Death Stranding Review

Geboorte van een nieuw genre

Verhaal

De titel van de game slaat op de massale strandingen van walvissen die af en toe plaatsvinden. Dat verschijnsel speelt ook een bijrol in het verhaal, dat zich afspeelt in een futuristische versie van de VS. Daar heeft een ramp plaatsgevonden die de menselijke beschaving grotendeels heeft verdreven en die wordt aangeduid met de term Death Stranding. De mensen die de ramp overleefden, kunnen alleen nog leven in kleine ondergrondse steden die ver uit elkaar liggen. Alles daartussen is veranderd in een veelal bergachtig landschap. Prachtige natuur, maar elke vorm van infrastructuur is verdwenen. Er zijn geen wegen meer, geen treinverbindingen en geen vliegtuigen. De wereld ziet er grotendeels uit zoals hij moet zijn geweest voordat er mensen kwamen. Je loopt door een lege natuur, want de mensheid is grotendeels verdwenen en dierlijk leven lijkt volledig uitgeroeid. Je ziet af en toe een vlinder, maar verder niets.

De game begint als de mensheid na de ramp weer een beetje begint op te krabbelen. Er zijn verschillende steden gevormd, en die zoeken contact met elkaar. Sterker, er is weer voorzichtig verkeer tussen de - behoorlijk futuristische - steden. Dat verkeer wordt verzorgd door Porters. Dragers, zoals je die in de E3-trailer zag. Het zijn mensen die zich met een zware bepakking een weg banen door de ongerepte natuur, op weg naar een volgende nederzetting. Het is gevaarlijk werk, want het landschap is niet alleen onherbergzaam, er schuilen ook gevaren.

Porter

Als speler kruip je in de huid van zo'n drager. Je bent Sam 'Porter' Bridges en leeft dus van het rondbrengen van vracht. Veel meer behoefte lijk je niet te hebben, en het is ook wat je het grootste gedeelte van de game zult doen. In die zin geeft de E3-trailer een goed beeld van de game. Hij toonde wat Sam doet, en wat jij zult doen als je de game speelt: pakken rondbrengen. Sam kan worden geboekt, net als andere Porters, want er zijn er meer die hun leven wagen. Als je een bewoonde stad of andere kleine ondergrondse nederzetting tegenkomt, communiceer je via een terminal met de inwoners. Er is steevast één contactpersoon die je als hologram toespreekt. Heel soms zie je een levend persoon. Bij die terminal kun je via een keuzemenu zien welke opdrachten er voor Porters zijn, en daaruit kun je kiezen. Je ziet vervolgens op een landkaart waar je naartoe moet, welke lading je weg moet brengen en hoe zwaar hij is. Als je bij je doel bent aangekomen, wacht er weer een hologram en zijn er nieuwe opdrachten. Dat is Sams bestaan, en het vormt de hoofdmoot van de game.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018