Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Watch Dogs Legion Preview

Heel Londen hackt

Voorlopige conclusie

We zijn enthousiast over Watch Dogs Legion, en dat is een stuk minder logisch dan het klinkt. Toen we hoorden dat we bij onze 'speelsessie met een nog niet aangekondigde game' aan de slag konden met een Watch Dogs-titel, waren we eigenlijk licht teleurgesteld. Met titels als Beyond Good & Evil 2 in ontwikkeling en onder meer de Splinter Cell-franchise in bezit had Ubisoft wel iets kunnen aanbieden dat spannender zou zijn. Dat was vooraf. Nu, na een klein uurtje te hebben gespeeld en nog wat met de ontwikkelaars te hebben gesproken, zijn we helemaal om. Watch Dogs Legion heeft de eerste twee games nog steeds als basis, maar doet er veel meer mee. De optie om van iedereen een DedSec-operative te kunnen maken, leidt tot een totaal andere game die je verregaand naar je hand kunt zetten door jouw persoonlijke dreamteam samen te stellen. Misschien ga je wel op zoek naar een professionele vechtsporter, of vind je een engineer die alles met drones kan doen wat je maar kunt bedenken. Dat 'bedenken' is een sleutelwoord voor de gameplay. De omgeving zit boordevol opties, vol zaken waar jij je doelen mee kunt bereiken. Al met al belooft Watch Dogs Legion een behoorlijk goede game te worden. Jammer dat hij pas op 6 maart 2020 uitkomt.

Reacties (51)

Wijzig sortering
Ben benieuwd, kan in potentie zeer interessant worden gezien de setting en verhaallijn. Echter vraag ik mij af of het niet hebben van een hoofdpersonage zorgt voor het ontbreken van een binding met een spel. Dat is namelijk iemand waar je je mee wilt of kunt identificeren en als dat verschillende mensen zijn, ontbreekt dat aspect of is het in lagere mate aanwezig.

Overigens verwacht ik wel dat het een beperkt aantal karakters zijn die je kunt kiezen, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je iedereen kunt kiezen in het spel: een eigen stem, een eigen 'loopje', een eigen sterkte (kennis van drones), etc.
Ik denk niet dat personages op voorhand al een bepaalde stem en andere kenmerken hebben. Er is misschien gewoon een 'pool' van laten we zeggen 150 'sets', en er wordt er gewoon één uit geplukt als je een karakter rekruteert.

Ook staat in de review dat er een basisgroep is van 4 personen. Dus ik gok dat er wel een paar personages zijn die je het gehele spel ziet.
Ik ben erg benieuwd naar deze game, er lijkt véél meer diepgang in te zitten dan bij deel 2 (die ik zelf niet spannend vond).
Kenmerken kunnen eenvoudig willekeurig uitgedeeld worden inderdaad, een stem vind ik wel redelijk bepalend voor een karakter en uiterlijk. Maar het zal inderdaad wel zoiets gaan worden, waarbij misschien een combinatie wordt gemaakt tussen karakter, leeftijd en geslacht (een omaatje met handtas moet natuurlijk anders klinken dan een jongedame van 28).
Volgens mij kunnen die 'starters' ook gewoon dood. Had niet het idee dat ze een speciale status hebben.
Maar kan het dan ook dat je het spel opnieuw moet starten omdat al je karakters dood zijn?
Hmmm... geen idee wat er gebeurt als je out of operatives bent... volgende keer (Gamescom probably) eens naar vragen. Misschien dwingt de game je, als je er nog maar 1 hebt, eerst nieuwe leden te werven voor je verder kan. Dat je progressie gekoppeld is aan het hebben van een voldoende groot roster. Klinkt logisch. (...maar is pure speculatie van mijn kant)
Nee, dan krijg je gewoon een random poppetje oud toegekend. Ubisoft maakt geen games die een speler helemaal op nieuw laten beginnen.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Denk dat je een X aantal operatives moet hebben voor je kan beginnen aan missie Y, zoiets. En als je daar onder komt door deaths, moet je eerst weer gaan werven. Zoiets.
Ik vrees ervoor dat ze een gelimiteerde set van "fully fleshed out" personages hebben met een gelimiteerde set van missies die je moet doen om ze vrij te spelen en met een gelimiteerde set van origin story.
Ze maken dan wel veel "unieke" karakters mogelijk door die stories, missies, karakters, gemoduleerde/vervormde stemmen, character stats exhaustief te combineren maar ik vrees dat je snel de herhaling erin gaat zien.
Een beetje het No Man's Sky verhaal: in theorie oneindig veel planeten en creatures en planten mogelijk, maar na 5 planeten doorzie je het gebruikte model en raak je er al snel op uitgekeken.
Zeker als je programmeerervaring hebt.
Ik vrees er ook voor dat het gebrek van een echt hoofdpersonage ervoor zorgt dat je je niet echt gaat kunnen inleven in het verhaal. Ze kunnen wel zeggen dat alle npc's "fully fleshed out" zijn, maar iedereen weet dat dat nu eenmaal niet kan. Er zijn altijd tradeoffs, there is no free lunch. Eén hoofdpersonage zal nu eenmaal meer diepgang hebben.
Ik had bij bvb xcom iig zeker niet het gevoel dat het een minpunt was dat je een team had! Je kunt je ook prima identificeren met meerdere mensen in één game ipv een enkele superheld. Of in ieder geval een band mee opbouwen en ze waarderen voor hun toegevoegde waarde in het team. Ik iig wel!

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 12 juni 2019 21:55]

Het deed me een beetje denken aan de (oude) Syndicate game. Waar je 4 anonieme agenten kan besturen. Je kan meerdere agenten 'persuaden' om je rooster uit te breiden.

Je kon je niet identificeren met die agenten; in plaats daarvan speelde je als een overlord/God die de mensen bestuurden. Persoonlijk vond ik het geweldig.

(En ja X-com heeft ook zo'n rooster, maar daar kan je geen mensen van de straat af 'persuaden' )
Als groot fan van Watchdogs 1 en Watchdogs 2: ik kan niet wachten! _/-\o_
Ben ook heel benieuwd naar de verhaallijn en het plot ervan. Aangezien je met meerdere karakters kunt spelen, wellicht zijn er ook meerdere uitkomsten?
Nee, het verhaal (de verhalen, het zijn meerdere story arcs) is wel lineair volgens mij. Het maakt gewoon niet uit met wie je speelt, dat mag je zelf weten. Maar ik geloof niet dat je keuze invloed heeft op het verloop van het verhaal. Had nog cooler geweest, maar ook idioot gecompliceerd.
Ik ben sceptisch. Uiteindelijk zijn er drie verschillende classes. Ieder karakter die je rekruteert moet je koppelen aan een van deze classes. Dus ongeacht welk type personage je rekruteert, de vaardigheden zijn wel "gelimiteerd" tot drie. Dan kan iedereen er anders uitzien en praten, maar in werkelijkheid is het aantal mogelijkheden dus beperkt.
De reden dat ik sceptisch ben, is vooral omdat Ubisoft, in de regel behoorlijk op safe speelt en ik hen niet zo snel unieke gameplay elementen zie gebruiken. We gaan het zien in maart
Valt mee. Bij elke class hoort een vrij uitgebreid aanbod aan skills en perks, waar je er steeds maar 1 (bij hoger level 2, max 3) kunt kiezen. De ene Enforcer is zodoende dus de andere niet. Daarnaast heeft persoonlijkheid, eigenschappen en fysiek ook een rol. Een grote, sterke gast doet meer schade met zijn vuisten dan een kleiner, zwakker exemplaar. Zo heel inwisselbaar zijn ze dus niet.
Helaas lijkt de car handling/physics nog steeds erg ondermaats. In deel 1 was het bizar slecht, in deel 2 ging het al iets beter maar daar lijkt de game nu in te blijven hangen.
Dat viel mij inderdaad ook op. Deel 1 heeft me nooit kunnen bekoren, maar ik vond deel 2 toch wel zeer vermakelijk. Vond de karakters, de hele 'hacker vibe' en vooral de dialogen bijzonder cringy, maar de speelwereld zag er imo. prachtig uit, was levendig genoeg, en er was voldoende te doen om ook buiten de story mode je prima te kunnen vermaken. Grootste gameplay-technische manko van deel 2 vond ik de voertuigen: ondermaats geluid (mijn Dirt Devil Spider stofzuig-robotje thuis klinkt alsof-ie een zwaardere motor heeft) en vooral een simplistische, weinig bevredigende voertuig-handling en rijgedrag.
Helaas kreeg ik dezelfde indruk inderdaad ook bij het zien van de beelden van Legion, dus ik hoop dat daar nog het nodige aan bijgeschaafd wordt. Want de game lijkt mij verder interessant en vermakelijk genoeg.
Waar baseer je dat op? Het heeft niet de diepgang van een racegame, maar ik vond het prima werken.
Helaas maar gebaseerd op de 10 seconden van 3:48 tot 3:58 (in de officiele gameplay zijn deze beelden iets langer). Het hoeft ook niet de diepgang van een racegame te hebben, maar voor mij verknalde het wel behoorlijk de algemene indruk van de game (handling/physics). Maar zoals ik zei vooral in deel 1, in deel 2 was het wel iets beter. Zolang de nadruk niet te veel op car combat/achtervolgingen ligt is het wel te behappen.
Een auto pakken als je ook op een drone kunt vliegen is sowieso... onnodig. 8)7
Watch dogs 1 en 2 waren echt een teleurstelling. Dit ziet er wel interessant uit.
Deel 2 viel toch wel mee? Die was veel beter dan deel 1, die was zeer mager (mede nadat Ubisoft zelf de verwachting heel hoog gelegd had).
Ik ben niet verder gekomen dan 3 uurtjes spelen. Dat hele Amerikaanse nerd gedoe irriteerde mij. Gameplay vond ik ook te clunky. Speelde niet lekker weg voor mij.
Alhoewel het mechanisme van meerdere mensen kunnen spelen op het eerste gezicht wel leuk lijkt, vraag ik me na iets langer denken toch wel af hoe dit je ervaring van het verhaal beïnvloed. Vooral omdat er een permadeath is voor je teamleden en geen protagonist is er geen karakter waar je in geïnvesteerd raakt. Ik ben bang dat het spel mij erg snel gaat vervelen omdat het me dan geen reet interesseert wat er precies gebeurt.
Xcom heeft vergelijkbare setup. Als een van je karakters dood gaat moet je een nieuwe in je team stoppen. Natuurlijk doe je je best om iedereen in leven te houden. Tevens heeft het in leven houden nut aangezien de karakter beter wordt.
Google Stadia een platform noemen vind ik wel ver gaan. Het draait toch allemaal op PC (ja vooruit, server) hardware? Wat maakt de Stadia versie anders dan de disc die je kan kopen? In mijn optiek moet Bart Smit ook als platform genoemd worden dan.
Het draait toch allemaal op PC (ja vooruit, server) hardware?

Een console is ook gewoon een dedicated PC. Een console is ook een platform. Steam is ook een platform. Uplay is ook een platform. Ergo, Google Stadia is een platform.

Wat maakt de Stadia versie anders dan de disc die je kan kopen?

Je kan, mits je een Chromecast hebt, de spellen overal streamen. Je hebt geen PC/console meer nodig om spellen te kunnen draaien. Dit bespaard kosten, ruimte en het maakt het een stuk mobieler dan de rest. Je bent ook niet meer afhankelijk van de hardware die bij jou thuis staat (behalve dan jouw internetverbinding). Daarom is de Bart Smit geen platform; ze zijn een winkel waaruit je de spellen kan kopen, waarop je ze vervolgens op een platform kan spelen.
Waarom dan niet ook Uplay noemen als platform in dit artikel, als dat net zo zeer een platform is als PC en Stadia?

En ik weet wat Stadia is, ik bedoelde eerder softwarematig, de executables die Ubisoft aflevert aan Google, zijn die anders dan de PC versie? Vergeet de streaming laag die Google er overheen gooit. Is datgene wat de server runt iets anders dan mijn PC doet? Zo ja, dan wil ik Stadia best een platform kronen. Zo nee, dan speel je uiteindelijk toch de PC versie, Chromecast of niet.
Ik zat de (teleurstellende) press conference van Ubi met steigende verbazing te kijken - van de ene na de andere game zagen we in-game beelden of een trailer, maar bij veel werd geheel niet uitgelegd wat je doel nou precies is.

Wat is mijn doel in Legion? Een beetje rondrennen en missies doen zonder einddoel is nog al zielloos in mijn optiek. Ga ik Londen "bevrijden"? Het regime omver werpen? Ik zie het er nergens uit komen.
Dit gebeurt wel vaker in trailers hoor, de basis heb je nu in ieder geval al: Een post-brexit futuristische London wat door een organisatie genaamd "Albion" onder druk wordt gezet, hier komt de hackergroep DedSec tevoorschijn die zich zeer waarschijnlijk gaan opstellen om Albion neer te halen en London weer te bevrijden of iets in die trent.

Ik denk dat ze een gedeelte van het verhaal expres weg laten zodat je dat lekker zelf kan ontdekken tijdens de game

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 13 juni 2019 00:28]

En hype opbouwen. Die moeten ze nog bijna een jaar brandend houden, dan kan je niet gelijk al je kruid verschieten
Al dat werk van The Frye's te niet gedaan. :9
Het werk van de ontwikkelaars niet. Assets hergebruiken, even dingen opnieuw texturen.
Shit, niet eens aan gedacht. Fakking logisch dat ze assets van AC Syndicate gebruikt hebben natuurlijk. Zal er volgende keer eens naar vragen. Hangt natuurlijk wel van de engine af. WDL wordt door een andere studio gemaakt dan AC Syndicate, dus tis niet gezegd dat knippen en plakken zo makkelijk is als wij het ons nu voorstellen.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 13 juni 2019 20:18]

veel beloven, eerst kijken of ze kunnen leveren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True