Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Control Preview

Raadselachtige avonturen in The Oldest House

Voorlopige conclusie

Control is een typische Remedy-game: mooi en raadselachtig. Het heeft een verhaal dat je bezighoudt, met ontwikkelingen, diepere lagen en plotwendingen die je vooraf niet aan ziet komen. Control is ook uitdagend, want de door de Hiss bezeten troepen kunnen het je flink lastig maken. Vooral omdat ze steevast in de meerderheid zijn en Jesse een kwetsbare vrouw is die geen enkele bescherming heeft tegen de zeer aardse kogels die de Hiss op haar afvuurt. Je hebt gelukkig genoeg opties om je te verweren, al zul je daarbij inventief te werk moeten gaan. Alleen door je opties te combineren en af te wisselen, kun je overleven. Je hebt te weinig munitie om op je Service Weapon te vertrouwen, wat maakt dat je ook van Launch en je andere krachten gebruik zult moeten maken. Op dat punt is Control een beetje te vergelijken met Quantum Break, de vorige game van Remedy. Control verschijnt al over ruim twee maanden en is interessant voor iedereen met een recente videokaart van Nvidia, want Remedy heeft ondersteuning ingebouwd voor GeForce RTX. In sommige passages van de game is daarbij behoorlijk veel verschil te zien tussen RTX in- en uitgeschakeld.

Reacties (23)

Wijzig sortering
Denk dat ze inspiratie hebben opgedaan van warehouse 13
Ik las het verhaal en het enige wat ik kon denken was SCP. Geen slechte keuze voor inspiratie overigens, er zitten wat pareltjes tussen.
En van de laatste Prey als ik die enemies die zich in objecten verbergen zo lees.

Niets mis mee natuurlijk, ik vertrouw Remedy wel dat het spel nog steeds uniek zal aanvoelen :)
Max Payne was super
Quantum Break ook. Beide hebben een bepaalde manier van spelen waardoor je in het verhaal gezogen wordt. Hoop dat deze me op dezelfde manier kan pakken.

Enige andere maker bij wie ik dat heb is Quantic Dream, al vallen die games meer in de categorie 'love it or hate it'
Hoop wel dat de gameplay wat vloeiender is dan Quantum Break. Speel het een paar keer per jaar (nog steeds verhaal niet uit) maar de speelbaarheid valt me telkens weer tegen. Verhaal (hoewel niet veel beter dan een middelmatige serie) en graphics zijn sterke kanten.
Echt joh? Vond het echt lekker spelen. Ik heb het in één ruk twee keer uitgespeeld. Tweede keer tegengestelde keuzes gemaakt en alle collectibles compleet gemaakt. Heb alleen om wat voor reden dan ook NUL achievements gekregen. Best bijzonder. Twee keer uitgespeeld, 100% complete volgens de stats en geen achievements (not that it matters).
Met Quantum Break heb ik me super vermaakt, dus ben erg benieuwd naar deze game. Alleen maar eens m'n videokaart gaan upgraden, duur grapje helaas. :'(
Dit spel ziet er tof uit. Zoals hierboven al is gezegd, Remedy heeft al een paar spellen op hun naam staan waarmee ik mij eerder al goed heb kunnen vermaken.

Dit spel kan samen met "a plague tale: innocence" en de remake van Warcraft 3 denk ik mijn game jaar helemaal goed maken.

Beetje diepgang, mistery of good old nostalgie.
De laatste anderhalf jaar bijna alle AAA games geprobeerd, maar ze kunnen mijn interesse niet meer vast houden. Te veel lootbox geneuzel, herhaling en grinden.

Ik vraag me af of het leeftijd is of dat te veel diepgangloze AAA games me hebben afgestompt.

Nog twee maandjes wachten en dan hopelijk weer nieuw gameplezier met Control, ik kijk er naar uit!
Is Launch niet gewoon hetzelfde als de Gravity Gun uit HalfLife?
Vond ik overigens wel geweldig.
Ik geloof dat het bij een bespreking van Quake RTX was, dat ze zeiden dat men het ook wel iets rustiger aan mag doen met dat spiegeleffect. Vind ik hier eigenlijk ook wel. Indrukwekkend hoor, al die glimmende oppervlaktes maar het mocht voor mijn spelplezier wel wat "toned down" worden.
Dat gezegd hebbende vind ik dat raytracing echt wel wat toevoegen aan de spelbeleving.
Als ik dat zo lees doet het nogal aan Prey denken, wat overigens een heel geslaagd spel was.
Opvallend hoe weinig (14) reacties er tot nu op deze preview zijn. Had verwacht dat er wel meer interesse voor deze game zou zijn. Goede ontwikkelstudio, interessante gameplay, niet de zoveelste sequel. Ik kijk er iig naar uit! :)
Eind maart ben ik toevallig binnen geweest bij deze studio in Espoo en toen al kunnen checken.
Zeer interresant concept :)
Lijkt me mooie game maar voor extra candy heb je RTX nodig. Vroeger kon het zonder. Dus wordt een no-buy.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True