Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Rocket Arena

De E3 is niet alleen de beurs van de enorme stands en lange rijen. Het Los Angeles Convention Center telt twee enorme hallen, maar ook de nodige kleine kamertjes waar de vele kleinere uitgevers van deze wereld een beetje aandacht proberen te krijgen. Hier zie je weinig poespas en er is vooral ook weinig show. Er staan gewoon wat computers of consoles waar je vrij onbekende games kunt spelen. Zo'n game is Rocket Arena van ontwikkelaar Final Strike Games.

Titel Rocket Arena Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Final Strike Games Verwacht 2020

De naam Rocket Arena doet wellicht denken aan Rocket League. Veel overeenkomsten tussen de twee titels zijn er echter niet, behalve dat het in beide gevallen om een online multiplayergame gaat die in teamverband wordt gespeeld. In Rocket Arena gaat het daarbij om twee teams van drie die het tegen elkaar opnemen. De game komt uit voor Windows en de Xbox One, en er is een versie voor de PlayStation 4 in de maak. Bijzonder is dat je crossplatform kunt spelen, wat helaas nog geen gemeengoed is.

Rocket Arena doet zijn naam volledig eer aan. Het is een first person shooter die je speelt in vrij kleine arena's, waarbij spelers enkel en alleen beschikken over raketten. Doet de naam je ook denken aan een mod voor good old Quake III Arena? Dat is niet geheel onterecht, al hebben beide games officieel niets met elkaar te maken. Rocket Arena heeft echter wel degelijk iets weg van Quake. Het biedt een mix van Quake II en Super Smash Bros, met een vleugje Overwatch om het af te maken.

Je gaat niet dood

Hoewel de naam vrij heftig klinkt, is Rocket Arena verre van bruut. Het is een game in vrolijke kleuren en hij kent haast vriendelijke personages die elkaar nooit echt pijn doen. De rockets die spelers op elkaar afschieten, zijn namelijk niet dodelijk. In Rocket Arena is het ergste dat je kan overkomen dat je uit de arena wordt geschoten, maar dat levert slechts tijdelijk ongemak op. Elke speler heeft een zogenaamde Blast Meter waarop wordt bijgehouden hoeveel schade je hebt opgelopen door de rockets van het vijandige team. Als je meter vol is, ben je kwetsbaar. De eerstvolgende rocket zorgt dan voor een Megablast die je uit de arena werpt. Je zweeft daarna langzaam terug naar een willekeurig punt in de arena, waarna je gewoon weer mee kunt doen aan de strijd.

Over je uitrusting of munitie hoef je je daarbij geen zorgen te maken. Elk personage heeft een vaste uitrusting en een oneindige hoeveelheid munitie. Eenmaal met beide benen op de grond ben je dus direct weer een gelijkwaardige speler. Sterker nog, met een lege Blast Meter ben je zelfs in het voordeel.

Rocket Arena is verder een game met verschillende spelvormen en verschillende personages waar je uit kunt kiezen. Enige voorwaarde is dat elk team uit drie verschillende personages bestaat. Uiteraard zijn de types waar je uit kunt kiezen kleurrijk, met wat verschillen in uitrusting en soms ook in beweging. Neem Blastbeard, een stoere maar wat trage piraat met een rode baard die zijn traagheid compenseert met rockets die - als enige - schade aanrichten binnen een bepaalde area of effect. Daarnaast is zijn Blast Wave een fijn wapen, reden waarom het een timer heeft. Met die Blast Wave kan hij alles om zich heen wegblazen. Heel handig om tegenstanders de arena uit te blazen, maar ook om inkomende raketten te pareren.

Zo heeft elk personage iets eigens. Jayto heeft Jet Boots waarmee hij tijdelijk z'n snelheid flink kan verhogen. Plink beschikt over een Teleporter en kan daarmee snel naar een ander deel van de kleine arena zappen. Kayi kan een Slow Field oproepen dat alles om haar heen vertraagt en Izell heeft Bola Rockets die haar tot de gevaarlijkste klant in kleine ruimtes maken. Zo zijn er voorlopig zes personages om uit te kiezen, al worden dat er vast meer.

Vier spelvormen

De game bevat tien verschillende maps die zeer verschillend zijn, maar allemaal dezelfde stripboekachtige stijl hebben. De meeste maps zijn geschikt voor de vier spelvormen die de game kent. De meest overzichtelijke spelvorm is Knockout, waarbij elke speler drie Badges heeft. Word je uit de arena geblazen, dan verlies je een Badge. Het team dat als eerste alle negen de gezamenlijke Badges verliest, verliest ook de match. Een speler die zijn of haar drie Badges is verloren, kan overigens gewoon mee blijven strijden om de laatste Badges van de vijand af te snoepen.

In Rocketball verschijnt een bal die de spelers op kunnen pakken en in het vijandige doel moeten zien te gooien. Spelers kunnen daarbij de bal naar teamleden overgooien. Het team dat als eerste vijf keer scoort, wint de match.
Megarocket is een spelvorm met de bekende capture points. Die points kunnen steeds op verschillende plekken op de map opduiken. Het team dat ze bepaalde tijd onder controle weet te houden, scoort een punt, en het team dat als eerste vijf punten scoort, wint.
Rails is eigenlijk vooral een training voor nieuwe spelers, en RocketBot Attack is een spelvorm waarin een team van drie spelers het tegen computergestuurde RocketBots opnemen.

Voorlopige conclusie

Rocket Arena wordt gratis speelbaar. Wat het verdienmodel van de game wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Een flink deel van het succes van de game zal echter van dat verdienmodel afhankelijk zijn. Los van de geldkwestie is Rocket Arena een lekkere en makkelijke game om te spelen. De bediening is soepel en potjes duren een minuut of vijf, dus echt tijd om je te vervelen heb je niet. Daar is de actie ook te snel en vooral te heftig voor. Het is vijf minuten knallen geblazen, en dan even ademhalen voor de volgende match. Dat alle spelers tot het einde toe mee kunnen strijden, is de grootste aantrekkingskracht van Rocket Arena. Al is de vrolijke stijl ook zeker een pluspunt.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018