Wolfenstein: Youngblood Preview

De dochters van B.J. kunnen het ook

Helemaal coöp

Wat de centrale rol van de twee zussen wellicht al doet vermoeden is dat de opzet van Wolfenstein: Youngblood wat anders is dan die van zijn voorgangers. De game is gemaakt voor twee spelers in coöp. Waar B.J. graag alleen opereert, doen de zussen alles samen. Wees gerust, je kunt ook alleen spelen, waarbij de rol van je tweelingzus wordt ingenomen door de kunstmatige intelligentie van de game. Die laatste optie hebben we helaas niet kunnen proberen. We hebben de eerste missies van de game samen met een collega gespeeld.

Er zijn wat kleine verschillen tussen de zussen. Soph start met een shotgun en heeft Crush als extra optie. Dat is een soort sprong voorwaarts, te vergelijken met de dash uit veel andere games. Die optie is handig om het beperkte bereik van je shotgun te compenseren. Later kun je met Crush ook door bepaalde deuren, luiken en zelfs muren breken. Jess start met een Battle Rifle, al kunnen beide zussen later in de game elk wapen hanteren dat ze willen. Als extra optie heeft ze een Cloak waarmee ze heel even onzichtbaar kan zijn. Het benadrukt haar wat meer bedachtzame inborst. Beide zussen hebben een skill tree waar je de eigenschappen van de dames mee kunt opwaarderen. Deels is die tree 'zus-specifiek', maar voor het grootste gedeelte is hij voor beide zussen gelijk. Zo kunnen ze allebei leren om twee geweren tegelijk te hanteren, net als hun vader dat zo graag deed. De tree is grofweg verdeeld in de categorieën Mind, Muscle en Power. Ook de eigenschappen van de wapens in het arsenaal van de dames zijn op te waarderen.

Dat de twee toch behoorlijk jonge en fragiele zussen het aandurven om het in het hol van de leeuw op te nemen tegen een flinke overmacht aan nazi's komt mede doordat beiden een power armor hebben, een dun en zeer flexibel, maar uiterst stevig harnas dat het hele lichaam bedekt. Er hoort zelfs een helm bij, die ze naar believen op en af kunnen zetten. Om de twee nog een beetje herkenbaar te maken, is die helm doorgaans af, zodat je de blonde Soph kunt onderscheiden van de donkerharige Jess.

Kill de Kommandant

Youngblood is met de twee fragiele en wat meer op hun power armor leunende zussen een iets andere game dan je van Wolfenstein gewend bent. Gadgets spelen hier toch een wat grotere rol dan kogels en bruut geweld. Toch is Youngblood nog steeds een echte shooter, zo bleek tijdens onze eerste missies. Het is ook nog gewoon een game waarin je kunt sluipen en tegenstanders in stilte met een mes kunt omleggen, en waarin alarm geslagen wordt zodra het eerste schot valt. En zijn ook nog steeds Kommandanten die verantwoordelijk zijn voor het aanrukken van versterkingen, en - we zijn immers in de jaren '80 - de nodige verbeterde nazi's die veel moeilijker zijn neer te maaien. Bij de stevigste types moet je eerst bepaalde delen van hun uitrusting kapot zien te schieten.

Om de samenwerking tussen de zussen te bevorderen, hebben ze een eigen manier van communiceren. De twee kunnen elkaar niet alleen weer overeind helpen als de ander zwaargewond is, ze kunnen elkaar ook non-verbale signalen geven, zogenaamde Pep Signals. Om een voorbeeld te geven: als de een twee vingers in de lucht steekt - de Horns die veel hardrockers gebruiken - krijgen beide een klein beetje gezondheid terug. Er is een heel arsenaal aan Pep Signals, en het geheel is ook weer op te waarderen in de skill tree.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.