Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Super Mario Maker 2 Review

Meer variatie voor meer spelplezier

Waardevolle verhaalmodus

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 neemt de basis van het origineel en voegt daar enkele sterke onderdelen aan toe. In de eerste plaats hebben spelers meer mogelijkheiden bij het bouwen, maar meer casual spelers zullen ook aangetrokken worden door de levels die Nintendo zelf heeft gemaakt voor de verhaalmodus. Dat verhaal stelt niet veel voor, maar vormt een aardig opstapje naar de vaak veel lastigere levels die je online gaat vinden. Voor beginnende bouwers is er een uitgebreide tutorial die je alle fijne kneepjes van het levelbouwen aanleert. Daarbij gaat de content vrij diep, en dat maakt deze digitale lessen in het bouwen van levels zowaar erg interessant. Dat leidt hopelijk tot nog betere creaties, die alle spelers vervolgens met elkaar kunnen uitwisselen via de online 'levelwereld'. Daar staan nu al enkele prachtige, maar zeker ook een aantal nagenoeg onhaalbare levels. Dat maakt Super Mario Maker 2 een game met een vrijwel onuitputtelijke voorraad zeer uiteenlopende Mario-levels, en daarmee eigenlijk een must-have voor elke gamer die Nintendo een warm hart toedraagt.

Getest

Super Mario Maker 2, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 49,45

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Een kleine vier jaar geleden bracht Nintendo Super Mario Maker uit voor de Nintendo Wii U. Het spel gooide hoge ogen. Met name doordat de makers het zelf creëren van levels simpel genoeg maakten om spelers uit te nodigen ermee aan de slag te gaan en creaties met elkaar te delen. Dat het bouwen in de basis simpel was, betekent echter niet dat er geen zeer gecompliceerde levels werden gemaakt. Veel geoefende makers wisten onmogelijk ogende levels te delen, en het voltooien van die levels was voor anderen vervolgens een doel op zich. Een geslaagde game dus, en dat maakt het logisch dat Nintendo nu met een tweede deel komt, voor de Switch.

Eerder door Nintendo gepubliceerde video waarin diverse nieuwe mogelijkheden in Super Mario Maker 2 worden doorgenomen.

Dat tweede deel onderscheidt zich op diverse manieren van het origineel, al blijft de basis gelijk. Die basis is dat dit een game is die het uiteindelijk moet hebben van de door spelers gemaakte content. Wil je lang plezier beleven aan deze game, dan moet je het dus leuk vinden om 'gewoon' heel veel Mario te spelen, in allerlei sterk van elkaar verschillende levels. Belangrijk is trouwens wel dat je om levels te kunnen delen en te downloaden een betaald abonnement op Nintendo Switch Online moet hebben. Dat abonnement is niet heel duur - na de proefperiode van zeven dagen betaal je vier euro voor een maand of twintig euro per jaar - maar wees je ervan bewust.

Vernieuwing kent Super Mario Maker 2 echter zeker ook. Een van de beste vernieuwingen is te vinden buiten het bouwen en delen om. De game beschikt namelijk over een behoorlijk stevige 'verhaalmodus', waarbij de levels die je tegenkomt door Nintendo zelf zijn gemaakt. De aanhalingstekens rond 'verhaalmodus' staan er omdat het verhaal op zich niet veel inhoudt: het net afgebouwde kasteel van Princess Peach wordt afgebroken doordat een hond op de 'resetknop' is gaan staan. Het gevolg is dat de Toads opnieuw moeten beginnen. En dat is helaas niet gratis. Elk stukje van het kasteel kost munten om te herbouwen. Je raadt het al, Mario is degene die de munten moet verzamelen. Dat doet hij in de lange lijst aan levels die deze verhaalmodus met zich meebrengt.

Het mag voor zich spreken dat het verhaaltje ons niet echt kon boeien, maar dat maakte niet veel uit. Ook in deze tak van Super Mario Maker 2 blijkt heel duidelijk dat de game vooral is bedoeld voor gamers die het simpelweg leuk vinden om Mario-levels te spelen. Al in deze campagne kom je allerlei verschillende en originele levels tegen, steeds weer gegoten in een van vele herkenbare stijlen die de Mario-franchise door de jaren heeft voortgebracht. Onder die stijlen vind je uiteraard de stijl van de oude Super Mario Bros, maar ook de moderne looks van de meer recente games, en alles daar tussenin. Uiteraard zijn al die stijlen beschikbaar als je zelf levels gaat maken, maar je komt ze dus ook in het verhaal tegen.

Dat er een verhaal is, is om meerdere redenen goed. In de eerste plaats voegt het behoorlijk wat inhoud aan de game toe. Ga je online kijken, dan kom je zeker veel levels tegen, maar inschatten wat leuk is en wat goed werkt, is lastig. De levels van Nintendo zijn in die zin een prima 'warming-up', waarbij de sterrenindicatie, die iets zegt over de moeilijkheid van een level, ook goed aansluit op wat je gaat spelen. Dat is online soms wel anders.

Sterke tutorial, veel gave levels

Hoe leuk de levels in de verhaalmodus ook zijn, ze vormen uiteindelijk toch niet meer dan een opstapje naar de gigantische verzameling levels die je in de levelwereld kunt vinden. In de levelwereld kun je eigen creaties delen en vind je de levels van anderen. Deze wereld komt in die zin dus in de plaats van de Miiverse uit de vorige Super Mario Maker. Het is de hub van waaruit je nieuwe levels speelt, ranglijsten kunt bekijken, en desgewenst online samen met drie andere gamers samen kunt spelen. Het is wel apart dat dit momenteel alleen tegen vreemden kan. Online samenspelen met vrienden kan dus niet. Is dat erg? Mwah. Veel online potjes eindigen momenteel nog in verloren verbindingen en worden geteisterd door lag. Het klinkt wat flauw om het zo te schrijven, maar het onderstreept maar weer dat online prestaties nooit de sterkste kant van Nintendo zijn geweest. Gelukkig werkt de hoofdzaak van het spel - het delen en downloaden van levels - een stuk beter.

School voor aspirant-levelbouwers

Het begint echter allemaal bij het bouwen van levels. Om maar te beginnen met een open deur: dat is niet voor iedereen weggelegd. Het bouwen van een goed Mario-level is lastiger dan het lijkt, ook al zit de bouwmodus goed elkaar. Voor optimaal bouwgenot gebruik je je Switch hierbij trouwens als handheld. Het kan ook wel op de tv, maar dat werkt veel minder intuïtief. Op je schermpje kun je blokken en andere elementen gewoon met je vingers of je stylus plaatsen, en beter dan dat wordt het gewoon niet. Kies een van de vele Mario-stijlen en ga los! Alleen ... waar begin je? En wat voor level bouw je? Dat is bepaald geen gesneden koek, zeker niet als je nooit eerder levels hebt gemaakt. Gelukkig beschikt Super Mario Maker 2 over een behoorlijk uitgebreide tutorial die je alle ins en outs van het levelbouwen bijbrengt.

Normaal gaan we tutorials snel voorbij, maar in dit geval niet. In Super Mario Maker 2 tref je namelijk een heuse school aan, die gerund wordt door de duif Yamamura. Hier krijgt de speler op een vaak wat lollig toontje het een en ander aangeleerd. Prik echter door dat laagje Nintendo-humor heen, want er zit behoorlijk veel inhoud onder. De leerschool begint bij de basis, maar gaat al vrij snel veel dieper dan dat. Hij probeert spelers aan te leren dat een level meer is dan simpelweg een serie blokken, obstakels en vijanden. De school spoort bouwers aan te zoeken naar een idee. Elk geplaatst obstakel en elke aanwezige vijand moet een doel hebben. Een willekeurig geplaatste vijand voegt niets toe, zo leert Yamamura je. Wie de tutorial doorwerkt, krijgt haast het idee dat Nintendo met Super Mario Maker 2 de basis legt voor een nieuwe generatie levelbouwers, waarvan een aantal het misschien wel schopt tot aan te burelen van Nintendo zelf.

Oneindige missie

Het doorlopen van de tutorial is aan te raden voor iedereen, maar lang niet iedereen zal het echt doen. Dat is wel te zien als je willekeurig wat leveltjes aanklikt, want sommige bouwers houden er duidelijk hun eigen visie op na. Het ene level steekt nog chaotischer of onlogischer in elkaar dan het andere. Daar staat tegenover dat je ook parels van creaties tegenkomt, waarbij het niveau zelfs dicht in de buurt komt van wat Nintendo zelf maakt. Deze levels kun je los spelen, bijvoorbeeld door ze op te zoeken in de lijsten van populairste of moeilijkste levels, maar je kunt ze ook voor je laten selecteren. Dat kan bijvoorbeeld in de 'Oneindige missie'. Hier plakt de game steeds willekeurige levels achter elkaar, met het niveau van jouw keuze. Dat gaat net zo lang door tot Mario door al zijn levens heen is. Het wordt dus een uitputtingsslag om te kijken hoeveel levels je kunt afwerken zonder 'Game Over' te gaan.

In die levels kom je allerlei elementen tegen die nieuw zijn voor Super Mario Maker 2, en die je zelf dus ook kunt gebruiken bij het bouwen van je levels. Een aantal interessante daarbij zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid om een schuine helling te plaatsen waar je vanaf kunt glijden, grijpers die Mario kunnen vastpakken en wegslingeren, de mogelijkheid om de hoogte van water en lava aan te passen, en de mogelijkheid om je level verticaal te verplaatsen. Nintendo veegt zo in één klap een van de weinige minpunten van het origineel van tafel. Destijds waren we ook al te spreken over het concept, maar ontbraken gevoelsmatig nog veel elementen in de levelbouwer die we al wel kenden van andere Mario-spellen. Vrijwel al die elementen zijn er nu dus wel. Dat komt de originaliteit en de variatie van de levels enorm ten goede.

Vaak leuk, soms frustrerend

Dan nog een vrij simpele, maar belangrijke vraag: is het leuk? Het antwoord daarop is simpel, maar kent meerdere onderliggende redenen. Ja, Super Mario Maker 2 is leuk. Als je inderdaad een aardig leveltje weet te bouwen en dat level wordt ook online gespeeld, geeft dat een kick. Levels uitwisselen met vrienden door codes uit te wisselen kan ook, en het maakt dat je elkaar steeds weer kunt uitdagen om elkaars levels te voltooien. Dit wordt een heel spel op zich. Bouw je niet zelf? Dan mis je deze component, maar dan nog is de game zeer vermakelijk. Er is geen Mario-spel met een groter en uiteenlopender aanbod aan levels. Let er echter wel op dat 'leuk' in dit spel soms hand in hand gaat met 'heel frustrerend'. Soms ben je best even zoet met puzzelen en kijken hoe je in vredesnaam voorbij de door anderen geplaatste hindernissen kunt komen.

Conclusie

Super Mario Maker 2 is een must-have voor Nintendo Switch-bezitters, al was het maar omdat de console van Nintendo ook weer niet zo heel veel goede, originele games krijgt. De titels van Nintendo zelf zijn goed voor het leeuwendeel van dat aanbod, en deze game sluit zich aan bij die collectie. Het spel heeft dezelfde verslavingsfactor als het origineel en voegt daar nog eens een aardig aantal nieuwe elementen aan toe. De lading door Nintendo zelf ontworpen levels is fijn en maakt dat Super Mario Maker 2 ook voor de wat meer casual gamers leuk is. Daarnaast heeft Nintendo het spel van een uitgebreide en erg nuttige leerschool voorzien, waarin gamers wordt aangeleerd wat er komt kijken bij het maken van een level. Dat gaat een stuk verder dan 'zo plaats je een blok of een power-up'; het hangt samen met een achterliggende visie en een idee bij het creëren van een level. Dat is een mate van diepgang die we niet hadden zien aankomen en die spelers daadwerkelijk iets kan bijbrengen over hoe het ontwerpen van levels werkt. Of dat online tot hoogwaardige levels gaat leiden? Vast wel, al zien we tot nu toe vooral veel levels die voor ons in de categorie 'onmogelijk' vallen. De keerzijde daarvan: op Twitch of YouTube zien hoe sommigen die ogenschijnlijk onmogelijke levels wel weten te voltooien, is ook entertainment. Al met al is Super Mario Maker 2 een heerlijk spel om jou - of je kinderen, op de achterbank van de auto richting de vakantiebestemming - uren bezig te houden.

Getest

Super Mario Maker 2, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 49,45

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Reacties (52)

Wijzig sortering
Heb hem vorige week gehaald en vind het een ideale game om mijn dochter van 4 te leren gamen. Ik maak zelfs levels die haar uitdagen, maar toch net haalbaar zijn. En op die manier wordt ze steeds een stukje beter tot ze ook een "gewone" Mario kan spelen.
Dat is wel een goed idee! Denk dat ik dat ook maar eens moet gaan doen voor mijn dochter van dezelfde leeftijd. :)
Er is inmiddels een flinke community die levels maakt voor 3-4-5 jarigen. Erg veel aanbod dus. Check bijv even GameFaqs, daar zijn lange topics met level ids voor kinderen.
Thnx voor de tip! Vind het vooral ook leuk om zelf levels te bouwen. Vervolgens kijk ik met mijn dochter mee terwijl ze een level in de editor speelt. En als iets niet lukt, plaats ik er gewoon een blokje bij. :)

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 11 juli 2019 10:01]

Het is dat ik geen switch heb anders het spel gekocht.
Je zou eens deze videoblogger moeten checken.
https://www.youtube.com/user/ryukahr
Die speelt veel levels en ik ben verbaasd wat je allemaal niet kan doen met Mario. (shell jump)

Het is best vermakelijk zeker met zijn skills het ook niet altijd red.

Mensen zijn heel creatief zeker in Maker 1
waar men moest doen met de mogelijkheden noem maar eens No jump level, of geweldige auto game of een troll level.

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 10 juli 2019 09:35]

Frustrerend als minpunt voor een review van een spel met beargumentering dat puzzels soms wat moeilijker kunnen zijn? Sorry maar jullie zijn nu wel heel erg zoekende om minpunten te benoemen bij een review.
exact mijn eerste gedachte.
De frustratie die ik bij het spelen heb van pittige kaizo levels, uitdagende puzzel levels of goed uitgevoerde troll levels ondervind maken juist dat ik het spel uren blijf spelen in een zitting :X

Daarnaast is het ook een beetje een community ding geworden om de zogehete "hot garbage" toch uit te spelen en niet te skippen voor een beetje extra voldoening. Daar er nu ook een dislike systeem is zullen de levels willicht alleen maar beter worden.

Ik heb er in ieder geval al veel te veel uur inzitten met enorm veel plezier, spanning en frustratie :D

[Reactie gewijzigd door s0ulmaster op 10 juli 2019 09:07]

In dit geval gaat de review dan ook niet over jou, maar over de gemiddelde gebruiker. Bijv. een tech-journalist. Die zijn gewoon niet zo goed als jij bent.
En wellicht zijn ze bij de Endless mode dan wel op een "Uno Mas" level gestuit waarbij je de game-mechanics moet misbruiken om tot een goed eind te komen. Of zelfs iets simpels als Mario met een greenshell door een note-blok leiden. Dat soort levels zijn leuk voor jou, maar zijn te ingewikkeld voor een gemiddelde gebruiker. En laten we daar juist recensies voor hebben. Iemand die de community volgt en daar gepassioneerd over is, geeft een game sowieso wel een 10. Daar is een recensie dus niet voor nodig.
Wellicht dat je gelijk hebt. Het feit dat het user created content is maakt het inderdaad wel dat de tech die je voorgeschoteld krijgt nogal eens buiten de gebaande paden gaat. Ik heb nu al weer levels voorbij zien komen die alle mechanics om zeep helpen en allemaal vage shit doen.
Dat gaat voor een gemiddelde gebruiker wellicht wat te ver.

Desalniettemin gebeurd het meeste van dit soort dingen (nagenoeg alles) alleen op super expert vanwege de lage clear rates. De mensen die net beginnen zullen sowieso nog erg veel tijd nodig hebben voordat ze bij super expert zijn. Wil niet zeggen dat op de lagere niveaus de levels beter zijn trouwens :X

Daarnaast wordt er ook veel gepoogd door nintendo om leuke en goed levels te delen en heb je het beoordelings systeem waardoor je makkelijk vele leuke levels kan vinden en kan je levels skippen als ze je echt niet bevallen.

Al met is het nergens voor nodig om je spelplezier te laten bederven door frustratie, maar blijkbaar heeft de schrijver van het artikel dat net iets anders ervaren.
Ik denk dat dit met oog op hele achterdochtige community levels is neergezet. Als ik het mij goed herinner heb je in deze game ook een 'Mario 100' mode waarin je met 100 levens een aantal community levels moet voltooien. Als je dan bijvoorbeeld zo'n impossible to beat level krijgt is dat wel erg frustrerend.
100 man bestaat niet meer. Deze is vervangen door endless mode, met een leaderboard voor wie de meeste levels kan clearen met 30 levens (super expert).
Gewoon skippen en doorspelen. Die optie is er gelukkig ook!
Dit. Je kan door de "-"-knop in te drukken een level skippen. Daar hebben ze over nagedacht gelukkig.
Ja, ik denk dat het puzzelen juist leuk is. En als je het daar niet mee eens bent, dan ga je een ander level spelen. Er zijn heel veel minder leuke levels, maar dat is logisch voor zo'n community. Die speel je gewoon niet. Er staan ook heel veel mooie creative levels tegenover.
Dat is bij iedereen anders hé? Bij mij sluit dit dan weer wel naadloos aan. Aangezien ik geen fanatieke Gamer ben heb ik geen zin in 250 uur spelen. Als een spel te lastig begint te worden (zonder de optie van moeilijkheid) gooi ik het spel opzij.

Maar wederom, iedereen is daar anders in.
Hoe is het geen minpunt dat je Nintendo Online nodig hebt om de levels te downloaden en te spelen? Ik snap dat het voor multiplayer gebruikt zou worden maar SMM is er toch juist om levels van anderen ook te kunnen spelen? Daarvoor een online abonnement verplichten vindt ik een vreemde zaak.
Dat geldt voor de meeste spellen met online elementen. In het begin bood Nintendo online zaken zonder extra kosten aan. Op enig moment heeft Nintendo beslotten dat een online abo nodig is. Dat is voor veel spellen jammer. Maar ergens begrijp ik wel dat ze de servers en traffic ook moeten betalen. Dan lap ik de paar tientjes per jaar maar weer. Met frisse tegenzin en een beetje begrip. Ik vind het wel de moeite waard.
Ja maar nog steeds geen dedicated servers, dus waar betaal je dan voor? Zodat Nintendo de eshop en "het netwerk" in de lucht kan houden? Onzin, is gewoon geld verdienen. Is ze goed recht maar ze moeten niet doen alsof de online experience ermee gebaat is want dat geloof ik pas als ze keer servers neerknallen.
Maar ergens begrijp ik wel dat ze de servers en traffic ook moeten betalen.
Enige servers die de Switch afdeling heeft zijn de update servers voor de OS en de games, voor de rest bieden ze niks want alle Nintendo games zijn Peer2Peer. De NES games slaan nergens op, want maar heel weinig mensen vinden NES games nog leuk. Cloud Saving wordt nog niet eens door alle Nintendo games geaccepteerd. Het is een schijtservice door een schijtbedrijf, maar ze hebben te goede game designers om het links te laten liggen.
Ik vraag me dan af waarom dit bij bv. Steam workshop geen probleem is? Lijken mij vrij vergelijkbare bedrijven in de business. Dat je online moet hebben is voor mij ook de reden waarom ik deze game niet haal. De kwaliteit van het netwerk/matchmaking valt me overigens ook enorm tegen.
Voor mij is dit ook een nadeel, met alle diensten kom ik momenteel om in abonnementen. Hierom heb ik ook geen Nintendo Online abonnement afgesloten, omdat het weer een extra abonnement is en waar cloud saves* het misschien had kunnen redden om mij toch een abonnement af te laten sluiten heeft Nintendo een manier gevonden om die te verpesten.

Dat gezegd te hebben vind ik het niet heel gek dat het niet als expliciet minpunt wordt genoemd, het word in ieder geval wel in de recensie zelf een keer genoemd.

Echter betekent dit wel dat ik SMM2 links zal laten liggen omdat ik toch geen gebruik kan maken van het grootste gedeelte van de content -O-

*Waarbij ik eigenlijk van mening ben dat ook die gratis zouden moeten zijn zoals bij Steam, Xbox en andere platformen. Maar dat is een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 juli 2019 08:23]

Wat een geneuzel over een abo'tje van 2 tientjes. 2 kratten bier ben je al meer kwijt. Sorry kon het niet laten...
Dat vind ik altijd zo'n prut argument, sorry.

Als ik alle abonnementen zou accepteren/aannemen omdat het "maar twee krattenbier" is dan hou ik geen geld over voor een daadwerkelijk kratje bier. Dan kan de prijs nog zo laag zijn op een gegeven moment is het simpelweg op en kan/wil je niet meer kratjesbier/kopjeskoffie/whatever inleveren.
Deze was mij inderdaad ook ontgaan ...

Dank hiervoor. Mijn zoon wil deze graag op de verjaardag maar ik denk dat het toch weer ouderwets Mario Party gaat worden op de bank, ook heel leuk. Ik ga geen Nintendo abonnement aanschaffen voor die paar uurtjes per maand.

[Reactie gewijzigd door Dhrax op 10 juli 2019 16:11]

Ik betaal anders jaarlijks voor Xbox Live Gold om online mijn spelletjes te kunnen spelen. Op PlayStation is een vergelijkbare constructie. Dus hoezo zou het vanzelfsprekend zijn om een A game op een console met online mogelijkheden volledige te kunnen gebruiken zonder daarvoor een abonnement op de netwerk service af te nemen?

Zoals bij alle commerciële bedrijven blijf je uiteindelijk betalen.
Ja maar bij andere diensten krijg je ook wat.
Laten we wel wezen, de online dienst van Nintendo lijkt op een dienst van 10 jaar geleden ...
Voice chat gaat via een app middels je smartphone, hoe zielig wil je het hebben.

Het hele friends gebeuren was en is nog altijd omslachtig bij Nintendo en is ook niet van deze tijd.
De servers zijn tevens niet van de kwaliteit zoals je dat zou verwachten en dat heeft zijn weerslag op serieuze multiplayer.

Op een PS4 kan ik ook ZONDER het netwerk gewoon savedata opslaan, lokaal. Waarom kan zoiets simpels niet met de Swith in 2019.
Sterker nog, niet alle games kan je de savegames van backuppen in de cloud, waarom niet ?

Ten slotte, kijk eens naar de 'geweldige' 8 bit rommel die je als gratis games krijgt. Leuk voor mensen van middelbare leeftijd met enig jeugdsentiment maar je hoeft er niet mee aan te komen bij de huidige jeugd.
Waarom zit er niet wat recents bij ? Een leuke mario Wii game moet makkelijk kunnen en dat wilt men ook nog best spelen.
Kijk eens naar de andere consoles, zitten moderne games bij en naast de B categorie games komen er ook regelmatig A klasse games voorbij.

Nee, durf het aub niet te vergelijken met de diensten van Xbox en Playstation want dan heb je GEEN IDEE waar je het over hebt.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 10 juli 2019 15:51]

Dat ze elkaar allemaal nadoen maakt niet dat je het gewoon moet accepteren.

Ik heb een PS4 online abonnement.
De meeste games zijn peer to peer gehost. Ik download nooit die gratis maandelijkse games.

Het enige nut wat het voor mij heeft is de vriendenlijst. Dat kan ook prima per game dus daar hebben we de consoleboer niet voor nodig. Waar betaal ik nu voor telkens?
Ik snap die irritatie zeker wel en ik ben zeker niet van "de massa doet het dus het is normaal". Wat een onzin (kuddegedrag).

Goed voorbeeld is dat ik al een jaar of 10 geen game van Activision gekocht hebt vanwege hun geldklopperij met COD.
Het heeft lang geduurd, maar ze zijn over inmiddels. Als maar genoeg mensen het laten merken veranderd het wel.
Ik wilde graag Smash Bro's kopen. Niet gedaan vanwege vergelijkbare praktijken.

Bomberman verwoord het wat simpel, maar daar is niets aan gelogen wat mij betreft. Het geldt echter ook voor Sony (Xbox heb ik niet dus geen idee hoe het daar werkt).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 10 juli 2019 09:30]

Dat ze elkaar allemaal nadoen maakt niet dat je het gewoon moet accepteren.
Dat klopt. Elk individu kan zelf prima de keuze maken om eraan mee te doen of niet.
Ik heb een PS4 online abonnement.
Hoe rijmt dat met bovenstaande uitspraak van je? Schijnbaar die je er zelf namelijk gewoon aan mee en accepteer je het.
We leven niet in een zwart \ wit wereld.

Het is dus niet zo dat je altijd alles wel of niet moet doen.
Dat is niet alleen bij Nintendo, iedereen om je heen is geld aan het verdienen. Alleen de zon is gratis.
Klopt, maar Nintendo bied enorm weinig voor het geld.
Hun online service is niet serieus te noemen.
Kijk eens naar het omslachtige Friends systeem, dateerd van 10 jaar geleden.
Voice chat ? Mag je via een app op een smartphone regelen ... Gaat toch helemaal nergens over.
Online save data geld niet voor alle games en daarbij gratis games van 30+ jaar oud die de meesten niet eens meer willen spelen (5 minuten leuk en dan hebben de meesten het wel gezien), en de jeugd wilt er niet eens aan beginnen.
We hebben deel één op de Wii u en SMM is heel erg leuk. Zeker in binnen gezin levels voor elkaar te bouwen. Daarnaast wat levels van andere mensen, bijvoorbeeld welke op forum Tweakers zijn gedeeld.

Maar daarna gaat het naar mijn mening iets te snel over.

Spel valt of staat ermee in wat voor mate je het leuk vind om levels te ontwerpen.
ik heb hem gisteren gespeeld, na lange tijd geen mario gespeeld te hebben, en kan nog niet wennen aan het "doorglijden" in 3d: als je stopt dan zet je nog wat stappen, dat voelt anders dan de oude marios
Dat heeft elke mario tot nu toe in zekere mate. Heb je niet gewoon veel input lag :)
Dat heeft elke mario tot nu toe in zekere mate. Heb je niet gewoon veel input lag :)
tot nog toe alleen in handheld mode gespeeld, als daar al inputlag merkbaar is, hou ik mijn hart vast voor als ik hem aan de tv weet aan te sluiten
Het feit dat je een online abonnement moet afsluiten om de levels van anderen te kunnen spelen is voor mij een enorm minpunt. Ik snap goed waarom ze geld vragen voor online, maar ik doe vrijwel niks online/multiplay en zonder abonnement valt een zeer groot onderdeel van dit spel weg. Jammer, had gehoopt dat de levels van anderen gewoon te downloaden waren zonder betaalde constructie.
Er zit een hele grote bug in het spel dat multi-player onbruikbaar maakt. Als in multi-player mode iemand dood gaat dan bevriest het spel een seconde. Dit onderbreekt de flow van de spelers die niet doodgaan. Als je mid-air aan het bijsturen bent en dan opeens het scherm een seconde bevriest dan mislukt dat.

Je mag toch verwachten dat het spel gewoon vloeiend doorspeelt als een mede-speler dood gaat? Hopelijk wordt deze bug snel verholpen want hierdoor spelen wij geen multi-player meer vanwege de frustratie die dit oplevert.
Ik ben zelf een speler, geen maker. Ik heb dit spel gekocht om 2D Mario te spelen, met name SMW style. Helaas vind ik het ook in deel 2 weer erg lastig om leuke levels te vinden. Het zoek systeem moet toch beter kunnen?

Daarnaast valt me op dat iedereen het een sport lijkt te vinden zo moeilijk mogelijk levels te maken. Ik ben een zeer ervaren Mario speler, maar ik heb lang niet altijd zin in een super uitdaging en zelfs als ik er wel zin in heb zijn de meeste levels nog extreem moeilijk tot aan onhaalbaar. Voor een casual speler is de lol er snel vanaf denk ik.
Mss kun je de mijne ff proberen :)

YWH-KR0-X4G

Niet echt heel moeilijk, wel puzzelen met ietwat krappe tijd..
Super leuk spel. Zo'n 100 levels die gemaakt zijn door Nintendo zelf en daarnaast de oneindige hoeveelheid levels die je online kunt vinden... Echt geweldig! Dit maakt naar mijn idee Super Mario Deluxe voor de Switch overbodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True