Sea of Solitude Review

Prachtig, maar de boodschap gaat verloren

Mooi en sfeervol

Wat overblijft is een prachtige game met sfeervolle muziek. Het uiterlijk en de sfeer in de levels vormen samen het sterkste punt van Sea of Solitude, vooral omdat het om Kay heen afwisselend donker of juist heel zonnig is. Ook het ontwerp van de levende zielen in de game is prima. Kay, de monsters en de andere personages zien er allemaal prima uit en lijken zo uit een stripboek weggelopen. Over de stemacteurs zijn we wat minder te spreken. Jo-Mei heeft gekozen voor Duitse stemacteurs die Engelse teksten inspreken, en dat is te horen. Het Duitse accent klinkt wat knullig. Daarbij valt vooral Kay op. De stem van Kay wordt verzorgd door Miriam Jud, in het dagelijks leven animation lead bij Jo-Mei en dus geen stemacteur. Dat is te horen, niet alleen aan haar accent, maar ook aan de wat vlakke manier van praten. Voor een amateur doet ze het prima, maar voor de hoofdpersoon in een game heeft ze duidelijk te weinig ervaring. Hoe sympathiek het ook is dat Jo-Mei een collega deze rol heeft toebedeeld, ze doet daarmee haar eigen game te kort.

Conclusie

Sea of Solitude is een game waar je sympathie voor op zou willen brengen, een game waar we graag heel positief over zouden willen zijn. Een game als Firewatch, met een enigszins vergelijkbare stijl en thematiek. Helaas lukt het bij SoS minder goed om erg enthousiast te worden. Daarvoor ligt de nadruk te veel op de persoonlijke ervaringen van Geppert. Het zijn niet zozeer de familie en vrienden van Kay, maar meer die van Cornelia Geppert die steeds met naam en toenaam worden genoemd. Dat is jammer, want daardoor mist de game de kans om universele thema's als pesten en relatieproblemen invoelbaar te maken. De game vertelt nadrukkelijk het eigen verhaal van Geppert, het wordt te weinig het verhaal van de speler. Een gemiste kans. De game komt nooit los van het verhaal van de maakster en de ervaringen van Geppert zijn nu ook weer niet heel uitzonderlijk. Er zijn legio mensen die hebben te maken met pesten op school, ruziënde ouders, stress op het werk en een verloren liefde. Daarom was een wat meer universele aanpak naar onze smaak beter geweest. Jammer, want de vormgeving is prima en de gameplay ook, al is de gameplay wat simpel en de game als geheel wat aan de korte kant.

Reacties (47)

Het is vooral een haastig opgemaakte review, daar heb je helemaal gelijk in, want ik ben inderdaad glad vergeten om een video en wat screenshots tussen de alinea's te plaatsen, wat wel de gewoonte is. Dat is slordig. Haastig geschreven is het niet, maar SoS is een erg korte game (in 3, hooguit 4 uur ben je er echt wel doorheen) waarin weinig gameplay zit, dus tenzij ik het verhaal geheel zou spoilen, valt er ook weer niet zo heel veel over te vertellen. Ik heb de opmaak aangepast, zoals oorspronkelijk bedoeld was.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 20 juli 2019 12:41]

Sja, lijkt mij dan ook logisch (korte game, weinig inhoud) dat je er verder niet zoveel tijd in kon stoppen.

Voor mij is het klaar als een klontje, waarom deze review wat korter is.

[Reactie gewijzigd door Sangroid op 20 juli 2019 13:24]

Het verhaal, de achtergrond, de omgeving geven en gedeeltelijk beeld van de gameplay. Graag had ik meer gelezen over springen, rennen kruipen, sluipen. Een filmpje had bijgedragen aan wat ik mis.
Dankjewel dit is precies wat ik bedoel.
Zie de link van DonJunior idd. Al is er weinig te vertellen over het rennen, springen, etc. Kruipen en sluipen is er niet ;)

Ben wel blij met het punt van Paul. Hoewel ik een hekel heb aan punten en sterren komt het wel ongeveer overeen met wat ik ervan vond. De game is gewoon kort en buiten de graphics is er weinig verrassends en vernieuwend. Er had meer ingezeten.
Ik vrees dat je je teveel voorstelt bij de gameplay. Er is niet zo veel springen. Een beetje, maar heel spannend of moeilijk wordt het nooit. Het is geen Mario, waar precisie van levensbelang is. Zoals ik beschrijf: enkel als je een stukje moet zwemmen is het oppassen dat er toevallig geen monster langs zwemt, want dan wordt je opgegeten.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 20 juli 2019 13:16]

In de basis lijkt het wel op Submerged voor oa de Xbox, maar de waterhoogte is een leuke toevoeging.
En inderdaad wat plaatjes in de review zou het wel beter maken.
Niet in de basis alleen. Het lijkt in de trailer wel heel erg veel op Submerged met het voornaamste verschil dat de opgegeten kan worden daar waar Submerged zonder enige vorm van geweld is. Voor de rest lijkt het er heel veel van gepakt te hebben.
Ik kon nergens prijs informatie vinden, via EA kost deze:
€ 19,99 voor de PC , XBOX of PS4 versie.
Het doet me een beetje aan Rime denken!?
Het is zeer jammer te lezen dat vooral het verhaal van Cornelia zelf is te beleven in de game. Begrijp me niet verkeerd er is niets minder oprecht dan een persoonlijk verhaal, maar maak alleen al de karakters fictief en het maakt het makkelijker de karakters beter invoelbaar te maken voor de speler.
Doet erg aan RiME en een beetje aan Brothers denken. Op Metacritic is de score heel redelijk, dus het zal erg persoonlijk zijn wat je ervan vindt.
Hmm, had deze game cadeau willen doen aan de vriendin. Maar na het lezen van wat reviews en het zien van wat Gameplay, vallen de ervaringen compleet in het "niets" met wat zij zelf heeft meegemaakt en zal het haar denk ik OF totaal niet boeien, OF alleen maar irriteren ivm de keuzes die Geppert bij de ervaringen maakt ipv dat de speler deze "zelf" min of meer zou kunnen maken.

Wat dat betreft ben ik het volledig met je eens Paul, als de game iets meer vrijheid of "eigen impact" simuleerde had het al een hele andere (heftigere en persoonlijkere) ervaring kunnen zijn.
@Paul Hulsebosch je spreekt dat het vooral gericht is op het verhaal van geppert. Maar kan ik erdoor kijken? Ik zou het namelijk willen spelen om te weten hoe een bepaalde vriend die ook gepest wordt zich voelt/kan voelen? Hij spreekt hier geregeld over en om je eens in zijn plaats te stellen. Lukt dit als ik een goede filter plaats?