Rage 2 Review

Weet belofte niet helemaal in te lossen

Soepele en spectaculaire gameplay

Rage 2 begint als de Authority net een grote aanval op de thuisbasis van de Rangers heeft uitgevoerd en duidelijk is geworden dat General Cross, ook al de bad guy in deel één, is teruggekeerd. Walker krijgt orders om op zoek te gaan naar de op de vorige pagina genoemde personen, en vanaf dat moment ligt de spelwereld letterlijk voor je open. In je Phoenix - het gewapende voertuig dat tot je beschikking staat - ben je vrij om overal naartoe te crossen. Dat is nodig ook, want er is veel te ontdekken in de spelwereld van Rage 2. Vaak zul je de interessante plekken op het spoor komen door met personages in dorpjes te praten, maar je kunt dergelijke locaties dus ook gewoon zelf vinden om er de loot te scoren die er te vinden is.

Arks zoeken voor nieuwe vaardigheden

Wat locaties en loot betreft, zijn weinig zaken zo belangrijk als de Arks die her en der zijn te vinden. Deze Arks zijn alleen toegankelijk voor Rangers, die er nieuwe vaardigheden of wapens kunnen vinden. Deze vaardigheden, genaamd Nanotrites, leveren aardige voordelen op. Met die Nanotrites in je achterzak kun je bijvoorbeeld ineens een double-jump uitvoeren, of je kunt een vernietigende Slam- of Shatter-aanval uitvoeren. Het is best slim om vroeg in de game eerst de Arks op te zoeken, zodat je jezelf zo snel mogelijk voorziet van een zo optimaal mogelijk pakketje aan Nanotrite. Elke Nanotrite kan daarnaast ook nog verbeterd worden, waardoor dan bijvoorbeeld de toegebrachte schade of de hoogte van een sprong verbetert. Het is dus zeker slim om je hier vroeg in te verdiepen.

Rage 2

Toch is het ook weer niet zo dat je de Nanotrites per se heel nodig hebt. Ze zijn op sommige momenten handig, maar met alleen je schietijzers kom je er ook wel. Je begint met een pistool en een assault rifle, maar dat arsenaal breid je dankzij de Arks snel uit met andere interessante wapens. Het schieten is de basis van de game en voelt, zo verklapten we op de eerste pagina al, uitstekend aan. Het knallen gaat net zo soepel als in Doom, en misschien zelfs nog wel beter dan dat.

Overdrive

Het knalwerk krijgt extra diepte doordat elk wapen een alternatieve manier van schieten en een Overdrive-modus heeft. De speler vult tijdens het spelen continu een metertje dat, als het vol is, je in staat stelt om Overdrive te activeren. Je deelt dan meer schade uit en loopt zelf minder schade op. Ideaal als je ineens te midden een grote groep vijanden bent beland. Met Overdrive schiet je zo'n hele groep in enkele seconden aan gort. Daarbij komt nog dat ook de duur en de effectiviteit van je Overdrive verbeterd kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de wapens: ook die kun je verbeteren, wat extra bonussen en dus extra effectiviteit met zich meebrengt. Langzaam maar zeker verander je Walker zo meer en meer in een totale vechtmachine.

Dat is wel zo fijn, want de spelwereld confronteert je, naar mate je meer naar het noorden trekt, met steeds zwaardere vijanden. Dat betekent overigens niet automatisch dat Rage 2 echt moeilijk wordt. We raden geoefende gamers aan om het spel op een van de hogere niveaus te spelen, want bij ons zorgde - spelend op een pc - de Medium-stand voor érg weinig problemen. Dat komt echter ook door de herhaling die optreedt in de tussenbazen die Rage 2 spelers voorschotelt. Eigenlijk krijg je meerdere keren hetzelfde soort groot monster voor je kiezen, alleen heeft dat beest telkens net een ander wapen of andere armor. De manier waarop je hem kunt verslaan verandert echter niet, wat die tussengevechten reduceert tot een formaliteit, een onderbreking die meer afbreuk doet aan de game dan dat hij iets toevoegt.

Het is daarbij ook erg opvallend, want id Software staat bekend om zijn prachtige creaties als het om monsters gaat. Die skills komen in Rage 2 op bepaalde momenten ook zeker naar voren, maar zijn dus achterwege gebleven als het gaat om het vormgeven van de tussenbaasgevechten. Kijk je naar hoe andere personages zijn vormgegeven, zoals Dr. Kvasir, dan haalt Rage 2 een heel hoog niveau. Jammer en tegelijk opvallend dat daar zo'n groot verschil in zit.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.