Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Van Fujifilm X-T30 tot Nikon Z 50

Vijf consumentencamera's rond 1000 euro

Canon EOS M6 Mark II

Canon timmert al sinds 2012 aan de weg met zijn EOS M-lijn spiegelloze aps-c-camera's. Sinds 2018 zijn daar de fullframe-EOS R's aan toegevoegd, maar doordat die een fysiek andere mount hebben, is er geen rechtstreeks upgradepad, in tegenstelling tot bij Sony en Nikon. Binnen de EOS M-lijn zijn er verschillende segmenten, waarbij de recente M6 Mark II het topmodel is, met de M50 en de M200-instapper daaronder.

De M6 II is min of meer het spiegelloze equivalent van de 90D-dslr, met dezelfde nieuwe sensor en vergelijkbare videomogelijkheden. De camera's werden in augustus 2019 aangekondigd en zijn dus zeer recent. De M6 II haalt veertien beelden per seconde met behoud van autofocus, waar dat bij de 90D elf beelden per seconde is vanwege het opklappen van de spiegel. In vergelijking met de M50 heeft de M6 II een nieuwere sensor, een grotere rawbuffer (30 vs. 10), meer fps en een kortere starttijd. Een belangrijk onderling verschil is dat de M50 een ingebouwde evf heeft en dat dit bij de M6 II een losse, optionele module is. Bij veel kits wordt de evf overigens wel standaard meegeleverd.

Canon M6 II

Die losse evf is zowel een na- als een voordeel, afhankelijk van wat je wilt doen met de camera. Doordat de evf los te koppelen is, kon de body compact blijven en past hij gemakkelijk(er) in een tas. Voor vloggers die vooral zichzelf filmen, is de evf minder van belang, maar het is wel onhandig dat het scherm niet 180 graden omhoog kan kantelen als de evf op de camera zit. Voor filmers is de evf juist weer een must. Voor fotografen kan de lcd prima voldoen, maar is een evf in veel situaties toch wel handig om te hebben. Het onhandige is dus dat je de evf in veel gevallen wel wilt meesjouwen, maar dat hij de vorm van de camera, met grote bobbel bovenop, niet ten goede komt. Een gemiste kans is dat de zoeker niet kantelbaar is, iets wat bij een externe module juist relatief eenvoudig te implementeren is en dan een grote meerwaarde heeft. Sony en Fujifilm laten zien dat een compacte body mét ingebouwde evf ook een haalbaar alternatief is.

Wat body betreft is de M6 II behoorlijk compact, maar met een prettige grip aan de voorkant. Een onhandigheid is het moeten uitschuiven van de lens voordat je kunt beginnen met fotograferen of filmen. Niet alleen is dat een extra handeling die je telkens weer moet uitvoeren, de constructie is ook minder gebruiksvriendelijk dan bij de concurrentie. Eerst moet je een ontgrendelschuifje op de lens inschuiven en vervolgens de lens uitdraaien. Bij Nikon kan dat zonder ontgrendelsschuif en bij Sony gaat het uitschuiven elektronisch.

Net als eerdere Canon-camera's beschikt de M6 II over dualpixelautofocus, maar hij heeft ook ondersteuning voor oogautofocus, net als de EOS R en RP. Dit is een groot voordeel als je close-ups van mensen maakt, vooral in combinatie met scherpe lenzen. Het systeem geeft namelijk prioriteit aan de ogen bij de scherpstelling. De andere camera's bieden dit ook en bij Sony werkt het zelfs in de videomodus. Het af-systeem van de M6 II is vlot en in de videomodus werkt het vloeiend in combinatie met het aanraakgevoelige scherm. Zoals eerder genoemd kan de M6 II nu ook eindelijk in 4k filmen; bij de oorspronkelijke M6 was 1080p nog de norm. Een serieus minpunt is dat de videoresolutie in de fotomodus beperkt is tot 1080p. Je moet dus echt via het draaiwiel overschakelen naar de videomodus als je in 4k wilt filmen en dat werkt vertragend. De videomodus is goed, maar details zijn wat soft en de mogelijkheden gaan minder ver dan bij de concurrenten. Als de vrij effectieve, elektronische stabilisatie wordt aangezet, leidt dat tot goede resultaten, maar wordt wel een flinke uitsnede gemaakt.

Verder heeft de M6 Mark II een kleine interne flitser, maar kun je ook alle EOS-compatibele, externe flitsers gebruiken via de flitsvoet. Uiteraard kun je de evf, die anders op die plek zit, dan niet meer gebruiken. Een joystick ontbreekt, maar de knoppenindeling is verder prima. Via de 'dial func'-knop aan de bovenkant en het draaiwiel daaromheen kun je snel door belangrijke functies bladeren en deze eventueel aanpassen. De camera heeft een usb-c aansluiting, maar deze werkt op usb 2.0-snelheid. De burstsnelheid van 14fps is al behoorlijk netjes, maar net als de Panasonic biedt de Canon nog een modus voor 30fps met een uitsnede. Het eindresultaat telt dan 18 megapixel en de beelden kunnen ook in het raw formaat worden opgeslagen.

Het menusysteem van de Canon M6 II is redelijk overzichtelijk, met zes hoofdmenu's en verschillende tabbladen waar je snel doorheen kunt scrollen. Het laatste tabblad, genaamd My Menu, kun je vullen met de menufuncties die je het meest gebruikt. Canon heeft al vele jaren een dergelijk custommenu, maar intussen hebben andere fabrikanten dit overgenomen. Het scheelt zoeken naar bepaalde, veelgebruikte functies, zoals bracketing of het formatteren van een sd-kaart. Als je de videofuncties zoekt, moet je eerst overschakelen naar de videomodus op het draaiwiel. Het menusysteem ziet er dan hetzelfde uit, maar bevat videofuncties die je in de normale modus niet ziet of dan op een andere plaats staan. Dat kan wat verwarrend zijn.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True