Gears 5 Review

Multiplay vertrouwd, campagne verbeterd

Kait en Del

Waar Gears 4 de drie nieuwe hoofdrolspelers vooral introduceerde, zijn de ontwikkelingen rond het trio dit keer veel interessanter en dramatischer. De hoofdrol is weggelegd voor Kait Diaz, die in Del Walker een trouwe bondgenoot heeft. JD, de hoofdrolspeler van de vorige game, is tot een bijrol veroordeeld. Hij heeft zelfs een nog kleinere rol dan zijn vader. Familiebanden spelen sowieso een belangrijke rol in het verhaal. Dat de hoofdrol aan Kait is toebedeeld heeft als prettige bijwerking dat het eendimensionale spierballenvertoon uit de vorige games wat is afgezwakt. Kait heeft zo haar twijfels en toont regelmatig emoties. Ook haar trouwe buddy Del is eerder een begripvolle vriend dan een stoere soldaat. Het maakt de game er alleen maar beter op, want actie en geweld zijn verder al in voldoende mate aanwezig.

Die actie is grotendeels vertrouwd, maar hij wordt nu omlijst met behoorlijk wat cutscenes waarin veel verhaal wordt verteld. Bovendien heeft de game een opzet gekregen die veel minder lineair is dan die van zijn voorgangers. Er zijn flinke stukken in de spelwereld waarin je rond kunt zwerven. Het is een mooi onderdeel van de campagne. Na een wat minder sterke introductie volgen grote delen van de campagne waarin je kunt gaan en staan waar je wilt, met dank aan je Skiff. Die Skiff is een soort slee waar een vlieger voor is gespannen. Het lijkt een beetje op de constructie die soms in poolexpedities word gebruikt. In de wat meer open delen van de spelwereld kun je ook een aantal optionele zijmissies uitvoeren. Het is zinvol om ze op te pakken, want je verdient er interessante upgrades mee.

Meer vrijheid

Uiteraard is Gears 5 ook nog gewoon een shooter zoals je die gewend bent in deze serie. In de stukken waarin je wat meer vrijheid hebt doet de game af en toe ook aan de recente Tomb Raider-games denken. Je hebt een kaart van de omgeving en kunt allerlei voorwerpen vinden die meer invulling geven aan het verhaal. Bovendien zijn er delen waarin je naar beneden zoeft, alsof je van een glijbaan glijdt. En dan is er dus die heerlijk sturende Skiff waarmee je door een uitgebreid landschap zoeft. De Skiff is een mooi apparaat, zoals er veel mooie details in de game zitten. Er staat doorgaans geen wind in de spelwereld, maar de makers doen overtuigend alsof hij er wel is. Bijvoorbeeld als de vlieger bijna uit de lucht valt als je plotseling stopt, en plots met klapperende zeilen strak trekt als je weer gas geeft.

Vooral het middendeel maakt de campagne sterk. Het is het deel waar het meeste verhaal in zit, en het heeft ook de mooiste omgevingen. Bovendien heb je de tijd om daarvan te genieten. Er volgt een heftige finale waarbij je wordt meegezogen in een wervelwind van actie die weer veel meer in lijn is met de voorgaande games. Die finale speelt zich net zo goed in prachtig gedetailleerde omgevingen af, al heb je geen tijd meer om daarvan te genieten. Alles bij elkaar heeft de campagne een wat obligate start, een prima middendeel, en een finale die op vertrouwde wijze lekker over de top is.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.