Wolfenstein: Youngblood Preview

De dochters van B.J. kunnen het ook

Andere ontwikkelaar

Los van de skill trees en Pep Signals is er nog een ander opvallend aspect. Youngblood wordt gemaakt door het Zweedse Machine Games, de studio die de Wolfenstein-serie zo'n mooi nieuw leven heeft ingeblazen. Dit keer krijgt het ontwikkelteam echter hulp, en wel van een opvallende partij. Youngblood wordt mede ontwikkeld door Arkane Studios, dat we kennen van de Dishonored-games. Dat is te merken. Heel grof gezegd komt het er op neer dat Machine Games de gameplay heeft verzorgd, dus de besturing, de wapens en de eigenschappen van de twee zussen. Arkane heeft veel van de architectuur geleverd. Het grootste deel van de levels waar je in rondloopt komt dus bij Arkane vandaan. Het wat lineaire intro is van Machine Games, maar al snel krijgt Youngblood een vrij open structuur. Je kunt vrij rondlopen door een flink stuk van Parijs, en de game is lang niet zo lineair als je van Wolfenstein gewend bent.

De hand van Arkane is duidelijk zichtbaar. De indeling van de stad, de manier waarop straten van elkaar zijn gescheiden, waarop je door gebouwen heen kunt en obstakels zijn neergelegd, is 'typisch Arkane' en doet sterk denken aan Dishonored. Het komt het tactische element dat coöp in zich heeft zeer ten goede. Veel meer dan je in Wolfenstein gewend bent zijn er nu omwegen te bewandelen. Stuit je op flinke tegenstand? Wellicht kun je op de een of andere manier onder- of bovenlangs.

Sluipen werkt

Dat tactische element is best ver uitgewerkt. Zover zelfs dat je flink kunt sluipen. Net als in Dishonored schijn je de game zelfs volledig sluipend uit te kunnen spelen. Als B.J. al in zijn graf zou liggen, zou hij zich omkeren. Door te sluipen zou je overigens ervaringspunten kunnen missen, en die zijn belangrijk in de game omdat je ze nodig hebt voor het opwaarderen van je skills. Die xp krijg je voornamelijk door nazi's neer te schieten, je loopt de punten dus mis als je een sluipende aanpak kiest. Dat willen de makers compenseren door een xp-bonus te geven als je een bepaalde sectie sluipend door weet te komen. Een dergelijke compensatie zat al enigszins in The New Colossus, maar zou nu nog beter uitgewerkt moeten zijn.

Tot slot nog iets opmerkelijks: beide zussen hebben een gedeelde pool met levens. Als reviven niet meer lukt, wil dat niet zeggen dat je een missie helemaal opnieuw moet spelen. Uit de gezamenlijke pool kun je een leven plukken en daarmee vlakbij de plek des onheils weer tot leven komen. Alleen als je door de pool met levens heen bent, word je verder in de game terug gezet. Hoe zich dat verhoudt tot het open karakter van de spelwereld hebben we tijdens onze speelsessie niet uit kunnen proberen.

We hebben de makers nog wel kunnen vragen hoe de game omgaat met spelers van verschillend level. Het antwoord was vrij ontnuchterend: het level van de speler die de sessie start is bepalend. De tegenstand die je ondervindt wordt daarop afgestemd, ongeacht het niveau van de gastspeler.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018