Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Van Fujifilm X-T30 tot Nikon Z 50

Vijf consumentencamera's rond 1000 euro

Fujifilm X-T30

Fujifilm heeft altijd een eigenzinnige blik op de ideale vorm van bediening gehad. Op de X-seriemodellen vind je geen pasm-draaiwieltje, waarmee je de modus van de camera kunt aanpassen. Wel zit er links een programmawiel, waarmee je kunt overschakelen naar verschillende modi, zoals panorama's, video, bracketing en zelf-voorprogrammeerde standen.

Zoals gewoonlijk bij de geavanceerde camera's van dit merk heeft de camera een draaiwieltje voor de sluitertijd en kun je de diafragmawaarde wijzigen via een draairing rondom de lens. Op beide is een zogenaamde A-stand te vinden, waarbij de camera dit onderdeel automatisch regelt. De sluitertijd laat zich overigens nog finetunen via het achterste draaiwieltje. Je wordt geacht de isowaarde zelf in te stellen, al kun je altijd eventueel snel omschakelen naar een volledig automatische stand via een schuifje achter de ontspanknop. De meeste gevorderde fotografen vinden deze alternatieve werkwijze fantastisch; het legt de nadruk op het fotograferen zelf, met volledige controle en de verantwoordelijkheden die daarbij horen. Je moet zelf bewust nadenken over de primaire instellingen, zoals sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid. Beginnende fotografen kunnen deze afwijkende bediening juist wat intimiderend vinden.

Fujifilm X-T30

Hoewel de grip van de camera in de basis prima is, ligt hij wat minder goed in de hand dan de concurrentie. Vooral met grote handen is dat merkbaar. Als je hem met één hand vasthoudt, moet je hem stevig vastklemmen. Het is te doen, maar de concurrerende camera's liggen beduidend stabieler in de hand. De nieuwe positie van de Q-knop, waarmee het snelmenu wordt opgeroepen, vinden we niet ideaal. In plaats van op duimpositie in het midden van de achterkant is hij nu rechtsboven geplaatst in een deel dat uitsteekt. Met één hand is de knop bijna niet meer te bedienen, omdat je dan de balans dreigt te verliezen en de camera eerder uit je handen kan glippen.

Het is de enige camera van de vijf die beschikt over een snelle usb-c 3.2-aansluiting, waarmee je met een bandbreedte van 5Gbit/s je beelden kunt overzetten. De concurrentie is een stuk trager en gebruikt deels ook nog micro-usb. De X-T30 heeft, net als de andere camera's, een microfoonaansluiting, maar in dit geval gaat het om een 2,5mm-aansluiting, die dus niet geschikt is voor de gangbaardere microfoons. Er is ook een aansluiting voor een koptelefoon, maar dan op basis van een usb-c-connector, waarvoor een adapter noodzakelijk is.

Fujifilm levert al sinds het prille begin een 18-55mm-kitlens mee die zich onderscheidt met zijn lichtsterkte: f/2.8 in de groothoekstand en f/4 op 55mm (83mm eq.) Dat zijn niet alleen zeer nette waarden, waarmee je ook bij mindere lichtomstandigheden snellere sluitertijden kunt halen, de kwaliteit van de lens is eveneens prima. Hij is wel een stukje groter dan gemiddeld, ongeveer even groot als de kitlens van Panasonic, die een iets groter bereik heeft. Daar staat de lichtsterkte tegenover, plus een diafragmaring en twee knoppen op de lens. Er zijn overigens ook kits met de X-T30 en een XC 15-45mm-lens. Die is compacter, maar ook minder lichtsterk. Hij wordt vooral gebundeld met goedkopere camera's, zoals de X-T100.

De autofocus van de de X-T30 doet niet onder voor die van de duurdere X-T3, waarbij de 425-focuspunten tijdens het maken van zowel foto's als video's vlot presteren. In de fotomodus is oogautofocus beschikbaar. Los van de reguliere burstmodus mét autofocus en 8fps, zijn er nog twee andere modi: 30fps met een 1,25x-crop en 20fps zonder crop. Ook kun je fluisterstil fotograferen met de elektronische sluiter. We zijn te spreken over het joystickje dat we nu op de oude plek van de Q-knop vinden en waarmee je vlot de autofocuspunten kunt aanpassen of door het menu kunt bladeren. De evf is prima, maar wel aan de kleine kant vergeleken met de concurrentie. Op videogebied doet Fujifilm het zeer goed, al moet hij de Panasonic en Sony net boven zich dulden. Een beperking is de limiet van slechts tien minuten opnametijd in 4k. Een pluspunt is f-log ondersteuning.

Fujifilm heeft het menusysteem onlangs gemoderniseerd. Zo vind je zaken als witbalans, beeldkwaliteit en ruisonderdrukking in het IQ-menu en is een speciaal af-menu in het leven geroepen voor alles wat met autofocus te maken heeft. Zaken als lichtmeting, iso en bracketing vind je in het fotomenu. Er is ook een videomenu en zelfs een menu voor alles wat met flitsen te maken heeft.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True