Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Call of Duty Mobile

Van alle afspraken die we op de E3 met uitgevers en gamemakers hadden, stond die voor Call of Duty Mobile niet direct bovenaan. In het AAA-geweld waar de E3 normaliter goed voor is, springt een mobiele game er niet snel uit. Dat ligt dit keer anders. In een vergaderruimte in het Convention Center in LA kregen we de kans om een half uurtje aan de slag te gaan met deze shooter. Die speelsessie wist ons te overtuigen van de meerwaarde van deze gratis speelbare game.

Titel Call of Duty Mobile Platform iOS, Android
Ontwikkelaar Timi Studio Group Verwacht Nog niet bekend

Dat begint al met het totaalaanbod aan content in Call of Duty Mobile. Het is de eerste game ooit die elementen uit zowel Black Ops als Modern Warfare bevat. Dat betekent dat je diverse bekende systemen, spelmodi en maps tegenkomt. Er is de makers veel aan gelegen dat de game aanvoelt als een 'echte Call of Duty-game', en herkenbaarheid helpt daarbij. Hoeveel maps er uiteindelijk in de game zitten, werd nog niet gezegd, maar dat het om bekende maps gaat werd alvast onderstreept door de speelsessie die we hadden. Daarin kregen we de kans om een potje te spelen op Nuketown en op Hijacked: met recht twee klassiekers.

Battle royale

Het multiplayer-gedeelte van het spel, waarin je dus bekende maps en spelmodi tegenkomt, is een van de drie hoofdmodi van het spel. Een van de drie is nog niet bekendgemaakt, en de derde hoofdmodus is een battleroyale-modus. De map is anders dan die van Blackout uit Call of Duty: Black Ops 4, maar het idee is hetzelfde. Je komt met maximaal honderd spelers op een grote, open map terecht die vol elementen uit bekende Call of Duty-maps zit. Daarbij moet je als laatste over zien te blijven, terwijl je je wapens en uitrusting verzamelt door ze op straat of in gebouwen te vinden. Deze modus konden we op de E3 helaas nog niet spelen, maar de eerste beelden zagen er veelbelovend uit.

We konden wel in multiplayer spelen, op de maps Nuketown en Hijacked dus. Daarbij vielen verschillende dingen op. Allereerst leunt Call of Duty Mobile inderdaad op een heel herkenbaar systeem rond het samenstellen van je soldaat, waarbij je zaken als je eerste en tweede wapen, attachments, extra items en scorestreak rewards kunt aanpassen. Dat is voor gamers die de laatste tien jaar weleens een Call of Duty-game hebben gespeeld allemaal gesneden koek. Hetzelfde geldt voor de spelmodi. We speelden op de E3 Team Deathmatch, maar andere bekende spelmodi als Search and Destroy zullen ook in de game zitten.

Verschillende vormen van besturing

In de gameplay leunt het spel op input die we kennen van andere mobile games waarbij je speelt zonder randapparatuur zoals een controller. Alles verloopt dus via het scherm. Lopen doe je met je linkerduim, mikken en andere handelingen gaan met rechts. Call of Duty Mobile beschikt echter over zowel 'simpele' als 'geavanceerde' besturing. In de simpele modus schiet je wapen automatisch zodra je crosshair op een vijand staat. Dat werkt handig, want je hoeft niet meer zelf op een knop te drukken om te schieten. In de geavanceerde modus moet dat wel. Het nadeel is dat je mikt met je rechterduim en daarbij kort het contact met het scherm verliest op het moment dat je diezelfde duim gebruikt om op 'schieten' te drukken. De game biedt ook de optie om de gyrofuncties van een telefoon te gebruiken, waardoor je fysiek kunt bewegen om te mikken. Dat zou een uitkomst kunnen zijn, maar dit hebben wij zelf niet uitgeprobeerd.

Onze ervaring is dat het spelen met de simpele instellingen best effectief werkt, zeker bij gevechten op kleine afstanden. Het systeem werkt ook wanneer je 'aim down sight' gebruikt. Het nadeel is dat je altijd direct schiet, wat niet per se handig is als je tegenstanders in de rug probeert te verrassen. Ook snipers zullen soms liever zelf het moment van schieten bepalen. Het grappige is wel dat we op de E3 met tien mensen in de sessie zaten, en binnen de groep de meningen verdeeld waren over welke besturingsvariant het beste beviel. Dat lijkt erop te wijzen dat de balans vrij goed is.

Warme telefoon

Tijdens het spelen voelde het spel duidelijk aan als een Call of Duty-game. Natuurlijk helpt de eerdergenoemde herkenbaarheid van de spelmodi en de maps daarbij, maar dat geldt ook voor de 'flow' van het spel. Meer en meer kregen we het idee dat de ontwikkelaars erin zijn geslaagd om de beste elementen van de Modern Warfare- en Black Ops-reeksen bij elkaar te gooien in dit spel, dat dus gratis speelbaar zal zijn. Wat het verdienmodel daarbij wordt, is ons nog niet duidelijk, maar het ligt voor de hand dat spelers geld kunnen besteden aan het verkrijgen van speciale wapenvarianten en speelbare personages. Hierover hebben de makers echter nog niets gezegd. Een ander punt waar we nog niets over kunnen zeggen, is hoezeer Call of Duty Mobile de accu van je telefoon plundert. De Pixel 3 waar wij op speelden, was na twee potjes al behoorlijk warm, wat erop wijst dat het apparaat flink aan het werk moest. Hierover zeiden de ontwikkelaars dat er nog wordt gewerkt aan optimalisatie. Dat dit een relatief zware mobiele game is, staat echter buiten kijf.

Ondanks deze kanttekeningen zijn we heel positief over Call of Duty Mobile. Sterker nog: het was een van de tofste en meest verrassende games die we op deze E3 hebben gespeeld. De vraag is nog wel wanneer we het in Nederland kunnen gaan spelen. In Australië loopt al enige tijd een bètatest en de verwachting is dat de capaciteit daarvan de komende tijd wordt opgeschroefd. Of dat betekent dat Europa ook mag meedoen en wat dat dan betekent voor de uiteindelijke releasedatum, is nog niet duidelijk. Wel kunnen geïnteresseerde gamers zich vast registreren op de website van de game, maar ook daar is niet te vinden wanneer we Call of Duty Mobile hier mogen verwachten.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 28 augustus 2019 1.134

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018