Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Iron Harvest

Real-time strategy is lang niet zo populair meer als pakweg twintig jaar geleden, toen series als Command & Conquer en Age of Empires zeer succesvol waren. Het genre heeft de opkomst van driedimensionaal beeld nooit echt overleefd. Toch is er nog een trouwe schare liefhebbers die naarstig naar nieuwe games in het genre zoeken. Er zijn ook nog steeds ontwikkelaars die wel oren hebben naar een nieuwe rts, al valt het lang niet altijd mee om daar financiering voor te vinden. Dat ondervond ook King Art Games, een kleine studio uit Bremen die werkt aan Iron Harvest. Toen dit ontwikkelbedrijf geen geld wist te vinden, startte het een Kickstarter-campagne waarmee het in korte tijd 1,3 miljoen dollar ophaalde, ruim genoeg om alle plannen rond Iron Harvest te verwezenlijken. Vandaar dat we op de E3 een enthousiast team van King Art troffen. De ontwikkelaars konden er hun game eindelijk in speelbare versie aan de wereld tonen.

Titel Iron Harvest Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar King Art Games Verwacht onbekend

King Art heeft voor Iron Harvest een alternatieve werkelijkheid bedacht. De game speelt zich af in de jaren '20 van de vorige eeuw, maar dan wel in een imaginaire variant daarvan. De game heeft dus een ouderwetse stijl, maar alles wat je ziet is verzonnen. Toch is er wel degelijk een historische referentie. De stijl van de game is afkomstig van Jakub Różalski, een Poolse artiest voor de eerste keer aan een game meewerkt. Samen met King Art bedacht hij een spelwereld die is gebaseerd op de Pools-Russische Oorlog van 1919 tot 1921. In de drie oorlogsjaren golfde de strijd heen en weer tussen Warschau en Kiev. Door de oorlog staakte de opmars van de eerste versie van het Rode Leger, dat de Russische Revolutie ook in het Westen wilde ontketenen.

In de game strijden de Polania Republic, Rusviet en het Saxony Empire tegen elkaar, losjes gebaseerd op Polen, Rusland en Duitsland. Ook de achtergrond van de drie fictieve landen komt sterk overeen met die waar ze op gebaseerd zijn. Polonia is een land dat nog grotendeels op landbouw vertrouwt, Rusviet is een enorm rijk dat grote, lompe en dik bepantserde legers op de been kan brengen, en het Saxony Empire heeft de meest geavanceerde troepen.

Solo, coöp en multiplayer

King Art heeft drie campagnes voor de game gemaakt, één voor elk van de drie strijdende partijen. In totaal levert dat twintig maps op waarop je je strategische gaven uit kunt leven. Daarnaast kun je skirmish- en multiplayer-matches starten en de game in coöp spelen.

King Art geeft je uiteraard de nodige eenheden waarmee je het je tegenstander lastig kunt maken. Uiteraard hoort daar Infantery bij, die in Iron Harvest optreedt in squads. Het zijn de eenheden die het meeste voordeel hebben van de vele greppels en muurtjes die je op het slagveld zult treffen. De game geeft daarbij steeds duidelijk aan waar je Infantery dekking heeft en waar niet. Infantery kan opgewaarderd worden tot Veteran en Elite, en bovendien worden uitgerust met verschillende wapens. Alleen Infantery kan vijandige bouwwerken overnemen.

Dan komen we bij de opvallendste keuze die King Art heeft gemaakt. Want waar tanks rond 1920 nog maar nauwelijks hun intrede hadden gedaan, heb je in Iron Harvest al veel meer mogelijkheden dan de eenvoudige tanks uit de tijd eigenlijk boden. Zo hebben alle drie de legers de beschikking over verschillende Mechs, variërend van snelle en lichte Walkers en exo-skeletten, tot stevige maar trage eenheden. De game bevat dertig verschillende varianten.

Het kan nog futuristischer, want de top van de oorlogsmachinerie wordt gevormd door de enorme Weapon Systems. Dit zijn een soort wandelende forten die pas echt effectief zijn als je ze ingraaft. Let daarbij wel op, want elk System heeft een beperkte hoek waaronder hij kan vuren. Als de vijand uit een andere richting komt, is de eenheid kwetsbaar, want het duurt lang om de machine bij te draaien.

Basis en grondstoffen

Verder werk je steeds vanuit een basis. Daar kun je nieuwe gebouwen bijplaatsen en bestaande opwaarderen om betere eenheden te kunnen produceren. Daar heb je twee grondstoffen voor nodig: kolen en ijzer. Beide win je uit bronnen op het slagveld. Het veroveren van een bron is genoeg om grondstoffen te winnen. Je hoeft er geen gebouw op te plaatsen of eenheden te stationeren, en ook het transport hoef je niet te regelen. Dat houdt het lekker overzichtelijk.

De gameplay lijkt daarmee sterk op een serie als Company of Heroes. De game heeft een vergelijkbaar tactisch element waarin het positioneren van eenheden en dekking vinden van doorslaggevend belang zijn. Toch is er nog een game die voor inspiratie heeft gezorgd, al was dat in Los Angeles niet direct duidelijk. In de versie die wij konden spelen, ontbrak een belangrijk onderdeel van je arsenaal: de Hero. Net als in Warcraft III neem je die mee het slagveld op, wat grote invloed kan hebben op het verloop van de strijd. Bij elke factie kun je uit drie Heroes kiezen die uiteraard hun eigen eigenschappen hebben. King Art wil van de Heroes geen onverslaanbare supereenheden maken. In plaats daarvan zouden Heroes je meer tactische opties moeten geven, al wil de studio daar verder nog weinig over loslaten.

Voorlopige conclusie

In zijn huidige vorm lijkt Iron Harvest vooral op Company of Heroes. Niet alleen de stijl van de game doet daar aan denken, ook het belang van Infantery die dekking kan zoeken zorgt voor gelijkenis. De map die wij konden spelen, was iets kleinschaliger, waardoor de strijd minder tactisch was. Bovendien leunen de legers in Iron Harvest meer op de vele mechanische eenheden. Het beeld van de game kan echter nog flink kantelen als King Art de Heroes toe gaat voegen die gepland staan. Hopelijk kunnen we tegen die tijd weer een voorproefje krijgen.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018