Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

De 24 beelden per seconde voorbij

Hogere framerates voor televisie en film

Filmmakermodus: liever geen extra frames

Wie zou er nou iets tegen de beeldinterpolatiealgoritmen van televisiefabrikanten kunnen hebben? Wie niet houdt van aangepaste, vloeiendere beelden, het soap opera effect hinderlijk vindt en zijn suspension of disbelief verstoord ziet worden, kan het moeiteloos uitzetten. Anderen, die daar geen last van hebben, beelden als schokkerig ervaren en de bewegingsonscherpte willen beperken, zetten het aan. Dat laatste is echter tegen het zere been van Hollywood.

Acteur Tom Cruise en regisseur Christopher McQuarrie deden eind december een verwoede poging om kopers van de blu-rayschijfjes van hun film Mission: Impossible - Fallout ertoe over te halen om toch vooral beeldinterpolatie op hun thuis-tv uit te zetten. In een filmpje geven ze instructies voor het uitzetten van beeldinterpolatie op verschillende tv's. Cruise en McQuarrie kwamen met deze boodschap omdat ze graag willen dat mensen in hun thuissituatie op dezelfde manier van een film kunnen genieten als in de bioscoop en dus de film ervaren zoals de filmmakers die hebben bedoeld.

Cruise gaf destijds al aan dat televisiefabrikanten met filmmakers samenwerken om beeldinterpolatie-instellingen eenvoudiger in de televisiemenu's te wijzigen. Daarmee doelde hij waarschijnlijk op de onlangs geïntroduceerde filmmakermodus. Deze modus komt voort uit een samenwerking van de UHD Alliance en onder meer een aantal bekende Hollywood-regisseurs, zoals Christopher Nolan, Rian Johnson en Martin Scorsese. De filmmakermodus is te beschouwen als een nieuwe beeldmodus voor televisies om films en tv-series te vertonen zoals de makers die bedoeld hebben. Dat betekent dat alle beeldnabewerkingstechnieken worden uitgeschakeld. Het gaat dan om het 'respecteren van de framerate, beeldverhouding, kleuren en het contrast'. In de praktijk betekent het dat beeldinterpolatie, ruisreductie, verscherping, afwijkende beeldverhouding en overscan worden uitgeschakeld, en dat de kleurtemperatuur voor wit wordt ingesteld op de d65-standaard, ofwel 6500 kelvin. De filmmakermodus lijkt echter voornamelijk gericht te zijn op het uitschakelen van beeldinterpolatie, zodat films en series op 24fps worden bekeken.

Filmmaker modusDe lobby vanuit Hollywood hoopt waarschijnlijk dat dit meer en meer de norm wordt bij het kijken naar materiaal van filmmakers, maar het blijft een keuze. Beeldinterpolatie en alle andere, al dan niet gewenste bewerkingstechnieken zijn gewoon nog in te schakelen. De filmmakermodus maakt het alleen erg eenvoudig om in één klap een aantal bewerkingen uit te schakelen. LG, Panasonic en Vizio hebben al aangekondigd de filmmakermodus te gaan ondersteunen. Panasonic gaat het ondersteunen bij in ieder geval de oled-tv's die het in 2020 op de markt brengt. Dat doet de Japanse fabrikant door hiervoor een speciale knop op de televisieafstandsbediening te introduceren. Een simpele druk op de knop is dan genoeg om de modus in te schakelen. Bij de bekendmaking werd ook meegedeeld dat het mogelijk wordt om de filmmakermodus automatisch in te schakelen, door middel van metadata in het videosignaal. Of en wanneer fabrikanten dat gaan doorvoeren, is nog niet duidelijk. In elk geval zal de modus ook bij automatische inschakeling gewoon uit te zetten zijn.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018