Gears 5 Review

Multiplay vertrouwd, campagne verbeterd

Zand en ijs

Die ijsvloer, de open delen van de spelwereld, de Skiff waarmee je rond kunt karren: het is vooral de spelwereld die er in Gears 5 op vooruit is gegaan. Het is een wereld die meer variatie biedt dan ooit. Waar de oude games toch vooral lineair en gangetje-gangetje waren, weet The Coalition dat nu grotendeels te vermijden of slim te verbloemen. Ze zijn er zeker nog, de industriële gebouwen zoals een prachtige grote raketfabriek, en de kapotgeschoten stad waarin de finale plaatsvindt. Veel vaker is de spelwereld echter open. Zo is er een mooi ijzig deel waarin je af en toe dekking moet zoeken voor of achter vallende ijspegels. Net zo mooi is de woestijn waarin zandstormen voor opwaaiend rood zand zorgen en bliksemschichten het zand tot grillige pilaren kan doen smelten. Die variatie doet de game goed.

Dan is er nog die andere kant van de game. Hoe leuk de campagne ook is, veel fans zullen Gears 5 voornamelijk kopen voor het multiplayer-gedeelte. Uiteraard is daarin voorzien. Het is het onderdeel waar The Coalition het minst aan heeft gewijzigd. Bekende spelvormen als Horde en Versus zijn terug en werken precies zoals je dat verwacht, vooral omdat The Coalition weinig heeft veranderd aan de gameplay in Gears 5. De wapens zijn vertrouwd, net als het feit dat je veelvuldig dekking moet zoeken. In de campagne speelt robot Jack een rol, maar die is hier verdwenen. Je zult het dus zonder zijn tactische inbreng moeten doen.

Multiplayer

Is dat laatste erg? Nee, het is juist goed, want het maakt multiplayer lekker vertrouwd. De modus speelt goed en snel, is verzorgd en voorzien van leaderboards, en kent zowel ranked als vrije matches. Het probleem is hooguit dat er niet zoveel spelvormen zijn, al is er het nieuwe Escape. Daar gingen we tijdens de E3 al eens uitgebreid op in. Het leuke aan Escape is dat het inhaakt op het co-op-karakter van de campagne. Ook in Escape speel je als trio, net als in het grootste deel van de campagne. Het is een beetje het omgekeerde van Horde. Daar dien je stand te houden tegen golven tegenstanders. Hier ga je in de aanval en op zoek naar tegenstanders, in een poging aan een Locust Hive te ontsnappen. Naast het PvP-geweld van Horde en Versus biedt Escape aangename afwisseling. Net als co-op in de campagne is ook Escape lokaal speelbaar, en dat is erg prettig. Het aantal multiplayer-spelvormen is daarmee echter nog steeds vrij beperkt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.