Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Alles over framerates

En waarom film altijd 24fps zal blijven

Showscan

In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd voor het eerst gewerkt aan film met een echt hoge framerate; Douglas Trumbull ontwikkelde en patenteerde het Showscan-filmsysteem. Trumbull is een van de invloedrijkste special-effectsspecialisten uit Hollywood, die roem vergaarde door, onder andere, de slit-scan-techniek toe te passen voor de Star Gate-scène in de klassieker 2001: A Space Odyssey. Ook werkte hij aan de special effects voor Close Encounters of the Third Kind en Blade Runner.

Showscan maakte gebruik van 70mm-film op 60pfs en werd geprojecteerd op extra grote schermen. Bovendien werden zeer krachtige projectielampen toegepast voor een helderder beeld. Trumbull maakte een paar korte films in het Showscan-formaat om het systeem te demonstreren. Door zijn connecties heeft Trumbull zijn nieuwe filmproces kunnen laten zien aan zo'n beetje alle invloedrijke personen in Hollywood, waaronder Steven Spielberg, George Lucas en Francis Ford Coppola, maar ondanks dat iedereen onder de indruk was van het extra realisme dat Showscan bood, wilde niemand het inzetten voor de productie van speelfilms.

Brainstorm uit 1983 had de eerste hfr-film moeten worden

Trumbull wilde Showscan zelf graag gebruiken voor zijn eigen film Brainstorm uit 1983, maar hij werd teruggefloten door de studiobazen. De film is uiteindelijk opgenomen met 24fps zodat hij in normale bioscopen kon worden vertoond. Hoewel het formaat voor geen enkele speelfilm is gebruikt, kende Showscan wel degelijk succes als filmformaat voor film rides in attractieparken. Hierbij produceerde de Zwitserse achtbaanbouwer Intamin stoelen die door middel van hydrauliek meebewogen met het beeld.

Over de hele wereld zijn dergelijke dynamic motion theaters gebouwd. Toen regisseur James Cameron werd gevraagd om de bioscoophit Terminator 2 om te zetten in een attractie voor het themapark van Universal, zette hij Showscan in voor de productie van Terminator 2-3D: Battle Across Time. In deze attractie werden filmbeelden gecombineerd met een liveshow op een podium. De film werd opgenomen in stereoscopisch 3d door middel van twee 70mm-camera's op 60fps. Door het gebruik van 3d en de hoge framerate van 60fps was het verschil tussen acteurs op het podium en de filmbeelden nauwelijks te zien. Als gebruik was gemaakt van 24fps, was het verschil in bewegingsscherpte tussen de filmbeelden en de acteurs op het podium des te duidelijker te zien geweest.

Ondanks de successen die behaald zijn met het Showscan-systeem, ging het bedrijf erachter uiteindelijk in 2002 failliet. De hoge productiekosten en de opkomst van digitale cinema deden Showscan uiteindelijk de das om. Later probeerde Trumbull het opnieuw en kwam hij met Showscan Digital. In de digitale vorm draaide Showscan met 120fps, maar ook nu kwam het niet tot de productie van speelfilms. Weer later kwam Trumbull met Magi; een digitaal filmsysteem dat 4k-beelden in 3d met 120fps op een curved scherm kon projecteren. Helaas is ook dit systeem nooit ingezet voor de productie van speelfilms.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018