Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Super Mario Maker 2 Review

Meer variatie voor meer spelplezier

Conclusie

Super Mario Maker 2 is een must-have voor Nintendo Switch-bezitters, al was het maar omdat de console van Nintendo ook weer niet zo heel veel goede, originele games krijgt. De titels van Nintendo zelf zijn goed voor het leeuwendeel van dat aanbod, en deze game sluit zich aan bij die collectie. Het spel heeft dezelfde verslavingsfactor als het origineel en voegt daar nog eens een aardig aantal nieuwe elementen aan toe. De lading door Nintendo zelf ontworpen levels is fijn en maakt dat Super Mario Maker 2 ook voor de wat meer casual gamers leuk is. Daarnaast heeft Nintendo het spel van een uitgebreide en erg nuttige leerschool voorzien, waarin gamers wordt aangeleerd wat er komt kijken bij het maken van een level. Dat gaat een stuk verder dan 'zo plaats je een blok of een power-up'; het hangt samen met een achterliggende visie en een idee bij het creëren van een level. Dat is een mate van diepgang die we niet hadden zien aankomen en die spelers daadwerkelijk iets kan bijbrengen over hoe het ontwerpen van levels werkt. Of dat online tot hoogwaardige levels gaat leiden? Vast wel, al zien we tot nu toe vooral veel levels die voor ons in de categorie 'onmogelijk' vallen. De keerzijde daarvan: op Twitch of YouTube zien hoe sommigen die ogenschijnlijk onmogelijke levels wel weten te voltooien, is ook entertainment. Al met al is Super Mario Maker 2 een heerlijk spel om jou - of je kinderen, op de achterbank van de auto richting de vakantiebestemming - uren bezig te houden.

Getest

Super Mario Maker 2, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 49,45

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Reacties (52)

Wijzig sortering
Heb hem vorige week gehaald en vind het een ideale game om mijn dochter van 4 te leren gamen. Ik maak zelfs levels die haar uitdagen, maar toch net haalbaar zijn. En op die manier wordt ze steeds een stukje beter tot ze ook een "gewone" Mario kan spelen.
Dat is wel een goed idee! Denk dat ik dat ook maar eens moet gaan doen voor mijn dochter van dezelfde leeftijd. :)
Er is inmiddels een flinke community die levels maakt voor 3-4-5 jarigen. Erg veel aanbod dus. Check bijv even GameFaqs, daar zijn lange topics met level ids voor kinderen.
Thnx voor de tip! Vind het vooral ook leuk om zelf levels te bouwen. Vervolgens kijk ik met mijn dochter mee terwijl ze een level in de editor speelt. En als iets niet lukt, plaats ik er gewoon een blokje bij. :)

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 11 juli 2019 10:01]

Het is dat ik geen switch heb anders het spel gekocht.
Je zou eens deze videoblogger moeten checken.
https://www.youtube.com/user/ryukahr
Die speelt veel levels en ik ben verbaasd wat je allemaal niet kan doen met Mario. (shell jump)

Het is best vermakelijk zeker met zijn skills het ook niet altijd red.

Mensen zijn heel creatief zeker in Maker 1
waar men moest doen met de mogelijkheden noem maar eens No jump level, of geweldige auto game of een troll level.

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 10 juli 2019 09:35]

Frustrerend als minpunt voor een review van een spel met beargumentering dat puzzels soms wat moeilijker kunnen zijn? Sorry maar jullie zijn nu wel heel erg zoekende om minpunten te benoemen bij een review.
exact mijn eerste gedachte.
De frustratie die ik bij het spelen heb van pittige kaizo levels, uitdagende puzzel levels of goed uitgevoerde troll levels ondervind maken juist dat ik het spel uren blijf spelen in een zitting :X

Daarnaast is het ook een beetje een community ding geworden om de zogehete "hot garbage" toch uit te spelen en niet te skippen voor een beetje extra voldoening. Daar er nu ook een dislike systeem is zullen de levels willicht alleen maar beter worden.

Ik heb er in ieder geval al veel te veel uur inzitten met enorm veel plezier, spanning en frustratie :D

[Reactie gewijzigd door s0ulmaster op 10 juli 2019 09:07]

In dit geval gaat de review dan ook niet over jou, maar over de gemiddelde gebruiker. Bijv. een tech-journalist. Die zijn gewoon niet zo goed als jij bent.
En wellicht zijn ze bij de Endless mode dan wel op een "Uno Mas" level gestuit waarbij je de game-mechanics moet misbruiken om tot een goed eind te komen. Of zelfs iets simpels als Mario met een greenshell door een note-blok leiden. Dat soort levels zijn leuk voor jou, maar zijn te ingewikkeld voor een gemiddelde gebruiker. En laten we daar juist recensies voor hebben. Iemand die de community volgt en daar gepassioneerd over is, geeft een game sowieso wel een 10. Daar is een recensie dus niet voor nodig.
Wellicht dat je gelijk hebt. Het feit dat het user created content is maakt het inderdaad wel dat de tech die je voorgeschoteld krijgt nogal eens buiten de gebaande paden gaat. Ik heb nu al weer levels voorbij zien komen die alle mechanics om zeep helpen en allemaal vage shit doen.
Dat gaat voor een gemiddelde gebruiker wellicht wat te ver.

Desalniettemin gebeurd het meeste van dit soort dingen (nagenoeg alles) alleen op super expert vanwege de lage clear rates. De mensen die net beginnen zullen sowieso nog erg veel tijd nodig hebben voordat ze bij super expert zijn. Wil niet zeggen dat op de lagere niveaus de levels beter zijn trouwens :X

Daarnaast wordt er ook veel gepoogd door nintendo om leuke en goed levels te delen en heb je het beoordelings systeem waardoor je makkelijk vele leuke levels kan vinden en kan je levels skippen als ze je echt niet bevallen.

Al met is het nergens voor nodig om je spelplezier te laten bederven door frustratie, maar blijkbaar heeft de schrijver van het artikel dat net iets anders ervaren.
Ik denk dat dit met oog op hele achterdochtige community levels is neergezet. Als ik het mij goed herinner heb je in deze game ook een 'Mario 100' mode waarin je met 100 levens een aantal community levels moet voltooien. Als je dan bijvoorbeeld zo'n impossible to beat level krijgt is dat wel erg frustrerend.
100 man bestaat niet meer. Deze is vervangen door endless mode, met een leaderboard voor wie de meeste levels kan clearen met 30 levens (super expert).
Gewoon skippen en doorspelen. Die optie is er gelukkig ook!
Dit. Je kan door de "-"-knop in te drukken een level skippen. Daar hebben ze over nagedacht gelukkig.
Ja, ik denk dat het puzzelen juist leuk is. En als je het daar niet mee eens bent, dan ga je een ander level spelen. Er zijn heel veel minder leuke levels, maar dat is logisch voor zo'n community. Die speel je gewoon niet. Er staan ook heel veel mooie creative levels tegenover.
Dat is bij iedereen anders hé? Bij mij sluit dit dan weer wel naadloos aan. Aangezien ik geen fanatieke Gamer ben heb ik geen zin in 250 uur spelen. Als een spel te lastig begint te worden (zonder de optie van moeilijkheid) gooi ik het spel opzij.

Maar wederom, iedereen is daar anders in.
Hoe is het geen minpunt dat je Nintendo Online nodig hebt om de levels te downloaden en te spelen? Ik snap dat het voor multiplayer gebruikt zou worden maar SMM is er toch juist om levels van anderen ook te kunnen spelen? Daarvoor een online abonnement verplichten vindt ik een vreemde zaak.
Dat geldt voor de meeste spellen met online elementen. In het begin bood Nintendo online zaken zonder extra kosten aan. Op enig moment heeft Nintendo beslotten dat een online abo nodig is. Dat is voor veel spellen jammer. Maar ergens begrijp ik wel dat ze de servers en traffic ook moeten betalen. Dan lap ik de paar tientjes per jaar maar weer. Met frisse tegenzin en een beetje begrip. Ik vind het wel de moeite waard.
Ja maar nog steeds geen dedicated servers, dus waar betaal je dan voor? Zodat Nintendo de eshop en "het netwerk" in de lucht kan houden? Onzin, is gewoon geld verdienen. Is ze goed recht maar ze moeten niet doen alsof de online experience ermee gebaat is want dat geloof ik pas als ze keer servers neerknallen.
Maar ergens begrijp ik wel dat ze de servers en traffic ook moeten betalen.
Enige servers die de Switch afdeling heeft zijn de update servers voor de OS en de games, voor de rest bieden ze niks want alle Nintendo games zijn Peer2Peer. De NES games slaan nergens op, want maar heel weinig mensen vinden NES games nog leuk. Cloud Saving wordt nog niet eens door alle Nintendo games geaccepteerd. Het is een schijtservice door een schijtbedrijf, maar ze hebben te goede game designers om het links te laten liggen.
Ik vraag me dan af waarom dit bij bv. Steam workshop geen probleem is? Lijken mij vrij vergelijkbare bedrijven in de business. Dat je online moet hebben is voor mij ook de reden waarom ik deze game niet haal. De kwaliteit van het netwerk/matchmaking valt me overigens ook enorm tegen.
Voor mij is dit ook een nadeel, met alle diensten kom ik momenteel om in abonnementen. Hierom heb ik ook geen Nintendo Online abonnement afgesloten, omdat het weer een extra abonnement is en waar cloud saves* het misschien had kunnen redden om mij toch een abonnement af te laten sluiten heeft Nintendo een manier gevonden om die te verpesten.

Dat gezegd te hebben vind ik het niet heel gek dat het niet als expliciet minpunt wordt genoemd, het word in ieder geval wel in de recensie zelf een keer genoemd.

Echter betekent dit wel dat ik SMM2 links zal laten liggen omdat ik toch geen gebruik kan maken van het grootste gedeelte van de content -O-

*Waarbij ik eigenlijk van mening ben dat ook die gratis zouden moeten zijn zoals bij Steam, Xbox en andere platformen. Maar dat is een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 juli 2019 08:23]

Wat een geneuzel over een abo'tje van 2 tientjes. 2 kratten bier ben je al meer kwijt. Sorry kon het niet laten...
Dat vind ik altijd zo'n prut argument, sorry.

Als ik alle abonnementen zou accepteren/aannemen omdat het "maar twee krattenbier" is dan hou ik geen geld over voor een daadwerkelijk kratje bier. Dan kan de prijs nog zo laag zijn op een gegeven moment is het simpelweg op en kan/wil je niet meer kratjesbier/kopjeskoffie/whatever inleveren.
Deze was mij inderdaad ook ontgaan ...

Dank hiervoor. Mijn zoon wil deze graag op de verjaardag maar ik denk dat het toch weer ouderwets Mario Party gaat worden op de bank, ook heel leuk. Ik ga geen Nintendo abonnement aanschaffen voor die paar uurtjes per maand.

[Reactie gewijzigd door Dhrax op 10 juli 2019 16:11]

Ik betaal anders jaarlijks voor Xbox Live Gold om online mijn spelletjes te kunnen spelen. Op PlayStation is een vergelijkbare constructie. Dus hoezo zou het vanzelfsprekend zijn om een A game op een console met online mogelijkheden volledige te kunnen gebruiken zonder daarvoor een abonnement op de netwerk service af te nemen?

Zoals bij alle commerciële bedrijven blijf je uiteindelijk betalen.
Ja maar bij andere diensten krijg je ook wat.
Laten we wel wezen, de online dienst van Nintendo lijkt op een dienst van 10 jaar geleden ...
Voice chat gaat via een app middels je smartphone, hoe zielig wil je het hebben.

Het hele friends gebeuren was en is nog altijd omslachtig bij Nintendo en is ook niet van deze tijd.
De servers zijn tevens niet van de kwaliteit zoals je dat zou verwachten en dat heeft zijn weerslag op serieuze multiplayer.

Op een PS4 kan ik ook ZONDER het netwerk gewoon savedata opslaan, lokaal. Waarom kan zoiets simpels niet met de Swith in 2019.
Sterker nog, niet alle games kan je de savegames van backuppen in de cloud, waarom niet ?

Ten slotte, kijk eens naar de 'geweldige' 8 bit rommel die je als gratis games krijgt. Leuk voor mensen van middelbare leeftijd met enig jeugdsentiment maar je hoeft er niet mee aan te komen bij de huidige jeugd.
Waarom zit er niet wat recents bij ? Een leuke mario Wii game moet makkelijk kunnen en dat wilt men ook nog best spelen.
Kijk eens naar de andere consoles, zitten moderne games bij en naast de B categorie games komen er ook regelmatig A klasse games voorbij.

Nee, durf het aub niet te vergelijken met de diensten van Xbox en Playstation want dan heb je GEEN IDEE waar je het over hebt.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 10 juli 2019 15:51]

Dat ze elkaar allemaal nadoen maakt niet dat je het gewoon moet accepteren.

Ik heb een PS4 online abonnement.
De meeste games zijn peer to peer gehost. Ik download nooit die gratis maandelijkse games.

Het enige nut wat het voor mij heeft is de vriendenlijst. Dat kan ook prima per game dus daar hebben we de consoleboer niet voor nodig. Waar betaal ik nu voor telkens?
Ik snap die irritatie zeker wel en ik ben zeker niet van "de massa doet het dus het is normaal". Wat een onzin (kuddegedrag).

Goed voorbeeld is dat ik al een jaar of 10 geen game van Activision gekocht hebt vanwege hun geldklopperij met COD.
Het heeft lang geduurd, maar ze zijn over inmiddels. Als maar genoeg mensen het laten merken veranderd het wel.
Ik wilde graag Smash Bro's kopen. Niet gedaan vanwege vergelijkbare praktijken.

Bomberman verwoord het wat simpel, maar daar is niets aan gelogen wat mij betreft. Het geldt echter ook voor Sony (Xbox heb ik niet dus geen idee hoe het daar werkt).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 10 juli 2019 09:30]

Dat ze elkaar allemaal nadoen maakt niet dat je het gewoon moet accepteren.
Dat klopt. Elk individu kan zelf prima de keuze maken om eraan mee te doen of niet.
Ik heb een PS4 online abonnement.
Hoe rijmt dat met bovenstaande uitspraak van je? Schijnbaar die je er zelf namelijk gewoon aan mee en accepteer je het.
We leven niet in een zwart \ wit wereld.

Het is dus niet zo dat je altijd alles wel of niet moet doen.
Dat is niet alleen bij Nintendo, iedereen om je heen is geld aan het verdienen. Alleen de zon is gratis.
Klopt, maar Nintendo bied enorm weinig voor het geld.
Hun online service is niet serieus te noemen.
Kijk eens naar het omslachtige Friends systeem, dateerd van 10 jaar geleden.
Voice chat ? Mag je via een app op een smartphone regelen ... Gaat toch helemaal nergens over.
Online save data geld niet voor alle games en daarbij gratis games van 30+ jaar oud die de meesten niet eens meer willen spelen (5 minuten leuk en dan hebben de meesten het wel gezien), en de jeugd wilt er niet eens aan beginnen.
We hebben deel één op de Wii u en SMM is heel erg leuk. Zeker in binnen gezin levels voor elkaar te bouwen. Daarnaast wat levels van andere mensen, bijvoorbeeld welke op forum Tweakers zijn gedeeld.

Maar daarna gaat het naar mijn mening iets te snel over.

Spel valt of staat ermee in wat voor mate je het leuk vind om levels te ontwerpen.
ik heb hem gisteren gespeeld, na lange tijd geen mario gespeeld te hebben, en kan nog niet wennen aan het "doorglijden" in 3d: als je stopt dan zet je nog wat stappen, dat voelt anders dan de oude marios
Dat heeft elke mario tot nu toe in zekere mate. Heb je niet gewoon veel input lag :)
Dat heeft elke mario tot nu toe in zekere mate. Heb je niet gewoon veel input lag :)
tot nog toe alleen in handheld mode gespeeld, als daar al inputlag merkbaar is, hou ik mijn hart vast voor als ik hem aan de tv weet aan te sluiten
Het feit dat je een online abonnement moet afsluiten om de levels van anderen te kunnen spelen is voor mij een enorm minpunt. Ik snap goed waarom ze geld vragen voor online, maar ik doe vrijwel niks online/multiplay en zonder abonnement valt een zeer groot onderdeel van dit spel weg. Jammer, had gehoopt dat de levels van anderen gewoon te downloaden waren zonder betaalde constructie.
Er zit een hele grote bug in het spel dat multi-player onbruikbaar maakt. Als in multi-player mode iemand dood gaat dan bevriest het spel een seconde. Dit onderbreekt de flow van de spelers die niet doodgaan. Als je mid-air aan het bijsturen bent en dan opeens het scherm een seconde bevriest dan mislukt dat.

Je mag toch verwachten dat het spel gewoon vloeiend doorspeelt als een mede-speler dood gaat? Hopelijk wordt deze bug snel verholpen want hierdoor spelen wij geen multi-player meer vanwege de frustratie die dit oplevert.
Ik ben zelf een speler, geen maker. Ik heb dit spel gekocht om 2D Mario te spelen, met name SMW style. Helaas vind ik het ook in deel 2 weer erg lastig om leuke levels te vinden. Het zoek systeem moet toch beter kunnen?

Daarnaast valt me op dat iedereen het een sport lijkt te vinden zo moeilijk mogelijk levels te maken. Ik ben een zeer ervaren Mario speler, maar ik heb lang niet altijd zin in een super uitdaging en zelfs als ik er wel zin in heb zijn de meeste levels nog extreem moeilijk tot aan onhaalbaar. Voor een casual speler is de lol er snel vanaf denk ik.
Mss kun je de mijne ff proberen :)

YWH-KR0-X4G

Niet echt heel moeilijk, wel puzzelen met ietwat krappe tijd..
Super leuk spel. Zo'n 100 levels die gemaakt zijn door Nintendo zelf en daarnaast de oneindige hoeveelheid levels die je online kunt vinden... Echt geweldig! Dit maakt naar mijn idee Super Mario Deluxe voor de Switch overbodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True