Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Desperados III

Wie herinnert zich de Commandos-serie nog? Het zijn waarschijnlijk de bekendste games binnen hun subgenre. De speler moest een groepje soldaten door een vijandelijke omgeving leiden, waarbij je rekening moest houden met de locaties en het zichtveld van Duitse soldaten. Als het kon, schakelde je ze uit. Als dat niet kon, sneakte je er omheen. De levels werden steeds moeilijker en gecompliceerder, terwijl je soldaten steeds nieuwe opties kregen die je in je voordeel kon gebruiken. Desperados is een stuk minder bekend maar werkt precies hetzelfde, maar dan in een western-setting.

Titel Desperados III Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Mimimi Productions Verwacht Eind 2019 / Begin 2020

Desperados vertelt in feite twee verhalen. Het ene verhaal heeft als hoofdpersonage een jonge John Cooper die van zijn vader de fijne kneepjes van het vak krijgt aangeleerd. John was ook het hoofdpersonage in de vorige games in de serie, dus dit vormt in zekere zin zijn 'origin story'. Het stuk waarin John nog kind is, speelt zich logischerwijs voor de vorige games af, maar dat geldt ook voor het andere deel van het spel. John is hier weliswaar al ouder, maar Desperados 3 is in zijn geheel een prequel. Het verhaal erachter is verder vrij simpel: John is om persoonlijke redenen op jacht naar enkele personen die hem iets hebben aangedaan. Meer detail wilden de makers niet geven, dus vul het zelf maar in.

Muntjes gooien

Spelend als de jonge John Cooper valt vooral op dat hij zelf weinig kan. Althans, hij kan zelf geen vijanden aanvallen en uitschakelen. Wat hij wel kan, is op plekken komen die papa Cooper niet kan bereiken. Ook kan John muntjes gooien om vijanden af te leiden. Zo ontstaat een leuk samenspel tussen Cooper en Cooper senior. We zien John muntjes gooien om te zorgen dat vijanden zich omdraaien, zodat zijn vader ze van achteren kan besluipen en uitschakelen. De puzzeltjes die hierbij horen, worden langzaam wat moeilijker. Wat we op de E3 zagen, bleef echter toch wel op 'tutorial-niveau'. We zijn erg benieuwd naar hoe dit verder gaat.

In onze demo gingen we al vrij snel door naar een stuk uit het andere deel van het verhaal. Hier is John volwassen en is hij druk bezig met zijn wraakplannen. Om wraak te kunnen nemen, heeft John een bende om zich heen verzameld, waarbij elk bendelid specifieke eigenschappen heeft. John heeft bijvoorbeeld een mes waarmee hij vijanden geruisloos kan uitschakelen, maar ook een pistool waarmee hij er twee in een keer te grazen kan nemen. Daar is wel een speciale handeling voor nodig. Om meer dan een enkele actie tegelijk uit te voeren, moet je de tactische modus in. Hierin staat de tijd nagenoeg stil en kun je acties toewijzen aan personages. Dat kun je met een enkel personage doen, maar ook met meerdere. Als je klaar bent kun je de acties meteen laten uitvoeren, of de tijd weer verder laten gaan en iedereen middels een druk op de knop op het juiste moment in actie laten komen.

Verschillende trucs

We zagen er nog geen al te gecompliceerde voorbeelden van, maar kregen wel een beeld van het soort acties dat je kunt uitvoeren. We zagen bijvoorbeeld hoe de dokter van het stel zijn tas in het zicht van een vijand kan zetten. Die vijand loopt er dan naartoe, en zodra hij bukt om de tas te bekijken, krijgt hij een spuitje. Een ander bendelid, een dame, kan zich vermommen om in bepaalde situaties gewoon door te kunnen lopen waar de mannen zonder meer zouden worden aangevallen.

Een en ander wordt door John en de dokter gedemonstreerd in een setting in Colorado, waar een stilstaande trein wordt aangevallen. De 'dame' waar we net over spraken, zagen we even later in actie in een zeer sfeervol ogend New Orleans. Hier moet de bende een bepaalde brief zien te bemachtigen. De speler ziet drie belangrijke personen met een 'brief-indicatie' lopen, maar je weet niet welke de juiste is. Je moet dus informatie verzamelen om zo achter de identiteit van de drager van de juiste brief te komen. Het is een voorbeeld van een te verwachten puzzel. Meer zagen we er echter niet van, want op dit punt stopte onze speelsessie helaas.

Verdomd leuk spelletje

Desperados 3 was allerminst een hoogvlieger op de E3, maar lijkt wel een verdomd leuk spelletje te worden. In positieve zin vielen de sfeer in de game en de personages op, alsmede de vormgeving van de werelden waarin je rondloopt. Hoe lang het leuk blijft, valt uiteraard af te wachten, en ook ligt een iets te simpel plot op de loer. Hoe het met die vraagtekens afloopt, weten we in het beste geval eind dit jaar, maar misschien pas later. De ontwikkelaar liet namelijk doorschemeren dat het bepaald niet is uitgesloten dat de game naar 2020 wordt geschoven. "We nemen zoveel tijd als we nodig hebben", was de uitleg.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018