Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Total War: Three Kingdoms Review

China veroveren is moeilijk en tijdrovend

Hoogtij voor diplomatie en politiek

Voor je echter in de situatie komt dat generaals gevechten kunnen beslissen, ben je al een flink eind voorbij de beginfase. Om terug te komen op de keuze tussen Romance en Records: wij vonden Romance, zoals je wellicht al begreep, de leukste variant. Niet dat er veel mis is met 'Total War oude stijl', maar de extra laag die de personages meebrengen, zowel in de campagne als in de gevechten, voegt wat 'game' toe in ruil voor historische authenticiteit. Voor ons totaal geen probleem, maar het kan zijn dat je die afweging anders maakt.

Zoals gebruikelijk begint een campagne met de keuze voor een bepaalde factie waar ook een specifieke moeilijkheidsgraad bij hoort. Dat zegt vooral iets over de initiële uitdagingen die een factie heeft, maar naar mate je de openingsfase voorbij bent en een stabiele regio voor jezelf hebt veroverd, maken de verschillen hier minder uit. Wel kan het helpen om te kijken naar de eigenschappen van een factie. Sommige facties beschikken bijvoorbeeld over units die geschikt zijn voor een bepaalde tactiek, en die kan wel of niet aansluiten bij jouw speelstijl.

Voorzichtigheid is geboden

De openingsfase van de campagne is overzichtelijk. Het spel houdt even je handje vast door je een simpel doelwit te geven en je daarna op weg te helpen richting de volgende doelen. Hiermee leert de game eventuele beginners om te denken in tussenstapjes. Het doel is weliswaar China veroveren, maar dat is een behoorlijk lang proces. Al te snel willen, en daarmee te snel te veel vijanden maken, werkt niet. Zorgvuldig je doelwitten uitkiezen en voorkomen dat je andere machtige facties tegen je in het harnas jaagt, is zeker in de beginfase een prudente strategie.

In die beginfase kom je in korte tijd al veel verschillende leiders tegen. Zeker, we hebben wel vaker lange lijsten van facties aan het werk gezien, maar Total War: Three Kingdoms wist ons af en toe danig in de war te brengen. Dat komt mede doordat facties veel op elkaar lijken, zowel qua namen als met betrekking tot de banners die horen bij die namen. Voor vrijwel elke diplomatieke propositie moesten we in het diplomatiekscherm kijken om te weten over welke factie het nu precies ging, wie de partijen waren die iets zouden vinden van de eventuele overeenkomst, enzovoort. Het 'wie is wie'-spelletje vraagt in Three Kingdoms iets meer van je dan we tot nu toe gewend waren van Total War-games.

Lastige keuzes

Het goede nieuws is dat de situatie verbetert naar mate je verder komt. Vanzelf tekenen de grootmachten zich af en weet je dus wie je serieus moet nemen en wie niet. Belangrijker is dat de facties zich verenigen in coalities en allianties, of zelfs in elkaar opgaan. Dat maakt het speelveld overzichtelijker, maar al het andere moeilijker. Je hebt in de loop der tijd met vrijwel alle facties weleens een verdrag gesloten of handel bedreven, en dat kan tot lastige situaties leiden. Zo maakten wij deel uit van een sterke militaire alliantie die op een goed moment besloot een partij aan te vallen waar wij een Non-Agression Pact mee hadden gesloten. Dat pact breken zou onze betrouwbaarheid schaden, maar niet mee gaan met de alliantie zou ons de plek in de alliantie kunnen kosten, met alle gevolgen van dien op de langere termijn. Wat is dan wijsheid?

Dat is slechts een van de manieren waarop de campagne van Total War: Three Kingdoms je uitdaagt. De balans tussen de militaire grootmachten is belangrijk, maar valt of staat met het verdere wel en wee binnen je factie. Bij het opbouwen van je regio's is het belangrijk om een aantal zaken in de gaten te houden. In de eerste plaats wil je voldoende geld verdienen aan je regio's. Dat is nodig om je legers te betalen en je rijk uit te kunnen bouwen. Voldoende voedsel is echter net zo belangrijk, want troepen die niet kunnen eten, kunnen niet vechten. Een derde belangrijke factor is de tevredenheid van je mensen. Een ontevreden stad of regio is een voedingsbodem voor een eventuele opstand, en dat wil je voorkomen. Dat doe je door te zorgen voor rust, en waar nodig wat gebouwen te plaatsen die het volk tevreden stellen. Het spreekt allemaal voor zich voor Total War-veteranen, maar het blijft belangrijk.

Net zo belangrijk, zeker als je voor de Romance-optie hebt gekozen, is de tevredenheid van je generaals. Die hangt samen met hun positie binnen jouw factie. Daarop is het salaris dat je hen betaalt van invloed, net als hun rol. Een ontevreden generaal kun je vaak wat meer geld geven, en dan gaat het goed. Maar wanneer generaals stijgen in level zal alleen een rol in je regering ze echt tevreden kunnen stellen. Dat begint met Administrators, die de dagelijkse leiding krijgen over een van je regio's. Daarboven zitten dan ministers uit verschillende onderdelen van de regering, zoals de leider van je legers, of je Grand Tutor. De bovenste laag is voor de Prime Minister, je Faction Heir en de huidige leider van je factie. Al die posities heb je niet direct aan het begin, maar ze openen zich langzaam, naar mate je factieleider groeit in rang en uitstraling.

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, hebben je generaals allemaal verschillende eigenschappen en ook een bepaalde klasse. Een 'Champion' zal nuttiger zijn als aanvoerder van je troepen dan als Grand Excellency, bijvoorbeeld. Zo heb je allerlei types die in meer of mindere mate geschikt zijn voor de functies die jij ze kunt bieden. Daarnaast spelen ook voorkeuren mee. Het is handig om personen bij elkaar te zetten die min of meer hetzelfde denken over belangrijke zaken, want anders kan dat ook weer voor onvrede zorgen. Je begrijpt: het managen van je eigen factie en de personen daarin is soms een taak op zich.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True