Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Alles over framerates

En waarom film altijd 24fps zal blijven

De eerste films met een hogere framerate

Doordat projectielampen in de loop der tijd steeds krachtiger werden, konden de schermen in de bioscopen steeds groter worden. Hierdoor werd het probleem met judder alleen maar erger. Op een groter scherm zijn de afstanden die objecten op het scherm tussen twee beeldjes in afleggen, groter en daarmee ook het belangrijkste nadeel van 24fps. Toen in de jaren vijftig van de vorige eeuw steeds meer mensen televisies in huis haalden, liepen de bezoekersaantallen in de bioscopen hard terug. Hollywood probeerde het tij te keren door steeds grotere schermen in te zetten en door gebruik te gaan maken van nieuwe breedbeeldfilmformaten.

Het eerste breedbeeldformaat was Cinerama uit 1952, dat gebruikmaakte van een enorm gebogen scherm. Niet lang daarna kwamen alle grote Hollywoodstudio's met hun eigen concurrerende formaten, waarvan CinemaScope uiteindelijk de grote winnaar zou worden. Niet in de laatste plaats omdat dit formaat het goedkoopste was om te produceren en omdat dit de minste aanpassingen aan de projectoren vereiste. CinemaScope maakte immers gebruik van normale 35mm-film; er waren enkel een andere lens en uiteraard een breder doek nodig.

Bijna alle nieuwe breedbeeldformaten maakten gebruik van de normale framerate van 24 beelden per seconde. Het converteren van de framerate was destijds namelijk nog niet mogelijk en de films moesten natuurlijk ook kunnen worden vertoond in bioscopen die niet van de nieuwe apparatuur waren voorzien. Alleen het Todd AO maakte gebruik van een hogere framerate: 30fps. Hierdoor zagen camerabewegingen er op het enorme scherm aanzienlijk beter uit, maar omdat maar weinig zalen geschikt waren voor 30fps-weergave, was het nodig om de films gelijktijdig met twee, naast elkaar geplaatste, camera's op te nemen. De ene camera draaide met 30fps voor de Todd AO-zalen en de andere met 24fps voor normale bioscopen.

De enige korte film die is opgenomen in 30fps Todd AO

De productiekosten liepen door het gebruik van twee camera's flink op. Niet alleen waren er twee cameramannen nodig en werd er veel meer film gebruikt, de aparte versies moesten ook nog eens los van elkaar gemonteerd en ontwikkeld worden. Het Todd AO-filmsysteem maakte, net als Cinerama gebruik van een sterk gebogen scherm, dat veel duurder was dan een normaal bioscoopscherm. Hierdoor waren er maar een paar zalen die de films in hun volle glorie konden vertonen.

De hogere productiekosten waren moeilijk te verantwoorden en uiteindelijk zijn er slechts twee lange films opgenomen met 30fps: uit 1955 en uit 1956. Daarnaast is er nog een korte demonstratiefilm gemaakt die je hierboven kunt zien. Na deze drie films volgden er nog 21 die zijn gemaakt met het Todd AO-filmsysteem, maar dan wel met de gewone framerate van 24fps. De 30fps-framerate wordt tegenwoordig meer dan ooit gebruikt voor het opnemen van YouTube-video's en dergelijke, maar in de bioscoop is 30fps na 1956 nooit meer te zien geweest.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018