Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Vier 4k-360-gradencamera's Round-up

De camera's waaraan niets ontsnapt

Insta360 One X

Insta360 is een Chinees bedrijf uit Shenzhen. Het bedrijf begon met de Nano in 2016, die via de Lightning-aansluiting aan een iPhone kon worden gekoppeld. In 2017 volgde de Air voor Android. In 2017 verscheen de One, waarmee het grotere bekendheid kreeg. Diens opvolger, de One X, werd in augustus 2018 aangekondigd.

De One X heeft net als de Theta een langwerpige vorm, maar is een stuk compacter. Hij past daardoor gemakkelijker in een broekzak. Ook over het knoppenspel is goed nagedacht; het zijn er maar twee, net als bij de GoPro. Met de kleine knop zet je hem aan en uit, en wissel je van modus. Met de grote knop start je een opname. Beide knoppen zitten aan de voorkant en zijn dus goed te bedienen, ook als je de camera ergens op gemonteerd hebt. De camera start snel en is vanuit de uitstand na ongeveer vier seconden klaar voor gebruik. Een ledje aan de onderkant van de camera geeft aan wat hij aan het doen is. De matte afwerking van de camera is wel gevoelig voor vet en vingerafdrukken.

Er is een klein rond, monochroom scherm met ruimte voor vier regels, waarmee je door het menu kunt bladeren. Dit gaat minder intuïtief dan bij de GoPro. Je moet bijvoorbeeld een menu afsluiten voordat je verder kunt, maar het is goed te doen. Een serieus minpunt is dat het schermpje in de felle zon zeer slecht leesbaar is, zeker van een afstand. Het licht dat van het scherm komt, is niet krachtig genoeg. Insta360 had wat ons betreft beter voor een traditionele dotmatrix-lcd kunnen kiezen, zoals GoPro heeft gedaan, of voor een contrastrijk oledscherm, zoals dat van de Theta Z1.

De One X heeft net als de Theta V een micro-usb-aansluiting voor het laden of het koppelen met een pc. We hadden liever usb-c gezien, net zoals bij de GoPro en Theta Z1. De One X produceert beelden in 5,7k, wat op dit moment het hoogst is van alle 360-gradencamera's voor consumenten. Dat heeft als voordeel dat je meer ruimte hebt om te croppen, en dus meer resolutie en details overhoudt. In lagere videostanden heb je de vrijheid om met meer fps te filmen: 100fps in 3k en 50fps in 4k. Dat is perfect voor het vastleggen van actie, mede omdat je dan slow motion kunt inzetten.

Net als GoPro heeft Insta360 zijn camera van een verwisselbare accu voorzien. Dat is prettig, want daardoor heb je de mogelijkheid om hem na een accuwissel direct weer te gebruiken in plaats van hem aan de beademing te moeten leggen. Het is overigens ook geen overbodige luxe, want de accu van de One X is erg snel leeg. Dat is ook niet gek met zijn kleine voorkomen; de One X-accu heeft een capaciteit van 1050mAh, terwijl de GoPro over een 2620mAh-accu beschikt.

De One X gebruikt standaard hdr, al is dat uit te schakelen. Het voordeel daarvan is dat de camera een evenredigere belichting produceert en minder last heeft van zware overbelichting bij felle lichtbronnen zoals de zon. Er is ook ondersteuning voor rawfoto's, wat als voordeel heeft dat je beschikt over het ruwe beeld, dat zich veel beter laat bewerken dan de jpeg-versie.

Wat even wennen is, is dat de camera standaard dezelfde richting aanhoudt, ook als je hem 180 graden om z'n as draait. Ook al ben jezelf vol in beeld van een van de twee lenzen, als je begon met opnemen in westelijke richting en je draait naar het noorden, verschuift het beeld tijdens het afspelen naar het westen, waardoor je uit beeld raakt. Heel erg is dat niet, want de beste resultaten haal je als je achteraf via de app bepaalt wat wanneer in beeld moet komen. Filmtechnisch is het juist weer handig, bijvoorbeeld als je de camera ronddraait. Het maakt het gemakkelijker om achteraf het cameraperspectief in te stellen.

App als middelpunt

Insta richt zich erg op de app. Daarin vind je diverse bewerkingsmogelijkheden en ook voorbeelden van andere gebruikers. Omdat je niet op alle platforms ruwe 360-gradenvideo's en foto's kunt tonen, kun je met de app een normale 16:9-opname maken, waarbij je zelf achteraf als virtuele cameraman het perspectief kiest en dat gedurende het afspelen in real time kunt wisselen. Zo bepaal jij dus wat anderen zien en hoeven zij niet eindeloos rond te draaien op zoek naar iets interessants.

Het kan op drie manieren: 'pivot point', 'viewfinder' en 'smarttrack'. De laatste is het gemakkelijkste. Dit zorgt ervoor dat een object of persoon altijd wordt gevolgd, ongeacht de richting waarin hij of zij beweegt. Met pivot point kun je een perspectief kiezen, bijvoorbeeld eerst jezelf in beeld, en daarna 180 graden draaien en laten zien wat jij zag. De app zorgt dan voor een vloeiende beweging van de 'camera'. Met viewfinder kun je 'live' het perspectief van het beeld aanpassen door zelf de camera tijdens het afspelen te draaien. Ook kun je het perspectief, oftewel het aantal graden, groter of kleiner maken. Deze methode werkt prettig en is ook geschikt om een tiny world te tonen. Het is ook mogelijk om volautomatisch dergelijke 'animaties' te maken, van zowel foto's als video's. Vreemd genoeg kan dat pas als je op de deelknop drukt, waar onder 'spin view' zeven opties tevoorschijn komen.

Belangrijk om te weten: de bovenstaande bewerkingen kun je alleen via de app uitvoeren en dus niet met de bijgeleverde software voor Windows en Mac.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018