FIFA 20 Review

Wisselvallig spektakelstuk

Volta: volwaardige modus of leuk extraatje?

Gelukkig voor ons heeft FIFA 20 meer te bieden dan alleen Ultimate Team. Natuurlijk kun je nog gewoon losse wedstrijden en toernooien spelen en is het aloude Seasons - voor mensen die wel online willen spelen, maar dan met gewone teams - aanwezig. Datzelfde geldt voor de carrièremodus. Hier hebben we al jaren kritiek op, want er verandert meestal weinig. Dit jaar zien we zeker een poging tot doorontwikkeling. Zo heeft EA Sports geprobeerd de manager zelf een wat grotere rol te laten spelen. Je kunt de moraal van spelers en je team beïnvloeden door vragen van de pers te beantwoorden en in gesprek te gaan met de spelers. Hier geldt dat een tevreden team in staat moet zijn tot betere prestaties. In theorie klinkt dit leuk, maar er zijn twee problemen. Ten eerste is het gemakkelijk om altijd de juiste antwoorden te geven, en ten tweede merken wij weinig verschil tussen tevreden en minder tevreden spelers. Deze feature wordt daardoor gereduceerd tot een vermakelijke gimmick, maar meer stelt hij niet voor.

Andere pijnpunten, zoals het snel vermoeid raken van spelers en de omslachtige manier van het zoeken en scouten van spelers, zijn onveranderd gebleven. Daar komt bij dat de navigatie in de menu's dit jaar wat trager aanvoelt. Meermaals selecteerden we de verkeerde spelers omdat het selectievakje met enige vertraging meebeweegt. Raar, zeker omdat dit in voorgaande FIFA's nooit een probleem was.

Toch is er op het gebied van spelmodi en features ook rooskleuriger inhoud te melden. FIFA 20 biedt namelijk een geheel nieuwe spelmodus, in de vorm van Volta. Deze spelmodus komt losjes in de plaats van The Journey. De verhaalmodus rond Alex Hunter was na drie edities afgerond, en EA Sports kiest er vooralsnog niet voor om een nieuw verhaal te starten. Overigens biedt Volta tot op zekere hoogte ook wel een verhaaltje. Je bent namelijk een straatvoetballer en doet een poging om met een team dat je zelf verzamelt het WK voor straatvoetbalteams te winnen. Dat gaat gepaard met tussenfilmpjes en onderonsjes met diverse personages en voetballers. Leuk, maar een serieus verhaal kunnen we het niet noemen.

Gevarieerd aanbod

Dat betekent echter niet dat Volta niet leuk is. Het straatvoetbal wordt spelers in verschillende varianten aangeboden. Daarbij is het 3v3 met kleine goaltjes en zonder keeper natuurlijk heel anders dan het 5v5 met keepers en lijnen in plaats van boarding. Juist die variatie werkt goed en zorgt dat Volta leuk blijft. De aankleding is daarbij sfeervol. Wel werden we het overenthousiaste geroep van de DJ c.q. presentator bij de straatwedstrijdjes een beetje zat. Maar dat is geen groot probleem.

De gameplay in Volta is gebaseerd op de normale 11v11-modus. Verwacht dus geen FIFA Street-praktijken. In die oude games stond het uitvoeren van sick trucjes hoger in het vaandel dan goed positiespel en doelpunten maken, maar dat is hier anders. Het gaat om winnen, zo wordt ook in de openingsfilmpjes duidelijk uitgelegd. De personages wijzen erop dat een van de spelers een 'panna' viert alsof het een goal is. De boodschap naar de gamer is duidelijk: doelpunten zijn het belangrijkst, stijl komt pas daarna. Dat betekent dat gedegen verdedigen en een goed positiespel aan de basis liggen van succes. Zeker bij kleine goaltjes is het lastig om van afstand te scoren, het is dus cruciaal om spelers zo vrij mogelijk voor de goal te krijgen. Hoe je dat doet, zal per stijl verschillend zijn. In Futsal, 5v5 met keepers dus, heb je wat grotere goals en is een ziedend schot van iets verder weg een gedegen wapen. In andere vormen heb je geen lijnen, maar een boarding. Die kun je in je voordeel gebruiken door de bal te passen via de muur.

Geluksfactor

Tijdens de wedstrijden in Volta valt op dat geluk soms een aardig grote factor is. Het is lastig te bepalen waarom het ene schot keurig op doel is en het andere schot naast gaat. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat als een speler van de tegenstander in de lijn van het schot staat, hij de bal wel of niet blokt. Wel of niet? Dat is per keer toeval. Timing speelt daarin wellicht een rol, maar per schot komt er een geluksfactor bij kijken. Dat maakt dat Volta af en toe wat frustrerend aanvoelt. Het zorgt er ook voor dat de spelmodus niet het niveau van een leuke extra ontstijgt. Potjes tegen andere (menselijke) spelers zijn vermakelijk, maar hebben niet hetzelfde 'gewicht' dat hoort bij een normaal potje FIFA.

Dat is jammer, want met een verhalende wereldtournee en diverse toernooitjes waarbij je spelers van andere teams kunt winnen voor je eigen team, biedt Volta behoorlijk wat content. Het is dan ook vooral een gemiste kans. De sfeer is prima, de variatie in de verschillende soorten voetbal is echt heel leuk, maar de gameplay maakt onvoldoende indruk om van Volta een blijvertje te maken. Wellicht verandert dat als EA Sports de modus ook in toekomstige FIFA-games houdt, maar voor nu is het niet meer dan een leuk uitstapje, als afwisseling op het normale 11v11-spelletje.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018