Door Tom Rosens

Enemy Territory: Quake Wars - review

Verhaal en Gameplay

Pc gameKlaar om de aarde te verdedigen tegen een invasie van boosaardige Stroggs? Ontwikkelaar Splash Damage heeft zijn laatste gratis fps Wolfenstein: Enemy Territory voorzien van een Quake-uiterlijk. Voor deze nieuwe versie moet echter wel voor betaald worden. Tweakers.net keek of Enemy Territory: Quake Wars meer is dan Wolfenstein met een Quake-schilletje.

* Achtergrond

In 1996 verscheen het eerste deel van Quake, waarop drie vervolgafleveringen kwamen. Quake speelt zich normaalgesproken voornamelijk in afgesloten ruimtes af, maar ditmaal zal er - dankzij het gebruik van de Wolfenstein-basis - gespeeld worden in grootse open gebieden. Verschillende gebieden op de aarde worden aangedaan, zoals Noord-Amerika, Noord-Europa en Afrika. In tegenstelling tot Wolfenstein speelt Quake Wars zich niet in het verleden af, maar in de toekomst. Naast deze aanpassing in de verhaallijn, zijn er grotere maps aanwezig, beschikt men over voertuigen om in te rijden en zijn de teams aan weerszijden niet gelijk aan elkaar. Door deze toevoegingen wordt het spel ook wel vergeleken met de Battlefield-reeks.

Quake Wars - Screenshot

* Verhaal

Het spel draait om de strijd tussen legers op aarde en een troepenmacht van Strogg-aliens die onze planeet bedreigen met een invasie. De speler kruipt in het spel in de huid van een van de vijf klassen menselijke soldaten of de buitenaardse en zeer barbaarse Strogg-troepen. Het verhaal speelt zich overigens af voor de gebeurtenissen uit Quake II, dus er kan gesproken worden van een prequel.

Quake Wars - Screenshot

* Gameplay

De basisregels van het spel lijken simpel: een team valt aan, terwijl de ander verdedigt. De gameplay is zeker niet simpel en beginnende spelers zullen in het begin verward worden door de chaos op het slagveld. Met alleen in het wilde weg schieten komt de speler in Quake Wars niet ver. In elk level krijgt een team drie tot vier primaire missies, die in een bepaalde volgorde voltooid moeten worden. Om het spel te winnen moet het aanvallende team alle primaire doelen halen binnen de tijdslimiet. Het verdedigende team moet de aanvallers vanzelfsprekend tegenhouden.

Een van de doelen is het veroveren van terrein, waarbij ingenomen terrein niet door de vijand kan worden teruggenomen. De speler kan echter ook andere doelen op zijn bord krijgen, zoals het beschermen van een voertuig, het bouwen van een brug of het laten ontploffen van een doelwit.

Quake Wars - Screenshot

Toch zullen velen zich in het begin niet aan de doelen houden en eerst schieten op alles wat beweegt. We waren overdonderd nadat we in een level gegooid werden, waar veel kan en mag. Zo staan er meerdere stoere voertuigen die maar al te graag bereden worden in een map waar de speler zich elke kant op kan verplaatsen. Terwijl explosies rondom ons klinken, proberen we op eigen houtje een stuk van de virtuele wereld te verkennen. Een vijandige Mech doet ons weer snel omkeren, waarna we regelrecht in een hinderlaag van Strogg-soldaten lopen; zonder teamwork kan het snel afgelopen zijn.

Quake Wars - Screenshot

Er is er een mogelijkheid om tegen de computer te spelen. In dat geval nemen bots de rol van de overige soldaten op zich. Het spel komt echter pas daadwerkelijk uit de verf als het tegen echte tegenstanders gespeeld wordt. Omdat er ten tijde van onze test nog bijna geen mensen online te vinden waren, hebben we voornamelijk tegen bots moeten spelen. De computergestuurde soldaten blijken echter wel een looprekje te kunnen gebruiken, want het voortbewegen gaat niet altijd even goed: bots blijven niet alleen steken achter huizen en muurtjes, maar ook op plaatsen waar geen obstakel te vinden is.

Indien er online gespeeld wordt is het gebruik van de meegeleverde Punkbuster-software verplicht. De software moet voorkomen dat er gecheat wordt in het spel, en draait ongemerkt op de achtergrond.

Klassen en graphics

* Klassen

Spelers kunnen kiezen uit vijf klassen, waarbij elke klasse zijn eigen unieke mogelijkheden heeft. De klassen aan de kant van de Global Defense Force zijn Soldier, Medic, Engineer, Field Ops en Covert Ops. De Strogg heeft de klassen Aggressor, Technician, Constructor, Oppressor en Infiltrator. In essentie zijn de klassen gelijk, maar er zijn verschillen in hun kunnen. Indien een speler doodgaat staat het hem vrij te veranderen van klasse. Zo zullen er meer engineers rondlopen indien er een brug gebouwd moet worden.

Elke klasse speelt een belangrijke rol binnen de groep. Zo moet de engineer niet ondergewaardeerd worden. Hij moet bruggen herstellen en is de enige die het MCP-voertuig kan repareren. De Covert Ops biedt de menselijk soldaten een kans om zich te vermommen als de vijand, waarna het vijandelijke kamp te infiltreren is. De Field Ops kan op zijn beurt weer luchtaanvallen aanvragen. Door tussentijdse doelen te realiseren, krijgt de speler ervaring, waardoor later nieuwe uitrusting te verkrijgen is. Deze uitrusting is alleen geldig gedurende de campagne.

Quake Wars - Screenshot

* Wapens en voertuigen

Net als GDF- en Strogg-soldaten van elkaar verschillen, verschillen ook hun wapens. De Global Defense Force-soldaat is voorzien van wapens die algemeen bekend zijn, zoals een rifle, sniper rifle, shotgun en rocketlauncher. De Strogg kan gebruikmaken van meer exotische wapens, bijvoorbeeld om een stroomstoot uit te delen. Het nadeel van herladen kennen de Strogg niet, maar een wapen kan dan weer wel oververhit raken.

In de futuristische shooter beschikt men over zo'n veertig voertuigen, zoals conventionele buggy's en tanks of futuristische mechs. Daarnaast zijn er ook gevechtshelikopters en amfibievoertuigen. Voertuigen zijn door één speler te besturen, maar vaak kunnen er ook meerdere spelers meeliften.

Quake Wars - Screenshot

* Battlefield-kloon?

We vragen ons af of het spel een Battlefield-kloon genoemd mag worden. Na de eerste Doom werd ook zowat elke shooter een Doom-kloon genoemd. Quake Wars is echter meer een game geworden in het subgenre van grootschalige multiplayershooters, waarin Battlefield natuurlijk de bekendste is. Groot verschil is echter de volgorde waarin missies voltooid moeten worden: eerst moet basis A ingenomen worden, voordat basis B veroverd kan worden. Dit voorkomt dat spelers op eigen houtje willekeurige punten innemen. Er zal samengewerkt moeten worden om het einddoel te bereiken.

Naast de primaire missies kunnen er tijdens de gevechten nieuwe opdrachten opduiken en zijn er aanvullende dingen te doen. Zo kan een teamlid een noodkreet versturen als hij hulp nodig heeft of kunnen de soldaten verscheidene bouwwerken opzetten die voordeel in de strijd opleveren.

Quake Wars - Screenshot

* Graphics

De game draait op een aangepaste Doom 3-engine. Aanpassingen waren nodig aangezien Doom 3 een singleplayer spel is, dat zich afspeelt in donkere gangen. Quake Wars speelt zich juist op gigantische oppervlaktes af. Om deze oppervlaktes vloeiend in beeld te brengen, heeft John Carmack, de man achter Quake en Doom, de zogenaamde 'megatexure' bedacht. In plaats van meerdere kleinere textures wordt één grote gebruikt voor het hele gebied. De texture wordt opgeslagen op de hardeschijf en gestreamd indien nodig. Hierdoor wordt relatief weinig ram-geheugen gebruikt. Een megatexture is gemiddeld 32.768 bij 32.768 pixels groot.

De kwaliteit van de graphics laat ons niet achterovervallen van onze gamestoel; de getoonde screenshots van de ontwikkelaar zien er een stuk beter uit dan wat in werkelijkheid gerealiseerd wordt. Toch moet niet al te neerslachtig gedaan worden en zijn we zeker te spreken over het grafische geweld dat op ons scherm verschijnt.

Conclusie

Enemy Territory: Quake Wars ook naar MacEnemy Territory: Quake Wars biedt de speler een grootse strijd die zich afspeelt op gigantische oppervlaktes in de buitenlucht. Gamers die zich vermaakt hebben met Wolfenstein: Enemy Territory zullen dat ook zeker doen met deze game. Maar waarom betalen, terwijl Wolfenstein gratis te spelen is? Het geld wordt neergelegd voor de grotere maps, coole voertuigen, betere graphics en dit in het Quake-universum. Kan de speler zich hierin vinden, dan is het de aankoop zeker waard. Al zijn de graphics lang niet zo goed als wat de screenshots leken te beloven, ze zijn wel de moeite waard.

Het spel onderscheidt zich van concurrent Unreal door het gebruik van de klassen en de gemiddeld grotere maps. Gamers die tussen deze games twijfelen, zullen hun keuze dan ook moeten baseren op de sfeer van Quake en Unreal, al kan het gebruik van klassen ook meespelen in de beslissing. Origineel is het spel natuurlijk niet, aangezien het meeste wel eerder gedaan is in Battlefield. Dat wil niet zeggen dat er geen lol aan dit spel te beleven is. De verplichte volgorde van missies zorgt er voor dat iedereen zich inzet voor een bepaalde opdracht, iets wat bij Battlefield niet altijd het geval is.

Pc-eigenaren worden overigens als eerste verwend. De Xbox 360- en PlayStation 3-versies zijn onder handen genomen door andere ontwikkelaars en moeten ergens volgend jaar verschijnen. Gamers die zelf willen beoordelen of ze het spel zullen kopen, kunnen zich overigens op de valreep nog inschrijven voor de avant première die Activison in samenwerking met Tweakers.net organiseert.

Pluspunten
+ Goede balans tussen wapens en klassen
+ Grote maps
+ Coole voertuigen
+ Missies in bepaalde volgorde voltooien

Minpunten
- Niet origineel
- Niet de beloofde graphics

Cijfer: 7,5

TitelEnemy Territory: Quake Wars
Enemy Territory: Quake Wars
PlatformPc, Xbox 360, PlayStation 3
OntwikkelaarSplash Damage
UitgeverActivision
Releasedatum28 september 2007

Reacties (81)

Jammer mist er zoveel, om eens de minpunten te bespreken:

1. Niet orgineel
Geef mij, op de oude ET na dan, een game waar de classes ook zo intensief worden gebruikt zodat je de demo map niet kan halen als GDF als je geen soldier, engineer of covops hebt? Geef mij een game waar samenwerken door die classes zo wordt beïnvloed? Geef mij een game waar ik de banden van een vehicle kan schieten zodat ik niet per definitie kansloos ben op de voet? Er zit zoveel in en na een 2 maanden spelen heb ik nog lang niet alles door en heb ik 2 maps gehad van de 12... Het meest revolutionair is gewoon de puntentelling: Dit is voor zover ik weet de enige FPS waar XP wordt gebasseerd op teamplay ipv kills. Die teamplay zal de sfeer goed doen op servers en daarmee het plezier in de game. Hoezo niet orgineel?

Het meeste al gedaan in battlefield... Tsja de grote maps en vehicles. Thats it. Deze game wijkt zoveel af van battlefield dat je hem niet mag vergelijken. En laat dta nou de 2 dingen zijn waar het dus juist even niet om gaat in deze game itt BF. Gameplay it is!

Dan nog de asymetrische teams.

Vernieuwing is dus:
De nieuwe aanpak van het FPS genre in een soort van sub categorie als teambased shooter waar eens voor de verandering tot teamwork word gepushed inplaats van kill/death ratio. Daarbij komen ook nog de asymetriache teams. Het is geen Blue vs red met dezelfde guns en vehicles, maar echt Mesn vs Strogg met eigen + en - kanten.

2. Niet de beloofde graphics
Zijn er graphics belooft? Ok de screenshots zien er beter uit, echter missen er opties in het config scherm. Het is al op de forums gebleken dat met het veranderen van een aantal waarden in de config dezelfde effecten uit de screenshots terug te krijgen zijn, heb de vergelijking gezien in de pics van een ander. Minpunt valt weg lijkt me. Dan nog, sinds wanneer tellen graphics zo mee? Ik wil me 4 jaar kunnen vermaken met een game en dan doel ik op gameplay en niet op graphics waar je na een week op uitgekeken bent..

De mensen van SD hebben hun werk weer goed gedaan! Geweldige game neergezet waarmee ik net als ET weer 4 jaar vooruit kan. Daarbij luisteren deze mensen wel naar de gamers en zullen ze de community weer volop ondersteunen voor mods en maps.

Eindoordeel is dan ook een dikke 9

IMHO is de plank hier totaal misgeslagen door T.net door alleen al niet de demo te spelen. Dat er Bots in zitten boeit me niet, die ga ik never nooit niet zien. Jammer dat er geen ervaring is opgedaan met de demo en de community. Ook is er zoveel mogelijk. ZO kun je als GDF soldier je dynamiet gebruiken voor objectives zoals he topblazen van de contaminator, maar kun je ook de Cyclops ten val brengen. En zo zijn er veel meer trucs als he tplaatsen van een schild op je vehicle, he tmaken van een jihad-husky :P etc etc.