Redacteur audio en games

Borderlands 3 Review

Heel veel wapens en flauwe grappen

Veel kaf, weinig koren

Toch is er ook een nadeel. Hoe leuk en nuttig de vele wapens in de game ook kunnen zijn, er is veel kaf en weinig koren. Er zijn fantastische wapens, maar het gros is op z'n best nuttig en veel vaker ronduit waardeloos. Dat is hinderlijk doordat je weinig ruimte hebt in je rugzak en het verhandelen van wapens ook niet soepel verloopt. Aan boord van de Sanctuary III, het ruimteschip dat dienstdoet als basis, heb je een soort schatkist waarin je wapens kunt opslaan. Daar ben je echter niet zo vaak, dus daar heb je zelden wat aan. Een systeem als bij de voertuigen die je verzamelt, was handiger geweest. Die voertuigen, die je nog kunt aanpassen ook, kun je juist op veel plekken in de game oppikken.

Overigens gaat Gearbox lekker ver met de wapengekkigheid. Zo zijn er wapens die je niet kunt herladen. In plaats daarvan springen ze uit je handen om op de grond een zelfstandig leven te leiden. Eenmaal geland kan zo'n wapen nog even verder leven en een paar raketten afvuren bijvoorbeeld, om daarna met een flinke knal te ontploffen. Nog veel nuttiger zijn bepaalde legendary wapens die een kettingreactie veroorzaken. Zo is er een shotgun die een elektrische schok veroorzaakt die niet alleen het schild van je mikpunt wegslaat, maar dat van alle tegenstanders in de ruimte. Er is ook een sniper rifle waarbij de kogel een volgend slachtoffer zoekt als je een headshot maakt. Het is Borderlands op z'n best; met de juiste wapens ben je oppermachtig. Het is alleen zaak die wapens te vinden en op het juiste moment in te zetten. Dat is het spelletje, dat je alleen kunt spelen als je je door bergen mindere wapens weet heen te werken.

Weg van Pandora

We noemden en roemden al het uiterlijk van de wapens in de game. Die roem geldt echter niet alleen voor de wapens. Hoewel Gearbox aan dezelfde cell shaded stijl heeft vastgehouden, zit er wel degelijk veel meer detail en afwisseling in de game. De personages zijn veel gedetailleerder en de spelwereld is veel afwisselender. Dat laatste komt doordat je dit keer Pandora verlaat. Er zijn veel meer Vaults te vinden dan die op de zanderige planeet die we uit de voorgaande delen kennen. Je start als vanouds in de woestenij van Pandora, maar gaat al snel naar Promethea, een planeet vol met door neon verlichte steden, om daarna de jungle van Eden-6 aan te doen. Hoewel de arena's waarin je vecht, er niet heel anders op worden, doet de uiterlijke variatie de game veel goed.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite