Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Nubia Red Magic 3 Review

Eerste gametelefoon met ventilator

Koeling en prestaties

Het bijzonderste aan Red Magic 3 is niet de combinatie van soc, geheugen en opslag, maar de manier waarop de telefoon die kan koelen. Om te beginnen zit er een heatpipe in, iets wat we tegenwoordig in veel telefoons aantreffen. Die heatpipe zit achter het scherm en is relatief groot. Bovendien probeert Nubia warmte weg te voeren door het aanbrengen van veel koelpasta, zo zagen we in de teardowns van PBK en JerryRigEverything.

Dat was allemaal nog niet voldoende; de Red Magic 3 is namelijk ook de eerste smartphone met een ventilator in de behuizing. Groot is die uiteraard niet. Hij zuigt lucht naar binnen aan de achterkant van de behuizing en blaast die weer uit aan de rechterzijkant, boven de volumeknoppen. Dat is ook de plek waar de ventilator zelf zit.

Bron: JerryRigEverything

De ventilator is in te stellen in de GameLauncher, de software die je start met het rode schuifje aan de linkerzijkant. Hij heeft twee standen: bij Intelligent hangt de hoeveelheid die hij blaast af van hoe zwaar je de soc belast, en bij Max is hij altijd voluit aan het blazen. Je kunt hem horen, zeker als hij op Max staat. Dan hoor je hem zelfs als de telefoon geluid maakt, maar heel hinderlijk is het niet. Wat dat betreft is het dus een prima toevoeging, mits hij uiteraard zijn werk goed doet.

Het effect zou groot zijn, zegt Nubia. De cpu zou negenhonderd procent langer maximaal geklokt kunnen zijn, de hitte zou vijfhonderd procent beter worden verspreid en de cpu zou zestien graden koeler blijven. Dat is niet niks. Het was haast alsof de Red Magic tegen ons zei: pak dan jullie mooie warmtecamera en check of het zo is. Dus dat is precies wat we hebben gedaan.

Om de Red Magic goed te vergelijken, hebben we gezocht naar een smartphone met dezelfde verversingssnelheid en dezelfde soc, maar dan zonder dat het gaat om een specifieke gametelefoon. Die vergelijking vonden we uiteraard in de OnePlus 7 Pro. Daarnaast hebben we gekeken naar hoe de framerates zijn in drie populaire games: PUBG Mobile, Fortnite en Asphalt 9. Daarbij hebben we gestoeid met de instellingen om de beste en vloeiendste graphics op het scherm te krijgen.

Het moet gezegd worden: de Red Magic kan de hitte uitstekend verspreiden zonder ventilator. Sterker nog, met de ventilator aan zien we dat de onderkant relatief warmer wordt. De OnePlus 7 Pro warmt op bij de plek waar de soc in de behuizing zit. Voor de duidelijkheid: bij de Red Magic zit de soc vlak onder de camera.

Behalve de infraroodcamera van Flir om warmteontwikkeling te meten, hebben we twee apps gebruikt om in de gaten te houden hoe de telefoons het doen. GameBench toont de framerate op het scherm, CPU Monitor houdt de cpu-kernen in de gaten tijdens het spelen.

Laten we beginnen met PUBG Mobile. Daarin hebben we op beide telefoons dezelfde instellingen aangezet: framerate op HDR, graphics op Ultra. Beide telefoons halen dan een constante framerate van rond 40fps, wat een cap lijkt te zijn in de game. De temperatuur zoals de cpu die rapporteert, loopt wel op: bij de OnePlus 7 Pro kwam die na een kwartier spelen rond de 47 graden, terwijl de Red Magic zonder ventilator aan rond de 43 graden bleef hangen.

In PUBG Mobile heb je duidelijk geen voordeel van de ventilator. De temperatuur ligt niet beduidend lager met de ventilator aan, maar meer rond dezelfde waarde. Nu is het goed om in de gaten te houden dat het toch al een afronding is. Op basis hiervan kunnen we wel zeggen dat de ventilator geen relevante invloed heeft op de gameprestaties in PUBG Mobile. Bij Asphalt 9 is het beeld hetzelfde; er is geen meetbare invloed van de ventilator op de temperatuur.

Bij Fortnite zien we wel enig verschil. Met ventilator is de temperatuur een paar graden lager dan zonder, al is het ook daar niet enorm. In beide gevallen wordt de telefoon heel warm na enige tijd spelen.

Wat ook opvalt, is dat de telefoon de framerates makkelijk vasthoudt. Asphalt draait op 24fps, Fortnite op 30fps en PUBG op 40fps. Dat begint zo en verandert niet. Het lijkt erop dat games een framerate kiezen waarvan ze weten dat ze die kunnen blijven weergeven, in plaats van de soc tot het maximum te pushen en de maximale framerate eruit te halen. Dat blijkt ook uit de temperatuur in PUBG en Asphalt; die is ver onder wat de software toestaat.

Uiteraard hebben we ook gekeken wat de kloksnelheden doen en daarbij zagen we dat Fortnite inderdaad de enige core die op 2,8GHz mag lopen, maximaal benut. De overige kernen blazen niet maximaal gedurende gaming. De gpu is lastig uit te lezen. De software toont die wel in de zijbalk, maar een makkelijke manier om dat te loggen hebben we niet gevonden.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.