Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Panasonic GZW954 Review

De hdr-oled die alles aankan

Conclusie

De Panasonic GZW954 is een schitterende televisie die we van harte kunnen aanbevelen. Hij ziet er strak uit en er zijn hoogwaardige materialen gebruikt voor de voet en de behuizing. De mogelijkheid om kabels in de voet te verbergen is handig, maar aansluitingen die recht naar achteren zijn geplaatst, zijn bij muurmontage weer wat minder makkelijk te gebruiken.

De tv laat zich eenvoudig bedienen dankzij het prima werkende 'my Homescreen 4'-besturingssysteem en de prettig werkende afstandbediening. Het ontwerp van de remote is niet superstrak, maar hij is wel logisch ingedeeld. Hij ligt prettig in de hand en is voorzien van een ruime hoeveelheid knoppen, zodat je niet snel op menu's bent aangewezen.

De beeldkwaliteit is niets minder dan fantastisch en daarbij worden ook nog eens alle belangrijke hdr-formaten ondersteund. Ook het geluid is prima voor elkaar en de mogelijkheid om een subwoofer aan te sluiten voor diepere bassen zou naar ons idee op elke televisie moeten zitten. Wel is het een minpunt dat de televisies van Panasonic geen ondersteuning voor dts-geluid hebben.

Voor gamers is de lage inputlag een belangrijk pluspunt en bovendien kun je, dankzij hdmi 2.1, de gamemodus automatisch laten inschakelen. Ook vinden we het dubbele CI+-slot een handige toevoeging. Al met al een prachtige tv niet tot de goedkoopste, maar wel tot de beste oleds behoort.

Getest

Panasonic TX-55GZW954 Zwart

Prijs bij publicatie: € 1.750,-

Vanaf € 1.649,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Laagste prijzen voor: Panasonic TX-55GZW954 Zwart
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Apollo

Score: 5 (26)

€ 1.649,-

€ 1.649,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.649,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.649,-
Bekijk

EP.nl

Score: 5 (2)

€ 1.899,-

€ 1.899,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.899,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.899,-
Bekijk

PlatteTV

Score: 4.5 (972)

€ 1.899,-

€ 1.899,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.899,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.899,-
Bekijk

Expert

Score: 4.5 (57)

€ 1.899,-

€ 1.899,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.899,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.899,-
Bekijk

Electro World

Geen score (0)

€ 1.899,-

€ 1.899,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.899,-
Opsturen € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.899,-
Bekijk

Reacties (198)

Wijzig sortering
Panasonic maakt schitterende TV's (heb er zelf ook 1), maar ik zou er niet snel weer 1 kopen en daat komt specifiek door Firefox OS / My Homescreen Het is erg traag en er zijn nauwelijks fatsoenlijke apps voor; na Netflix, Amazon Prime en Youtube is het zo'n beetje wel op. Er is bijvoorbeeld wel een Plex Client maar die ondersteunt iets basaals als Secure Connections al niet en doordat Panaconic bv HEVC niet aanbiedt aan apps van derden ben je veroordeeld tot trancoderen van alle video's die niet x264 1080p zijn ;(
Als ik dat dan vergelijk met de Samsung Tizen en vooral LG WebOS zit je daar veel beter.
Panasonic maakt in mijn ogen de beste tv's, helemaal omdat je bij Panasonic pro features krijgt die andere fabrikanten laten liggen. Dit is zowel bij tv's als systeemcamera's zo en vooral de laatst uitgebrachte blu-ray speler.

Wat ik zelf niet zo snap is dat mensen zich beperken tot de functies van een smart tv en zo min mogelijk eromheen of ernaast willen hebben??? Ik zie het als beperkingen omdat je je zelf beperkt tot iets niet krachtigers wat je extern wel aan kan sluiten. Denk bijvoorbeeld aan de Apple TV 4K waar je content veel en veeeeeeeeel sneller kan laden en ook veel meer mogelijkheden hebt qua apps. Een receiver om echt geluid eruit te rammen (mits je gewoon een woonkamer hebt natuurlijk) en waarop je blu-ray's echt mee tot zijn recht laat komen.
[...]

Wat ik zelf niet zo snap is dat mensen zich beperken tot de functies van een smart tv en zo min mogelijk eromheen of ernaast willen hebben??? Ik zie het als beperkingen omdat je je zelf beperkt tot iets niet krachtigers wat je extern wel aan kan sluiten. Denk bijvoorbeeld aan de Apple TV 4K waar je content veel en veeeeeeeeel sneller kan laden en ook veel meer mogelijkheden hebt qua apps. Een receiver om echt geluid eruit te rammen (mits je gewoon een woonkamer hebt natuurlijk) en waarop je blu-ray's echt mee tot zijn recht laat komen.
Simpel; voor een receiver moet je ruimte hebben en voor externe vervanging van ingebouwde functionaliteit; budget en stroomverbruik.
Ja dat zijn zeker 2 goede redenen maar een tv in deze prijsklasse, dan moet er toch wel ruimte zijn voor een device wat Max 1/10e van de prijs kost toch?
Sorry hoor, wij hebben in de slaapkamer de blussound soundbar eronder hangen, AppleTV 4K erachter. Perfect. We gebruiken de TV de laatste jaren alleen als display. Het beeld is voor ons het belangrijkst. Sinds ook de (ingetrokken) waarschuwing van Samsung omtrent smartTV regelmatig op virussen moet scannen, denk ik dat het verstandig is om niet altijd je smartTV aan het netwerk te hangen... maar dat is mijn mening.
Over welke pro functies heb je het dan? Want ik mis er juist alleen maar;

-geen DTS
-geen variabele refresh
-geen DP

Lekker pro....
Over welke pro functies heb je het dan? Want ik mis er juist alleen maar;

-geen DTS
-geen variabele refresh
-geen DP

Lekker pro....
Ik mag aannemen dat je met een tv in deze prijs range geen dts via tv nodig hebt? Maar goed, dat is mijn mening.

Waar lees je eigenlijk dat hij geen variabele refresh heeft?

En DP? Welke afkorting is dat?
DP= display port. Niet gebruikelijk op tv's helaas, maar zou van mij zeker op de duurdere modellen aanwezig mogen zijn.
Waarom? HDMI is beter dan DP.
Op wat basseer je dit ?
HDMI heeft Audio Return Channel (nuttig voor TV)
DP kan meerdere schermen via 1 kabel aansturen (nuttig voor PC, niet voor TV)

Feitelijk is er niet zo bijzonder veel verschil tussen de 2 connectors buiten de 2 bovengenoemde eigenschappen..
Echter rekeninghoudend met connectiviteit is HDMI gewoon veel nuttiger voor een TV omdat praktisch alle vormen van soundbars, receivers, blu-ray spelers etc allemaal HDMI-out/in hebben, niet DP.
Gezien we het hier over een TV hebben, en over een connector om dingen mee aan te sluiten, lijkt het me dan ook niet meer dan logisch om te stellen dat (in dit scenario) HDMI gewoon een betere keuze is.
Thanks, klinkt idd logish.
Wat is er volgens jou beter aan HDMI? ;)
Er bestaan geen TV's volgens mij met DP?? Wel SDI maar niemand van de consument die weet wat SDI überhaupt is. |:(
Panasonic heeft tvs met DP gehad in het verleden.
Ik vraag me dat van de variabele refresh ook af, want dat is toch gewoon een vast onderdeel van de hdmi 2.1 standaard?
Deze gedachtegang ondersteunde ikzelf ook jaren. Speelde alles af via externe spelers omdat het gewoon beter werkte.

Toen kocht ik een LG OLED (de 55B8) en doe nu alles via de TV. Alle streaming Apps zijn beschikbaar, Web OS werkt fantastisch en is retesnel, de Magic Remote doet goed z'n werk (mouse pointer FTW) en de TV speelt letterlijk elk formaat af wat ik er op af vuur.
Same, hier een C8 met een iets betere chip om het OS aan te sturen. Weer een stukje fijner dan de de C7 van mijn ouders en 500x beter dan de bak ellende van de pus9007 oled van "Philips". Fijn dat je niet zo hoeft te klooien. Toch nog wel gezeik met even snel een film en ondertiteling casten via de telefoon. Maarja heb ook nog nooit een film uitgekeken met een chromecast zonder problemen.
Een receiver willen toepassen wil niet zeggen dat je daarnaast ook een extra apparaat moet willen als een losse mediabox als een Nvidia Shield, Apple TV of wat anders. Dat is immers weer een extra apparaat waar plek voor gevonden moet worden (waar je een receiver gewoon redelijk netjes ergens in het midden kan zetten terwijl die losse boxjes altijd ergens los bij hangen). En als je de boel aanstuurt via CEC omdat je je eigen afstandsbediening wil gebruiken, zit je vaak ook met een vertraging qua besturing.
Verder is de functionaliteit van de tv zelf voor veel mensen al prima. Ik bedoel is het werkelijk zoveel anders om met een knop naar de apps te gaan en vervolgens daar de Netflix/Amazon-app uit te kiezen? Overigens werkt op de AndroidTV-app van Amazon HDR niet bijv.. En ook Youtube was later dan de app op FirefoxOS.
Het enige dat ik mis aan FirefoxOS is dat er geen IPTV-app voor beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 16 augustus 2019 00:08]

Ik ben wel blij met een "domme" TV om eerlijk te zijn. Netflix loopt via de PS4 of via de PC en de rest youtube en dergelijk gaat ook via andere devices.

Het updaten van een TV hoeft voor mij niet.
Ik ben wel blij met een "domme" TV om eerlijk te zijn. Netflix loopt via de PS4 of via de PC en de rest youtube en dergelijk gaat ook via andere devices.

Het updaten van een TV hoeft voor mij niet.
Dat mag natuurlijk, ik vind het juist zonde om extra apparatuur nodig te hebben voor dit soort basale functionaliteit. Ik heb geen console of PC in mijn woonkamer staan, maar ben door het beperkte My HomeScreen toch 'veroordeeld' tot een mediaplayer erbij.

[Reactie gewijzigd door Tomba op 13 augustus 2019 11:53]

Je geeft het al al het smart deel van tv's blijft een probleem. Bij de ene werkt het goed bij de ander minder goed, grootste probleem bij allemaal blijven updates. Het smart deel kan nu misschien goed werken maar doet het dat over 5 jaar ook nog ? Dat laatste is vaak het grootste probleem.

Dus ook hier bij Panasonic had men best wat meer tijd in de review kunnen besteden aan de software, de mogelijkheden en updates, het is niet voor niets een dure tv en dus mag je best wat verwachten.
Als je Android TV hebt dan blijft dat jaren en jaren ondersteund (als in: het blijft allemaal werken, niet perse nieuwste van de nieuwste updates).

Nadeel ia dat Google niet echt zn best doet goede apps daar op te krijgen. Youtube music bijv. Werkt niet terwijl ik juist van Google music daarheen ben overgestapt. (Naja via cromecast gelukkig wel)

Het fijne van een slimme TV is dat je hem uiteindelijk ook dom kan gebruiken, dus het is ook geen ramp als dingen na 5 jaar misschien niet meer werken, dan koop je een android tv kastje of een chromecast en je bent weer up to date en 50 euro armer.

En 1 afstandsbediening is ook wel fijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 augustus 2019 08:31]

Als je Android TV hebt dan blijft dat jaren en jaren ondersteund (als in: het blijft allemaal werken, niet perse nieuwste van de nieuwste updates).
Dan blijft het dus niet jaren en jaren ondersteund.
Zodra de updates ophouden krijg je openstaande beveiligingsproblemen en kun je zo'n TV niet meer veilig in je thuis-netwerk zetten en verbonden houden met internet, wat voor al die smart-functionaliteit meestal wel een vereiste is.
Dan blijft het dus niet jaren en jaren ondersteund.
Jawel, daarom leg ik ook uit waar dat op slaat, hoewel je dat stuk wel quote heb je het dus blijkbaar niet gelezen? Enige wat je nu doet is in de herhaling vallen en net als ik aangeven dat er op een gegeven moment geen updates meer komen...

Met updates ben je ook niet per definitie veilig hoor, dus ja voor je idee best leuk die updates in de praktijk blijkt het geen reet uit te maken, of heb je voorbeelden van Android TV's die zijn gehackt? En dan bedoel ik niet door fysiek bij mijn TV te komen, want dan kan je hem ook wel verwisselen met een vooraf gekraakt toestel 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 augustus 2019 08:25]

heb je voorbeelden van Android TV's die zijn gehackt?
Sony heeft een tijdje geleden op hun goedkopere non-Android Bravia TV modellen een systeem app gepatched nadat Fortinet een aantal vulnerabilities hierin had gevonden die remote code execution mogelijk maakten. Kort daarop is diezelfde app met een firmware update van de Android TV modellen verwijderd. Ra ra waarom...

https://www.fortinet.com/...ing-your-living-room.html
Precies beter niet op zoek naar een domme tv wat vaak ook duurder is, zeker met alle toeters en bellen van goeie hmdi enzo.
Dan heb je 1 afstandsbediening en alles doen op 1 device dat is heerlijk, en als het dan niet meer werkt kan je er altijd iets van een Chromecast of iets aanhangen.
Mijn LG met Webos 1 uit 2014 krijgt dan wel geen updates meer zo ver ik weet, maar alle apps netflix/youtube/ npo werken nog wel gewoon.
Mijn LG zonder webOS maar wel smart heeft nog wel een Netflix app maar geen YouTube app meer..
Het zal inderdaad ook wel een keer ophouden die app ondersteuning, maar voor een tv uit 2014 vind ik wel netjes dat die nog doet.

Netflix/NPO/Youtube/ rtlXL/ Plex/ Videoland en meer gebruik ik niet dacht ik zo uit het hoofd, Spotify zit er ook op maar gebruik ik niet.
Ik heb op zolder nog een tv uit 2008 die het ook gewoon blijft doen. Uiteraard niet smart. Via een chromecast van nog 3 tientjes is het ding ook helemaal bij de tijd. Mijn devies: koop het domste scherm mogelijk en regel alles buiten de tv om. Als je je blindstaart op de smart functies en je tv vervangt als die functies het niet meer doen blijf je bezig en bij een tv is meer dan 95% van het product gedefinieerd door het scherm. De smartfuncties zijn leuk maar irrelevant (zeker als je ook nadenkt over de milieueffecten van iedere 5 jaar een complete tv vervangen).
Je kan ook gewoon een tv kopen en de Smart functies wel gebruiken, tot de ondersteuning ophoud en dan pas een Chromecast of iets kopen.
Zo doe ik het ik gebruik liever de functies op de tv zelf als het kan, via een Chromecast kan altijd nog als de ondersteuning van de apps ophoud.
Die heb ik dus ook. Is intussen WebOS 1.5 maar kreeg paar weken terug nog een update. Eigenlijk alle handige apps werken idd nog (netflix, npo start, prime video en Plex).
Je geeft het al al het smart deel van tv's blijft een probleem. Bij de ene werkt het goed bij de ander minder goed, grootste probleem bij allemaal blijven updates. Het smart deel kan nu misschien goed werken maar doet het dat over 5 jaar ook nog ? Dat laatste is vaak het grootste probleem.

Dus ook hier bij Panasonic had men best wat meer tijd in de review kunnen besteden aan de software, de mogelijkheden en updates, het is niet voor niets een dure tv en dus mag je best wat verwachten.
Het grote verschil is dus wel dat het bij Samsung (Tizen) en LG (WebOS) out of the box gewoon goed en snel werkt met een groot aanbod aan apps. Helaas geldt dit voor Sony (Android, niet de apps maar vooral de traaaagheid) en Panasonic (MyHomeScreen) dus duidelijk niet.
Ik heb expliciet gekeken voor een tv die android heeft als besturing.
Lekker handig om alle apps te installeren die je maar wil en heb je geen afzonderlijk media apparaat meer nodig :)
Zo zie je maar dat smaken verschillen van persoon tot persoon.
Ja ik dus ook. Heb ook een PS4 maar om die aan te doen om netflix te kijken.....

Ik vind het "smart" gedeelte naast beeldkwaliteit 1 van de belangrijkste zaken van een TV.
Lekker WebOS op m'n LG, kan de ab gebruiken als mousepointer, is wel ideaal hoor, lekker native op m'n tv Youtube, Netflix, NpoStart, etc draaien.
NPO start is waardeloos (en lelijke interface) op WebOS LG,want pas na 40 seconden ziet de stream er normaal uit.
Op Appletv duurt dat 5 seconden en op de PC is het beeld meteen goed.
Ben ik ook de mening. Ik zelf heb ook een PS en ik doe het vooral met me Chromecast
Waarom zou je er blij mee zijn? Als de tv nou echt dom was en daarmee als voordeel had dat wat hij doet hij ook sneller doet, dan snap ik het... Maar een crappy smart implementatie ben je blijer mee dan een goede want je gebruikt het toch niet? Wat maakt het dan uit? Ook op zo'n Samsung of LG kun je alsnog je eigen apparatuur gebruiken hoor...
Noch Samsung noch LG gebruikt Android TV als je daar op doelt :?
Alleen LG en Panasonic volgens mij, de rest is allemaal Android TV. Maar ik kan het mis hebben, zal niet de eerste keer zijn. :)
Samsung gebruikt hun eigen Tizen.

Als ik in de pricewatch filter op Android tv zie ik zo snel alleen Sony Philips en TCL:
categorie: Televisies
(Toegegeven daarmee heb je met Samsung LG en Panasonic eigenlijk alle grote fabrikanten wel gehad, TCL weet ik niet eens of je die daarbij kan rekenen)
Ah, dat wist ik niet. :) Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het toch een LG wordt vanwege hun OLED schermen.

Thanks.
Ben ook in het bezit van een Panasonic en is het smart gedeelte laat de wensen over. Ik kan keurig YouTube streamen / Netflix kijken en dat is voor mij meer als genoeg.
Op onze slaapkamer hebben we een Sony en ook daarvan is het smart gedeelte zwaar onder de maat en vele malen trager als de Panasonic.
Misschien is LG wat beter dat weet ik niet.
Mensen verwachten omdat het een smart tv is gelijk van alle gemakken voorzien is maar het gebruik is eerder ongemakkelijk.
"Smart" van de Tv's is een relatief begrip, niemand pakt echt door voor een snel robuust en snel systeem.
Nee YouTube streamen/ Netflix kijken prima verder alles op een aparte mediaspeler en aparte geluidsinstallatie is verreweg de beste oplossing op dit moment

[Reactie gewijzigd door d-vine op 13 augustus 2019 09:18]

Ik heb een goedkope lg 4k tv met webOS en verbaas me over hoe snel en responsief het smart gedeelte werkt voor een budget model.
Hier t zelfde,

vorig jaar voor 425 euro deze tv op de kop getikt tijdens black friday of die maandag erop.
Updates werken goed en snel, als ik de tv aanzet via Netflix app ben ik eigenlijk zo in mijn serie. Ook het hele smart gedeelte om tussen apps te wisselen zoals spotify/videoland werkt perfect. Apps bijvoegen werkt goed. Ik ben eigenlijk al en al tevreden. Ook over het beeld (had geen hele hoge verwachting , maar hij presteert echt meer dan goed.) En web os zelfs al is het 3.5 ipv 4 of 4.5 al volgens mij werkt goed.
pricewatch: LG 55UK6200PLA Zwart
Dat er geen fatsoenlijke apps zijn komt doordat je een buitenlands model hebt (of had). Op de Nederlandse versie staan gewoon NPO start, Pathe thuis en Videoland. Maar het is inderdaad niet het Android van Sony met de eigen Play store.
Dat er geen fatsoenlijke apps zijn komt doordat je een buitenlands model hebt (of had). Op de Nederlandse versie staan gewoon NPO start, Pathe thuis en Videoland. Maar het is inderdaad niet het Android van Sony met de eigen Play store.
Ik heb gewoon een Nederlands model, heb bovenstaande video-bronnen geen account dus die heb ik verder niet getest. Goede tip op zich, dank je!
Staat in het artikel dat deze Pana een nieuwere versie van de software heeft gekregen. Weet je zeker dat de software van jouw TV echt goed te vergelijken is?

Ik heb een Home theater setup met receiver en een Oppo UDP 203. Er komt daarnaast een streamer (met Kodi bv). Dat maakt uiteindelijk dat een TV als deze voor ons prima is. Ik kan de smart features uitzetten (EULA niet accepteren). En dan de TV gebruiken waar die voor is, namelijk het reproduceren van beeld in zo goed mogelijke kwaliteit.

De rest doe ik op apparaten die daar veel beter voor zijn toegerust, en die daarom ook betere resultaten geven.
Staat in het artikel dat deze Pana een nieuwere versie van de software heeft gekregen. Weet je zeker dat de software van jouw TV echt goed te vergelijken is?
Ik denk het wel, zie uit deze review:
Dit jaar zijn we bij versie vier aangeland, die geen grote veranderingen ten opzichte van de vorige versie met zich meebrengt.
Ik heb een Home theater setup met receiver en een Oppo UDP 203. Er komt daarnaast een streamer (met Kodi bv). Dat maakt uiteindelijk dat een TV als deze voor ons prima is. Ik kan de smart features uitzetten (EULA niet accepteren). En dan de TV gebruiken waar die voor is, namelijk het reproduceren van beeld in zo goed mogelijke kwaliteit.
Ik heb nu zoals gezegd ook maar een Mediaplayer eraan gehangen voor Plex, maar ik vind het echt zonde van de stroom en kosten.
De rest doe ik op apparaten die daar veel beter voor zijn toegerust, en die daarom ook betere resultaten geven.
Uiteraard is een los apparaat altijd beter, maar de Panasonic oplossing is gewoon niet goed genoeg daar waar Tizen en WebOS dat wel is in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Tomba op 13 augustus 2019 10:44]

1000% mee eens.
Voor mij nooit, maar nooit meer een Panasonic TV. Na drie jaar is mijn TV overleden, dus net buiten garantie en minimale app's waar je niks aan hebt.

Ik snap het nog steeds niet, waarom geen Android OS. Want goedkoop zijn ze ook niet!
Op een tv kan je na drie jaar echt nog wel garantie claimen.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 13 augustus 2019 10:37]

Mijn oude Plasma GT60 was ook in de 3de jaar problemen gaan vertonen, en omdat het buiten de 2 jaar garantie was werd me aangeboden een monteur langs te laten komen en gewoon de kosten gaan betalen. Met zowel de winkel als direct contact opgenomen.
Slechte winkel dan, volgens de norm zou je nog een paar jaar recht hebben op iig een kostendeelregeling. Zie ook hier: https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting
Veel winkels proberen dit.
Je moet echt op je strepen staan en desnoods een rechtzaak aanspannen.
Die win je altijd.

De winkels hopen erop dat jij de moeite niet neemt voor bovenstaande.
Je hebt tot 5 jaar recht op een coulance regeling...grote zaken vertellen je dit alleen niet ivm hoop administratiewerk.
En stel dat net als bij jou na 3 jaar de tv stuk is en toch niet gemaakt kan worden...krijg je het hele aankoopbedrag retour.
Panasonic maakt schitterende TV's (heb er zelf ook 1), maar ik zou er niet snel weer 1 kopen en daat komt specifiek door Firefox OS / My Homescreen
Zelf heb ik een ouder model Panasonic TV. Mijn enige ervaring met Firefox OS is dat ik het éénmaal gezien heb na het uitpakken van het toestel. Via een Logitech Harmony universele afstandsbediening worden HDMI inputs gekozen. Geluid gaat via een aparte installatie, dus is niet afhankelijk van de mogelijkheid van de televisie om DTS te decomprimeren.

Net zoals @Sandor_Clegane schrijft mis ik dus eigenlijk niets van het gehele smart spul. Het is nooit aangesloten geweest op Internet, dus zit ook niet in de weg. Je schrijft in je reactie:
Dat mag natuurlijk, ik vind het juist zonde om extra apparatuur nodig te hebben voor dit soort basale functionaliteit.
Plak een speler achter de televisie en het is allemaal uit het zicht. Zelfs een Shield TV past erachter, en er is zoveel kleiners beschikbaar. Bediening via CEC of een gevoelig infrarood oogje (bijvoorbeeld een FLIRC) aan de achterkant en gaan. Een voordeel is dat je het apparaat mettertijd nog eens kan vervangen. Televisies gaan vaak langer mee dan zowel het smart prul dat erin zit als de apparatuur die erop aangesloten wordt. ;)

[edit]
Voor broodnodige fixes (stel dat de TV zou crashen bij gewoon gebruik als TV) kan je altijd een firmware update uitvoeren via een USB Mass Storage Device, zoals een USB geheugenstick. Dus ook daar is geen internetverbinding voor nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2019 07:38]

Het hele 'smart' gedeelte van mijn Panasonic tv ken ik niet (nooit gebruikt), maar met My Home Screen ben ik uitermate tevreden. Zappen/omschakelen naar externe input, opnemen op SSD, opties en menu's gaat allemaal supersnel. Vergeleken met Android, vind ik android maar een langzaam gedrocht.
Netwerk stream functie (zowel van nas naar tv, als van tv naar mobiel/tablet) noch niet uitgeprobeerd.

Sowieso zijn beschikbare apps het laatste waar ik naar kijk bij de aanschaf van een nieuwe tv.
Ik heb onlangs Plex gezien op een LG TV en dat vond ik toch maar een droevig iets in vergelijking met de versie die ik op m'n Samsung F8000 heb.
" Panasonic GZW954 Review
De hdr-oled die alles aankan"

Minpunten:
Geen dts-geluid

Lekker kloppende subtitel ;)
Mijn WebOS op de LG C9 is ronduit fantastisch !!!! Ondersteund nu ook Apple Airplay. Wat wil je nog meer. Van alle TV’s is WebOS een absolute verademing. Natuurlijk is het dik in orde met OLED.
Kun je naast Apple Airplay ook via je android telefoon casten? Ik begrijp dat er geen Google cast funcitonaliteit is ingebouwd, maar werkt het wel voor bepaalde apps zoals Youtube en NLziet?
En dat is precies de reden waarom ik vooral in AndroidTV geinteresseerd ben als OS... Ik wil geen andere devices om Netflix te kijken, ik wil dat het direct op de TV kan en met android heb ik iig nog het idee dat je niet specifiek van een merk afhankelijk bent en je wat meer opties en flexibiliteit hebt om apps erop te zetten.

Teveel verhalen gehoord van fabrikanten die een app de nek omdraaien of die en die functionaliteit cancellen.

Nadeel is de performance toch nog en het feit dat het wel 'erg veel OS' kan zijn...
Ik heb een Panasonic 65" Led, aqua apps gebruik ik alleen Netflix en Youtube.
Mijn Homescreen werkt vlot, was in het begin een beetje traag maar na een paar updates werkt het zeer goed.
Mijn volgende TV (over een paar jaar pas) word ook een Panasonic mits ze een 80/85inch gaan maken.
Idd, het smart TV gedeelte is enorm verouderd en ondersteuning is nagenoeg 0 en de mediaplayer is een lachertje, echt de slechtste die ik in tijden gezien heb.

Voor mij een reden om GEEN Panasonic meer te kiezen.
Ik gebruik hem niet als monitor of alleen voor het gamen dus ik vind het smart gedeelte enorm belangerijk.
Jammer maar helaas.
De plex app is inderdaad bijzonder slecht te noemen van Panasonic, de Android versie (Sony, philips) en de app op de Xbox is vele malen beter. Ook als je subtitles selecteerd blijft de 'bar' onderin beelt staan, en transcoding is echt een ding.
Nu moet ik zeggen dat ik de gedachte had toen ik een Panasonic UHD tv kocht dat die een beter beeld zou geven dan mijn Samsung UE40F7000 van wat jaren geleden, alleen als je er pal met je neus voor de Panasonic staat is hij prachtig maar doe je 1 stap opzij dan is veel kleur eruit en hou je een fletse tv beeld over.

Ook de interface van de recorder als je programma's op heb genomen op een HDD (PVR) is nog niets veranderd en hetzelfde als de Harddisk-recorder van 10 jaar geleden, geen slowmotion zelfs geen beeld voor beeld, heb hem in mijn slaapkamer hangen en hoop dat mijn Samsung UE40F7000 het nog lang zal blijven doen die ik in de woonkamer heb laten staan met zijn 2 tuners en een slowmotion gelijk als (32x) de NOS een doelpunt vertraagd terug laat zien.

Nee als ik dit had geweten ik hem nooit had gekocht maar mij blind gestaart op de meervoudige tuners.
Ik heb altijd gelezen en ook op deze website dat Panasonic altijd al de beste tv's zijn.
Maar ze zijn wel een slag duurder maar dan heb je wel iets.De dubbele aansluitingen voor c++ is idd een voordeel men kan twee dingen tegelijk doen kijken en opnemen.Zwart kan hij heel erg goed weergeven ,sommige tv's hebben daar nog moeilijkheden mee maar deze dus niet.Misschien is het probleem al gedeeltelijk opgelost met de intrede van oled op de tv's.Hij krijgt een hoge waardering misschien is het wel een Panasonic wat de volgende tv is wat ik ga kopen.Ietjes meer als 1000,00 euro wil ik er wel voor over hebben om een nieuwe te kopen.Maar wij hebben hier ook al 2 tv's, er komt er pas een nieuwe binnen als er eentje kapot gaat.Ik vind de techniek van de laatste jaren van de tv's flink in de lift zit.Volgens mij is het allemaal begonnen toen de eerste full hd tv's die in de schappen liggen.
De kwaliteit van de gemiddelde tv over het algemeen met alle merken is behoorlijk naar boven gegaan met name intrede 4 k tijdperk voor de tv en bluray.Maar Panasonic heeft het goed voor elkaar.Als de puristen op deze website of diegene die deze getest heeft goedkeurt met name hdr 10 dan zit het goed.
Deze televisies zien er ook nog eens goed uit.Alleen het leer van achteren vind ik een beetje over de top
volgens mij hadden ze daar beter een glanzend stukje kunstof voor kunnen gebruiken maargoed het zit aan de achter kant niemand ziet het of heeft er last van.Best goede revieuw geschreven over deze televisie.
Ik zou een google chrome cast (4k) eens proberen als ik jou was.
Direct alle apps die je op je telefoon / tablet / pc streamen naar je tv.
- Geen wachttijden om door menu's te klikken
- Eenvoudig titels en filmpjes zoeken en afsprelen
- Wachtrij waarin je meerdere youtube / spotify / etc content kan plaatsen
- Hele familie kan er tegelijk mee connecten
Als een Chromecast al een te hoge moeilijkheidsgraad is, krijgt de rest van je familie de TV dan uberhaupt wel aangezet?
Is het niet bij veel tv's zo dat je voor de een of andere reden beter af bent met een externe player zoals een Raspberry Pi? Ja het is een gemiste kans en er zullen wel smart tv's zijn met een goede software, maar je zit nergens aan vast, al is het maar voor de updates of de ondersteuning van je bluetooth toetsenbord.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de hoeveelheid reflectie die van het paneel afkomt. Misschien is het een idee om dit in de toekomst ook te reviewen want ik zal niet de enige zijn als je serieus naar een OLED tv zoekt.
Vandaag de tv bekeken in de winkel.. Daar zie je wel reflecties als het beeld zwart weergeeft.. Maar ik heb de tv op gewoon kabel tv laten zetten en vergeleken met samsung q90r en 85r.. Alletwee op standard.. De panasonic was gewoon echt beter.. Diepere kleuren.. Dieper beeld.. Heel erg goed.
De foto's van 100% white en 100% zijn leuk, maar zet er ook maar eens een 5% grey foto tussen en kijk dan eens naar de uniformiteit. Bij veel OLED tv's zie je dan vertical banding, in meer of mindere mate en dat kan ontzettend storen tijdens het kijken.
Ja, ik kijk inderdaad ook altijd naar 5% grijs content ;)

Dit is me werkelijkwaar nooit opgevallen bij het bekijken van normale content (i.p.v. testbeelden) en ik ben toch echt een purist.
The OA op Netflix seizoen 2 schijnt een goede test te zijn. Aflevering 2, ongeveer 4m30s voor het einde, een scene met een trap omhoog ... Hier staan een paar plaatjes van iemand met een E7 https://www.avforums.com/...533/page-31#post-27296903
Heb je ook de post daaronder gezien van de Panasonic 65GZW2004?

Die heeft er namelijk geen last van.

Het lijkt me dus eerder een probleem te zijn hoe fabrikanten de OLED schermen aansturen en Panasonic heeft dit (zoals wel vaker) beter voor elkaar dan bijv. LG.
ik weet wat je bedoelt, maar ik ben tot nu toe nooit een scene tegengekomen waarbij ik banding had.
@Morre @Hamazaki Ik heb mijn OLED tv inmiddels aangemeld bij LG voor vervanging, omdat ik het inmiddels beu ben. Ik zie het dus wel regelmatig, en eigenlijk altijd bij near black scenes.
The OA op Netflix seizoen 2 schijnt een goede test te zijn. Aflevering 2, ongeveer 4m30s voor het einde, een scene met een trap omhoog ... https://www.avforums.com/...533/page-31#post-27296903
Dat had ik na de vorige review al gepost en er zou over nagedacht worden. Blijkbaar nog te kort geleden voor deze review ...
Waarom is het gebrek aan dts decodering een minpunt? Op een apparaat met stereo geluidsweergave voegt surround sound toch niets toe? Oprechte vraag.
Als je Blu-rays lossless ript, heb je een DTS audiostream. Ook als je goede kwaliteit Blu-ray rips download, krijg je daar alleen een DTS stream bij. Deze bestanden moet je stuk voor stuk speciaal voor de Panasonic tv's converteren. Alle andere grote merken hebben gewoon een DTS codec aan boord.
Als je Blu-rays lossless ript, heb je een DTS audiostream. Ook als je goede kwaliteit Blu-ray rips download, krijg je daar alleen een DTS stream bij. Deze bestanden moet je stuk voor stuk speciaal voor de Panasonic tv's converteren.
Enkel als je ze direct op de TV zelf afspeelt. Een ander apparaat kan het waarschijnlijk gewoon als stereo PCM over de HDMI aansluiting sturen, als geluid op het televisietoestel zelf zo belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2019 07:40]

Ja, doorsturen gaat idd wel. Ik gebruik dan ook een ultra hd Blu-ray speler voor de dvd's.
Maar dat direct op de tv afspelen gaat tegenwoordig juist super makkelijk (een verademing ten opzichte van 'vroeger'). Zonde dat Pana die DTS codec niet aan boord heeft.
Aha, zelf speel ik zoeits nooit af. Ik ben nog van de oude stempel waar op een DVD altijd naast het dolby en/of dts geluid altijd een stereo PCM stream aanwezig was. Ik begrijp dat dat nu niet meer het geval is.

Aan de andere reacties te lezen valt het gemis echter goed op te vangen doordat er vaak een dolby stream aanwezig is.
Je kan dus ook geen DTS stereo/5.1 streams decoderen en downsamplen naar stereo, hoewel je die op moderne media/in moderne streams eigenlijk nauwelijks meer tegenkomt als exclusieve stream. Vaak is er wel een Dolby Digital(+) stream waar dat wel mee kan.
geen DTS stereo/5.1 streams decoderen en downsamplen naar stereo
Betekend dat dat je niets hoort? Of heb je wel (stereo) geluid maar is de juiste decodering niet gebruikt?

In dat laatste geval lijkt me dat je dat alleen weet door de specs te lezen. Voor echt DTS moet je sowieso een externe versterker en speakers gebruiken.
Betekend dat dat je niets hoort?
Dat.
Mogelijk dat ik dit niet goed begrijp, en iemand anders mij kan aanvullen?

Wanneer ik anderen vertel een oogje op deze TV te hebben, word het me afgeraden vanwege het ontbreken van DTS. Mijn thuissituatie is echter zo dat ik op een TV (ook de huidige) een receiver heb voor 5.1 geluid (BDV-N7200W).

Als de Panasonic aan zal sluiten met de TV --> Receiver --> Chromecast, en ik stream via plex of neflix een film daarheen, dan zal ik toch geen issue hebben met afspelen van 5.1 geluid? Hetzelfde geld voor het kijken van digi-tv via zo'n KPN kastje, of begrijp ik het nu helemaal niet?
Dts of ieder ander formaat pak je dan toch op je home cinema. Ik mis het hier ook niet. Als je geluid echt belangrijk vind, dan regel je iets anders dan je tv speakers. Dat deze tv claimt dolby atmos te ondersteunen met 2 speakers en een optionele sub is natuurlijk marketing. Als je dat indrukwekkend vindt zoek dan op marktplaats naar de thx gecertificeerde Heineken bierkratjes, je bent dan vast tevreden.
Ik heb Plex op mijn televisie en die doet ook geen DTS.
Nu heb ik dus een Pi4 ernaast staan specifiek voor materiaal met DTS welke ik via Plex afspeel.

De stream komt niet eens binnen in mijn receiver vanuit de TV.
DTS is afhankelijk van je tv, mijn LG OLED B6V kan het wel in ieder geval.
De ingebouwde DLNA cliënt van WebOS werkt wel beter dan de Plex app. Sneller spelen, niet transcoden en leest meer / beter de juiste audio formaten.

Volgens mij kan je in de Plex app ergens configureren wat voor audio stream je wenst.
Alleen als je source meerdere typen audio heeft OF je gaat transcoden.
Uiteraard, dat leek me wel duidelijk.
Hoe zit het tegenwoordig met ‘inbranden’ en OLED?
Het kan altijd gebeuren, maar elke oled tv heeft een ingebouwd schoonmaakmechanisme dat na 2 of 3 uur tv gebruik instart na het uitschakelen van de tv. Dit duurt ongeveer 5/10 minuten, en zorgt ervoor dat oneffenheden glad worden gestreken.
Kan het ook zijn dat het schoonmaakmechanisme soms niet werkt? Mijn vader heeft eind november 2018 een nieuw oled paneel gekregen omdat de oude ingebrand was, maar de nieuwe is al weer aan het inbranden.
Zet jou vader de tv op een zender en laat hij deze dag en nacht draaien met het zelfde teken in het scherm?
Ik heb er eigenlijk nog niet echt iemand over gehoord in mijn kenniskring, en daar hebben al best een aantal mensen eens oled staan. Niet iedereen kijkt overigens 5+ uur tv op een dag. Maar ik vermoed toch dat je vader een bepaald zender aan heb staan,en af en toe de afstanding gebruikt om de tv niet uit te laten vallen :D
Nee, en overigens wordt hier ook na gekeken voor het vervangen. Alles wordt gelogd op de tv.

En omdat jou kenniskring er geen last van heeft, kan het niet dat er wel maandagochtend modellen zijn?
Tuurlijk kan je er een rotte appel tussen hebben zitten, maar 2x achter elkaar is toch wel vreemd..
Ik vind het niet vreemd. Het geeft aan dat er nog een kans is op inbranden, zelfs zo snel als binnen de garantietermijn. Voor mij een reden om geen OLED te kopen. Ik maak veel gebruik van smart tv en daar staan vaak erg lang statische elementen in beeld.
Verkeerde reactie

[Reactie gewijzigd door yousql op 13 augustus 2019 09:05]

Als je de netjes in standby zet (stroom er niet afhalen), dan werkt het schoonmaakmechanisme. Let op dat bij sommige LG-apps (neem aan dat het een LG is), zoals de Youtube-app, de pixelshifter niet werkt en je daar iets voorzichtiger moet zijn met stilstaande beelden. Verder staat mijn C7 op 85% helderheid, meer is niet namelijk prettig, maar het vermindert ook het risico op inbranden.

Ik doe verder van alles met de TV, hij dateert van januari 2018 en geen spoortje van inbranden. Een enkel keertje wat retentie, maar ja, dat is na 30 seconden bewegend beeld weer verdwenen.
Misschien kijkt je vader urenlang naar dezelfde zender? Het kan ook dat hij de stroom eraf haalt wanneer hij de tv uitzet. Bij een Panasonic tv wordt het stand-by lampje oranje ipv rood tijdens het proces. Bij LG merk je dat wanneer je de tv direct weer aanzet, de "klik" mist, dus dan is de tv nooit uitgeweest en dus bezig met het proces.
Nee, en overigens wordt hier ook na gekeken voor het vervangen. Alles wordt gelogd op de tv.

En hij haalt het stroom er ook niet af. Wat ik overigens raar vind. Dat lg niet duidelijk vermeld dat je het stroom er niet af moet halen.
Dat vermelden ze dus wel in de handleiding.
Dan krijgt mijn tv daar niet vaak tijd voor dan op te doen, want als die uit gaat dan gaat vlak erna ook de verlengdoos uit :P(Laat hem bijna nooit in standby staan).
Nu een jaar een oled, nergens last van. Heerlijk beeld!
Tja wat zegt dat nou? Laat dan op ze minst weten hoe vaak ie gebruikt wordt en voor wat (tv kijken, veel dezelfde of verschillende zenders, of gamen, veel dezelfde of verschillende games).

Daarnaast wat is 1 jaar voor een TV?

Zelf ben ik voor LCD gegaan terwijl ik zweer bij OLED op de telefoon. Het risico dat het gaat inbranden omdat ik er op wilde gamen was 6 maanden terug naar mijn idee te hoog. De lage helderheid speelde ook een rol trouwens...
Oké, dan deel ik mijn verhaal ook.

Sinds 2016 een LG OLED B6V. Eerste toestel liep om de haverklap vast en kon geen stabiele optische verbinding met mijn receiver maken. Werd vervangen door een nieuwe: geen problemen meer kunnen vaststellen.
In 2018 was "plots" de rechterkant van het scherm donkerder dan de linkerkant. Het was echt op pixel niveau te zien. Het paneel werd door LG vervangen. Het viel me toen trouwens op dat de coating op het scherm een minder specifieke roze-tint heeft.

Mijn conclusie: ze zijn niet zonder gebreken, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. De kleuren, contrast en responsiveness van het OS is prima en aangenaam om mee te werken, om nog maar te zwijgen van het ontbreken van halo's en backlight bleed.

Heel veel gebruik bij gewone tv (met dus logo's), gaming via de PS4. Voeg daar nog wat Netflix en andere film services (plex) aan toe en mijn tv ziet gelukkig héél wat verschillende beelden.
Voor mij binnen enkele jaren terug een OLED, wanneer deze z'n beste tijd gehad heeft.

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 13 augustus 2019 10:49]

Tv wordt normaal gebruikt door een heel gezin op hoge helderheid, inclusief wii u, geen last van inbranden...
Ik heb al zo'n 25 jaar Panasonic televisies in mijn bezit en ze laten het nooit afweten. Begonnen met de beeldbuis, nu nog steeds een plasma omdat ik toch echt op een model als deze oled zit te wachten. Deze review trekt mij definitief over de streep, hulde en dank voor deze zeer uitgebreide review met duidelijke voorbeelden over oa. de gamma/kleurdiepte!
Ps: De vormgeving van de afstandsbediening is al jaren hetzelfde bij Panasonic, deze versie wijkt nauwelijks af van de afstandsbediening die ik voor mijn plasma heb.
Precies; zo zit ik er ook in: heb dezelfde situatie haha. Heb ook nog een plasma uit 2006; ja ik weet had niet het geld om een TV te kopen tussentijds. Nu mogelijk wel.
Deze review en hopelijk ook een toekomstige review van GWZ2004 model zouden doorslag kunnen geven...

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 13 augustus 2019 10:03]

Ja, ondanks dat ik WebOS van LG beter vind werken zou ik wederom voor de Panasonic gaan. Beeldkwaliteit is gewoonweg beter (aansturing) en ook de bouwkwaliteit is een stuk hoger. Bij de LG oleds zie ik bij sommige schermen dat deze niet helemaal vlak zijn (wobbeling), maar bij de Panasonics & Sony's kan ik dit niet ontdekken.
en ons 55"-testmodel is voor zo'n 1750 euro in de Pricewatch te vinden.
Insider info wat betreft een prijsverlaging?

Wel prettig dat HDMI 2.1 meer gemeengoed wordt.
Zo raar om een 120hz 4k display te zien zoals bij de LG televisies terwijl de HDMI poorten maar max 4k@60hz aankunnen.

Gelukkig is dit sinds LG's 9 series opgelost.
En ik moest ook wel lachen om de RGB/component video aansluitingen achterop. Ik vraag me af of er onderzoek beschikbaar is naar hoeveel klanten die aansluiting nog gebruiken.
In Nederland verwacht ik nihil (wij waren van de Scart), maar zelfs in landen waar deze gebruikelijk waren zal het onderhand toch wel uitgestorven zijn?
En ik moest ook wel lachen om de RGB/component video aansluitingen achterop.

(...)

In Nederland verwacht ik nihil (wij waren van de Scart),
SCART bevat gewoon RGB, en de betreffende ingang kan je gecombineerd met een stereo geluidsingang gewoon gebruiken als RGB SCART aansluiting, al zou er echt behoefte voor zijn. ;) Component (YPbPr) was een tijdje populair toen de Xbox 360 nog geen HDMI had, maar dat is meer dan 10 jaar geleden.

Al ben je een fanatieke verzamelaar van originele consoles, dan ga je gewoon met goede analoog -> HDMI converters en (automatische) HDMI switches aan de slag. Maar goed, fanatieke verzamelaars hebben waarschijnlijk nog wel ergens een CRT staan.

[edit]
Een andere use case die ik kan bedenken zijn oudere bewakingssystemen, die enkel analoge uitgangen hadden. Soms gaan die systemen een stuk langer mee dan televisies. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dat een grote markt is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2019 07:59]

Ik zie nergens een RGB-aansluiting en ook geen berichten dat de componentaansluiting als RGB te gebruiken is? Ze als SCART gebruiken gaat in ieder geval niet werken, omdat een pin voor de sync nodig is (dat gaat bij component over de Y).
Ik zie nergens een RGB-aansluiting en ook geen berichten dat de componentaansluiting als RGB te gebruiken is?
Je hebt gelijk. Lijkt er niet op te zitten. Kan mij ook niet voorstellen dat dat een groot gemis is.
Ze als SCART gebruiken gaat in ieder geval niet werken,
Dat gaat weer een beetje te ver, want SCART had ook gewoon de mogelijkheid om enkel composite video te gebruiken.
omdat een pin voor de sync nodig is (dat gaat bij component over de Y).
Bij oudere televisies werd dat opgelost door voor RGB ook de composite aansluiting te gebruiken. Het beeld kwam door via RGB, de sync via composite.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2019 08:45]

Klopt, syncs zitten bij SCART op de composiet en bij uitsluitend RGB zit er alleen een sync op de composietpin. Maar dat gaat je hier niet helpen, want je hebt geen composietpin op deze televisie.

Wat mij betreft: SCART is nuttig, omdat er bergen en bergen apparatuur met SCART gemaakt is. Je zult wel eens tegen zo'n apparaat op lopen en dan is het handig dat je het kunt aansluiten. Apparatuur met composietuitgang is er maar zeer beperkt geweest en dus is een composietingang veel minder nuttig.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 13 augustus 2019 08:50]

Apparatuur met composietuitgang is er maar zeer beperkt geweest en dus is een composietingang veel minder nuttig.
Ik denk dat je composiet verwart met component. Apparatuur met composiet was er veel. Denk aan de vele game consoles van voor de PS2/Xbox generatie, waarbij het in sommige gevallen de enige video uitgang optie was. Verder zou de component ingang van deze TV ook gebruikt kunnen worden voor composiet video, volgens de specificaties in deze review.

Verder kan je RGB SCART converteren met zoiets als dit. Voor S-Video zou iets als dit gebruikt kunnen worden. Composiet video zou met elk van deze apparaten moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2019 09:45]

Bij de foto van de aansluitingen zit je idd bij de groene RCA connector Y/V staan, wat aangeeft dat je daar de goude oude gele composiet Video kabel in kan steken voor 90's console vermaak (en dan je audio via de rode en witte RCA connectors natuurlijk) :)

Sowieso waren de Groene stekker van analoge component en gele composiet signalen deels compatible met elkaar kwa helderheid doorgeven als ik mij niet vergis, dan heb je sowieso zwart wit beeld :o Bij composiet wordt namelijk de luminance en de chrominance samen doorgegeven (vandaar dat het een composiet is) terwijl bij component de helderheid, rood en blauw als aparte componenten worden doorgegeven met 1 component per kabel (helderheid-rood-blauw=groen, zo kom je aan je RGB). Maar het luminance signaal is bij beiden identiek als ik mij niet vergis.
Inderdaad een verschijvinkje, er had moeten staan : Apparatuur met component is er maar zeer beperkt geweest.
Misschien Japan, daar zijn ze toch van de oude consoles. Het blijft een Japans merk.
Ik heb een vrij recente tv en gebruik die RGB nog met m'n Wii :)
Dit jaar jammer genoeg opnieuw geen DTS codec, waardoor je Blu--ray rips moet converteren naar AC3 om geluid te hebben bij de Panasonic televisies.

Wel goed om te zien dat de piekhelderheid van een wit vlak dat een zwart scherm beslaat van 10% omhoog is gegaan van 755cd/m² naar 856cd/m², en een vlak van 25% omhoog is gegaan van 486cd/m² naar 519cd/m².
Ah, zo had ik het dts gemis nog niet bekeken. Maar een beetje bron biedt toch meer dan alleen dts? Ik neem illegale rips hier even niet mee, want dat mag niet hé! :)
Ik heb Blu-rays die alleen een DTS stream bevatten. Vaak is het dacht ik zo dat wanneer je andere talen kan kiezen, je deze wel in AC3 krijgt, om ruimte te bespraren waarschijnlijk. Maar illegale rips mogen niet nee, ik heb gehoord dat Brein meeleest op tweakers ;).
Je kan je (legale en geripte) Blu-Rays toch gewoon afspelen met een via HDMI aangesloten apparaat dat DTS 5.1 decomprimeert naar PCM stereo?
Ja, dat kan wel. Via een mediaspeler of Blu-ray speler heb je altijd geluid met de tv.
Aan de redactie @Sim : de foto's die bij de beeldeigenschappen staan voor 100% wit, is dat wel van het OLED panel? Ik zie daarin helderheidsverschillen en donkere plekken in de hoeken die meer overeenkomen met een LCD paneel...
Goed opgemerkt! Het zit zo; degene die de foto's heeft gemaakt heeft zich niet goed aan de instructie gehouden en had niet goed belicht voor middengrijs. Deze persoon is nu op vakantie dus ik heb geprobeerd de foto's te redden door achteraf de belichting terug te draaien in Lightroom. Dat leverde helaas een minder goed resultaat op dan je mag verwachten van een oled. In de praktijk ziet het er dus veel beter uit dan op de foto, maar we moesten even roeien met de roeien die we hadden.
:) over de knie ermee als je collega terugkomt :+
Ik heb gisteren de voorloper besteld (TX55FZ830E), helaas geen Dolby Vision), maar dat was me de honderden euro's extra niet waard.

Ook bij het 2018 model is de professional 1 stand the way to go met zeeeeer nauwkeurige weergave!

[Reactie gewijzigd door ralphkeb op 13 augustus 2019 07:28]

Dat er geen dolby vision op zit is ook geen enkel probleem.. Heb ik ergens gezien. Valt gewoon op hdr 10.. en was in die modes nog mooier ook..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 iPhone

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True