, net als andere Porters, op hun schouder dragen. Met een BB in een houder op je borst geklikt, kun je BT's opeens wel zien. Je kunt een soort puls uitzenden en als er BT's in de buurt zijn, zie je ze vervolgens als een zwevend spook.

Daarbij zie je dat ook de BT's zelf nog een navelstreng hebben, ondanks hun zeer volwassen postuur. Middels die streng zijn ze onderling verbonden. Een BB is een hulpmiddel dat het doorgaans maar een paar weken uithoudt. Daarna is de BB op en moet hij vervangen worden door een nieuwe. BB's zijn gevoelige wezens die snel schrikken. Als je BB ongerust is en stress heeft, verliest hij zijn gevoeligheid. Het is dus zaak om goed op hem te letten. Als je valt met je vracht, vindt je BB dat bijvoorbeeld niet fijn. Gelukkig kun je je BB troosten door hem voorzichtig heen en weer te schudden. Zo speel je ineens een game waarin je de controller voorzichtig op en neer beweegt om een baby te troosten. Geen alledaagse bezigheid voor de gemiddelde gamer.

Met de komst van je BB begint het verhaal pas echt. Sam is uniek omdat hij van zichzelf al gevoelig is voor BT's, maar die uniciteit wordt nog versterkt doordat hij een Repatriate is. Daar komt nog bij dat hij een unieke BB heeft. Zijn BB-28 houdt het niet alleen langer vol dan gebruikelijk, hij geeft Sam ook visioenen, in de vorm van herinneringen. Sam krijgt via zijn BB af en toe beelden door van de tijd voordat hij de baby kreeg. Het zijn beelden uit de periode waarin de BB nog in de kliniek lag waar de baby's worden gefabriceerd. Deze beelden vormen een belangrijk deel van het verhaal.

Van oost naar west

Veel zaken in de game hebben een min of meer aards karakter. Denk daarbij aan de vracht die je vervoert, de ruige, ongerepte spelwereld, de nederzettingen waartussen je pendelt en de personen waarmee je communiceert - ook al zijn het vaak hologrammen. De game heeft echter ook een raadselachtige kant, met de onzichtbare BT's, de uitzonderlijke gaven die sommige karakters hebben, en de mensen die opduiken in de visioenen en dromen van Sam. Dat alles vormt de achtergrond van een verhaal waarin jij wordt gevraagd Amerika weer 'heel' te maken en de communicatielijnen tussen de verschillende steden en nederzettingen te herstellen, zodat ze weer onderling kunnen communiceren. Daarmee begin je aan de oostkant, om van daaruit naar de westkust te trekken, slingerend door het enorme land. Met communicatie, onderzoek en de uitwisseling van ideeën en materialen moet de mensheid weer weerbaar worden tegen de BT's, en jij speelt in dat alles een cruciale rol. Terwijl je zelf eigenlijk slechts een gewone Porter wilt zijn.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True