Door Tom Rosens

Redacteur

Fantastic Four: weer een filmgame

Inleiding

PS3 gameOntwikkelaar Visual Concepts heeft zich in het verleden voornamelijk bezig gehouden met sportgames en mocht zich ditmaal op een filmlicentie storten. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer moest in gamevorm gegoten worden, zodat spelers in de huid van de vier striphelden konden kruipen. Wij waren erg benieuwd of de ontwikkelaars, naast verstand van sport, ook kennis hadden van superhelden en of ze een filmgame konden fabriceren die, voor de verandering, een aankoop waard is.

Het PlayStation 3-spel is enigszins vergelijkbaar met de X-Men Legends-serie en de game Marvel: Ultimate Alliance. In Rise of the Silver Surfer bestuurt de speler een van de vier helden en de andere drie lopen daar achteraan en vechten mee. Elk moment kan een extra speler bijspringen om een van de helden te besturen. In de eerder genoemde X-Men- en Marvel-spellen kan de speler kiezen uit een flink aantal helden uit het Marvel-universum; in de nieuwe Fantastic Four-game blijft de keuze tot het fantastische viertal beperkt. Met een druk op de vierpuntstoets wordt er overgeschakeld naar een andere held en kan er gebruik gemaakt worden van de unieke krachten van deze persoon. Zo kan Reed zichzelf uitrekken en daardoor plaatsen bereiken waar de rest niet bij kan, en heeft Sue de kracht zichzelf onzichtbaar te maken en telekinese te gebruiken. Johnny verandert in 'the human torch' en heeft niet alleen de gave om te vliegen, maar ook om vuurballen af te schieten. De laatste superheld heeft de bijnaam 'Thing' en kan de grond doen schudden met zijn aanvallen, om bijvoorbeeld meerdere vijanden op de grond te krijgen.

Fantastic Four - ontzichtbaar

* Vechten als een team
De speler wordt zonder veel uitleg in het spel gegooid en voor diegenen die de film niet hebben gezien is het totaal onduidelijk waar om gevochten moet worden. Bovendien wijkt het verhaal enigszins af van de film. De eerste uitdaging die de speler voor zijn kiezen krijgt, is een ingestorte grot waaruit een uitweg gevonden moet worden. Als er iemand is die grote rotsblokken kan verplaatsen, is dat wel the Thing - we slaan de rotswand met gemak tot gruis en het avontuur kan beginnen.

Elk karakter heeft naast sterke en zwakke aanvallen ook vier unieke vechtmogelijkheden, die door het indrukken van de R2-knop gebruikt kunnen worden. Deze krachtige aanvalsmethodes zijn gebonden aan een voorraad 'Cosmic Energy', die langzaam opraakt als de aanvallen gebruikt worden. Interessanter vonden we de moves onder de L2-knop: hier zitten andere aanvalsmethodes op basis van teamwork. Zo kan Johnny een vuurbal creëren die the Thing afschiet door hard op de grond te slaan.

Fantastic Four - samenwerken

Gameplay & Graphics

* Van New York naar Shanghai
De eerste tien minuten van het spel geven een goede indruk van wat de speler gedurende de hele game kan verwachten: een aaneenschakeling van wandelingen en het veelvuldig bedienen van liften en deuren, die soms vereisen dat meerdere karakters zich erbij verzamelen voordat er beweging in komt. Alle ruimtes zijn voorzien van enkele kratten die de speler muntjes geven als ze stukgeslagen worden. Met deze munten kunnen de karakters geüpgradet worden; aanvallen worden versterkt of het uithoudingsvermogen vergroot.

De grotten die de speler in het begin doorkruist worden later vervangen door de straten van New York, en ook Shanghai wordt aangedaan. Toch zorgen de locaties niet voor genoeg afwisseling: de verveling slaat al snel toe. In een poging tot variatie krijgt de speler zo nu en dan een level voorgeschoteld waar met de bewegingsgevoelige Sixaxis-controller gevlogen moet worden. De vlieglevels duren echter veel te lang en bevatten weinig afwisseling. Bovendien werkt de normale besturing beter dan de Sixaxis.

Fantastic Four - samenwerken

* Fantastic one
De Fantastic Four horen als een team samen te werken en elkaar aan te vullen. Wij kwamen er echter snel achter dat de aanvallen waarbij de helden samenwerken veel te lastig zijn als er ineens een kudde slechteriken opduikt. Steeds dezelfde lompe aanval van Thing is de snelste manier om door de levels heen te geraken, al zal er soms even naar een andere Fantastic Four-held geschakeld moeten worden om een laserstraal te ontwijken of een voorwerp met telekinese te verplaatsen. Het grootste deel van de tijd lopen de overige helden er echter doelloos bij. Omdat de speler niet verplicht wordt tussen de verschillende hoofdpersonen te schakelen, wordt het trucje van Thing al snel saai.

Fantastic Four - the Thing

* Graphics en geluid
In de in-game cutscenes wordt helaas al te duidelijk hoe ongedetailleerd de karaktermodellen zijn. Er is nogal bespaard op polygonen, terwijl het geheel toch op een Playstation 3 draait - waar we toch wel wat meer van verwachten. De textures uit de omgeving verschillen nogal: enkele rotsen zien er acceptabel uit, terwijl de grond en sommige metalen panelen er vaal en wazig uit zien. De levels zijn niet volledig aangekleed, ze voelen altijd te leeg.

Een bruiloftsscène bovenop een flatgebouw in New York klinkt misschien spectaculair, maar de speler moet het stellen met enkele bloempotten, een bankje hier en daar en natuurlijk stoeltjes voor de gasten. Blijkbaar hebben de fantastische vier geen vrienden, want op de bruiloft komt niemand opdagen. Of hadden de ontwikkelaars misschien geen zin om hier wat vulling in te zetten? Het is soms onduidelijk wat de speler in de levels kapot kan maken. Sommige kratten kunnen stuk, andere weer niet. Slaan we een bloempot aan gort dan valt deze altijd in vier gelijke partjes uiteen - dat is vast geen verwijzing van de makers naar de speltitel. De filmacteurs hadden blijkbaar ook niets met deze game, want de stemmen zijn verzorgd door stemacteurs die op zijn best een poging doen om de filmacteurs na te bootsen.

Fantastic Four - kratten

Conclusie

Fantastic 4: Sue StormEen game over vier fantastische personen leidt niet automatisch tot een fantastisch spel. Of toch...: fantastisch slaapverwekkend. De levels zijn eentonig, omdat de speler niets anders doet dan dezelfde vijanden verslaan met dezelfde aanvallen en tussendoor ook nog enkele deuren moet openen. Thing overtreft de andere helden in zijn kunnen en biedt de makkelijkste manier om de levels te doorlopen. De overige drie lopen er als wannabe-vriendjes achteraan. Ook de digitale versie van Jessica Alba maakt weinig goed. De karaktermodellen zijn niet gedetailleerd en mevrouw Alba zag er niets in om haar digitale alter ego van een stem te voorzien.

The Fantastic Four bewijst, net zoals de Transformers-game dat al deed, dat filmgames het geld van de aanschaf maar hoogst zelden waard zijn. De enige manier waarop ontwikkelaars dit duidelijk gemaakt kan worden, is door zulke titels keihard te negeren. Dat een film of strip als bronmateriaal wel tot een uitstekende game kan leiden, bewijst The Darkness. Over een pc-versie van de Fantastic Four is nog niets bekend, maar wie zit daar op te wachten? Liefhebbers van Marvel-helden kunnen beter spellen uit de X-Men Legends-serie spelen.

Pluspunten
+ Tot vier spelers tegelijk

Minpunten
- Geen originele stemmen
- Eentonig
- Onduidelijk verhaal
- Matige graphics

Cijfer: 4,5

TitelFantastic 4: Rise of the Silver Surfer
Fantastic 4 - boxart
PlatformPlayStation 3, Xbox 360, Wii, PlayStation 2, Nintendo DS
UitgeverTake Two Interactive
OntwikkelaarVisual Concepts
Releasedatum15 juni 2007

Reacties (61)

Wijzig sortering
Goldeneye voor de n64 was toch één van de beste filmgames ooit.

maar over het algemeen zijn er weinig goede games,
Het is jammer dat het vaak maar om 1 ding draait en dat is zo veel mogelijk geld verdienen.

Gelukkig zijn er nog altijd mensen in deze wereld die wel hart voor de games hebben en er ook iets moois van maken.
Je hebt helemaal gelijk over Goldeneye N64! Dat was echt een super goede game, misschien wel DE beste filmgame ooit ja. Rare in it's hayday's... ;(
Gevolgd door de slechte film/stripgame op de N64...Superman

Een wonder hoe zowel iets moois als iets extreem slechts op een platform gemaakt kan worden.
1 van de beste film games vind ik "The Thing" op de xbox, de sfeer is echt vet. Het spel is bijna nog creepier dan de film (die van Carpenter dan).
Ik vond Mortal Kombat anders ook wel een aardige game.
MK is een film gebasseerd op een game, en niet zoals de Fantastic 4 een game van een film.
Mortal Combat de game was er eerder dan de film(s).... en ik voel nog me duim pijn doen van de megadrive gamepad...
En mijn ogen doen nog pijn van de film...
Ik hoop dat u me de kritische noot niet zal kwalijk nemen, maar als je dan toch zo sporadisch games reviewed kies er dan 1 uit die tenminste een beetje de moeite waard is.

Je had van tevoren kunnen ruiken dat dit een B-game is.
De definitie van een B game is nogal persoonlijk en smaken verschillen maar tegenwoordig worden games veel te snel gemaakt en dus technisch weinig te bieden hebben, zowel in gameplay, orginaliteit, graphics en storyline.

Toch gaat het developers opbreken en zullen steeds harder er op afgerekend worden, ook Doom3 was een behoorlijke flop, ondanks dat het door J. Garmack gemaakt was.

Ik denk dat het wezenlijke verschil ligt door toch het vele downloaden van games tegenwoordig waardoor met name de kleinere software huizen totaal geen kans meer hebben om een groot budget uit te trekken voor een langere game ontwikkel periode waardoor innovatie veelal vertraging oploopt. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik nooit een game gedownload heb maar gamen heeft een andere benadering nodig qua business model dan het huidige, alleen zo kunnen de betere gamehuizen op de lange termijn kunnen overleven.

Anderzijds dienen de game developers dan ook wat meer moeite te doen met het oogmerk op feedback van de community en met name eens een manier bedenken om in online gaming het cheaten eens en voor altijd tegen te gaan. en gegarandeerd hun eigen servers in de lucht houden, ook al spelen er naar hun mening te weinig mensen op hun game servers.
Neem maar even als voorbeeld het grootste gameboer van ze allemaal EA games, geen innovatie en hooftzakelijk B games gebaseerd op ooit A games.

Maar startende game bedrijven zijn geen uitgevers! Ubisoft, EA, THQ, Siera etc. zijn bedrijven die naast inhouse games ook games van externe developpers uitgeven en daar ook de marketing etc. voor voorzien. Dit maakt het een heel stuk goedkoper als alles vannaf dag 1 zelf doen.

Neem Gas powered games als voorbeeld, hun aller eerste spel was supreme commander een game met aardigge grafix en uitstekende gameplay.
Gas powered heeft toch ook dungeon siege gamaakt waarvan later de engine getuned werd voor supreme commander, of vergis ik me
Anoniem: 229275
19 augustus 2007 12:41
Heb de conclusie eens door gelezen, en vind dit toch eigelijks wel een matig spel!

Had meer verwacht van de game, aangezien de film ook gewoon toppie was :9~
Je baseert je eigen mening enkel en alleen op de conclusie uit een review? Als iedereen dat zou doen zouden er geen games meer worden verkocht. Het blijft altijd een kwestie van smaak dit soort dingen. Waar een ander zich aan stoort kan voor jou acceptabel en soms zelf leuk zijn. Om uberhaubt een beetje een voor - mening te kunnen vormen moet je minstens een aantal reviews lezen.
Die film toppie? Duuussss... :P
Het grootste probleem met filmgames is dat ze toch wel verkopen. Spider-man 3 bijvoorbeeld was ook een bagger spel, maar verkocht gewoon puur vanwege de naam van de franchise. Misschien dat een dergelijke game voor kinderen van 12 wel leuk, aangezien deze graphics niet altijd belangrijk vinden (getuige bijvoorbeeld de Wii) en zich niet direct druk maken of het spel in de herhaling valt, zolang ze maar met hun held kunnen spelen.

Het is alleen jammer voor de meer "hardcore" gamer, dat dergelijke spellen niet beter worden uitgewerkt omdat ze wel potentie hebben. Maar helaas telt in de wereld van de games vaak de commercie iets zwaarder mee, dan de kwaliteit...
Cash In spul he! Er zijn genoeg "fans" die na het zien van de niet al te beste maar aardige film de game zullen verdedigen als de gemiddelde Xboxfan/Sony fan! Maar ja die zien een mooi beeld en denken dan ook gelijk van "Wow goede game"

Terwijl een game niet bestaat uit alleen maar wat mooie plaatjes. Nee en meeste mensen die een "user review" schrijven doen het al na 3 uurtjes spelen. Wow..dat is veel! Een officiele game reviewer MOET een game uitspelen of minstens iets van 10-20 uur gespeeld hebben. En bij sommige games ( Gundam: Target in Sight ) pick je dat wel op!
Nee en meeste mensen die een "user review" schrijven doen het al na 3 uurtjes spelen
Langer zit je ook niet aan Half Life 2 hoor xD
meestal zijn eht ook ouders/tantes&nonkels die dit soort spellen koopt voor de kleine, want die vond die film zo leuk...

(films zijn ook maar bagger, maar swat...)
Het wachten is op de Jessica Alba Hot Coffee mod...
Het is redelijk cliche, maar filmgames zijn over het algemeen erg slecht.
Tenzij iemand een goede kent?

Final fantasy telt niet, da's een game waar een film van is gemaakt, niet andersom :)
Recentelijk:
- Lego Star Wars 2: The Original Trilogy
- Peter Jackson's King Kong: The Movie: The Game (oid) ?
erm... er zijn er vast nog wel.

Veel ouder zijn er nog wel meer:
- Back to the Future
- Adams Family
- Batman
etc.

En Final Fantasy is een verzamel naam van spellen die bijna niks met elkaar te maken hebben,.
Vooral de laatste tijd zijn de meeste film games slecht. Dit komt vooral omdat het cash cows zijn. Film games waar meer tijd in gestoken word zijn vaker wel goed.
- the godfather
- scarface
the godfather is niet bepaald een succes filmgame, het is een slap EA style aftreksel van mafia.
The godfather vond ik echt een slechte game. Slechte bediening, geen sfeer.

Scarface kon me ook niet echt lang boeien, hoewel ik het idee daar toch wel beter vond. Maar ook daar was de besturing bar slecht en ondanks dat het de VIce City engine had liep het niet zo soepel als Vice City
Scarface, de PS2 versie was saai..een soort GTA maar dan zonder echt vrijheid!

The Godfather ach ja, het is een zeer gelimiteerde game en als je de game uitgespeelt hebt..is er niets meer te doen!
Anoniem: 35451
@bbr16 augustus 2007 19:57
Xmen vind ik een geslaagde filmgame.
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay.

En Spider-Man 3 was verrassend goed eigenlijk (op PC, met gamepad.)
Bij comic books: ik vond "Ultimate Spiderman" wel geslaagd. Het verhaal was een beetje slap (wat natuurlijk wel jammer is met zo'n goed achtergrondverhaal) en het was vrij herhaaldelijk, maar de dingen waren wel leuk genoeg om te herhalen en de cell-shaded graphics pakten heel goed de sfeer van de strip.
Home alone! Dat was pas een keigoed spel van een film, uitmuntende graphics (voor zijn tijd he ;) ) en noem maar op. Maar dan praat je wel over een tijdje terug natuurlijk :)
Stripboeken verfilmen zuigt ueberhaupt al (Batman Begins daargelaten). Dus als je van die zuigende film nog eens een game gaat maken... tsja.. raar he als dat resultaat ook tegen valt.
Persoonlijk vind ik de films van X-men en Spiderman fantastisch uitgewerkt. En ik denk dat daar wel veel mensen mee eens zullen zijn.
Sin City was is mijn ogen toch ook een parel van een film.
Ach, ik vind het vooral bekangrijk dat een film vermakelijk is. En de meeste stripboek-verfilmingen zijn dat wel.
Ho eens. Wat d8 je van: Sin City, 300, Batman Begins (ok de Batman's van vorige eeuw waren minder), Spider-Man. Deze zijn toch allemaal redelijk goed tot goed.
Spiderman 1 was aardig. Deel 2 en 3 werden afgeraffeld. Er moest te veel gebeuren in de films. De Hulk wil ik het niet eens over hebben (niet eens afgekeken in de bioscoop).
Superman Returns oversteeg de originele Superman 1 niet uit de vorige eeuw. Alleen de special effects waren aardig.
X-Men 1 was redelijk goed, maar 2 en 3 hadden hetzelfde probleem als Spiderman 2. Het was te druk in de film.
Fantastic 4 die hadden ze helemaal niet moeten doen. Zelfs mevrouw Alba kon er niet veel aan redden.

Sin City en 300 vallen onder een andere categorie strips (volwassenen) waarbij ik niet eens wist dat 300 (ooit) een strip was. De floppers vallen volgens mij ook allemaal onder de MARVEL vlag.

Dit lijstje neigt (IMO) erg naar de negatieve kant.
Film was ook niet erg veel aan

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee