Redacteur audio en games

The Outer Worlds Preview

Spirituele opvolger van Fallout: New Vegas

Gekkigheid

Toch maakt dat allemaal nog lang niet duidelijk wat de vele opties in The Outer Worlds zijn. Zo lijkt de spelwereld op basis van het bovenstaande wellicht redelijk realistisch. Dat beeld klopt, maar er is ook ruimte voor de nodige gekkigheid. Wapens zijn bijvoorbeeld grotendeels gebaseerd op hedendaagse voorbeelden als een pistool, shotgun en sniperrifle. Er is echter ook een Shrink Gun en er zijn veel meer merkwaardige wapens. Er zijn vooral ook merkwaardige upgrades voor de vrij realistische, bestaande wapens.

We noemden al de discussies die je zult voeren met de vele computergestuurde personages. Dat is een duidelijk verschil met het laatste deel uit de Fallout-serie, Fallout 76. In die game is nauwelijks dialoog verwerkt, omdat al het menselijk leven uit de spelwereld is verdwenen. Bethesda gaat dat in Fallout 76 enigszins herstellen, maar Obsidian maakt er in The Outer Worlds echt werk van. Dialogen zijn in overvloed aanwezig en hebben altijd ruime mogelijkheden, al is het aantal opties sterk afhankelijk van hoe je je personage hebt ontwikkeld. Gespreksopties zijn er in discussies met zowel vriendelijke als onvriendelijke personages. Met beide kun je in gesprek en bij beide kun je het gesprek sturen. Dat doe je door te kiezen uit een aantal antwoorden, maar ook door sturende eigenschappen in te zetten, zoals liegen, dreigen of charmeren.

Op stap als trio

Hoe verbaal je ook bent ingesteld, het zal af en toe toch ook op knokken uitdraaien. Al was het maar omdat je op Halcyon zomaar op een rondlopend monster kunt stuiten dat je pad kruist. Gevaar dreigt overal, dus wapens en bijbehorende vaardigheden zijn onmisbaar. Vooral bij gevechten is het handig dat je zelden alleen op stap bent. Gedurende de game ontmoet je diverse companions. Dat zijn personages die zich bij je voegen en meegaan als je het ruimteschip verlaat dat je basis vormt. Je kunt steeds twee companions meenemen, terwijl je er gedurende de game meer verzamelt. Als je aan een missie begint, kun je in je ruimteschip kiezen welke twee companions je meeneemt. Het is handig om op basis van de omschrijving van de missie een aanpak te verzinnen en companions te kiezen met eigenschappen die daarbij passen. Verwacht je bijvoorbeeld veel computers tegen te komen? Iemand met hackingskills kan dan handig zijn. De skills van jou en je twee companions versterken elkaar bovendien. Neem je iemand mee die goed kan liegen, dan profiteer je daarvan in discussies. Andersom werkt het ook. Jouw eigenschappen beïnvloeden die van je companions net zo goed.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite