Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Gears 5 Review

Multiplay vertrouwd, campagne verbeterd

Geen oorlog?

Samengevat

Gears 5 is een prima opvolger van Gears of War 4. De campagne is leuker en afwisselender doordat je in delen van de spelwereld meer vrijheid hebt. Bovendien zijn de hoofdrolspelers minder eendimensionaal dan voorheen, waardoor de campagne een beter verhaal heeft dan veel van de voorgaande delen. Multiplayer voelt nog steeds prettig vertrouwd aan, al hadden de ontwikkelaars er wel wat meer spelvormen aan mogen toevoegen. Alles bij elkaar is deel 5 op een paar bugs na precies de Gears waar we op zaten te wachten.

Getest

Gears 5, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 44,49

Vanaf € 44,49

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Erg veel blockbusters voor de Xbox-bezitter heeft Microsoft niet in de aanbieding. De consolebouwer kondigde een jaar geleden aan dat hij een aantal studio's heeft ingelijfd om de productie van exclusives op te voeren. Tot die games het levenslicht zien, moeten die-hard Xbox-fans het met de grote namen doen. Het is dus wachten op een nieuwe Halo, een nieuwe Forza of een nieuwe Gears of War.

Dit najaar ligt de focus vooral op die laatste serie, waarvan deel 5 net is verschenen. En nu we het toch over namen hebben: de game heeft een andere titel dan verwacht. Hij heet niet Gears of War 5, maar kortweg Gears 5. Dat klinkt alsof er geen oorlog meer is te voeren, maar niets is minder waar. Uiteraard is er volop strijd in Gears 5. De oorlog tegen de Locust woedt nog in alle hevigheid.

The Coalition

Binnen de serie is Gears 5 de tweede game die is gemaakt door The Coalition. De studio uit Vancouver heeft het stokje overgenomen van Epic Games, nadat die laatste studio in 2014 de rechten op de serie aan Microsoft verkocht. Gears of War 4, de eerste editie die The Coalition produceerde, was aan de veilige kant. Hij had gedegen gameplay, maar een wat flets verhaal, ondanks dat de studio drie nieuwe hoofdrolspelers introduceerde. Die drie zien we terug in Gears 5, maar nu in een sterker verhaal.

Kait en Del

Waar Gears 4 de drie nieuwe hoofdrolspelers vooral introduceerde, zijn de ontwikkelingen rond het trio dit keer veel interessanter en dramatischer. De hoofdrol is weggelegd voor Kait Diaz, die in Del Walker een trouwe bondgenoot heeft. JD, de hoofdrolspeler van de vorige game, is tot een bijrol veroordeeld. Hij heeft zelfs een nog kleinere rol dan zijn vader. Familiebanden spelen sowieso een belangrijke rol in het verhaal. Dat de hoofdrol aan Kait is toebedeeld heeft als prettige bijwerking dat het eendimensionale spierballenvertoon uit de vorige games wat is afgezwakt. Kait heeft zo haar twijfels en toont regelmatig emoties. Ook haar trouwe buddy Del is eerder een begripvolle vriend dan een stoere soldaat. Het maakt de game er alleen maar beter op, want actie en geweld zijn verder al in voldoende mate aanwezig.

Die actie is grotendeels vertrouwd, maar hij wordt nu omlijst met behoorlijk wat cutscenes waarin veel verhaal wordt verteld. Bovendien heeft de game een opzet gekregen die veel minder lineair is dan die van zijn voorgangers. Er zijn flinke stukken in de spelwereld waarin je rond kunt zwerven. Het is een mooi onderdeel van de campagne. Na een wat minder sterke introductie volgen grote delen van de campagne waarin je kunt gaan en staan waar je wilt, met dank aan je Skiff. Die Skiff is een soort slee waar een vlieger voor is gespannen. Het lijkt een beetje op de constructie die soms in poolexpedities word gebruikt. In de wat meer open delen van de spelwereld kun je ook een aantal optionele zijmissies uitvoeren. Het is zinvol om ze op te pakken, want je verdient er interessante upgrades mee.

Meer vrijheid

Uiteraard is Gears 5 ook nog gewoon een shooter zoals je die gewend bent in deze serie. In de stukken waarin je wat meer vrijheid hebt doet de game af en toe ook aan de recente Tomb Raider-games denken. Je hebt een kaart van de omgeving en kunt allerlei voorwerpen vinden die meer invulling geven aan het verhaal. Bovendien zijn er delen waarin je naar beneden zoeft, alsof je van een glijbaan glijdt. En dan is er dus die heerlijk sturende Skiff waarmee je door een uitgebreid landschap zoeft. De Skiff is een mooi apparaat, zoals er veel mooie details in de game zitten. Er staat doorgaans geen wind in de spelwereld, maar de makers doen overtuigend alsof hij er wel is. Bijvoorbeeld als de vlieger bijna uit de lucht valt als je plotseling stopt, en plots met klapperende zeilen strak trekt als je weer gas geeft.

Vooral het middendeel maakt de campagne sterk. Het is het deel waar het meeste verhaal in zit, en het heeft ook de mooiste omgevingen. Bovendien heb je de tijd om daarvan te genieten. Er volgt een heftige finale waarbij je wordt meegezogen in een wervelwind van actie die weer veel meer in lijn is met de voorgaande games. Die finale speelt zich net zo goed in prachtig gedetailleerde omgevingen af, al heb je geen tijd meer om daarvan te genieten. Alles bij elkaar heeft de campagne een wat obligate start, een prima middendeel, en een finale die op vertrouwde wijze lekker over de top is.

Jack is je vriend

Niet alleen de opzet van de campagne is enigszins aangepast, ook aan de gameplay is iets veranderd. Net als in de vorige game staat Kait er nooit alleen voor. Je hebt Del voortdurend aan je zijde, en soms ook nog andere leden van de COG. Bovendien gaat er ook altijd een robot mee op avontuur. Dat is in eerste instantie robot Dave, maar hij wordt al snel vervangen door zijn slimmere broertje Jack. Jack is een soort zwevende variant van R2D2 uit Star Wars: een robot die via piepjes communiceert en elk elektrisch apparaat de baas kan. Jack weet elke mogelijke encryptie te kraken, en los daarvan kan hij ook nog vechten. Bovendien kun je de opties van Jack opwaarderen. Waar Kait gedurende de hele game over dezelfde opties beschikt, kan Jack de nodige kunstjes leren.

Zijn hacking skills zijn al op orde, maar je kunt Jack wel leren om zich steeds beter staande te houden tijdens gevechten. Of, beter gezegd, om je steeds beter bij te staan tijdens gevechten. Je kunt zowel de defensieve als offensieve eigenschappen van de robot verbeteren. Zo kan hij Kait, Del of ander COG-strijders overeind helpen als ze zwaar gewond op het slagveld liggen. Dat kun je zelf ook, maar het is handiger als Jack dat doet. Dan kun je zelf immers blijven schieten.

Jack kan bovendien aanvallen uitvoeren door stroomstoten op tegenstanders af te vuren. In verdedigend opzicht kan hij zich onzichtbaar maken of een schild oproepen waarachter hij samen met jou dekking zoekt. Sommige acties voert Jack vanzelf uit, zoals het genezen van anderen, het zichzelf onzichtbaar maken, en vijanden aanvallen met zijn Zapper. Bij andere eigenschappen bepaal jij of je ze in wilt zetten of niet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de inzet van het net genoemde schild, of aan de optie om niet alleen Jack maar ook de rest van het team tijdelijk onzichtbaar te maken. Als je solo speelt, kun je Del geen opdrachten geven, maar Jack dus wel.

De juiste wapens

Jack is een handig en ook grappig element in de campagne van de game. Zijn aanwezigheid is echter niet bepaald noodzakelijk om de campagne te overleven. Gears 5 is wat dat betreft nog gewoon een shooter waarin je het moet hebben van dekking zoeken, de juiste wapens kiezen, en nauwkeurig mikken. Daar kun je de eigenschappen van Jack bij gebruiken, maar dat hoeft niet. Jack is vooral leuk in co-op. Je kunt met maximaal drie spelers tegelijk de campagne doorlopen, waarbij je kunt kiezen of je als Kait, Del of Jack het slagveld betreedt. Daarbij zorgt Jack voor de afwisseling. Hij is nuttig als support class die een beetje voor zichzelf kan zorgen, en het is ook nog leuk om met hem te spelen. Verder zorgt zijn zwevende bewegingsvrijheid ervoor dat hij sneller kan reviven en goed is in het maken van omtrekkende bewegingen. In co-op kan de game lokaal in splitscreen worden gespeeld, waarbij de tweede speler de game niet in bezit hoeft te hebben. Dat is sympathiek, en via internet kan dan ook nog een derde speler meedoen.

Weinig slots

Behalve de rol van Jack is er aan de gameplay weinig veranderd. Gears 5 is gewoon weer de cover based shooter die je gewend bent, en dat concept werkt nog steeds prima. The Coalition heeft op dit punt vrijwel niets veranderd. Je vindt dezelfde wapens als je gewend bent, en het is nog steeds zaak om wapens van het slagveld op te rapen. Je hebt drie slots voor wapens, waarvan er één gereserveerd is voor een pistool. Verder kun je granaten bij je dragen, en dat is het wel. Eigenlijk heb je zo één slot te weinig. Naast het pistool zou een slot voor een shotgun, een wapen voor middellange afstand en een wapen voor gebruik van afstand welkom zijn. Anderzijds is het juist wel leuk dat je veel zult moeten wisselen. Gears 5 is niet de game waarin je gehecht kunt raken aan een bepaald wapen dat je steeds verder opwaardeert. Je moet het doen met wat er op het slagveld ligt.

Je redt het meestal met wapens van de COG, al kun je ook uitwijken naar wapens van de Locust. Alle bekende namen trekken daarbij voorbij: de verschillende varianten van de Lancer, de Hammerburst, de Gnasher, de Snub en de Boltok, een heerlijk pistool dat uitstekend geschikt is voor headshots. Ook meer exotische wapens zoals de Buzzkill en de Tri-Shot zijn terug, net als een melee-wapen zoals de Breaker Mace.

Dekking zoeken

Het zoeken van dekking is nog steeds van groot belang, en bij elke confrontatie is daar ook ruim gelegenheid voor. Overal staan obstakels waar je achter kunt bukken, maar de meeste ervan kunnen kapot zodat je niet eeuwig verscholen kunt blijven. Zo dwingen de makers je om op te trekken richting de vijand. Die vijand doet overigens niet zo heel veel om je uit je schuilplaats te lokken. Ze schieten je dekking kapot, maar zijn vrij zuinig met het gooien van granaten. In veel games is dat toch een beproefd middel om je op te jagen. De campagne is daarmee niet al te ingewikkeld. Schietpartijen kunnen hectisch zijn door de overvloed aan Locust die op je wordt afgestuurd, maar doordat ze vaak op afstand blijven, kun je redelijk makkelijk van dekking naar dekking rennen en alle tegenstanders een voor een afvinken.

Het lastigst, en tegelijk ook het leukst, is een passage waarbij je over een ijsvloer op moet rukken en de tegenstanders bommen op je afvuren die gaten in het ijs slaan. Als je die gaten niet tijdig ziet, kun je verdrinken in een wak. Nadat de game je die les heeft geleerd, kun je de rollen omdraaien en Locust laten verdrinken door op het juiste moment een granaat te gooien.

Zand en ijs

Die ijsvloer, de open delen van de spelwereld, de Skiff waarmee je rond kunt karren: het is vooral de spelwereld die er in Gears 5 op vooruit is gegaan. Het is een wereld die meer variatie biedt dan ooit. Waar de oude games toch vooral lineair en gangetje-gangetje waren, weet The Coalition dat nu grotendeels te vermijden of slim te verbloemen. Ze zijn er zeker nog, de industriële gebouwen zoals een prachtige grote raketfabriek, en de kapotgeschoten stad waarin de finale plaatsvindt. Veel vaker is de spelwereld echter open. Zo is er een mooi ijzig deel waarin je af en toe dekking moet zoeken voor of achter vallende ijspegels. Net zo mooi is de woestijn waarin zandstormen voor opwaaiend rood zand zorgen en bliksemschichten het zand tot grillige pilaren kan doen smelten. Die variatie doet de game goed.

Dan is er nog die andere kant van de game. Hoe leuk de campagne ook is, veel fans zullen Gears 5 voornamelijk kopen voor het multiplayer-gedeelte. Uiteraard is daarin voorzien. Het is het onderdeel waar The Coalition het minst aan heeft gewijzigd. Bekende spelvormen als Horde en Versus zijn terug en werken precies zoals je dat verwacht, vooral omdat The Coalition weinig heeft veranderd aan de gameplay in Gears 5. De wapens zijn vertrouwd, net als het feit dat je veelvuldig dekking moet zoeken. In de campagne speelt robot Jack een rol, maar die is hier verdwenen. Je zult het dus zonder zijn tactische inbreng moeten doen.

Multiplayer

Is dat laatste erg? Nee, het is juist goed, want het maakt multiplayer lekker vertrouwd. De modus speelt goed en snel, is verzorgd en voorzien van leaderboards, en kent zowel ranked als vrije matches. Het probleem is hooguit dat er niet zoveel spelvormen zijn, al is er het nieuwe Escape. Daar gingen we tijdens de E3 al eens uitgebreid op in. Het leuke aan Escape is dat het inhaakt op het co-op-karakter van de campagne. Ook in Escape speel je als trio, net als in het grootste deel van de campagne. Het is een beetje het omgekeerde van Horde. Daar dien je stand te houden tegen golven tegenstanders. Hier ga je in de aanval en op zoek naar tegenstanders, in een poging aan een Locust Hive te ontsnappen. Naast het PvP-geweld van Horde en Versus biedt Escape aangename afwisseling. Net als co-op in de campagne is ook Escape lokaal speelbaar, en dat is erg prettig. Het aantal multiplayer-spelvormen is daarmee echter nog steeds vrij beperkt.

Conclusie

Gears 5 is wat ons betreft een prettig verbeterde versie van zijn directe voorganger. Die verbetering zit vooral in de campagne van de game, waarin ontwikkelaar The Coaltion wat af durft te wijken van de blauwdruk die ooit door Epic Games is gemaakt. De gameplay is nog grotendeels hetzelfde. De wapens zijn vertrouwd, net als de schaarste ervan en de noodzaak om dekking te zoeken. Robot Jack is een prettige toevoeging die de campagne wat tactischer maakt. De grootste verandering zit echter in de opzet van de levels. Je zult nog steeds door de gangen van industriële complexen struinen, maar The Coalition heeft daar nu flinke stukken aan toegevoegd waarin je veel meer ruimte en vrijheid hebt. De Skiff is als geweldig vervoermiddel een bonus. Die nieuwe stukken zorgen voor bijzonder prettige afwisseling. Bovendien is er veel meer uiterlijke variatie en is het verhaal wat sterker dan in het voorgaande deel.

Toch is de campagne niet op alle vlakken even geslaagd. Zo is de intro is wat saai, maar belangrijker is dat het spelen van de campagne niet altijd meevalt als je op een Windows-pc speelt, zoals wij dat deden. Zoals bij Microsoft gebruikelijk kun je kiezen of je de game op je Xbox One of op een pc installeert, en je savegames worden keurig overgezet als je van het ene platform naar het andere overschakelt. Wij hebben enkel op een pc gespeeld, en zoals gezegd was dat niet altijd even makkelijk. De game had last van flinke drops in de framerate. Sterker, het beeld viel regelmatig volledig stil, vooral als we in 4k speelden. De ingebouwde benchmark geeft keurige cijfers weer. Spelend op een pc met een Core i7 6950X en GeForce RTX 2080 Super zakte de framerate nooit onder de 55 fps en hadden we uitschieters tot boven de 245 fps. Ook op een veel alledaagser systeem met een Core i5 4690k en GeForce GTX 970 daalde de framerate in de benchmark niet onder de 55 fps, en zagen we nog altijd maxima van 205 fps. Tijdens het spelen van de campagne hadden we echter andere ervaringen. De framerate zakte met enige regelmaat flink in, waarbij ook volledige freezes voorkwamen. Daarbij moet worden vermeld dat we de campagne speelden voordat de game officieel was uitgebracht, en dus ook voor de gebruikelijke 'day one'-patch. Het zijn vast problemen die worden opgelost, maar de kans is groot dat je de campagne uit hebt voordat die patch is verschenen. En veel herspeelwaarde heeft de campagne niet, tenzij je hem in co-op wilt doorlopen nadat je hem solo hebt gespeeld.

Multiplayer is en blijft een sterk onderdeel van de game, hoewel dat ook het deel is waar The Coalition het minst aan heeft veranderd. Wat ons betreft is dat laatste terecht. Net als de voorgaande edities is Gears 5 een game van lekker korte en heftige matches. Dat er aan de opzet van de campagne wat is gewijzigd, heeft geen invloed in multiplayer. Je speelt met vergelijkbare characters, op vergelijkbare maps en met vergelijkbare wapens. Allemaal prima, maar iets meer variatie in spelvormen zou geen kwaad kunnen, hoe leuk het nieuwe Escape ook is.

Gears 5 is daarmee een prima opvolger van Gears of War 4. De campagne is mooier en afwisselender, en hij heeft bovendien een beter verhaal dan veel van de voorgaande delen. Tegelijkertijd is multiplayer juist op een prettige manier vertrouwd gebleven. Op de bugs na is deel 5 eigenlijk precies de Gears waar we op zaten te wachten.

Getest

Gears 5, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 44,49

Vanaf € 44,49

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Reacties (94)

Wijzig sortering
Ik vermaak me prima met Gears 5.
Maar als je onderstaand filmpje ziet, doet dat toch een beetje pijn.

Vooral vanaf 2m25s zie je hoe weinig vooruitgang er zit in de graphics ten opzichte van 11 jaar geleden (!!). Vooral de map die kapot kon en de golven van het water. Alles is gericht op textures tegenwoordig.

https://www.youtube.com/watch?v=JalWT8oNxhk
Physics in veel games staan al jaren stil.

Red Faction Guerilla komt uit 2009 ofzo, en had physics die veel hedendaagse games het rood op de kaken doet krijgen. Hetzelfde met Bad Company 2. Geweldig om hele gebouwen om zeep te helpen.

Maar nee hoor, in plaats van een PhysX push, krijgen we RTX...
Physics van kleding, objecten in de game wereld etc is wel degelijk flink verder gegaan. Cloth physics bijvoorbeeld. Alleen het slopen van gebouwen niet. Maar met de huidige complexiteit in geometrie zou de rekenkracht dat nodig is onrealistisch zijn. Daarnaast was BFBC een facade, gebouwen gingen met voorbedachte paden altijd kapot. Dat was ook 1 van de redenen waarom gebouwen tientallen keren op een map voorkwamen in precies dezelfde stijl en layout. De meshes creeeren had teveel tijd gekost.
Bad Company 2..... wat mis ik dat spel toch. :'(
Ben het dar niet mee eens. Het shader werk in Gears 5 is zoveel verder, de manier hoe het licht invloed heeft op de huid etc van de gezichten is van een extreem hoog niveau.

De sneeuw effecten zijn ook geweledig, met name hoe de skiff erdoorheen snijdt etc.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 11 september 2019 17:08]

Precies. Zoals eerder aangegeven, bekijk het filmpje van DF maar eens.
Is heel leuk, maar andere dingen gaan weer erg omlaag, zo als Jimmy J. dat al duidelijk liet zien via de link van de YouTube video, waar je duidelijk ziet dat de veel oudere Gears of War 1 & 2 dat veel beter is, en dat is voor mij juist een achteruitgang en niet een vooruitgang, als je sommige dingen wel beter doet dan de oudere spellen, maar andere dingen weer slechter doe dan de oude spellen.

En vind op zich triest dat je daar NIKS over hoort bij de Tweakers review.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 september 2019 19:13]

Vidn dat zo'n enorm onzin filmpje, wat meer bloedspetters maakt de game grafisch beter? Meer camera shake? (wat overigens mega irritant is).

De maps zijn nu vele malen groter en gedetailleerder, iets wat je niet in het filmpje terug ziet, de post processing effects zijn echt een quantum leap verder.
Niet alleen dat, het water is veel mooier in de oude spellen, en er kan veel meer stuk in de oude spellen en nog wat dingetjes, dus nee absoluut geen onzin filmpje.
Vind je? Ze hebben hier alleen naar water in het begin gekeken wat totaal niet een belangrijke scene in de game is en je eigenlijk ook niet doorheen loopt voor een langere tijd. Oftewel nitpicken om niets.

Gears 4 en 5 hebben zeer uitgebreide weather effecten wat ook deel van de gameplay uit maakt, Gears 5 heeft uitgebreide open maps waar je met een voertuig doorheen kruist. Alle characters zijn fors beter geanimeerd, vooral de infected DB's reageren erg koel op impact van kogels, licht effecten waar je u tegen zegt. Zelfs 1 van de wapens in de handen van een Cog heeft al meer detail dan de gehele map in Gears 1. Maar nee hoor beetje cherry picken van hele onzinnige effecten laat de staat van de graphics zien. Ik raad je aan om beiden te spelen en dan naast elkaar te leggen.

Daarnaast vergeten ze 1 heel groot detail. Op consoles draait Gears 5 ook op 60fps. Alle voorgaande titels waren capped op 30fps.
Er is ook flink wat vooruitgang op het gebied van textures. Met technieken die programma's zoals Substance Alchemist kunnen ze veel makkelijker dynamische textures maken. Zodat ze makkelijk kunnen aanpassen of er tussen tegels water moet zitten, begroeiing, zand, aarde of hoe versleten ze zijn. Het mooie is dat de normals (hoeveel te texture uitsteekt) ook steeds beter te manipuleren zijn. Oftewel alle diepte zit in de texture en dat hoeft dus niet meer gemodelleerd te worden waardoor de game dus soepeler loopt, waardoor er dus steeds meer mogelijk is. Dus ja textures zijn een big deal.
Ja, ik wilde dat filmpje ook al linken (die YouTuber is sowieso erg goed in het maken van kritische filmpjes over games)
Gears 5 doet me denken aan de graphics van Fortnite. Games for the masses, zeg maar.
Ik mis de immersion van de eerdere games
Textures? Ik vind het er anders lang niet meer zo gritty en grauw uitzien als voorheen, maar misschien was dat in 4 ook al zo. Bij sommige screens dacht ik dat ik naar Overwatch zat te kijken.

Te veel kleurtjes, te weinig definitie. Afknapper IMO

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 september 2019 13:37]

Er is toch een optie om de framerate boven de 60 te houden en als er dips zijn de resolutie naar beneden schaalt ipv de fps? Zo voorkom je de frame drops en gaat het alleen tijdelijk ten koste van de kwaliteit alhoewel je daar ook niet zoveel van merken.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Aslanboy1905 op 11 september 2019 14:34]

Die is er inderdaad, Digital Foundry heeft een zeer uitgebreide video van de (zeer goeie) PC port; https://youtu.be/TaI2n6KIB-4 en de analyse van de console versie https://youtu.be/9BiQaRO2oco

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 11 september 2019 12:12]

Sinds gisteren is er een nvidia driver voor Gears 5 uitgekomen zag ik, misschien dat het daar mee beter gaat, straks even proberen, zelf ook last van framedrops op PC.
downloads: GeForce Game Ready Driver 436.30 WHQL

Wat wel raar is dat, bij mij is de framerate capped op 60 FPS, terwijl in de opties ik het op unlimited heb staan.

[Reactie gewijzigd door nFo op 11 september 2019 14:02]

Guru3D heeft zo wel met driver 436.15 als driver 436.30 getest en er was geen fps verschil.

https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,3.html
Vraag me af of ze het nu Gears 5 ipv Gears of War 5 noemen omdat de afkorting GoW ook door God of War wordt gebruikt?
Lijkt me marketingtechnisch wel logisch namelijk, aangezien God of War de exclusive van de blauwe vrienden is.

Daarnaast wordt Gears of War al in de volksmond door de meesten al 'Gears' genoemd.

Vind hem overigens erg goed tot nu toe, Gears of War 4 heb ik echt tientallen uren in gegooid, ik denk dat het met 5 niet veel anders gaat zijn.
Dit is de officiele statement van Rod Fergusson (Studio Head van The Coalition, en voorheen werkzaam was bij Epic aan de eerste 3 delen van Gears of War)

https://twitter.com/GearsViking/status/1009656905424257024

Komt erop neer om de franchise zo breed mogelijk uit te kunnen breiden en te laten groeien, de game Gears te noemen.
Ook gezien het in de volksmond al vaak Gears werd genoemd.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 11 september 2019 13:43]

Ik vermoed eerde het laatste dan het eerste. God of War en Gears of War hebben best lang naast elkaar bestaan. Sterker: God of War is van 2005, de eerste Gears of War van 2006. Dat van die gelijke afkorting hadden ze ook vooraf al kunnen verzinnen. Dus ik vermoed dat het is omdat iedereen het toch al 'Gears' noemde.
Merk helemaal niks van de framedrops, draai op 1440P op een 2070maxQ laptop en zit ten aller tijde boven de 65fps met alles op Ultra behalve 1 van de shadow instellingen, dat staat op high. De game staat geinstalleerd op een SSD. 16GB aan ram.

Alleen wel een groot verschil tussen multiplayer en singleplayer. Multiplayer zit weer ten aller tijden ruim boven de 100fps.
Ze hebben getest op de Xbox One en die heeft dus wel frame-drops.
In het artikel staat dat ze enkel op een pc hebben gespeeld:

"Wij hebben enkel op een pc gespeeld, en zoals gezegd was dat niet altijd even makkelijk. De game had last van flinke drops in de framerate."
Vreemd, onder de conclusie staat dat ze het getest hebben op de Xbox One
Dit viel mij ook op. Als het op de Xbox is getest en deze heeft er geen last van, zou het niet als minpunt aangegeven mogen worden.

Is het op de pc getest, dan staat het waarschijnlijk fout onder aan het artikel.
Klopt, MP loopt lekker soepel :-)
70 euro voor een spel wat eigenlijk alle trucjes opnieuw doet vind ik lastig te verkopen. Zelfs de muziek van Ramin Djawadi vond ik in 4 niet heel bijzonder en zeker geen excuus voor het prijskaartje. Ik wacht wel tot ie ergens in de uitverkoop is.
Misschien Gamepass een mooi alternatief? Je kunt voor twee euro twee maanden Gamepass Ultimate proberen, daar zit onder andere Gears 5 in. Lijkt mij een prima deal eerlijk gezegd: https://www.microsoft.com/nl-nl/p/xbox-game-pass-ultimate/
Ik heb geen Xbox, ik wil hem op PC (en dan het liefst via Steam) spelen maar daarvoor geldt die game pass dan weer niet voor zover ik kan zien.
GamePass Ultimate werkt zowel op PC als Xbox voor zover ik weet.
https://www.microsoft.com...ass-ultimate/cfq7ttc0khs0
Werkt op beide, ik heb nu voor maar €2,- voor 2 maanden de ultimate pass en dit werkt perfect op pc. Nieuwe Blair Witch zit er ook tussen, en nog veel meer titels die de moeite waard zijn. Je kan het ook meteen weer opzeggen en die 2 maanden blijven gewoon actief, ik zeg probeer het eens :) !
pffffffffff, komt microsoft met een prachtige trial van 2 euro, daarnaast de gamepass ultimate die op zichzelf ook al een erg goede deal en concept is, ga jij lekker met brazliaanse online gekochte keys van dubieuze afkomst en vpn'etjes aan de gang.

Zou een mooie bedoeling worden als iedereen dat zou gaan doen, gaan de prijzen dus gewoon omhoog he.

Wat mij betreft van het zelfde niveau als illegaal downloaden vanwege het argument dat de huidige diensten niet goed genoeg zijn.
Hoezo dubieus? Xbox live in brazilie is gewoon veel goedkoper, net zoals je de games veel goedkoper kan kopen op de turkse store (niet eens een vpn voor nodig) gezien de games region vrij zijn.
Bedankt voor de tip over de turkse store! die kon ik nog niet. O+
Geen dank, vergeet alleen niet dat je de Turkse tegoed kaarten moet kopen. Het makkelijkst is om dan de xbox app op je telefoon op de Turkse regio te zetten en daar de games aan te schaffen en dan pushed die de download automatisch naar je xbox.

DayZ op release voor 12€ gehaald 8-)
@Paul Hulsebosch Goeie review, thx

Maar Gears is wat mij betreft echt het typisch voorbeeld van een main stream, no risk, grootste gemene deler AAA game. Dit zijn het soort games waardoor ik de laatste jaren meer en meer mijn neus ophaal voor AAA spul.

Ik snap wel dat een goed gemaakte game als Gears 5 een score van 8/10 krijgt, maar ergens vind ik het jammer dat het compleet gebrek aan durf, risico, innovatie niet meer afgestraft wordt.

En de beste straf zou zijn: minder media aandacht. Onbegrijpelijk dat alle games media spellen zoals dit veel meer aandacht schenken dan het eigenlijk verdient (vermoedelijk puur wegens het AAA budget en de gigantische reclame machine die ermee gepaard gaat), en dat prachtige game juweeltjes zoals bv. Outer Wilds, dat niet 10 keer maar zelfs 100 keer (ik heb het berekend ;) ) beter, origineler en relevanter is, véél minder tot zelfs geen media aandacht krijgen (is dat spel zelfs ooit door Tweakers gereviewed?)

Echt een gemiste kans voor Tweakers om zich hierin te differentiëren imo.

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 11 september 2019 14:59]

Ha PearlChoco,

Thx :-)

Maaruh, ik weet niet of ontwikkelaars van grote games gestraft moeten worden. Als je niet van dergelijke games houdt omdat je te saai / te mainstream vindt, dan zou ik zeggen: koop ze niet :-) Stem met je portemonnee. Dat heeft volgens mij de meeste invloed. Meer dan wij hebben.

Wij besteden ook graag aandacht aan kleinere games. Dat doen we meestal in de vorm van een round-up, waarbij we er een aantal samen nemen. Alleen is dat in het najaar, wanneer de meeste games uitkomen, wat lastig. Want ik vind niet dat we die grote games moeten laten schieten ten gunste van kleine games. Die grote games zijn niet voor niets grote games. Ze worden veel gekocht en de artikelen erover worden veel gelezen omdat er kennelijk veel belangstelling voor is. Het zou raar zijn om dat te negeren.
Dus als ik je goed begrijp maken jullie in jullie games coverage een duidelijk onderscheid tussen 'grote games' (games met een groot budget) en 'kleinere games' (met een klein budget)? :)

Ik zeg niet dat ik deze beslissing niet begrijp, want jullie zijn een commercieel platform dat op het einde van de dag moet renderen, maar ik ga niet ontkennen dat ik liever had dat jullie een onderscheid in coverage maakten op basis van kwaliteit ipv budget.

Net zoals ik bv. liever zou zien dat de PC Gamer (of welk tijdschrift dan ook) een topgame als Return of the Obra Dinn op de cover zou zetten ipv Call of Duty 2019.

Maar dat zal in dit universum wel nooit gebeuren :)
Nou, ik maak het onderscheid vooral omdat je zelf refereerde aan Gears 5 als AAA-game en Outer Wilds in een andere categorie leek te plaatsen... Dus in die vergelijking ben ik meegegaan.

Maar een wereld waarin Return of the Obra Dinn op de cover van de PC Gamer komt in plaats van Call of Duty, die is inderdaad vast nog ver weg. En dat geldt voor ons ook. We besteden graag aandacht aan een game als Outer Wilds, maar niet als we daar een game als Gears 5 voor moeten laten schieten. En dan is het soms ook gewoon een kwestie van tijd... We kunnen niet elke game behandelen...
Ik ben verbaasd dat Steam nergens wordt genoemd icm deze game? Ook niet in pricewatch btw. Leek me best nieuwswaardig omdat er nog nooit een XBOX game op Steam (of ergens anders) verschenen is? Is het offtopic om dit te vermelden samen met deze review of gewoon niet interessant genoeg?
Gemiste kans om hem ook niet op de Xbox One X te testen.
Precies, toch wel de showcase voor deze game zeker gezien de splitscreen mode die wel in de console versie zit.
Zit die niet in de pc versie dan?
4 had ook gewoon splitscreen op pc.
Gewoon even de pc in de tv en klaar was Kees.
Beperkter, niet in hordemode etc
Ik vind em weer geweldig, speel em op de Xbox one x draait daar prima trouwens, vind dit deel beter dan deel 4 (leukere campaign) en ook de toevoeging van horde is een leuke extra, 50 waves en bossfights.
Wat een hele mooie deal was voor mij dat deze in de gamepass zit, al had ik deze ook gewoon gekocht, wellicht dat ik dat ook nog wel een keer doe.
Mee eens. Ben nog niet zo ver in 5, maar de eerste 2 chapters in 4 waarbij je alleen tegen deebees vecht vond ik vrij saai. Gears moet het toch hebben van de ranzige vijanden.
Precies dat is echt een stuk verbeterd }>
Ik heb de voorgangers allemaal co-op op de X-box 360 gespeeld. Ik heb niet de nieuwe xbox, omdat geld.

Mijn vraag, hoe speel je co-op (splitscreen/dualscreen) op de PC? Knus op hetzelfde toesenbord, of de XBox controller er in prikken... hoe werkt dat?
Ik heb 4 splitscreen gespeelt met 2 ps4 controllers. Inprincipe kan je ook 1 speler op m+k doen en eentje met een controller.
Ik mis even het feit dat Gears of War 5 sinds de release 1 grote bagger ellende van disconnects is geweest voor alle Gamepass Ultimate gebruikers of Ultimate edities... Dat ja na een avondje spelen helft van de tijd bezig bent opnieuw connecten en laden laden laden…

Zelfs zo erg dat ze compenseren.. https://www.trueachieveme...-server-issues-free-boost

Ik ben trouwens blij dat je niet zo vaak wapens hoeft te wisselen er is meestal genoeg ammo te vinden om je wapens te houden (in tegenstelling tot Halo 5 waar wapentje wisselen kennelijk onderdeel van het spel is)

Voor wat betreft de graphs, schitterend maar ook niet altijd. Waar het met de ijslevels scherp is is het opvallend te noemen hoeveel stukken in de verte wazig over komen (wel kleurrijk en gedetailleerd)…

Wat helaas ook irritant is, is het feit dat je progress niet meegenomen wordt als je iemand anders zijn sessie joined.. Really!?!?!?? (dus je kan Jack helemaal opnieuw upgraden).

Dolby Atmos kwam ook niet zo goed uit de verf (helaas 1 van de weinige titels op de xbox one via een versterker) waar Metro Exodus dat veel beter doet

Al met al een 7 als tijdvulling tot Borderlands 3 er is.. ah wacht dat is vrijdag :)
Ik heb gisteren en vandaag een paar potjes multiplayer gespeeld zowel op de Xbox als op PC en ben nog geen disconnects tegengekomen. Ben een Gamepass Ultimate gebruiker.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True