Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Scarlett, xCloud en Elite Controller 2

Korte kennismaking met de toekomst van Xbox

11-06-2019 • 13:00

118 Linkedin Google+

Scarlett, xCloud en Elite Controller 2 - Eerste blik op de toekomst van Xbox

De E3 van dit jaar gaat voornamelijk over dingen die er juist niet worden getoond. Sony en Microsoft houden het uiterlijk van hun nieuwe consoles - voor zover ze al een definitief ontwerp hebben - namelijk nog even geheim. Sony is dit jaar zelfs volledig afwezig in Los Angeles. Microsoft gaf er echter een persconferentie, en een dag later bood het bedrijf journalisten zelfs de gelegenheid om een deel van wat het heeft aangekondigd zelf uit te proberen.

Dat Project Scarlett daarbij niet zichtbaar was, betekent niet dat er geen aandacht aan werd gegeven. Zo waren we aanwezig bij een lezing met de welluidende titel "The Future of Xbox", waarbij onder andere over Project Scarlett werd gesproken. Helaas werd er weinig nieuws verteld. Microsoft vatte bondig samen wat we sinds de persconferentie al wisten. Zo wordt het hart van Scarlett gevormd door een custom made cpu die is afgeleid van de Zen 2-cpu van AMD, aangevuld met een Radeon Navi-gpu op basis van de volgende generatie RDNA-architectuur, ook van AMD.

Microsoft volgt daarmee het voorbeeld van Sony, dat twee maanden geleden vergelijkbare geluiden liet horen over de PlayStation 5. Ook die krijgt een custom made Zen 2-cpu en Navi-gpu. Sony maakte destijds bekend dat het om een cpu met acht cores gaat. Microsoft heeft zich nog niet over het aantal cores in zijn cpu uitgelaten. Bij de overige specificaties die door beide consolebouwers naar buiten zijn gebracht, zijn opvallende gelijkenissen zichtbaar. Beide consoles krijgen een ssd aan boord die gedeeltelijk ook als werkgeheugen wordt gebruikt. Microsoft maakte bekend dat Scarlett gddr6-werkgeheugen krijgt, iets waar Sony nog niets over heeft gemeld. Beide consolebouwers stellen dat hun nieuwe console op basis van deze specificaties in staat moet zijn games in 8k weer te geven, waarbij Microsoft meldt dat zijn console bovendien beelden met 120 frames per seconde kan weergeven.

Project xCloud

Microsoft heeft nog een ander project in ontwikkeling: xCloud. Ook dit is iets waar alleen de grote lijnen van bekend zijn. Gelukkig heeft Microsoft Project xCloud wel meegenomen naar Los Angeles, zodat we er iets van hebben kunnen testen. Microsoft stelde een aantal telefoons beschikbaar waarop een paar recente games konden worden gespeeld. Zo hebben we Resident Evil 7, Hellblade: Senua's Sacrifice en Halo 5: Guardians uit kunnen proberen, allemaal gespeeld op een Samsung Galaxy S10 gekoppeld aan een Xbox One-controller. De telefoon was in een houder geplaatst die aan de controller werd gekoppeld, zodat een handzaam maar enigszins zwaar geheel ontstond. Microsoft beweert dat er nagenoeg geen latency merkbaar is als games via xCloud zullen worden gestreamd, en in de testopstelling was er inderdaad niets van te merken. Alle drie de games draaiden soepel en zagen er goed uit, al was de resolutie teruggedraaid tot 720p. De bewegingen verliepen soepel en de actie voelde zeer direct, al moet erbij worden gemeld dat zeker RE7 en Hellblade geen razendsnelle actie bevatten.

Er is ook veel dat Microsoft nog niet vertelde. Zo weten we niet wanneer xCloud van start gaat en ook niet wat het gaat kosten. Het zijn details waar we wel informatie over hadden verwacht, omdat Microsoft vooraf had gezegd dat het tijdens de E3 flink uit zou pakken met cloud gaming. We weten bovendien weinig over de hardware waarop het geheel draait. Dat Microsoft zo weinig loslaat heeft wellicht een reden. Een jaar geleden, toen Microsoft voor het eerst melding maakte van xCloud, stelde het bedrijf dat het eigen server blades had ontwikkeld, speciaal voor xCloud. In elke blade zouden vier uitgeklede versies van de Xbox One S zijn verwerkt die de krachten zouden bundelen. Die specificaties herhaalde Microsoft dit jaar niet. Sterker, tijdens de persconferentie stelde Xbox-topman Phil Spencer dat Project Scarlett "de fundering gaat vormen van onze toekomst in de cloud". Dat zou kunnen betekenen dat Microsoft is afgestapt van servers op basis van de One S en wil overschakelen op krachtiger hardware. Als dat klopt, doet het dat vast om het hoofd te bieden aan Google, dat met Stadia voor flinke concurrentie dreigt te zorgen. Google werkt ook samen met AMD en beweert dat de servers van Stadia 10,7 teraflops kunnen berekenen. De Xbox One S komt niet verder dan 1,4 teraflops, dus ook met een bundel van vier haal je lang niet de rekenkracht van Stadia. Het kan dus zomaar zo zijn dat Microsoft de plannen momenteel wijzigt. Om het nog meer verwarrend te maken, kondigde Microsoft Console Streaming aan, de optie om een Xbox One in te zetten als server vanwaar je games naar je telefoon streamt. Ook dat lijkt op een dienst van de concurrentie. In dit geval een dienst van Sony, dat met Remote Play iets vergelijkbaars doet op de PlayStation 4.

Xbox Elite Wireless Controller Series 2

Gelukkig bracht Microsoft ook iets dat minder vragen oproept. Het kondigde de Xbox Elite Wireless Controller Series 2 aan, als opvolger van de Elite Controller uit 2015. De Series 2 breidt een aantal eigenschappen van z'n voorganger uit. Zo kon je bij de voorganger de actie van de triggers instellen, waarbij je kon kiezen uit twee standen. Dat zijn nu drie standen geworden. Hetzelfde geldt voor de knoppenprofielen die je in de controller op kunt slaan. Dat waren er twee en het worden er drie. Verder kun je opnieuw een aantal knoppen vervangen door een iets ander model. Dat geldt voor de twee joysticks, de d-pad en de extra flippers die onderop de Elite zitten. Daarin is weinig veranderd, hoewel er wel degelijk iets is gewijzigd aan de joysticks. Je krijgt bij de Series 2 nu een schroevendraaier waarmee je de weerstand van de twee joysticks in kunt stellen. Je kunt ze daarmee soepeler of stroever maken.

Verder kan de Elite nu overweg met bluetooth, net als de controller van de Xbox One S. Het maakt dat je de nieuwe Elite makkelijker kunt koppelen aan andere apparaten dan de Xbox. De Series 2 maakt gebruik van usb c, wat uiteraard erg handig is. Daarmee zijn we bij wellicht de meest interessante eigenschap: Microsoft levert bij de Elite een klein blokje dat dient als rustplaats voor de controller. Dat niet alleen, als je de controller op het blokje plaatst valt het precies op wat contactpunten die dienen om de controller op te laden. Als je het blokje naast de console zet, hoef je de controller dus nooit meer bedraad op te laden. Het blokje past bovendien in de stevige hoes die bij de controller wordt geleverd, zodat de controller op het blokje kan blijven liggen als hij in de hoes zit. De hoes heeft een opening waar je precies een usb-c-kabel doorheen kunt steken, zodat je de controller op kunt laden als hij in de hoes zit. Tot slot is het profiel van de behuizing van de controller veranderd. De twee handvatten voelen op een prettige manier nog stroever aan. De Series 2 is vanaf 4 november te koop. Het is een heerlijke controller met een paar fijne verbeteringen, al kan de prijs van 180 dollar veel gamers afschrikken.

Toekomst

Zo bood de presentatie van Microsoft een blik op de toekomst, al is die blik lang niet altijd even duidelijk. We weten nu dat de nieuwe Xbox in veel gaat lijken op de nieuwe PlayStation, maar niet wat de verschillen zullen zijn. We weten dat Microsoft een streamingdienst wil starten en daarvoor een soepel draaiende eerste versie test, maar de concurrentie dwingt de consolebouwer waarschijnlijk om de huidige plannen aan te passen. Van beide zullen we dit jaar waarschijnlijk weinig meer vernemen, het zijn producten voor 2020. Gelukkig is er de Xbox Elite Wireless Controller Series 2: lekker tastbaar, goede verbeteringen, maar door zijn prijs waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.

Reacties (118)

Wijzig sortering
8K.. Ik moet altijd direct denken aan een video van LTT: 4K Gaming is Dumb
Leuke video. Een verschil is wel dat je met consoles normaliter veel verder weg zit van het scherm dan bij een computer monitor, dus is het daar al wat logischer om voor 4k te gaan.
Het is eerder andersom! Hoe dichterbij hoe hoger dat de resolutie moet zijn.
Het gaat natuurlijk eigenlijk meer om je kijkhoek. Hoeveel van je gezichtsveld neemt het scherm in?
Zie deze calculator https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Om iets te hebben aan een hogere resolutie dan 4k op computermonitorafstand moet je een monitor groter hebben dan 65 inch. En op TV afstand, 2 meter? Een 100 inch TV (2 meter brede TV wie heeft dat?)
Ik zit ook gewoon op me bank, maar ik ga wel een bureau en monitor aanschaffen. Toch beter voor de houding aangezien ik soms wel 10 uur per dag game. En hoe dichter je op het scherm zit hoe meer je ook ziet. Speel het meeste FPS shooters.
Ik denk niet dat je perse meer ziet, maar dat 'het licht' je ogen eerder bereikt.
Ik neem hier even de letterlijke betekenis van 'het licht' :)

Laten we aannemen dat je een grote woonkamer hebt waardoor je 5 meter van de TV zit. Vervolgens ga je van die situatie naar een bureau set-up gaat met monitor, bij voorkeur niet minder dan 51cm van je ogen verwijderd is. Dan bespaar je 5,0m - 0,51m = 4,49m

De lichtsnelheid is 299 792 458 m / s

Oftewel je tijdswinst is 4,49 / 299 792 458 = 1.49770279e-8 seconden (0,000000015 seconden)

Tijdens het gamen zijn er tal van factoren die de tijd tussen input en response vertragen, maar lichtsnelheid is te verwaarlozen als het om dit soort afstanden gaat. Echter, dit is niet het geval voor de afstand tot de server voor cloud gamen. Als we uit gaan van glasvezel in een ideale situatie is dit 31% langzamer dan de lichtsnelheid.

Voor een server aan de andere kant van de wereld (20.000km) geldt:

20.000km / 299.792,458km * 1.31 = 0.18 seconden
Aangezien jouw game input daar heen moet en het beeld terug gestuurd wordt is de tijd voor een reis heen en weer relevanter (*2): 0.35 seconden. Dit is natuurlijk in een ideale situatie.

[Reactie gewijzigd door teun95 op 11 juni 2019 16:46]

De snelheid van het licht bereikt inderdaad insignificant sneller je ogen. Er kan wel nog gepleit worden voor versnelde prikkelverwerking wat afhankelijk is van lichtintensiteit/contrast. Maar ook dit valt in het niet bij lag door serverafstand.
Want de snelheid van het licht is tegenwoordig langzamer? :+
Ik zie echt een keer een monitor of tv uitkomen die het licht sneller maakt..

Gezien alle bullshit specs er al vaak op zitten (vooral op TVs) past dit prima in het rijtje. 8)7
Ik denk dat 10 uur per dag onder weinig omstandigheden gezond is ;) dat gaat een bank niet oplossen.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 11 juni 2019 16:37]

Kom je voor de rest nog wel de deur uit ;)
Haha, ja hoor. Als ik zondags brak ben dan gaat mn ps4 aan en dan game ik van 10 tot 22 vaak. Mooie afleiding.
Bij een console is het dus minder logisch om voor 4k te gaan toch? hoe verder weg je zit hoe minder goed je het verschil ziet. |:(
TV schermen zijn dan ook wel 55 inch.
gemiddelde monitor misschien 24-26 inch tegenwoordig.

BTW het gros van PC gebruikers zit nog steeds op 768p-1080p
Dus laten we ons nog steeds niet blindstaren op 4k.

TV's gaan wel vaak richting 4k nu (nieuwe verkoop) ivm. console generatie die typisch 7 jaar duren is het wel handig/vereist dat die 4k daadwerkelijk ondersteund.

Al lijkt het mij nog steeds handig als ontwikkelaars de vrije hand krijgen hoe ze ermee omgaan.
checkerboard blijft nuttig om meer resources vrij te maken.
tv schermen 55 inch? heb al 3 generaties een 65 inch tv en 5 generaties een 4k tv

In een winkel een niet 4k tv kopen is al knap. Mag dus hopen dat de meeste mensen er al een aantal jaren 1 in huis hebben.

Ik zit thuis 4,50m van mijn tv. 8k is totaal overbodig. Je ziet tussen fhd en 4k al lastig verschil op mijn 65 inch tv. Grootste vooruitgang was HDR en Dolby vision.

ben audio en video liefhebber, maar 8k vind ik niet erg boeiend vooralsnog
Was het woordje vanaf vergeten erbij te zetten.
LTT brengt vervolgens al hun video's uit in 18:9, wat ook dom is in mijn ogen. Ook filmen ze alles op semi-pro camera's etc, voor een beetje YouTube. Ik weet dat het kijkers trekt als je dit allemaal in huis hebt...ik mis toch wel de oude Linus.

Ondersteuning voor 8k is natuurlijk prima mogelijk op de nieuwe consoles, en zelfs voor games geloof ik het wel. Maar verwacht geen nieuwe GTA op 8k natuurlijk, maar eerder Candy Crush.
Ik denk dat LTT stiekem heel veel mobile kijkers heeft, en de high-end telefoons zitten tegenwoordig rond 18:9.
18:9 ook zon dom formaat. Ik zit helemaal niet op een afstandsbediening te wachten.
Dan snap je niet helemaal dat de toestellen in verhouding bijna niet zijn veranderd, maar er gewoon minder randen zijn waardoor het scherm vanzelf een andere verhouding krijgt.
Ik denk dat weinig mensen echter op deze scherm verhouding zaten te wachten. Ik had persoonlijk liever een kortere telefoon dan een langere met meer scherm.
Arstechnica heeft xcloud bekeken en komen op 67 ms lag. Indrukwekkend als je bekijkt dat de Xbox zelf 63 ms lag heeft.
Let wel google stadia heeft 166 ms lag. Dus tweakers redactie kan wel moeilijk gaan doen over terraflops. Het enige wat telt bij streaming is speelbaarheid.
Daar zijn wel een aantal opmerkingen bij te maken hoor... Zo kun je niet zomaar de latency van verschillende games met elkaar vergelijken. Stadia is getoond met assassin's creed wat van zichzelf al een laggy game is. Bovendien weet je niet wat de verschillen zijn qua netwerk, misschien lag het datacenter van Microsoft qua netwerk veel dichterbij. Ook is hun test maar een heel basale en vergelijken ze met cijfers van digitalfoundry, niet met eigen cijfers.

Het geeft dus een leuke indicatie en ziet er goed uit voor Microsoft, maar om er echt iets over te zeggen moet er meer getest kunnen worden met meer informatie over hoe de boel allemaal verbonden is. Echt zeggen welke dienst beter draait kan pas als ze allebei uit zijn en je onafhankelijk dezelfde games op beide diensten kunt testen en dan liefst ook nog via verschillende isp's op verschillende locaties.
Data centrum lag in de bay earea, dat is 400 miles volgens microsoft. Daarbij de rest van je verhaal is onzin. Games zijn niet laggy en andere games op stadia hadden dezelfde lag problemen.
https://www.eurogamer.net...th-google-stream-gdc-2019
Assassin's Creed: Odyssey daar had op de Xbox One X zelf ook al een inputlag van 145 ms. Volgens bovenstaande link is dat gemeten door hetzelfde DigitalFoundry voor Halo 5 een inputlag van 63 ms. Maar nee, games kunnen niet laggy zijn, laten we gewoon maar de 166 ms van AC:O op Stadia vergelijken met de 67 ms van Halo 5 op Xcloud...
Verder heb ik het niet heel strak gevolgd, zo geïnteresseerd ben ik niet in gamestreaming... Zou dus best kunnen dat Xcloud beter is dan Stadia (zou me ook niet echt verbazen, ik vertrouw meer op de expertise van Microsoft op dit vlak dan van Google), maar die vergelijking slaat gewoon als een tang op een varken.

edit: En de fysieke afstand naar het datacentrum zegt nog steeds niks overigens. Het gaat om de kabelafstand en aantal hops in de netwerk verbinding er naar toe en hoe snel die hops zijn. Als die 400 mijl grotendeels een ononderbroken fiberkabel is dan gaat dat nog altijd beter zijn dan 200 mijl met een paar extra hops er tussen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 juni 2019 17:40]

Alle games op stadia hadden een behoorlijke lag. Maw maakt niet uit of een game lag heeft of niet. Misschien test df wel niet goed, dat weet jij helemaal niet. En ik geloof echt wel dat google de beste setting heeft ingericht voor hun demo en microsoft ook. Daarmee kunnen we nu al wel stellen dat ms de betere cloud heeft. En als je je echt had verdiept, dan had je geweten dat ms bandwith issues getackelt heeft met project kahawai
Dat kan je dus nog helemaal niet stellen in deze close test, waar de servers worden belast met maar een aantal devices. Een echte test is pas wanneer dit breed beschikbaar voor veel landen en honderd duizenden of miljoenen er gebruik van maken, daarbij heb je dan ook nog te maken met duizenden verschillende netwerken van thuis, kantoor, bus, trein, vliegtuig, open netwerken.

De echte test moet nog blijken hoe de verschillen echt zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 11 juni 2019 19:15]

Aan al recente posts die ik heb gezien zijn geruchten voor jou al een feit en trek je bij elke scheet al een conclusie. Laten we vooral niet hebben over Microsoft en bla bla, want daar zijn ze anders ook erg goed in.

Microsoft heeft nog niks bewezen dan in test omgevingen. Google heeft al een test gehad met echte testers buiten Google. Sony heeft al een werkende streamingdienst, die qua aantal ms volgens mij ook betere was dan Stadia.

Alle streamingdiensten zijn pas echt te vergelijken wanneer ze helemaal uitgerold zijn, en dat geldt voor zowel xCloud, Staida en PSNow.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 11 juni 2019 19:24]

Daarom, als je xbox one s graphics op mobile hebt ziet dat er heel mooi uit. Zou me ook goed voor kunnen stellen dat ze van de scarlett ook een blade maken, maar de one s ook gewoon laten bestaan. Evt zoals bij stadia een duurder abbo voor de beste graphics.

Ik heb thuis mijn xbox one s wel eens geportforward en dan van ver weg gestreamt, dat werkte een jaar geleden al goed, ik heb alle vertrouwen in project xcloud, hoewel ik wel mijn bedenkingen heb voor abbo's om te gamen.
Dichtstbijzijnde Azure data centrum voor NL: West-Europe in Amsterdam.

https://azure.microsoft.c...infrastructure/locations/

Komen ook nog een 2 tal in Noord Duitsland (voor Groningen misschien interessant) en Midden-West Duitsland.

NL XCloud gebruikers zitten dus wel goed.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 11 juni 2019 16:51]

8K outputten ok, maar games op 8K renderen, no-way.... Ik zeg met moeite 4K op 60fps en grafisch dat het erg echt goed uit ziet... maar voor de rest niet. Dat zeiden ze met PS3 ook, kan games draaien in Full HD. Nou echt niet, met moeite een enkeling op full HD, maar de graphics ware minimalistisch...

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 12 juni 2019 10:47]

Dat zal het ook zijn. De PS2 kon al 1080i output leveren, maar games draaide natuurlijk op een fractie van die resolutie.

De PS3 / Xbox zouden 1080p kunnen, waren voor 99% van de gevallen een 720p console. die generatie daarna zag je pas native 1080p, waarbij de Xbox one dat veelal niet haalde. Dit wordt max een 4K generatie, waarbij ik heel veel native 1440p - 1800p games verwacht. In het begin van de lifecycle / crossgen zul je wellicht 4K60 games krijgen, maar zodra het PS5/Scarlett only games gaan worden, worden games veeleisender en zal in resolutie, grafische opties of framerate geschrapt moeten worden.

De radeon 5700XT (eerste navi gpu, en gewoon een midrange kaartje) is een 10Tflop GPU voor $450. Ben dan benieuwd hoeveel rekenkracht de GPU van de PS5 en Xbox Scarlett gaan krijgen als je ziet dat een 10Tflop navi GPU zo duur is als een hele console praktisch moet gaan kosten. Ik temper mijn verwachtingen alvast voor de grafische kracht van de PS5/Scarlett. 10Tflop is echt het minimum voor een next-gen console. Microsoft zette aardig in op snelle laadtijden en het feit dat een SSD als geheugen kan fungeren omdat ze zo snel zijn. Zullen ze iets bedenken dat de SSD in de consoles ook als (V)RAM moeten aan fungeren? Wellicht goedkoop, maar geen idee of dat op kan tov dedicated (V)RAM.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 11 juni 2019 13:35]

Ben dan benieuwd hoeveel rekenkracht de GPU van de PS5 en Xbox Scarlett gaan krijgen als je ziet dat een 10Tflop navi GPU zo duur is als een hele console praktisch moet gaan kosten.
Ik denk niet dat dat een realistische vergelijking is. MS/Sony gaan miljoenen APUs bestellen, de inkoopprijs die zij betalen is waarschijnlijk stukken minder dan dat wat wij als consument voor een losse kaart betalen in de winkel. Ik herinner me dat de APU in de PS4 ongeveer 1/4de was van de launchprijs aldus een teardown artikel. Het zou me niet verbazen dat dit nu weer ongeveer zo zal zijn; alhoewel het er wel op lijkt dat het een wat duurdere machine zal worden dan de PS4.
De complete kaart kost $450, maar ik verwacht niet dat Sony/MS complete kaarten gaat afnemen, maar losse chips en dan ook nog eens in bulk, misschien wel miljoenen tegelijk. Blijft dan maar weinig over van die $450.
Daarbij kunnen Microsoft en Sony met verlies verkopen en dat weer goedmaken met de gameverkoop.
Denk niet dat MS en Sony verlies willen gaan maken op de console. Dat was met deze generatie ook niet. Meen dat de PS3 twee jaar duurde voor dat ie break even was en de verkoopaantallen van vooral de PS4 laten zien dat mensen geen topprestaties verwachten.
Ze gaan losse custom APU's afnemen op basis van deze architectuur met een ingebakken Ryzen CPU.(waarschijnlijk 1 unit van 8 cores + SMT)

Dan gedeeld GDDR6 geheugen en minimaal 120gb aan SSD gekoppeld aan een grotere conventionele harde schijf. Dat dan met een eenvoudig moederbord met een paar USB poorten en een HDMI poort.

Ik zie niet hoe ze dit gaan doen voor de lanceerprijs van de PS4 400 euro (welke ook duidelijk minder goede processor kernen had in vergelijking met PC's in die tijd)

Mijn voorspelling is tussen de 500 a 600 euro. Maar dan nog krijg je een mooie console voor dat geld.
Waar je met PC's die performance simpelweg niet gaat halen voor het geld.
4k 60fps moet makkelijk kunnen met een GPU die pas volgend jaar op de markt komt. In een console kan er zoveel meer optimalisatie worden gedaan dan in een pc dat het prima haalbaar is.
Beide consolebouwers stellen dat hun nieuwe console op basis van deze specificaties in staat moet zijn games in 8k weer te geven...
Dit lijkt me sterk. Naar wat ik op andere media las, gaat het hier vooral om 8K-ready, waarmee men doelt op de mogelijkheid om native (niet up-scaled) 8K content af te spelen, d.w.z. pre-rendered video. Denk aan cutscenes of langspeelfilms. Als hier een duidelijke bron voor is die zegt wat ze nu juist bedoelen, dan hoor ik het graag. 8K gaming in volle glorie op een console (pakweg 400-500 euro?) lijkt me niet realistisch.
Uit de video die Xbox op youtube heeft gezet wordt er alleen nog gesproken over 8K capability, of dat dan idd alleen video's zijn of ook echt games is niet duidelijk.

https://youtu.be/-ktN4bycj9s?t=97
Als iemand een beetje zijn gezonde verstand gebruikt kan die zonder nadenken al melden dat het niet om games zal gaan. Zelfs op de krachtigste GPU die voor consumenten beschikbaar zijn is 4K nog niet te doen met een redelijke framerate. En zo'n kaart kost al snel meer dan wat de hele console aan onderdelen bij elkaar zou moeten gaan kosten...
8k30 gaat makkelijk draaien op een Xbox Scarlet. Zie ook 4k60 op Xbox One X. Het zal alleen niet voor alle games opgaan.
Nou, "makkelijk".

Ik zie genoeg spellen op de One X waarbij het een keuze is om 4K of 60 fps te spelen. Ook wordt er vaak dynamic resolution toegepast, waardoor je dus een soort pseudo-4K krijgt. Echt rock-solid 4K60 lukt maar heel weinig games op een One X.
Ik denk dat dit gewoon een poging is om op een mooie manier te zeggen "De console zal zijn voorzien van HDMI 2.1 poorten".
En dat maakt de console dus '8K capable'.
Verwacht niet te veel van 8K gaming, dat net als momenteel 4K gaming alleen mogelijk is met wat kunstgrepen. Er is immers onvoldoende rekenkracht beschikbaar om dikke grafische pracht op 4K weer te geven. Zelfs op een moderne dikke pc kost het nog erg veel moeite.
Het blijft een kip-ei verhaal, iemand moet iets uitbrengen om de markt te creëren. Maar om al dat moois echt te kunnen gebruiken zal je eerst een andere TV moeten aanschaffen (met HDMI 2.1, VRR, 4K@120, 8K@60 etc.).

[Reactie gewijzigd door Roko op 11 juni 2019 15:47]

8k op 30fps is anders nog steeds een mogelijkheid. Verder wordt de manier van renderen ook steeds beter. Checkerboarding was vroeger geen mogelijkheid, maar de laatste jaren gaat dat steeds beter. De vraag is of je er echt wat aan hebt. 4k is al een stap die velen niet hoeven of willen maken en 8k is dus nog een stapje verder. Leuk voor een scherm van meerdere meters, maar minder interessant voor je monitor of tv thuis
Deze generatie komt eind volgend jaar pas uit, en moet weer 7 jaar mee (normale console cyclus). Durf jij te beweren dat in die tijd 8K niet ingeburgerd raakt? Net als je nu geen enkel beeldscherm kan kopen die NIET 4K ondersteunt?

Ik in ieder geval niet...
Ik durf die wel aan.
Tv's worden niet elke 2 jaar vervangen als smartphones.
8k in huiskamers op 55 inch is best overkill. Daarnaast is er simpelweg bijna geen content.
4k kan je nog wel uit 35mm film halen. 8k is dan echt overkill (tenzij opgenomen in IMAX of 70mm)

Een Arri Alex cinema camera doet nog steeds upscale voor 4k.
Het lijkt me ook verstandig om de verwachtingen te temperen, maar voor minder complexe games lijkt 8K mij zeker wel haalbaar. Of het nut heeft is een andere discussie :) Het feit dat 8K en 120hz genoemd worden doet mij ook denken dat men hiermee bevestigd de hdmi2.1 standaard te ondersteunen.
de optie om een Xbox One in te zetten als server vanwaar je games naar je telefoon streamt.
Is dit nieuw voor de Xbox One? Je kon al streamen naar je pc. Naar een mobieltje op hetzelfde netwerk is niet veel meer werk, lijkt me.
Of bedoelen ze streamen naar je mobiel terwijl je 'honderden kilometers' van je Xbox One verwijderd zit?
In de presentatie hadden ze het over "elk apparaat, waar je ook bent".
Ik kreeg de indruk van de presentatie dat het om dat 2e gaat.
Want als alternatief kon je je games laten hosten in de cloud ipv op je eigen Xbox en dan maakt het ook niet uit waar je bent.
Het gaat om streamen naar je tablet/telefoon terwijl je Xbox thuis staat en jij dus aan de andere kant van de wereld...via wifi of 4G.
Lijkt eigenlijk gewoon op remote play wat playstation al enige tijd heeft. Al weet ik niet of het met xbox ook werkt als je elders met internet verbonden bent
Wat ik een beetje mis in het artikel zijn de geruchten dat het heel lang leek dat Microsoft met twee nieuwe consoles zou komen (Lockheart & Anaconda); waarvan het de schijn had dat Lockheart een wat goedkopere optie was (waarschijnlijk focus op 1080p gaming) en Anaconda de 'high-end' optie zou zijn. Het leek mij een interessante strategie namelijk.
In het originele news staat ook dat alleen over de xbox one x opvolger gaat.
Daarom doel ik ook op geruchten en niet op de officiele berichtgeving. Maar MS is zelf nog niet heel consequent, zo verschijnt Halo Infinite op 'Xbox consoles' (tenzij deze sowieso cross gen gaat worden).
Ik denk dat de auteur zich vooral wilde richten op de feiten en gegevens die Microsoft zelf naar buiten bracht en de geruchten een beetje buiten beschouwing wil laten.
En terecht. Op E3 is er niet over de Lockheart variant gesproken, alleen over de Scarlett.
Digital Foundry had het hier in hun preview ook nog over. De Lockheart schijnt een 4Tflop GPU te krijgen suggereerde men daar. Geen idee waar ze dat vandaan hebben
Ene kant vind ik het een toffe ontwikkeling, andere kant heb ik ook een gevoel van cloud verzadiging. Alles een abonnement, altijd maar online en dan 100% afhankelijkheid creëren van je internet verbinding.

Ik snap de trend maar als je je Xbox een half jaar niet aanraakt kost 't je ook geen knaak... En straks dus wel...
Is nu al zo... Met xbox live. Toen ik op mijn xbox 360 speelde was ps3 nog gratis. Ik begrijp wel waarom maar dat is de reden dat ik totaal niet meer game. Ik gamede af en toe online met wat vrienden, tot we naar de uni gingen en minder tijd hadden, ik moest die 60 euro per jaar zelf betalen en om 1 of 2x per maand te spelen was dat veel te duur. Sindsdien mijn xbox niet meer aangeraakt.
Het sentiment verschuift wel langzaamaan naar acceptatie van abonnementen. Of dat nou goed of slecht is is voor iedereen zelf te bepalen. Maar afhankelijk van internet zijn we vrijwel allemaal, zeker in de ontwikkelde delen van de wereld. We zijn ook afhankelijk van stroom, iets wat redelijk geaccepteerd wordt.
Alleen komt het bij een energie leverancier niet zo snel voor dat je afgesloten wordt, omdat het ze teveel geld kost om jou nog van stroom te gaan voorzien. Of houden ze op met hun diensten aan je aan te bieden, omdat die nieuwe wijk waar je net in woont helemaal niet zo populair is als ze hadden verwacht/gehoopt. Tenminste...niet in de ontwikkelde delen van de wereld.
Opvallend nieuws vond ik het feit dat MS aangaf dat raytracing support hardwarematig is bij Xbox Scarlett. Iets dat Sony (nog) niet aangegeven heeft. Max. 8k en 120fps duidt in ieder geval op de HDMI 2.1 standaard.
Microsoft heeft natuurlijk al DXR, dus was wel te verwachten dat dit ook in de hardware support zou komen :)
"The GPU, a custom variant of Radeon’s Navi family, will support ray tracing" Dat wordt dus niet softwarematig, maar gewoon hardwarematig.
Als de Xbox Scarlett uitkomt eind 2020, hoelang blijft de Xbox One X nog ondersteund? Wordt dan voor beide consoles (dezelfde) games ontwikkeld? Van de Xbox One X kun je niet zeggen dat de hardware al zwaar verouderd is, voor een console dan, En eind 2020 nog maar 3 jaar oud.
Er wordt constant gepraat over xbox family/ no one left behind. Ik denk dat games gaan draaien op alle one consoles.
Ik weet wel zeker van niet. Huidige spellen wel, maar uiteindelijk gaan er ook spellen ontwikkeld worden voor het nieuwe systeem dat 4x krachtiger is dan de Xbox X one. Ze zullen spellen gaan ontwikkelen die mogelijk alle kracht van de Scarlett zullen opeisen en ook gebruik maken van de nieuwe technieken zoals raytracing etc. Die zullen ofwel niet te spelen zijn op Xbox X one ofwel zeer inferieur zijn.

Normaliter is het nou eenmaal zo dat oudere consoles bij de release van een nieuw product niet meer ondersteund worden. Microsoft zal willen dat iedereen overstapt op de Scarlett omdat die zo goed mogelijk moet verkopen om de PS5 te verslaan en ook om in de toekomst rendabel te blijven.
Hoezo weet jij dat zo zeker dan? Heeft ms dit gezegd?
Alles wijst er nl op dat dit niet zo is.
Ik weet dit omdat dit altijd zo gaat. Microsoft maakt ook geen spellen meer voor de Xbox 360. Fabrikanten willen altijd vooruit en nieuwe producten en spellen verkopen.

Ik ben inmiddels oud genoeg om te weten hoe dit spel gespeeld wordt. Ze kunnen je van alles wijsmaken maar geloof me maar, een a twee jaar nadat dit nieuwe systeem uit is droogt de pot nieuwe ontwikkelde spellen die nog op oude systemen draaien heel snel op.

Er zal altijd een overgangsperiode zijn. In het eerste jaar van de PS4 zag je dat spellen zoals Destiny ook nog voor de PS3 beschikbaar waren. Maar daarna willen ze los en dan zijn hun beloftes niets meer waard.

[Reactie gewijzigd door LordFarid op 11 juni 2019 14:55]

Next gen game cyberpunk 2077 doet native 4K op xbox one x.
Als 4k (ik denk 30 fps) voor jou minder is, dan zit je er behoorlijk naast.
Halo 5 die launcht op de Scarlett zal ook nog op de gewone Xbox One speelbaar zijn.
Ja dat zeg ik, er is altijd een overgangs periode, dat zag je bij PS4 ook. Bij de Switch zag je dat ook met de release van Zelda ook nog voor de Wii U.

Maar die "overgangsperiode" duurt meestal maar een jaar en dan is de volledige focus op next-gen. De meeste software ontwikkelaars die voor next-gen nu projecten gaan starten zullen alles uit de "kast" willen halen en willen niet tegengehouden worden door oude technologie.

[Reactie gewijzigd door LordFarid op 11 juni 2019 16:35]

Ik denk dat die overgangsperiode op Xbox op natuurlijke wijze gaat en per game afhankelijk zal worden. Net zoals op de PC.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True