Redacteur audio en games

Gears 5 Review

Multiplay vertrouwd, campagne verbeterd

Jack is je vriend

Niet alleen de opzet van de campagne is enigszins aangepast, ook aan de gameplay is iets veranderd. Net als in de vorige game staat Kait er nooit alleen voor. Je hebt Del voortdurend aan je zijde, en soms ook nog andere leden van de COG. Bovendien gaat er ook altijd een robot mee op avontuur. Dat is in eerste instantie robot Dave, maar hij wordt al snel vervangen door zijn slimmere broertje Jack. Jack is een soort zwevende variant van R2D2 uit Star Wars: een robot die via piepjes communiceert en elk elektrisch apparaat de baas kan. Jack weet elke mogelijke encryptie te kraken, en los daarvan kan hij ook nog vechten. Bovendien kun je de opties van Jack opwaarderen. Waar Kait gedurende de hele game over dezelfde opties beschikt, kan Jack de nodige kunstjes leren.

Zijn hacking skills zijn al op orde, maar je kunt Jack wel leren om zich steeds beter staande te houden tijdens gevechten. Of, beter gezegd, om je steeds beter bij te staan tijdens gevechten. Je kunt zowel de defensieve als offensieve eigenschappen van de robot verbeteren. Zo kan hij Kait, Del of ander COG-strijders overeind helpen als ze zwaar gewond op het slagveld liggen. Dat kun je zelf ook, maar het is handiger als Jack dat doet. Dan kun je zelf immers blijven schieten.

Jack kan bovendien aanvallen uitvoeren door stroomstoten op tegenstanders af te vuren. In verdedigend opzicht kan hij zich onzichtbaar maken of een schild oproepen waarachter hij samen met jou dekking zoekt. Sommige acties voert Jack vanzelf uit, zoals het genezen van anderen, het zichzelf onzichtbaar maken, en vijanden aanvallen met zijn Zapper. Bij andere eigenschappen bepaal jij of je ze in wilt zetten of niet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de inzet van het net genoemde schild, of aan de optie om niet alleen Jack maar ook de rest van het team tijdelijk onzichtbaar te maken. Als je solo speelt, kun je Del geen opdrachten geven, maar Jack dus wel.

De juiste wapens

Jack is een handig en ook grappig element in de campagne van de game. Zijn aanwezigheid is echter niet bepaald noodzakelijk om de campagne te overleven. Gears 5 is wat dat betreft nog gewoon een shooter waarin je het moet hebben van dekking zoeken, de juiste wapens kiezen, en nauwkeurig mikken. Daar kun je de eigenschappen van Jack bij gebruiken, maar dat hoeft niet. Jack is vooral leuk in co-op. Je kunt met maximaal drie spelers tegelijk de campagne doorlopen, waarbij je kunt kiezen of je als Kait, Del of Jack het slagveld betreedt. Daarbij zorgt Jack voor de afwisseling. Hij is nuttig als support class die een beetje voor zichzelf kan zorgen, en het is ook nog leuk om met hem te spelen. Verder zorgt zijn zwevende bewegingsvrijheid ervoor dat hij sneller kan reviven en goed is in het maken van omtrekkende bewegingen. In co-op kan de game lokaal in splitscreen worden gespeeld, waarbij de tweede speler de game niet in bezit hoeft te hebben. Dat is sympathiek, en via internet kan dan ook nog een derde speler meedoen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite