Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Age of Wonders: Planetfall Review

Klassiek '4X' in scifi-jasje

Conclusie

Zoals we aan het begin van deze review al schreven, is Age of Wonders: Planetfall een game uit een genre dat je meeneemt naar het verleden. De turn-based aanpak van het spel blijft ouderwets lekker. De stap naar een heel andere setting werkt verfrissend binnen de Age of Wonders-serie. De game biedt daarbij flink veel diepgang. Dat maakt het lastig om hem al te snel te doorgronden, maar het zorgt tegelijkertijd voor uitdaging en een lange speelduur. Wanneer je de fijnere kneepjes van het managen van een factie in Planetfall eenmaal in de vingers hebt, kun je het spel heerlijk naar je hand zetten, waarbij er altijd meerdere wegen richting de overwinning zijn. Wie het aloude '4X'-principe in turn-based strategiespellen nog niet zat is, vindt in Age of Wonders: Planetfall tientallen uren spelplezier.

Reacties (28)

Wijzig sortering
Over de subtitel "Klassiek '4X' in scifi jasje", de term 4X werd voor het eerst gebruikt in een preview van Master of Orion (in 1993), een game met scifi setting. Dus vind ik het een wat vreemde uitdrukking, het is geen stijlbreuk van het 4X genre, alleen voor de Age of Wonders serie. Ik zou zelfs eerder zeggen dat men van het ene archetype in het andere verzeild is geraakt.

Sowieso ook tekenend dat Triumph het blijkbaar niet meer aandurft om deze game zijn eigen IP te geven, deze had net zo goed Planetfall kunnen noemen (zonder Age of Wonders). Maar het is bij Firaxis ook niet anders, vroeger had je Alpha Centauri, maar als ze 15 jaar later iets gelijkaardigs maken, moet het toch deel zijn van de Civilization serie (Beyond Earth).
Ik vind dit wel heel erg veel op age of wonders lijken, misschien wel zoveel dat ik me bekocht had gevoeld als ze hadden gedaan alsof het iets heel nieuws was.
Zo erg dat je een beetje het gevoel krijgt, dat het op een reskin in lijkt? Of meer de algemene principes die alleen aan Age of Wonders doen denken?
Lastig te zeggen. Er zitten voor mij wel genoeg dingen in die net anders zijn om wel te vinden dat het meer is dan een reskin maar minder dan echt een nieuw idee.

Laten we het zo zeggen: als ze het gewoon AOW4 hadden genoemd in de bekende fantasy setting had het ook gewoon een mooi nieuw deel in de serie geweest: herkenbaar als AOW maar wel met wat nieuwe elementen en verbeteringen.
Ok goed om te weten!
Uhm, het is zelfs deel van de titel. Driekwart zelfs ;)
Ja ik reageer op de stelling dat ze het allemaal age of wonders noemen en niet meer een eigen naam durven te geven.

Ik vind het in dit geval juist terecht dat ze het wel age of wonders noemen.

Even het hele draadje lezen de volgende keer ;)
Haha, my bad! Heb weekend nodig denk ik :+
Civilization: Beyond Earth lijkt ook wel meer op Civilization 5 dan op Alpha Centauri. Ik speel het spel (nog steeds) met veel plezier, ondanks de ruwe afwerking en bugs in de late game.
Hoewel MoO misschien het eerste spel is waarbij de beschrijving 4X gebruikt werd, bestaat het genre al aanzienlijk langer, zie bijvoorbeeld Reach for the Stars uit 1983 (ook sci-fi). Als je door de lijst aan 4X spellen heen gaat op Wikipedia dan staan daar ook spellen als Civilization in, wat absoluut geen sci-fi is, echter is meer dan de helft van de lijst wel sci-fi, dus inderdaad zou "klassiek 4X" voldoende zijn geweest.


Persoonlijk snap ik ook niet dat dit spel de naam Age of Wonders mee heeft gekregen, het is inderdaad een stijlbreuk qua thema, maar ook een breuk qua gameplay. Als ik de filmpjes zo bekijk dan lijkt dit een heel erg ander spel, eerder vergelijkbaar aan meer "standaard" 4X games (Civ, Endless, etc) gecombineerd met een X-Com achtige combat, terwijl ik persoonlijk AoW 1 en 2 (3 heb ik nooit gespeeld) veel meer vond lijken op Heroes of Might and Magic, dat toch een hele andere speelstijl had dan andere 4X games door een focus op het RPG element en singleplayer campaign met een verhaallijn en een hoop missies/levels. Nevermind, blijkbaar heeft Planetfall ook een singleplayer campaign.

De naam is waarschijnlijk gedaan vanwege de bekendheid van de serie, dit spel zou mij ook aan de aandacht ontslipt zijn als het alleen Planetfall geheten had.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 augustus 2019 13:29]

Moeten ze bij civimization ook kappen Sid Meier te noemen?

Of is civilization, colinization en alpha centauri hetzelfde 😋

Erg mooi om te zien dat we een paar redelijk leuke titels hebben weten te produceren hier.

Van Amsterdoomed en A2 racer, naar Killzone, Age Of Wonders.

Mogen toch wel een beetke trots zijn op onze kleine game industrie.
Het probleem met Triumph is dat de spellen vaak een heel mooie en solide basis hebben en een bijzonder goed uitgedacht concept maar de polish een beetje mist. Meestal zit je met ongemakkelijke en omslachtige besturing, een moeilijkheidsgraad die werkelijkwaar echt alle kanten op stuitert en soms teveel onnodige toevoegingen aan een spel met het idee van 'diepgang'. Ook zijn het doel en de mogelijkheden in spellen van Triumph vaak slecht of niet uitgelegd of bijna onmogelijk te ontdekken.

Het zou mooi zijn als ze hun spelletjes wat meer laten playtesten door een bredere variatie aan mensen.
Ik vind vooral de Interface redelijk chaotisch, dat had echt stukken gestroomlijnder gekund, en de database met item info is wel erg beknopt, word vaak niet eens vermeld wat de effecten van iets zijn, of wat ze precies doen, verder absoluut een leuk spel.
Ik heb behoorlijk wat uren in AoW3 zitten en als fan van fantasy en sci-fi lijkt me dit een heerlijk spel.
Dit is een instant buy voor mij, zodra er een native Linux versie van beschikbaar is (zoals ook bij AoW3 het geval was). Bij AoW3 was het echter ook niet direct beschikbaar, en ik begreep dat een Mac en Linux client op de wensenlijst van de ontwikkelaars staat.
Als AoW3 fan moet ik zeggen dat ik juist in dit deel een beetje het doel kwijt ben en een stuk sneller de interesse verlies. Ook de menus in menus in menus om daadwerkelijk er achter te komen wat bijv je bevolkingsgroei is of hoeveel je van een grondstof hebt vind ik wat onduidelijker dan in AoW3. Ik heb na een paar uur spelen toch weer AoW3 aangezet. Maar wie weet dat het beter wordt als ik er meer tijd in stop.
Yes herkenbaar. Het is niet alleen het genre wat anders is aan deze game. Ze zijn echt een stap terug gegaan als gaat om overzicht. Jammer! Ook had ik toch meer verwacht van de graphics (modeling ec).
Xcom meets Civilization gevoel krijg ik hierbij en dat is wat mij betreft alleen maar positief. :)
Heb al even een let's play zitten kijken om een iets beter idee van de game te krijgen. Perfecte setting voor een 4X game als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 16 augustus 2019 09:44]

Ik heb al een paar uurtjes zitten spelen. Speel 1-1(engine) op kleine planeet en doe de combats nog even op automatic en zelfs dan is er al genoeg te ontdekken! Heel veel verschillende boosts op de kaart. En als het (te) makkelijk lijkt te gaan dan ben je te snel aan het groeien en bijt het spel je in je staart.

Wat me ook opviel is dat gedurende je beurt je energie inkomen lijkt te dalen (tot negatief). Het spel laat zien wat je inkomen aan het eind van je beurt gaat zijn. Je begint flink in de plus omdat de game dan laat zien wat je inkomen is als al je colonies niks bouwen en alleen energie zouden produceren... duurde even voordat ik dat doorhad!
Ziet er wel weer leuk uit (heeel veel AOW2 gespeeld en best wat 1 en 3) maar krijg wel een beetje een “been there done that” gevoel...het is wel weer heel erg age of wonders.

Ik had liever gezien dat ze wat meer waren afgeweken van de standaard formule en dat we echt me ruimteschepen enzo aan de slag konden.

Oh well, zolang er maar studio’s leuke tbs games blijven maken blijf ik ze wel kopen ben Allang blij dat deze game er überhaupt is.
Heb er inmiddels ruim 30 uur in zitten op de Xbox. En ben er zeer content mee. Ik was al fan van de verschillende xcom games. En lang geleden op de Xbox civilacation gespeeld met veel plezier.

Dit is het beste van 2 werelden. En zeer veel content. Waarschijnlijk Neem ik beeld te veel tijd per missie in campaign ( zit nog maar in de 2e missie ) maar dat maakt me niet uit. Hoe langer ik van de game kan genieten. Ik vind het een aanrader.

Qua visuals vind ik m prima. Bij volledig inzoomen ziet het er niet echt mooi uit. Maar dat gebruik je in de praktijk niet. En 1 keer een vastloper gehad ( Xbox one x ).
Grappig, doet mij dan weer denken aan de totale war series. Influence, covert ops, verschillende facties. Nu alleen nog een Coop mode en ik ben verkocht
heeft coop mode maar een ding wat totaal anders is in AoW is dat het allemaal turnbased is (ook de battles).
Je kan in multiplayer teams instellen, zo krijg je co-op.
Wat mij vooral stoorde aan Age of Wonders 3, was dat de sieges, ALTIJD hetzelfde was, gewoon altijd, het was zo voorspelbaar en saai... (ook elke keer diezelfde siege muziek.. niet meer dan 1 soundtrack).

Is dit nog steeds zo in deze versie?
Die soundtrack doet me denken aan de opening van Stranger Things best wel leuk :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True