Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Doom Eternal Preview

Zet vol in op Glory Kills

'Power fantasy gameplay puzzle'

Zo probeert id Software de game tegelijkertijd even hectisch als voorheen, maar ook gevarieerder dan ooit te maken. Om het in de eigen woorden van de studio te vertellen: id Software probeert van Doom Eternal een 'power fantasy gameplay puzzle' te maken. Een game waarin je zeer sterk bent, niet alleen met bad ass wapens, maar ook met heftige finishing moves in de vorm van Glory Kills en snelle verplaatsingen via jump pads en portals. Tegelijkertijd wil id bereiken dat elke situatie een puzzel is waarbij je de juiste aanpak moet zoeken. Zijn er veel vliegende monsters zoals de Cacodemon? Dan is een shotgun misschien minder handig. Loop je tegen een sterke tegenstander zoals de nieuwe Marauder aan? Dan zijn de jump pads en portals ideaal om hem op veilige afstand te houden. Waar de Doom uit 2016 meer run and gun was, zul je hier iets meer tijd moeten nemen om de situatie in je op te nemen. En om wellicht een keer dood te gaan voordat je de juiste aanpak hebt gevonden.

Voor die vliegende monsters is er nog een oplossing, want er is ook een ander stuk gereedschap standaard in je harnas opgenomen, de Meat Hook. Het is een haak die alleen blijft steken in het vlees van een tegenstander. Je kunt jezelf er razendsnel mee naar een tegenstander trekken, wat juist bij de vliegende tegenstanders handig kan zijn. Gevechten kunnen op die manier een soort luchtacrobatiek worden, met de Meat Hook als nuttig hulpmiddel.

Tot slot loop je nu tegenstanders tegen het gore lijf waar je delen van af kunt schieten. Sterker, het zijn types waar je zelfs delen van af zult moeten schieten voor je ze uit kunt schakelen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe versie van de Arachnotron. Hij heeft een turret bovenop z'n lijf, en het is handig als je die zo snel mogelijk neutraliseert. Er zijn meer van zulke sterkere tegenstanders waar je eerst de wapens van kapot moet schieten voor je aan het verdere sloopwerk kunt beginnen.

Voorlopige conclusie

Doom Eternal is zeker mooier dan zijn voorganger, dankzij id Tech 7 en de extra variatie door de nieuwe locaties die je zult bezoeken. Toch zijn het vooral de veranderingen in de gameplay die opvallen. De gemene deler bij die veranderingen luidt 'snelheid'. Bij id Software doet men er alles aan om de snelheid er tijdens de vele gevechten in te houden. De Meat Hook waarmee je jezelf richting een vijand kunt trekken is belangrijk, al springt vooral het resource management in het oog. Je bent nu niet alleen voor je gezondheid afhankelijk van Glory Kills, ze zijn in Doom Eternal ook de manier om aan munitie en je harnas te komen. Dat is een prima toevoeging. Toch is niet alles gebaseerd op snelheid. Jump pads en portals houden de vaart er weliswaar in, maar de optie om tegen muren te klimmen en naar andere delen van het level over te springen zorgt zo af en toe voor de wellicht broodnodige rust.

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik ben nu halverwege de review en moet toch even noemen dat het krijgen van armor bij een Glory Kill en het krijgen van ammo bij het gebruik van je kettingzaag ook in Doom 2016 zaten. Dat van de armor pas als je je suit upgrade (ik ben even vergeten of het een suit upgrade, of een rune is), maar dat met ammo is zodra je de kettingzaag in je bezit krijgt van toepassing.

Edit: Ook de jumppads en portals zitten al in Doom 2016.

Edit 2: óók de dubbeljump zit in Doom 2016, zij het pas na een suit-upgrade.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 10 juni 2019 20:08]

Ieder type heeft nu zijn eigen wapenvereiste:
- health, glory kill
- armor, flamethrower
- ammo, kettingzaag

In doom 2016 kon je alle drie middels een glory kill verkrijgen (met hulp van wat runes). Nu niet meer dus en zul je je finishing move beter moeten kiezen. Het is niet schokkend, maar wel degelijk een verschil in gameplay.
Ah ok, dat kwam niet duidelijk naar voren imo. Bedankt voor de opheldering!
Armored Offensive is een rune inderdaad.
(Phobos is een maan, geen planeet)
Een maan van Mars om precies te zijn. Klein foutje, want inderdaad geen planeet.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 10 juni 2019 19:56]

Blij dat ik toch even gezocht had tussen de comments voor ik het ook plaatste en dus niet de enige was die het was opgevallen... :)
Erg blij met de terugkomst van de classic cyberdemon, maar zal die ook zo'n strakke gespierde kont hebben als het orgineel? Vragen vragen vragen...

Game komt trouwens op 22 November uit.

[Reactie gewijzigd door So!eX op 10 juni 2019 16:52]

Ik vraag me af of je het kan vergelijken met het origineel. Vergelijken met de versie van 2016 kan wel, en zover ik dit artikel moet geloven ziet het er weer gelikt uit. Versie van 2016 was het de vraag of ze het nostalgie's gevoel van de originele kon evenaren en dat was ze toen in mijn ogen gelukt. Heb met plezier deze versie gespeeld, vooral de humor kwam echt wel tot zijn recht.
Heb hem laatst tijdens een LAN party gekocht om te spelen, het was wat dat betreft echt een spel dat me in een trance bracht om me door de nacht heen te sleuren. Geweldige sfeer en soundtrack, en ik geniet enorm van de actie!
Heb je erg vermaakt met DOOM 2016 en deze ziet er ook weer erg interessant uit. Het spel doet me wel een beetje erg veel aan Quake denken. Ook sommige stukken uit de levels in de video lijken bijna rechtstreeks uit Quake Champions te komen.

Alleen is 22 november nog zo ver weg.
ik bid nog dagelijks dat ze eens een waardige opvolger voor Quake 1 in dit soort graphics maken... Zelfde enge interdimensionale sfeertje, gelijkaardige agressieve vijanden die je ook tegen mekaar kan laten vechten, zelfde occulte doolhoven met grote open ruimtes en kathedraal-achtige sfeer... a man can dream :-)

[Reactie gewijzigd door musback op 10 juni 2019 20:34]

Ben erg benieuwd naar deze opvolger van Doom 2016! speel deze nog met enige regelmaat erg vermakelijk! Heb stadia ook gepre-orderd dus in november vol aan de slag! :Y)
Allemaal hartstikke leuk en aardig die verschillende wapens, was in Doom 2016 ook al geweldig. Niks topt voor mij echter de super shotty, wat een bevredigend kreng is dat om te gebruiken. Straks in combinatie met de meat hook en hopelijk weer net zo'n dikke soundtrack gaat dit weer volle bak genieten worden. Ik kan niet wachten. Ik vond echter de hud wel n beetje te kleurrijk ogen, maar dat zal te midden van de actie en de adrenaline verhogende soundtrack wel niet zo opvallen. Kan niet wachten!
In de video word gesproken over dat het er nu allemaal gelikter uitziet en dergelijke. Maar wat mij meteen opvalt is de lage kwaliteit textures die men voor die planeet hebben gebruikt bij het vergezicht. Begrijp niet dat dat anno 2019 nog op die manier moet eigenlijk.. Ik had toch wel beter verwacht.
Ik kan doom dus helemaal niet spelen, ik ben niet snel genoeg en houd meer van snipen en zo. Ik kan ook geen horror films kijken, schrik me iedere keer kapot! :o
Lekker suf
Je kunt in Doom 2016 wel snipen en sneaken op veel momenten, maar inderdaad moet je soms met open ogen in de val lopen. Ik bedenk wel altijd van tevoren een plan voordat ik een Gore Nest open of in een overduidelijk arena ga lopen.
Ook bij horrorfilms zijn de meeste jumpscares wel aan te zien komen dus daar kun je je op voorbereiden :)
Dit wordt is een 'instabuy' voor mij. Al was het maar omdat ik ze vanaf de originele DOOM zo'n beetje allemaal gehad heb. Maar omdat ik van DOOM 2016 genoten heb, denk ik dat ik dat van deze ook ga doen }>

Ik hoop alleen wel dat ie ook op steam komt :X
Hij staat al in de store
Ohhhh boy ik kan niet wachten! Voelt altijd zo lekker dat onbeperkt rondschieten en gore executies. Nu met nog meer demons en wapens :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True