Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Van Fujifilm X-T30 tot Nikon Z 50

Vijf consumentencamera's rond 1000 euro

Panasonic Lumix G90

Van de vijf camera's lijkt de G90 wat vormgeving betreft het meest op een dslr. In vergelijking met de andere camera's heeft de Panasonic met afstand de grootste body. De sensor is juist het kleinst. Op een paar compacte modellen na kiest Panasonic altijd bewust voor relatief grote body's. De G-serie kenmerkt zich door camera's met een behoorlijk grote grip, een ingebouwde zoeker middenbovenop, en een uitklapbare en kantelbare, aanraakgevoelige lcd. Die laatste zien we bij geen enkele concurrent en heeft als voordeel dat hij heel flexibel te gebruiken en in vrijwel alle omstandigheden goed zichtbaar is.

De omvang van de camera heeft ook als voordeel dat het sd-kaartje aan de zijkant is geplaatst en niet bij de accu zit. Dat is praktischer, bijvoorbeeld als de camera op een statief staat, en minder fragiel. De grip en de ergonomie van de camera zijn uitstekend. Een grote body heeft ook als voordeel dat er veel ruimte is voor knoppen en draaiwieltjes. We tellen maar liefst vijf draaiwieltjes en tien knoppen, die ook grotendeels programmeerbaar zijn. Dat is fijn, want dan hoef je minder snel het menu in te duiken. Een laatste voordeel is dat er dankzij de body veel fysieke ruimte is voor de stabilisatie van de sensor (IBIS).

Panasonic Lumix G90

De meegeleverde kitlens is niet collapsible, maar ook niet bijzonder groot en direct klaar voor gebruik. Het bereik is een stukje groter dan bij de concurrentie; 12-60mm is omgerekend 24-120mm in fullframe-equivalent. De lens is los dan ook wel een stukje duurder dan de meeste kitlenzen: ongeveer 300 euro. Optioneel zijn er alternatieve kits verkrijgbaar, zoals met een 14-140mm- in plaats van de 12-60mm-lens.

Panasonic heeft al jaren geleden van video een speerpunt gemaakt en dat is te merken. Het kantelbare scherm is bijzonder praktisch, er is een scala aan instellingsmogelijkheden en naast een microfoonaansluiting is er ook een voor een koptelefoon. Al vele jaren kun je in 4k filmen met Panasonic-camera's, met 24, 25 of 30fps. In 1080p kun je met 60fps filmen. Een nadeel van de 4k-videostand van de G90 is dat deze een flinke crop gebruikt tijdens het filmen. In de 1080p-stand is het verschil miniem en gaat het puur om een uitsnede van 3:2 naar 16:9, maar in de 4k-modus wordt een 1,25x-crop gebruikt om de middelste 3840x2160 pixels van de sensor te gebruiken, zonder lineskipping of pixelbinning. Maar een 24mm-lens wordt dan 30mm en dat is een grotere crop dan bij veel andere Panasonic-modellen. Het onhandige is dat deze pas na het indrukken van de opnameknop verschijnt, waardoor de kans groot is dat je de compositie moet wijzigen. Een voordeel ten opzichte van de andere camera's is dat de Panasonic geen opnamelimiet meer heeft, handig als dertig minuten niet voldoende is.

Een handige functie voor actiemomenten is de '4k foto'-modus, die Panasonic ook al langer gebruikt. In de 20-megapixelresolutie kun je 9 foto's per seconde maken, wat ook al heel vlot is. Maar mocht er een actiemoment zijn waarbij meer moet worden vastgelegd, dan kan dat met een 4k-foto met 30fps. Dit levert foto's van 8 megapixel op. Nieuw is een functie waarmee je bij lange sluitertijden live kunt meekijken naar het beeld, wat handig is voor vuurwerk of astrofotografie. OIympus had al langer een dergelijke functie.

Hoewel de G90 iets achterloopt wat resolutie, beeldkwaliteit en autofocus betreft, zijn de prestaties in de praktijk heel behoorlijk. Hoewel de resolutie achterblijft, is de mate van detaillering prima en weet de camera ook het ruisniveau redelijk onder controle te houden. Als enige camerafabrikant houdt Panasonic nog steeds vast aan contrastautofocus in plaats van fasedetectie. Dit werkt in de meeste gevallen prima, maar bij snelle actie en tracking zijn met name de Sony, Canon en Fujifilm wat vlotter en accurater. Verder is de micro-usb-aansluiting met usb 2.0-snelheid niet meer van deze tijd.

Het G90-menu is overzichtelijk gerubriceerd, met onder andere een apart foto- en videodeel, en een 'Mijn menu' voor persoonlijke voorkeuren. Ook hier moet je flink naar beneden scrollen om de overige opties te zien, waarbij wel een indeling in pagina's wordt gemaakt. Al met al zijn er behoorlijk veel opties beschikbaar. Een slordigheidje in de Panasonic-menu's is dat er soms Engels naast Nederlands wordt gebruikt, zoals 'stille modus on/off'. Ook zijn onnodig veel woorden afgekort, zoals 'Korte sluitert.' terwijl er voldoende ruimte is.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True