Rage 2 Review

Weet belofte niet helemaal in te lossen

Alsnog veel te doen en te zien

Zo heb je dus een te kort verhaal en een grote herhalingsfactor in gevechten met tussenbazen, wat de game effectief en vrij makkelijk maakt. Betekent het dat Rage 2 meteen niet meer leuk is? Nee. Integendeel zelfs: we vonden onze bezoekjes aan steden als Wellspring, waar je upgrades kunt kopen en missies kunt scoren, steeds heel leuk. We vonden het net zo leuk om daarna weer in onze Phoenix te springen en er op uit te gaan, op jacht naar een leuke bezigheid in de spelwereld.

Veel leuks

En daarin heeft Rage 2 een sterk punt. Want hoewel het verhaal op zichzelf eigenlijk te weinig uit die grote spelwereld haalt, is er voor de speler die het verhaal loslaat en zelf op onderzoek gaat, enorm veel te doen. Bandieten van de Goon Squad hebben overal nederzettingen en andere gebouwen bezet, en ze daaruit verjagen is slechts een van de extra activiteiten die je kunt oppakken, ook als je het vertrouwen van Kvasir, Hagar en Marshall allang hebt gewonnen. Het hilarische Mutant Bash TV, waarin je bij wijze van sport mutanten moet zien te verslaan, blijft leuk genoeg om af en toe even te spelen. Je hoeft het voor het verhaal niet per se te doen, maar het kán wel.

Dat levert een vreemde paradox op. Aan de ene kant bekritiseren we de inhoud, want het verhaal is te kort, maar tegelijk is er dus wel genoeg te doen? Het werkelijke verhaal is dat de speler wellicht te weinig gedreven wordt om iets met die rijk gevulde spelwereld te doen. Er is simpelweg meer rode draad nodig om al die outposts, Arks en soortgelijke onderdelen van zingeving te voorzien. Met die wetenschap zou je jezelf misschien wat meer kunnen forceren om er lekker op uit te gaan. Doe dat vooral, want de game wordt er absoluut beter van.

Grafisch prima

Daarbij komt nog dat je de verschillende delen van de wereld dan wat meer ziet. Er is een heel kleurrijk, bosrijk gebied in het noorden, waar je maar zelden komt als je gewoon de verhaallijn volgt. Er zijn in die regio ook heel weinig missies. Je doet dus uiteindelijk veel te weinig in de regio die misschien wel de mooiste in het hele spel is. In plaats daarvan cross je voornamelijk rond in de veel grijzer en saaier ogende omgevingen in het midden en zuiden van de map. Zonde! Het gebrek aan missies in sommige zones doet vermoeden dat daar wellicht nog invulling aan gegeven wordt in komende dlc-pakketten, maar dat is niet wat je wilt horen als je net zestig euro aan een game hebt uitgegeven.

De wisselvalligheid in het uiterlijk van de regio's zegt overigens niet alles over hoe mooi de game verder is. Grafisch kan Rage 2 uitstekend meekomen. We baseren deze mening trouwens wel op de versie die er vermoedelijk het best uitziet, namelijk de pc-versie die we op een GeForce 1080 Ti vrijwel moeiteloos in 4k konden spelen.

We schrijven nu wel 'moeiteloos', maar dat is niet helemaal waar. De game confronteerde ons namelijk wel met een aantal crashes, en hij was ook niet vrij van bugs. Zo zagen we bijvoorbeeld dat personages soms niet verschenen en alleen hun naam zichtbaar was. Ook maakten we mee dat een personage dat we nodig hadden voor een missie, weigerde met ons te praten. Dat probleem was na het afsluiten en herladen van het opgeslagen spel wel verholpen, maar zo hoort het natuurlijk niet.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.