Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Age of Wonders: Planetfall

De Nederlandse inbreng tijdens de E3 was dit jaar minimaal, al was er één Hollandse studio die de eer hoog probeerde te houden. Je moest daarvoor wel afdalen naar de krochten van het Convention Center, naar het hokje waar Triumph Studios onderdak had gevonden. In dat hokje, meer dan 2 bij 2 meter was het niet, toonde de studio uit Delft het nieuwe Age of Wonders: Planetfall.

Titel Age of Wonders: Planetfall Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Triumph Studios Verwacht 6 augustus 2019

Planetfall wordt de opvolger van Age of Wonders III, de game die Triumph in 2014 in eigen beheer op de markt bracht. Sindsdien is er veel veranderd in Delft. De studio werd in 1997 opgericht en wist lang zelfstandig te blijven. In 2017, precies 20 jaar na de oprichting, werd het bedrijf opgekocht door de Zweedse uitgever Paradox Interactive. Dat bedrijf heeft blijkbaar de financiële armkracht om een klein hokje op de E3 af te huren.

Niet alleen Triumph heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld, ook Age of Wonders probeert met z'n tijd mee te gaan. Sterker nog, de serie maakt met Planetfall een sprong naar de toekomst. Waar de voorgaande delen van de serie een klassieke middeleeuwse fantasy-setting hadden, duiken we nu in de verre toekomst. Zover zelfs dat er in Planetfall uitgebreid de tijd is om terug te kijken. Het verhaal in de game is gebaseerd op een verdwenen, universum-omspannende beschaving. Die hoogstaande beschaving had zaken als interstellair reizen in de vingers, maar toen de beschaving ten onder ging raakte al die kennis verloren.

4X

Dat betekent dat de bewoners van de verschillende planeten in het fictieve universum weer op eigen benen kwamen te staan. Het gevolg was dat elke planeet zich op geheel eigen wijze ontwikkelde. Als de game begint, is het zover dat de zeer uiteenlopende beschavingen die zijn ontstaan weer bij elkaar op bezoek kunnen, iets dat uiteraard niet altijd tot vreedzame ontmoetingen leidt.

Het maakt dat je aan het begin op een willekeurige en random gegenereerde planeet terechtkomt, waar je probeert voet aan de grond te krijgen voor je beschaving. Dan ontvouwt zich een game volgens het 4x-principe: explore, expand, exploit en exterminate. Het is een genre dat vooral bekend is door de Civilization-serie, maar Triumph heeft er vanaf het begin een iets andere invulling aan gegeven. Zo is strijd hier een belangrijker onderdeel, wat alleen al tot uiting komt in het aparte scherm waarop de gevechten plaatsvinden. Je hebt dus een landkaart waarop je de invloedssfeer ziet van de strijdende partijen, en ook wat zich aan grondstoffen en gebouwen in de verschillende sectoren bevindt.

Als het tot knokken komt, vindt het gevecht plaats op een aparte map die een soort uitvergroting is van de tegel waarop wordt gestreden. Juist op deze uitvergroting is het een en ander veranderd. Waar de vechtende eenheden in Age of Wonder III en oudere edities veelal dicht bij elkaar opgesteld moesten staan, is er nu meer ruimte tussen de vijandelijke eenheden. Er zijn dus meer eenheden die ranged hun werk kunnen doen. Er is ook meer dekking voorhanden, waar de kleinere eenheden veel voordeel van hebben. Verder is de strijd in Planetfall nog gewoon volledig turn-based, waarbij de gevechten plaatsvinden tussen zeer uiteenlopende partijen.

Dino's op het slagveld

In de demo die we op de E3 konden spelen, waren drie rassen voorhanden. Triumph heeft daarbij een vierde ras aangekondigd, van de in totaal zes die in de game worden opgenomen. Van de drie inmiddels bekende rassen zijn de Vanguard het meest overzichtelijk. Dit ras bestaat gewoon uit mensen die willen knokken en daarbij over vrij traditionele middelen beschikken. Het is het ras om mee te starten als je weinig ervaring hebt met complexe games zoals Age of Wonders. Het wordt al interessanter met de Amazons, een geheel vrouwelijk ras dat gebruikmaakt van het dierlijk leven om zich heen. De Amazons hebben verschillende soorten dinosaurussen onderworpen en opgeleid tot strijdende monsters. Los daarvan zijn de dames zelf uitstekende boogschutters, zodat ze ook van afstand zeer gevaarlijk zijn.

Dat geldt minder voor de Kir’ko, het enige ras dat geen menselijke oorsprong heeft. De Kir'ko zijn insecten en lijken een beetje op de Zerg uit StarCraft. De Kir'ko hebben een centraal brein dat alle insecten aanstuurt. Ze functioneren dan ook vooral goed als groep, dicht op elkaar en dicht bij de vijand. De eenheden van de Kir'ko krijgen bijvoorbeeld een buff als ze op aangrenzende tegels staan. Ranged zijn ze echter minder sterk.
Het vierde ras dat Triumph heeft aangekondigd, zijn de Dvar, een soort stevig uitgevallen space-dwergen.

Je zit in Planetfall niet vast aan de standaard die Triumph voor een eenheid heeft bedacht. Met upgrades kun je elke eenheid flink aanpassen, zodat hij bijvoorbeeld niet meer is gespecialiseerd in ranged, maar in melee. Mocht je daarmee nog niet genoeg diversiteit in je leger hebben, dan kun je ook nog neutrale troepen inhuren, die zeer uiteenlopende karaktertrekken kunnen hebben. Voor wie Age of Wonders III gewend is: magie speelt in Planetfall een veel kleinere rol dan je gewend bent, hoewel dat vooral een cosmetisch verschil is. Je kunt nog steeds allerhande effecten gebruiken. Ranged, melee, area of effect, effecten over time, buffs en debuffs: het zit er allemaal in, alleen klinkt de benaming ervan eerder semi-wetenschappelijk dan magisch.

Verdwenen onderwereld

Er zijn meer verschillen met de voorganger. Daar had de landkaart een aparte onderwereld waar een heel aparte strijd in plaatsvond. Die is verdwenen. Verder lijkt Triumph wat zuiniger met tekst geworden. De games zijn uitgebreid en ingewikkeld, en de facties hebben een uitgebreid achtergrondverhaal, wat maakt dat er veel is uit te leggen. Daar lijkt de studio nu iets beknopter bij, wat de game meer vaart zou moeten geven.

De landkaart is verdeeld in de bekende zeshoeken, hoewel je daar weinig van zult merken. Wat je ziet is een landkaart die is verdeeld in vrij willekeurig vormgegeven sectoren. Elke sector heeft een beperkte hoeveel ruimte om eenheden en gebouwen te plaatsen, en vooral een beperkte hoeveelheid grondstoffen. Niet alles wat je nodig hebt is in elke sector te vinden, en dat dwingt je om aangrenzende sectoren te veroveren. Het zorgt ervoor dat je sommige sectoren kunt specialiseren, een beetje zoals dat met de verschillende eilanden in een city builder als Anno 1800 kan.

Bijna uit

Helaas was onze demo te kort om een goed beeld te krijgen van dit deel van de game. In het half uur dat we konden spelen, hebben we vooral gevochten. De grote landkaart hebben we slechts kort onder ogen gehad. In de voorgaande games kon juist de gameplay op de wereldkaart behoorlijk ingewikkeld zijn, en het is te hopen dat Triumph dit wat heeft kunnen stroomlijnen. Dat weten we op 6 augustus, als de game in de winkel ligt. Dan weten we ook hoe de game zich vertaalt naar consoles, want hij verschijnt niet alleen voor Windows, maar ook voor Xbox One en PlayStation 4.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018